21 Haziran 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

21 Haziran 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

——— ? TURK'CASU LE All di 2 RALAM EZ ğ | yy Tek Tip, El Arabası İhtiyacı Karşılamıyor Muhtelif Müesseseler; İşlerinin Hususiyetine Göre Araba İstiyor v. 96 Yazan : : M. SIFIR Bayramlarda Rozet İ BELEDİYEDE: Takılmıyacak Dançef İngilizlerin | Eminönünde Eline Düşüyor i Diğer Binalar da Yıkılıyor sivil polislerden İbrahim Efendi Eminönü meydanının bir an önce Bin delâleti ile Arapyan hanında bulunduğunu öğrendim. ılması için belediye çalışmalarını tırmıştır. Bu arada Balıkpaza- ai mii Hükümet lane Top'amak Hakkında Bir Kanun Lâyihası Hazırlıyor Ankara, 20 (Tan Muhabirinden) — Öğrendiğime göre, hükümet mevcut cem'i ianat kanununu değiştiren yeni bir kanun lâyihası hazırlamaktadır. Mustafa sıkılarak bana şu suali sordu: — Elendi, işiniz daha bitmedi a git- mi? mek ve Dançefe sahip çı teh — Niçin sordun, oğlum? — Hani daha burada Otu mıyız diye... İşim çoktan bitti. Yarın akşam yola çıkarız, olmaz mı”, — Bu akşam niçin çıkmıyalım? — Yorgun değilsen ve bu gece de yolu gözüne alıyorsan çıkarız, — Ben gelirken yorulmadım ki. İnegöle giden merkepli birçok köy lü ve hemşeriler vardı. Ayağımı ye astıramadılar, amamıştı. Sadullah A- O gec yola çikaca- söyledim ve Iznini istedim. Adamcağız boynunu büktü. Dedi ki: acak nlüm senden hiç te aynı. temiyor, — İnşallah, memleket kurtulur, yine gelir, hepini — Ağzını öpe; şallah, evlâdım Sadullah ve Ali Ağalar ısrarları mu dinlemiyerek yol hazırlığı yap- maya kalktılar. Akşam bir eğer- li, bir semerli, üç te küfeli hayvan la kulübenin önüne geldiler, Ağa larla beraber yola çıktık. Gece güle çığrışa giderek güneş doğmadan Piramir bahçelerine indik. İşıkla- rın altından Atpazar yoliyle istas- yona geldik. Ali Ağa işi olduğunu söyliyerek ve ağlıyarak bizden ay Tirenin hareket çanı çalınır- ken Sadullah Efendiyi bir kenara çektim. Günlerden beri rahatsız et- tiğim için af diledim. Beni hatır. İaması için tabancamı hediye et- tim. Ağa: —”Beni utaridiriyorsun, dedi. Başka birşey olsaydı almazdım. Bu tabancayı bir bergüzar olmak üze- re ölünceye kadar zakliyacağım. Dançef tenbihli idi, Ağzını bile açmıyordu. Becerikli arkadaşım Yu suf, onun için bulup gönderdiği nü fus kâğıdı ile çıkarttığı seyahat ve sikasında sağır ve dilsiz olduğu yazılı idi. Son çan da çalındı. İyi kalpli dostumla öpüştük, koklaştık ve ağlaşarak ayrıldık, Tironde ve Mudanyada hiç zor- Yuk çekmedik. Vapur yolculuğu - muz da pek rahat gçti, Karaköye yanaştık. Kontrol zabitleri geldi, Bu tehlikeyi de kolayca atlataca- Bımızı umuyorduk. Fakat bir İngi liz polisi Dançef ile benim seyahat vesikalarımızda dönüş için Bursa dan Yunan vizesi almadığımızı ile ri sürdü. Bizi Yunan pasaport da- iresine göndereceğini söyliyerek, bizi vapurdan çıkarmadı. Yanımız- dan ayrıldı. Mustafa geçen defa ge lirken vesikasını Bursada vize et- tirmiş, bu muameleyi Bursada bize hatırlatmayı unutmuştu. Mustafaya eşyalarımızı alarak vapurdan çık- masını ve Karaköy jekelesinden bir sandal tutup vapurun bordasına gelmesini söyledim. İngiliz polisi vapurun baş tara- fında diğer yolcularla meşgul idi. Gelen sandala atladım. Hava rüz- girlı ve deniz biraz dalgalı olduğu için sandal oynuyor, alçalıyor, yük seliyor ve vapurdan açılıyordu. Meğer Dançef denizden çok kor- karmış. Vapurdan bir türlü san- dala atlıyamadı. Geriliyor, gerili- yor, tam atlıyacağı sırada olduğu yerde kalıyordu. 