13 Haziran 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

13 Haziran 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

MEMLEKETTE Eş ERZURUMDA: Bir Adamı eg Döverek Oldürmüşler Erzurum (TAN) — Ilıca Nahiyesi- nde bir cinayet İş - lenmiştir. Mehmet Sait oğlu Asım ve İbrahim oğlu Şevki arasında bir tar la meselesinden kavga çıkmıştır. Bu sonuncunun adamlarından “Küçük bey,, , Mehmet oğlu Asımın bir adamı BOZDOĞAN KÖYLERİNDE OKULLAR: Iki Azılı Haydut Yakalandı İzmir, (TAN) — Müteaddit hırsız- lık ve cinayet suçlarından Bergama- da yakalanan Dilâver ve Hilmi hak - kındaki tahkikat ilerlemektedir. Bun ların, Bergamanın Sindel köyü civa rında Sait Gürkaş, Bakırçay civarın- da da Hacı Mustafayı öldürdükleri AYDINDA: Bu Yıl Çok Pamuk Ekildi Aydin (TAN) — Nazilli pamuk 13- lâh istasyonu bu yıl yalnız Aydın merkez ilçesinde 78 köye ve Aydında on mahallede 1589 aileye bedâva ver diği sakala cinsi 228751 kiloyu bulmuştur. Bu tohum larla fen memurlarının nezareti al - İtinda 45544 dönüm araziye pamuk &- kilmiştir. Yerli cins pamuk tohumu zeriyatı da ayrıdır. Bu yıl o muntakalarda yalnız akala pamuğu ekilen saha, geçen yılın pa- muk zeriyat sahasından çok fazla - pamuk tohumu | 13-6- vw ——2İ (Hikâyeden Mabaat) Mütekaid PRIŞIBEYEF (Başı 6 ıncıda) — Bu ceza da ne demek? Hangi kanuna istinaden beni bir ay hapis edeceksiniz! Diye bağırdı. Artık anlıyordu. Dünya de #1. Bu âlem onun için yaşs şey değildi. Bir takım celer zihnini sardı. Salondan ra önünde, bir sürü köylünü Araya toplanıp konuşmakta © larını gördü. O zaman, kendini al miyarak sert, hiddetli ve kükrer gi bi bir sesle haykırdı: — Açılın be adamlar, bir ara tarafından dövülerek öldürülmi tür Muhafaza Edilecek Eserler Erzurum, (TAN) — Şehrimizin i- mar plânında muhafazası “stenilen tarihi eserler hakkında evvelce bir komisyon tarafından verilen karar Nafıa Vekâletince tasdik edilmiştir Buna göre, şehrimizde muhafaza e lecek eski eserler şunlardır: 1 - Çifte minareler, 2 - Ulu cami, 3 - Yakutiye medresesi, 4 - Saat ku- lesi, 5 - Üç küümbetler, 6 - Boyahane camli, 7 - Gürcü kapısı camii, 8 - Güm rük camii, 9 - Karanlık kümbet, 10 - Gümüşlü kümbet, 11 - Emir Şeyh kümbet, 12 - Lals Paşa camli, 13 - Mu rat Paşa camli, 14 - İbrahim Paşa ca mii, 15 - Narmanlı camli, 16 - Hacı Derviş ağa camil, 17 - Perviz oğlu ca mil, 18 - Cennet zade camit, 19 - Ca. | feriye camii, 20 - Kurşunlu cami, 21 - Taşhan, İZMİTTE: Atatürk Günü Kutlanacak İzmit, (TAN) — Hakevi, Atatürkün İzmite geldikleri günün yıldönü- mü olan 19 haziranı tesit için bir) mrogram hazırlamaktadır. in Kiş Lokanta Yapılacak | İzmit, (TAN) — Kâğıt ve. karton. fabrikasının memur ve İşçiler istih lâk kooperatifi, üç bin, kişilik bir lo- kanta yaptırtacaktır. £ Binanın alt katları bakkaliye, tuhafiy ihtiyaç maddeleri satan dükkânları tahsis edilecektir. Binada işçilere mahsus ve giyinme yerleri, duş mahalleri ve her türlü