21 Nisan 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

21 Nisan 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

Kocasının Fincan ve Tabaklarını Kirmış Kadın "Kocam Eve Hiç “Gelmiyor, Çocuklar Unutacaklar,, Diyor Babalarının Yüzünü Şirketi Hayriye vapurlarında bü- fecilik yapan Baruh müddeiumumi- diğe müracaat ederek- — Karım Rebeka büfeye geldi. Ba- Da hakaret etti. Fincanlsrımı, tabak- Jarımi kırdı. Kendisinö hem ceza ve- riniz, hem de zaylatımı tazmin etti- riniz, demiştir. Müddeiumumilik polis kanalile tah kikat yaptırmış, hâdisenin doğru ol- Guğu neticesine varmış ve dava aç- mıştır. Sultanahmet sulh birinci ceza mah kemesi dün bu davaya baktı. Evve- lâ davacı şikâyetini anlatır — Ben büfeciyim. Vapurlarda ça- şıyorum. Çocuklarımın nafakalarını da gönderiyorum. Evim de var. Ço- cuklarım aç ve açık değiller. Bizim karı eve neye gelmiyorsun, diye ba- na kızıyor, ben kendisinin ve çocuk- Jarımın geçim masraflarını vermek- Je vazifemi yapmış sayılırım. Ben er- keğim, her gece eve dönmiyebilirim. Buna karım karışmamalıdır. Suçlu bu şikâyeti karşılarken: — On gündür eve gelmiyor. Bir kocanın vazifesi eve < yalnız ekmek parası göndermek değildir. Her ge- € eve çoluk çocuğunun başına gel- mesi lâzımdır. Bu gidişler neredeyse çocuklar babalarının yüzlerini unuta- cak. Ben onu eve davet etmek için | Dört Bin Liralık Bir Tazminat Davası Geçen yaz Tarabyada bir eğlenti- den dönerken fotoğrafçı Etbemle re- fikasi, doktor Muhteremin otomobil. line binmişler, otomobil Maslak ye- Junda bir kaza geçirdiği için Ethem | ve refikası yaralanmışlardı. Dün as- Hye ikinci ceza mahkemesinde foto * Eihemin, Doktor Muhterem aleyhine açtığı maddi ve manevi zarar ve taz- minat davasına devam edildi. Foto Etbem bin liralık maddi, üç bin lira- lık da manevi tazminat istiyordu. Mahkemede davacının avukatı var dı. Doktor kazadan sonra fotoğrafçi- | nin bin liralık zarar görmediğini ve bu işte manevi tafminat istenmesine de hak ve lüzüm olmadığını söylü- yordu. Muhakeme şahitlerin çağırıl- ması için başka bir güne bırakıldı. KE a Cinayet Davası Dün ağır ceza mahkemesinde Ku- rTüçeşmede babasını ve kardeşini öl- düren Zeki ile karısını öldüren Yu- nusun ve polis Hasanı öldüren Nâzım ve Salimin muhakemelerine devam edildi. Zekinin müdafaa şahidi olan Beyoğlu müftüsü dinlendi. Bir şey bilmiyordu. Gelmiyen şahitler vardı. Onların çağırılması için muhakeme talik edildi. — — —— doktördür; — Üçümüz, yaşıtmışız yahu! — Kim üçünüz? Peder, (valide, sen mi? — Deli misin yahu? İnsanın ebe- veyni kendiyle yaşıt olur mu? — Kiminle yaşıtsın? — Üçümüz dediğim: Ben, Şarlo İ ve Her Hitler, Üçümüz de bu ay elli- yi bitirmişiz. Gördün mü meşhur a- damlar sırasma nasıl girilir? i2 — Gayret edip bir de meşhür a damla birlikte vefat et de şöhretin artsın! Sen yemin mi ettin, mutlaka dünyanın en meşhur adamları ara » sında bulunmağa! — Neylersin birader. Adama şöhret geliyorum! demez. İşte vazi - yetlerimiz Bir diktatör, bir aktör ve bir kondoktör, Mahkernelerde vâpura gitmiştim. Beni kovdu. Bu yaştan sonra galiba başka birisine gönül vermiş olacak, Asıl davacı be nim. Fakat o daha evvel davrandı, dedi. Hâkim dosyayı tetkik etti, ceza ka- nununu karıştırdı ve sonra kararını bildirdi. Kanunun bir maddesine göre karı koca biribirleri aleyhlerine zarar İ- kadan dolayı cezayı takibat yapıla mıyacaktır. Dava düşmüştür. Karı koca dışarı çıktılar. Madam Rebeka kocasına döndü: — Gördün mü, hâkim bile beni haklı gördü. Ben yine acıdım da se- nin bütün fincanlarını, tabaklarını indirmedim. Hele bir daha eve gel- me. Vallahi bu defa sağlam biç bir şeyini bırakmam, dedi. Bir avukat Baruha şu aklı öğretti: — Karı kocanın, koca karinın her şeyini kırabilir, Kanun bunlara ceza vermez. Fakat hukuk mahkemesine giderek karın