'Tam bu esnada diğer bir İngiliz polis geldi. Dan- çeli yakaladı. İte kaka vapurdan çıkardı. Ben Karaköy iskelesine çıkıp vapurun bulunduğu yere ye- tişinceye kadar ikisi de ortadan Ben kurtulmuştum. t Dançefi elden kaptırmıştım. Cerak ve telâş içindeydim. Cep- heden kurtarıp günlerce sakladı. ğim, İstanbula getirdiğim bir ada mi gözgöre göre başka bir düşma na kaptırmak bana pek ağır gek Mişti. Yana yana arıyor ve her ta- rafa başvuruyordum. Bir taraftan da, gittiği yerde, kim olduğunu, ne reden ve ne suretle geldiğini söy- lemesinden korkuyordum. Akşam geç vakit izini buldum. Tanıdığım likeli bir iş olurdu. Esasen müra- cast zamanı da geçmi: ma teşebbüsünü ertesi gi rak can sıkıntı: ce işime ve & tum, Ertesi sabah Esat Beyi gördüm Hazırladığım raporu dim. Raporda ismi geçen Dan başına gelen kazayı anlattım. Çok müteessir oldu. Esat B. dıktan sonra Kurtar- ine bıraka Idım. O ge- aşlarıma kavuş- ni Nomikosa koştum. “İngiliz polis da; Dancefin ha dinlemiyerek vapura g yazılmıştır. Kim olduğunu söyliye yattığı yeri gösteremediği, istehilen beş lira para cezasını ö- deyemedği! ilâve edilmiştir. Ayrı- ca kumandan Moris tarafından ge- ce yapılan sorguda da, birçok © ziyet edildiği ve hattâ dövüldüğü halde inatçı Dançef hiç birşey söy Jememiştir. Kumandan Dançefin i bir Bolşevik olmasından ş ve hapsedilmesi emri vermiştir. Kendisinden Istenilen pa ra cezası da vel u vaziyetten kurtarılması imk dır,” Dançef tam bir haf hanında kaldı. (M. A.) ile yaptığı- ikı için epeyce uğraş- tığımız bir plânla adamcağızı g kurtardık. İşler şöyle cereyan et- ti: Dançefin bir Bulgar casusu öldü ğu hakkında gizli hizmetler grupu adamlarından Boşnak (Ahmet bir rapor verdi. Çav n Jen ? pordan bahis ile, casus ifadesi alın mak üzere Arapyan Hanı kuman- danlığından istendi, (M, A.) ifadesi. ni aldı. Dançefin casus değil, bir serseri olduğu anlaşıldı. Bütün bun lar yapılıncaya kada? da Abanoz- daki Maksivel karargühında kaldı. Ve nihayet İstanbulda kalması İn- gilizlerce muvafık görülmiyerek Bulgaristana gönderildi. Maksivel karargâhında iken Yu- sufla beriber Dançefi sik yok- ladik. Hatırinı sorduk. En sonunda da Bulgaristana kavuşacağını biz müjdeledik. Giderken aldığı adresi me birkaç mektup göndermek ne zaketini gösterdi. İşte Yunan cepheslrideki casus- luk maceram da böyle bitti, (Devamı var) Arapyan DENİZ ve LİMAN: rına sapan caddenin sol cihetinde bu- lunan adadaki 59 parça bina ve dük- kândan 26 sı, Se bulunduğu adada lardan 21 parçası ve Vald bülunduğu adadakilerden 15 parçası- nın istimlâk muamelesi tamamile bi-| racaat ederek bu 62 parça emlâkin istimi ralarının tutarı olan meb- lâğın di nkaya yatırılmasını is et parayı verir ver- mez, bu emlâkin tapuları belediye na mıha çıkartılacak ve hepsinin yıktı- rılması toptan olarak bir müteahhide verilecektir. Hamamlar Islah Edilecek Belediye hamam binalarının ve ha- mamlarda yıkanma Şartlarının fenni i olmadığını görmüş, bütün ha rimodern ve temiz. bir şekle sokmak üzere yeni bir talimatname sn başlamıştır. Bu mamla timaında tetkik edildikten sonra beş yıl içinde tatbik olunacaktır. o Bu suretle beş sene sonra şehir hamam- ları modern, temiz ve ucuz olacaktır. Çöpler Denize Dökülüyor İstanbul çöplerinin dünden itiba- denize dökülmesine başlanmıştır. alnız Balat, Kadıköy çöp işkeleleri henüz bitirilmediğinden bu iskeleler. den mavnalara yükletilmekte- dir. Bu