konfor bulunacaktır. İnşasta ağustosta başlanılacağı W- muluyor, BALIKESİRDE: Yeni Yollar Açılıyor Balıkesir, (TAN) — Belediye, ye- ni yıl faaliyetine başlamıştır. İlk (5 Pozdoğanda bu yıl birçok mektepler İnşaatına Aydın, (TAN) — Bozdoğan ilçesi de iyi çalışmalar görülmektedir. Bil kalkınmıya ehemmi- . Bu ilçede, Yenipazar iç olmak üzere, 938 köy bütçelerinin yekünu 41 bin bulmuştur. Bunun 28 bin 260 lirası para olarak, 11 bin 211 lirası imece usulile, 1621 lirası da mahsulden alı- macaktır. 15 bin 25 lira idare, 6 lira ziraat, 2432 lira maarif, 3557 W- ra sıhhat, 4982 lira işlerine, 3837 lira da müteferrik işlere olunmuştur. 2 Yirays nafia tahsis Kooperatifler iyi çalışıyor köy £ kredi Bozdoğanda, üçü de olma üzere dört zira, kooperatifi vardır. Bu yıl ortaklara ikraz olunan para şimdiden mühimce bir yekânu tifi de kurulacaktır, Bozdoğanın ne- fis incirleri bu yıl doğrudan doğruya kooperatif tarafından ihraç « tir. Bozdoğanın içinde, okuma çağında 900 çocuk vardır. Bunların 500ü okumaktadır. Bu yıl içinde tedrisata başlanılan yeni okul binasının bah - çesi, muallim Ayhanın gayretile, ta- lebe tarafından çok güzel bir park haline getirilmiştir. Yine talebe, bah çenin bir tarafında sebze, bir tarafın da da fidan yetiştirmişlerdir. Bozdoğanın köylerinde yedi okul vulnustur. Yakında bir waka samara | FİMESİRİ, temin muru tetkikata İri kovanları ve eşe! açılmıştır. Yukarıki resimde Aydın Bozdoğanı Muğlaya Bağlıyacak Yolun Geçiliyor ikte, önümüzdeki yıl Bozdoğan köy lerinde 10 okul faaliyette bulunacak- tır. Bozdoğanda gelecek yıl Halkevi a- acaktır. Bunun için şimdiden hazır ıklara başlanılmıştır. Parti salonu ve sahnesi ıslah edilmiş, salonda be- lediyenin de yardımile bir kütüpha- pe kurulmuştur. Mahsul çok iyi Bozdoğunda bu yıl hububat geçen senedekinden bereketlidir. Zeytin ve| incir mahsulünün de, semavi bir & fet olmazsa, bol olacağı anlaşılıyor. | Aydın vilâyet makamı, Bozdoğa- ın çok İyi cins ve lezzetli olan armu dunun çoğaltılması ve ihracı için tedbirler ittihaz etmiştir. Yine orada Antep fıstığı m fıstığı) yetişti. | keşke Trakyadan getirtilen örnek fenni a- rısı kapanı da Bozdoğanda fenni arıcılığın yayılma: sına hizmet etmektedir. Aydın velisi, Bozdoğanın Haydere Ve Kazandere köylerinde köy san - dıkları tarafından açtırılan sulama arklarının köylünün daha ziyade men faatine idaresi için kati emir ver « mişt Bozdoğanı Muğlaya bağlıyacak yo- lun inşasına başlanılmak üzeredir Yol, istfade edecek olan dokuz kö- vardır. Bunlar da 617 talebe okumak yün kurduğu birlik tarafından yâptı» olarak Anafatalar caddesi genişleti lecek ve eski belediye meydanın daki bir ada ortadan kaldırılacaktır, »yada en İyi şey, her şeyi ebediyen unutmaktır. Jose ölürken bile gülüyordu. 