iskelelerin yapılması önümüz. deki cuma günü tamam olacaktır. Sular idaresi henüz şehre fazla mik tarda su verecek vaziyette olmadığın- dan belediye Karaköy köprüsünden manda geceleri yıkanmak hakkında verdiği kararı henüz tatbik edeme- mektedir. POLİSTE : Oksürük Ilâcı İçen Çocuk Zehirlendi öldü Şehremininde Hamam sokağında 15 numaralı evde oturan Bakinin 2 yaşındaki oğlu Erdoğan, öksürük ilâ- cı içmiş, feci şekilde sancılanmıştır. Çocuk derhal hastaneye kaldırılmış- sa da, biraz sonra ölmüştür, Yapılan tahkikat neticesinde Ilâcın, üniversi- te talebesinden Mehmet tarafından Vapurların Yaz Tarifesi Başlıyor Şirketi Hayriye, önümüzdeki per- şembe günü yaz tarifesini tatbike baş İlıyacaktır. Yaz tarifesinde ilkbahar tarifesine konulan doğru seferler ol- duğu gibi bırakılmaktadır. Yaz tari- fesi 9 büyük, 8 küçük vapurla tatbik edilecektir. Sabahleyin 8 de Büyükdereden kalkacak bir vapur Kireçburnu, Ta- Tabya, Beykoz ve Paşabahçeden Köp- rüye inecek, akşam 17.5 ta da ayni vapur bu iskelelere uğrıyarak doğru postayı yapacaktır. Pazar tarifesinde Üsküdar, Çubuk- lu ve Rumelihisarına daha fazla se- İ terler tahsis edilmiştir Akayın Yaz Tarifesi Akay idaresi yaz tarifesi 22 hazi-| randa tatbik edilecektir. Yeni terife İile Adalardan ilk posta 5,50 de, 8 de Büyükadadan doğru posta, 9,15 te Heybeliden doğru posta kalkacaktır. Büyükadadan son vapur 19.30 da kal kacak, yalnız cumartesi günleri 21.10| da bir vapur daha kaldırılacaktır. Köprüden Adalara ilk sefer 7.15, Heybeliye doğru posta 18, Büyükada ya 18.05 te kalkacaktır. Adalar arasında ayrı bir vapur İş- yapıldığı anlaşılmıştır. Çocuğun cese di morga kaldırılarak tahkikata baş- lanmıştır, Denize Düştü Taksimde oturan Karabetin 17 ya- şındaki kızı Meri,dün sabah saat 7 su larında Şirketi Hayriyenin 57 numa» rahı vapurile Üsküdara giderken Sa- pazarı açıklarında güverteden deni ze düşmüştür. 170 Lirasını Çaldılar mıştır. B başlanmıştır. iskeleden düşerek sol mıştır. letilecek, Yalova seferleri caktır. betindedir. K bonmarşesinin i bina ve dükkân. hanının dün Nafıa Vekâletine mü | ir meclisinin ikinciteşrin iç-| Boğulmak üzere iken kurtarılan Meri, Beyoğlu belediye hastanesine kaldırımıs, tedavi altına alınmıştır. Kasımpaşada Ziyafet sokağında 0- turan tütüncü İsmail Safa, bir akra- basinın rlşan merasimine gitmiş, ge- &s yarısına doğru, biraz da keyifli bir vaziyette, evine dönerken, karanlık bir sokakta Saim isminde biri, İs. mall Safanın cebinden 170 lirasını al- geldikten sonra, cebinde- ki parsların yerinde yeller estiğini gören İsmail Safa, soluğu karakolda | almıştır. Saim yakalanarak tahkikata # Kadıköyde Rızapaşada bir yapı. da çalışan İstepan isminde bir amele bacağı kırık. goğaltla- Tenzilâtk gezinti seferleri cumar- tesi günlri 19-15, 20.30, pazarları 7.20 j | Belediye bir aydanberi tek tip el arabası talimatnamesini tayin etmek- tedir. Bu talimatnameye göre, el a- İ rabalatı ancak alından sü- rülecek, arabaların üzerine konulan muayyen yüksekliği ve taşınacak eş yanın ağırlığı 50 kiloyü geçmiyecek tir, Araba sağlam bir frenle ve tek ve ya iki tekerlekli arabalarda birer a- çılır, kapanır destek bulunacaktır Dış kısımları renkli ve bir renkte bo- yalı ve içi temiz ve çinko kaplı ola caktır, Malzemesi tamamile yeni sağlam ve temiz olacak, enkazdan, hurda şeylerden yapılmıyacaktır. A- rabaların genişliği 60, boyu 90 ve #athindan itibaren yüksekliği 50 san- fimden fazla olmiyacaktır. Sathin miktarı sabit kalmak . şartile en ve boy miktarları arasındaki genişlik mecmuu 54 santim murabbaını geçe- miyecektir. Hükümleri yukarda yazılı olan bu talimatname bütün müesseselerin kullandığı arabalara teşmil edilmiş- tir. Şehrimizde muhtelif iş sahası ü- zerinde çalışan müesseseler bu tali diaya göre, bir takım eşyanın husu- siyeti nazarı dikkate alınmamıştır. Talimatnamenin ortaya çıkardığı zorluklarla, bir kısım müesseselerin de fuzuli masrafa girdiği ileri sürül- mektedir. Sirt hamallığı kalktıktan sonra her müessese, işinin hususiyetine göre, mühim sayılacak bir para sarfederek araba yaptırmıştır. Bu talimatnamenin tatbik edilme. sile bütün bu arabalar bir köşeye a- tılmıştır. MAARİFTE : Azlık Okulları İçin Talimatname Yapılıyor Azlık ve yabancı okulların imtihan tatil ile not verme şekilleri hep ayrı ayrıdır. Önümüzdeki tedris yılından itibaren bunların birleştirilmesi için şimdiden bir proje hazırlanmaktadır. X Maarif Vekâleti, yüksek tedrisat müdürü Cevat, dün sabah Ankaradan şehrimize gelmiş ve akşam trenile Ankaraya dönmüştür. Bir Heykeltraş Geldi Almanyanın tanınmış heykeltraş. larından Heller şehrimize gelmiş Sanatkâr memleketimize yaptığı İbu seyahati, sırf Türkiyenin methini duyduğu güzelliklerini görmek için yaptığını söylemektedir, Heybelide Bir Santral Kuruldu Telefon idaresi tarafından kurulan Heybeliada telefon santralı dünden i- tibarn çalışmıya açılmışi Heybeli, Burgaz ve Kınahıadaların- daki bütün aboneler bu santrala bağ- de çalışmıya devam edecektir eşya, araba sathının hudutlarını ve yi matnameden şikâyet etmektedir. İd-/” Şimdi bütün bu kabil dükkân veya şahıslar yeniden mas- raf ederek birer malzeme arın da içinin mutlaka çin- lâzım değildir. Çün-| enilecek, ne bozulacak | İnede akacak maddelerdir. Bir ecza deposunun da, meselâ mü vellidülma taşıdığı bir damacananın, arabanın sathından #fibâren 80 santi mi âştı diye, bu şekildeki nakliyata müsaade edilmemesi garip bulunmak tadır. Bu takdirde, ecza depoları damaca- naları kestirecek, yenid derek arabaya uygun dan.scana teda rik edecektir Belediyede bu işlerle alâkadar bir at, bu mevzua dair şunları söylü- yor: — El arabaları talimatnamesini biz bir insan kudretinin taşıyabilece- ği eşyaya göre hesap ederek yaptık, Hattâ bidayette50 santim havaleyi bi le çok gördük. 30 sar mişlerdir. Talimatnamedeki bazı ihmali de #lâkadarları yeniden birta- kım mecbüriyetler, cezalar ve masraf lar karşısında bırakmaktadır. Mese- mal ve daha insani araba tedarikine mecbur kalmışlardır. Bu arada sraba derhal fiyatını metrede karar kıldık. Taltmatnamenin tadil mevzuubahis olamaz. meclisince de tetkik ve tasdik edil- miştir. MUTEFERRİK :. Gayrimübadiller Kongre Yapacaklar Gayri mübadiller, vaziyetlerinin İ- yileştirilmesi için hükümet nezdinde yeniden teşebbüslere başlamışlardır. Gayri mübadiller, yine eski dilekle. rini tekrarlamakta ve senelerdenbe- Tİ sürüncemed kalan işlerinin bir neticeye bağlanmasını istemektedir. ler. Diğer taraftan, gayri mübadiller yakında mühim bir kongre yapmak üzere hazırlanmaktadırlar. Bu kongre için imza toplanmakta. İder. Söylendiğine göre, kongrede gayr! mübadiller komisyonunun neçektir. Diğer taraftan gayri mübadiller ke misyonundaki tahkikat işleri de bit. mek üzeredir. Şimdiye kadar bütün alâkadar'ar dinlenmiştir. Yapılan yeni ihbarlar da tahkik e dilmektedir. Gümrükler başmüdürü Mustafa lıdır. Santralın