15.5 Yuk toplar düşerken 9 gülüyordu Etrafında makineli tüfekler pathıyordu, o yine gülüyordu. Ölen bu Jose, Don Vicente'nin oğlu- dur. O öldüğü halde bizimle beraberdir. Biz ondan sıkılmadığımız gibi kokusuna da katlanıyoraz. Harp iyi gidiyor. Herkes yakında kazanacağımız za söylüyor, fakat on Iki gündenberidir hiç dısarı çik- madığımız için siperlerimizi temizlemediler. Size da- ha bir şeyler yazacaktım. Fakat unuttum. Bunlar başka bir gün yazarım. Bugün Birinciteşrinin 18 1. (Tarihi biliyorum, çün. kü bu gün gezete getirdiler) mektubumu Uzatıyo- rum, çünkü bana mendil göndermenizi istiyorum. Bir düzine mandi) gönderiniz. Ve köşelerine ismimi ya- zınız ki, çalmasınlar. Şimdi vazifeme gidi lahaısmarladık. Çadırımı bulamıyacağım. 7sten bul mak ta istemiyorum, çünkü Vicentenin oğlunu ora- da başından vurdular. Çadırın, kurşunlara faydası yok, sonra pis kokusu da çekilmez. Bana biraz da ra gönderin, çünkü burada kimse kimseye yardım et miyor. Burada herkesin parası var. Eğer bursda şer ölürsem, Emeviler ve Lejyonlar hemen gelip pa- ramı alacaklar, biliyorum. Her zaman böyle yapiyor- lar, Arriba Espana! Reisimiz çok yaşasın. Oğlunuz Geferino Bu mektubu cebime soktum, sonra arkadaşlarıma gösterdim. Bu mektup, Frankonun şanlı taburlarına cebren ve sekir verici beyannamelerle sarhoş ederek getirdikleri gençlerin akli vaziyetlerini ve itiraflarını gösterdiği için enteresandı. O gece başkumandanın sayesinde Vallemoro'da vaziyet düzeldi Başkumandan üç gün sonra köyü ter” ketti, Cerro Rojo; ve Getafeye döndü. Taburlar ga - yet iyi bir müdafaa yaptılar, fakat düşmanın adetçe Üstünlüğü ve mühimmatının bolluğu ilerlememize engel oldu. tadır. Bu yıl, Brese köyünde bir o-İri kul yapılmıştır. Muallimleri askerde | Muğla yolunun güzergâhını olduğu için açılamıyan iki okulla birl etmiştir. ktır. Vilâyet nafıa müdürlüğü, tesbit Bü kavgada on Certo Rojo ve Get riy 'ye Madrid hâlâ kumanda ve- top gönderiyordu. Eğer bu iki mevkii kaybe dersek, Madrid doğrudan doğruya düşman bataryala- mnn steşi altına girecekti. Madridin felâketi başlıya- cıktı, Bı felâket 10 ikinciteşrinde karanlık, bulutlu bir günde çattı, geldi. Karanlıkta ilk top Toledo civarın- da açık bir havada patladı. Ayni gecede taburlar, si- lâhlar, askerler teksif edildi. Bu tekâsüf müteakip çünlerde de devam etti, Bazan askerler xöprüleri doldurmak için silâhsız gidiyor, her müşküle göğüs- lerile karşı koyuyor, ölülerin tüfeklerini alıyorlardı. irkaç saat içinde şehrin çehresi tamamile değişti — Franko, Musolini, Hitler, manevrada faaldir - ler, Biz realite sahasındayız. Fakat canlı ve kudretli olarak Bu reslitenin karşısında bütün kuvvetler da- gılacak, bütün manevralar bir hiçe varacaktır Kırk Sekiz Saat Bekleyiniz Milislerin merkezi, meşhur Ispanyol aristokratlarının oturduğu mahallelerde kurulmuştu. Bunun biraz ya- kininde de beşinci ordunun merkezi vardı. Bu iki mer kez Madrid müdafaasının cümlei aşabiyesini teşkil ediyordu. Harp bu sıkışık vaziyeti sendikaları, amele siyasi anlaşılmıştır. dır. Tokadın Niksar kazasından ve 317 | — doğumlu olan Hilminin, Edirnede Sa ka Ali ile karısı Fatmayı paralarına tamaan öldürmüş olduğu, cürüm or tağı Falkin hâlen Edirnede muhake mesine devam edildiği de tesbit olun muştur. Bulgaristanda bir katil sucundan on beş seneye mahküm olduktan 401 ra kaçıp Türkiyeye geldiği de meyda arilan Hilmi, Faikle beraber muhâkeme edilmek üzere Edirneye yollanılacaktır. Halkevi Bir Seyahat Hazırladı İzmir, (TAN) — Halkevti yük bir seyahat tertip etmiştir 10 temmuzda buradan hareket edile - cek, Afyon, Konya, Mersin, Adana Ankara, Eskişehir, İstanbul ve Edir- ne ziyaret edilecektir. 23 temmuz akşamı İstanbuldan Haydarpaşa ta- rikile hareket ve 25 temmuzda bura ya avdet olunacaktır, Bir Kadın Ansızın Öldü İzmir, (TAN) — Tedavi edilmek ü- zere Değirmendere nahiyesinden ge- tirilen Hali) kızı ve Ahmet karısı 35 aşında Hatice, Beyler sokağında bir doktorun muayenehanesinde ölmüş - tür. Kadının, uzun müddet devam © den yılancık hastalığından müte lit kan zehirlenmesinden öldüğü an- laşılmıştır. Agorada Hafriyat İzmir, (TAN) — Türk Tarih Kuru- ımu, eski İzmir hafriyatın üzerine al. miştir. Miktarı 5200 Kilo nacaktır. Bu suretle hafriyat süratle ilerli- İyecektir. Kurum, ilk Agora hafriyatı için isat vermiştir. Hafrii İdürü Selâhaddin Kantarın nezaretin- | de devam edecektir. | Milâs havalisinde Karyalılar dev-! rine ait medeniyet eserlerini meyda- Da çıkarmak için yapılmakta olan haf riyata mevsim münasebetile son ve- rilmiştir. Hafriyata gelecek yıl de vam edilecektir. MANYASTA : Yeni Müftü Manyas — Hoca Mehmet Birgüv!, olmak üzere i bin lira tah-| Munyüs sifiğliğüne taylzf 9 ve vazifesine başlamıştır. fırkalarını da mühimmat kamyonlarının yasına ge - tirmişti: Bütün halk sokaklara dökülmüştü. Kuman. da ve müdafan erkânıharbiye vekâletinde bir tek el de toplanmıştı. Her şey birdenbire bir İstikrar ka - zanmıştı. Bunu sokakların meçhul adamı, dülger, mü. rettip, tramvay kondüktörü, bütün bir halk yapmış ta. Frankonun aşiretleri hafif bataryalarını Caraban- chel Alto'ya yerleştirdiler. Ağır topları bunların ar- kasında idi. Rosales meydanının dörtte üçünü, garp paktını mahvetmişlerdi. Moneloa'da, Toledo sokağın- daki evleri yıkmışlardı. Madridden kaçan karın ve co cuk halkı tepelemek için bütün yolları sarmıslardı. Düşman bataryalar: şehrin methal yollarını, sokak - larını dövüyordu. Madridin yarı halkı kacmıstı. Ka- lanların coğu amele ve fakir halktı. Bir Insıyak orta tabakaları kucmıya, ameleyi kalmıya sevketmisti. Mi. isler Carabanchel, Casa de Campo, Manzanarez ki yılarında, yüksek bir mâneviyetle mevki aldılar. — Cephe artık bir karış uzakta değildir. Bunu işiten. daha seferber edilmiyen işçiler soluğu sendikalarında aldılar. Hepsi ayni suali soruyordu: — Tüfekler nerede? Fakat tüfekler hiçbir yerde yoktu. Yalnız düşman cephesinden Madride kaçanların elinde tüfek vardı Senesa'da büyük hizmetleri dokunan tanklarımız ar