numarası 58 dir. Bu | Nuri, dün gümrüklerde teftişler yap- 7.30 ve 9.50 dir. Tenzilât yüzde 50 nis | santralla beraber Büyükada santralı | mak üzere Mudanya ve Gemliğe git- miştir, # Hamallık kalktıktan sonra, ilk meydana çıkan arabalar müessese, kayıtların masraf &- daha nor- Fakat umumi ihtiyacı gözönünde tutarak 50 santi- edilmesi Esasen şehir lâğvedil. mesi ve tasfiye işlerinin gayri müba- diller cemiyeti tarafından halli jste-| Halen mevcut olan kanun eskiden kalmadır ve içinde inne toplanacak günlerden bahsederken “cülüsu pa- dişahi,, gibi tabirler bulunmaktadır. Yeni kanun da yardım kanunu 2- dını taşıyacaktır. Yardım konunu âm İ me hizmetlerinden, halktan iane alın- maması esasına İstinat etmektedir. Halkın iâne namı altında dolandırıl- maması ve iane diye verilen paranın halkın tamamen menfaati, ve yerine sarfedilmesi hükü ihtiva etmektedir. Yine ayni kanun, bayramlarda kü- çük çocuklar tarafından kutu dolaş- tırılmak swretile inne toplatılmasını da müvafık görmemektedir. Bunun esbabı mucibesinde, bay- ram günlerinde küçük mektep çocuk- ları tarafından iane toplatılmasında çocuk haleti ruhiyeleri üzerinde iyi tesir bırakmadığı ve minimini mek- tep yavrularını dilenciliğe | alıştırır bir vaziyete soktuğu ve bütün bun lara mukabil de elde edilen faydala- rın pek mühim olmadığı zikrolum- maktadır. Dün Mecliste Yeni Kazanç Vergisi Kanunu Kabul Edildi Ankara, 20 (A.A) — Buglin Refet Canıterin başkanlığında yapılan B- M. Meclisi toplantısında ulusal bay” ram ve genel tatiller hakkındaki ka- Buna bir fıkra ve bir madde ilâvesi” İne ve yüksek mühendis teknik okul ları mezunlarının mecburi hizmetle rine, pul ve kıymetli kâğıt bayilerile bunlara verilecek böyiye aidatı hak” kındaki kanım tâyihalarile“ Çaldırı" Çamdıra köyünden Beyoğullarında Haydar oğlu Garip' Demirkaya” oğli” nun ve Gaziantebin Bahi mahallesin” len Muharrem oğlu Şöhretli Ahmet oğlu Bostancı Osman Eflâtumun ölüm cezalarına çarptırılmalarına git maf” bataları tasdik etmiştir. B. M. Meclisi, yine bugünkü top” lantısında Türkiye o cümhuriyetilf. Sovyet Sosyalist Cümhuriyetleri if tihadı. arasında hudut hâdise ve İM tlâflarının sureti tetkik ve hallin* mlltedair mukavele ile Türkiye - L#* histan konsolosluk mukavelesinin 1 diline mütedair protokolun tasli hakkındaki kanun lâyihalarını sevi ettiği gibi kazanç vergisi kanunu meşhut suçların muhakme gr dair kanunun hazı maddelerinin d€ Fiştirilmesine ait kanun lâyihal da müzakere ve kabul etmiştir. B. M. Meclisi çarşamba günü lanacaktır. 4 Nalın Vekâletinin teşkilât vw vazifelerine dair olan 2443 sayılı K” buna ek kanun lâyihası encümen deki müzakerleri bitti ve ruznam€?* alındı. ii Yeniden yapılacak su işlerine * milyon lira tahsisi ve bunun için #© lecek senelere geçici taahhüt İ€ na mezuniyet verilmesi hakkı” 3132 sayılı kanuna ek kanım löyl. encümenlerdeki müzakeresi bititİ rek ruznameye alındı. TAKVİM ve HAVA 21 Haziran 1938 SALI uygun lerini 8 inci ay Arabi: 1357 Rebitlâhır: Li ari 5 si | İkindi: 16 | Yatar: 214 YURTTA HAVA VAZİYET, Yeşilköy meteoroloji batanyonundl nan malâmata göre hava Karadeniz kıyılarında ve Doğu Anadolud? “e Egede açık, diğer bölgelerde az ve miş, rüzgârlar umumiyetle şimal! etten orta kuvvetim esmiştir. “İ Dün istanbulda hava bulutlu rüzgâr şimalt şar n saniyede metre hırla ermiştir. Saat 4 te re 169,7 milimetre idi, Hisreret ©" Sg meşte 58,4 gölgede 234 ve en M tigrat olarak kaydedilmiştir.