tık yoktu. Ordümüz, düşman kuvvetlerinin çok aşa- Rısında idi. Şehre karşı yapılacak mekanik hücumun 1 — Cinsi, miktarı, tahmin bedeli ve 5200 kilo yün fanila ipliği Istanbul Jandarma Satınalma Komisyonuncü 20-6-1938 Pazartesi günü saat 15 de kapalı zarf eksilimesiyle ya toplanmayın, evinize g ul ani İstanbul Jandarma Satınalma Komisyonundan : İlk Teminat K. Cinsi Tutarı Lira K. Lira Yün Fanila ipliği (14,000 00 ilk teminatı yu yazılı satın al 2 — Şartname ve nümune her gün Gedikpaşadaki satınalma komisy0 nunda görülebili 3 — İsteklilerin eksiltme günü ssat 14 de kadar kanun ve şartnamesis$ göre hazırlıyacakları teklif mektuplarını makbuz mukabilinde adı geçe? komisyona vermeleri, “3280” Kendinize acımıyor musunuz ? Bir tek kaşe NEVROZİN * Alacak yerde bu ıstıraba katlan- i makne demek? BAŞ AĞRISI DİŞ AĞRISI KIRIKLIK NEZLE, ADALE Emine Bütün bunlar en .seri ve en kaf'i şekilde Kaşelerile geçer. İcabmda günde 3 kaşe almabilir. İsmine dikkat. Taklitlerinden sakınmız. Ve Nevrozin yerine başka marka verirlerse şiddetle reddediniz. alam sa mara er mahiyetini, buna karşı yeni müdafaa şeklini, fasıla ve mesafeyi düşünmek mecburiyetinde idik, Astaltları, yol dönemeclerini, kaldırımları, evlerin tepelerindeki ocakları bile hessp etmemiz lâzımdı. Evlerin damları üstünde. sokak köşelerinde harp ne demektir? Her dakika düşündüğümüz için artık bu bize mühim gö rünmüyordu. Düşman Carbanchel'den, garp parkın” dan, Üniversite şehrinden hücüm ediyordu. B'2 onları ellerimizle, çıplak göğüslerimizle, sokaklara bıriktir- diğimiz taze kuvvetlerle itiyorduk. Bir gün Toledo köprüsünden bir ses yükseldi — Kırk adama ihtiyacımız var. Evli olmıyan, çocu $uz adamların gitmesi müreccahtır, Bu kirktan hiçbi” ri geri döneceklerini düşünmesinler. Hepsi burada ka lâcaklar. Bunları siper olarak kullanacağız Yüz kişi birden meydana geldiler. Bunların arasın” dan kırk komünist seçildi. Beğinci taburun merkezlerinden bütün şubelere sü tatle emirler veriliyordu. Bu şubelerin bir çoğunun. yüksek cesaretlerinden ve hissi selimle buluşlarından gayri, ahval ve vaziyet hakkında iyi bir fikirler y tu. Tam mafimatları olmadığı için, muntazam hatlar kuramıyorlardı. Madridi Garp tarafından binun cep” belerde hatp. milis liderlerinin teşebbüsile devam © diyordu. Makine teçhizatına ihtiyacımız vardı. Tüfek“ lerimiz a2, mühimmatımız pek noksandı. “Ccpbelet #evki kararlaştırılan Milisler, günlük işlerin! b'rak mışlar bazakalara, cephelere gitmişlerdi Cutura PopW lardaki unsurlar kütüphane köşelerinde kal cephe natlarında vazife istiyorlardı. Mülki yazifele” de çalışan diğer teşkilâtlar da ayni cereyana tutum? lardı.Cultura Popular'ın genç reisi,kendisini “sosyalit gençler birliği,. harp komitesinin emrine vermisti Bunların topladıkları bir miktar silâhla, üç yüz ada” sılâhlandırılmıştı, fakat Madridin harp edecek büyü bir ekseriyeti hâlâ silâhsızdı. raşlar: (Devam: var)