aleyhine dava açarsan — Buradan kurtulsan hukuk mah- kemesinden kurtulamazsın ya. Bir daha yaparsan hukuk mahkemesine dava ederim. Bir Şoför Hapse Mahküm Oldu İki sene evvel bir yaz günü Hün- kârsuyu gezintisinden dönerken Hü- seyinin idare ettiği otobüs bir ağac: çarpmış, bir kişi ülmüşve üç kişi ağırca yaralanmıştı. Dün ağır ceza mahkemesinde bu dava “neticelendi rildi. Mahkeme suçluya iki sene ha- pis cezası verdi .ve Hüseyinin, esasen otomobil şoförü olduğu haide ümirlerinin kendisine otobüs kullan- dırmalarını hafifletici sebep - seydı. Cezasını bir sene dört ay hapise in- dirdi. KU X ASKERLİK İŞLERİ OX | aaa Kısa Hizmetlileri Davet Eminönü Askerlik Şubesinden: 834 doğumlu ve bunlarla musmeleye ibi ve deha evvelki doğumlulardan olup herhangi bir sebeple henüz sevkedilmemiş insa hizmetli ve askeri ehilyeteizler 1 — 5 — 929 da hazırlık kıt'asında bulunmak Üzere sevkedilereklerinden, omunmelele, rini yaptırmak Üzere 29 Nisan #39 da nü- fvs cüzdanile birlikte şubeye müracant ları ilân olunur. Fatih Askerlik Şubesinden Yedek Subay geraitini haz mühtelif doğumlu ehliyetnamesiz lisa hizmetlile- rin 1 Mayıs 930 terihinde hazırlık kıta. #inda bulunmak mecburiyetindedir. Şu- bemize mensup bu gibi kısa hizmetiilerin sevkleri yapılmak üzere 20 Nisan 980 s0 bakı sunt (9) dü şubede hazır bulunma Tarı ilân olunur, Toplantılar, davetler : Hâmit Gecesi Şişli Halkevinden: 31 Nisan 1939 Cuma günü ukşom sent | 31 de Halkevimizde bir Himit gecesi ya- pılacaktır. Herkes gelebilir. KONFERANS Kadıköy Halkevinden: 21 Nisan 880 cuma akşamı sast 830 da evimiz salonunda Bayan İffet Oruz ta-| Yatından (Sosyal siyase') mevzulu, bir konferansı verilecektir. Herkez gelebilir, Çocuk Balosu Sidi Halkevi tarafından 33 Nisan Ço- Sonlarımız ve sinlerimiz birbiri- nin ayni ya! Şöhretimiz neden az ol- sun! Ama beni tanımazlarmış; ca - hilliklerine doymasımlar. O benim değil onların noksanı! Bu karşılıklı tipleri daha çoğalt- mak kabildir. Bunda şaşseak bir sey de yoktur. Asıl garibi bunlarin ayni dilden konuşmaları, birbirlerini cuk Bayramı münasebetiyle tertip edilen Çocuk Balosunun fovkalide mükemmel olması için balo kemilesini teşkil eden memleketimizin tanınmış ve yüksek sils- lerine mensup Bayarlar mütemadiyen çalışmaktadırlar. Çocuklara neşeli bir gün geçirmek için Karagöz, Elektrikli kukla ve aynca Hokkabaz temin edil miştir, Bir çok kiymetli sanatkârlar balo- ya iştirak edeceklerdir. Bir çok aileler çocuklarına balo elbiseleri yaptırmağı Güpegündüz Sokakta Nâra Atmış Çiçekçi Vehbi dün saat on Yenicami kemerinden çıkmış, nâra ata ata Köprüye doğru gitmiye baş- lamıştır. Polis kendisini yakalamıştır. Sultanahmet sulh üçünü ceza mah- kemesi dün nâra atan, halkın rahatını ve huzurunu bozan Vehbinin duruş- masmı yaptı. Vehbi hâkimin önünde de sallanı- yordu. Kendisini müdafsa vderken: — Çiçekçiyim. Dün biraz para ka- zandım. Şöyle bir iki kadeh purlat- tım, Sarhoş değilim, diyordu. Dinle- nen şahitler suçlunun aleyhinde ko- nuştular. Hâkim sabıkasını tetkik et- #i. Vehbinin sarhoşlüktan iki mah- kümiyeti daha vardı. Suç ceza ka- Dununun 572 inci maddesine uyuynr- du. Br madde, İçkiyi itiyat edenlere üç ay hapis cezâsı veriyordu. Hâkim Vehbiye üç sy hapis cezası verdi ve derhal tevkif etti, Beş Bin Lira İhtilâs Eden Veznedar Polis ve müddelumumilik bir kaç İ gündenberi vezneden para ihtilâs et- “| tiği için işten el çektirilen Eminönü mal müdürlüğü veznedarı hakkında tahkikat yapıyordu. Yapılan tahkika- ta göre suçlunun beş bin lira ihtilâs ettiği anlaşılmış ve dün ikinel sor gu hâkimliğine vererek tevkifedilmiş tir. İhtilâs miktarmın daha fazla ol- duğu tahmin edilmektedir. Bü da tahkikat neticesinde anlaşılacaktır. Sahte Mühendisin Muhakemesi Dün asliye birinci ceza mahkeme- sinde kendisine tayyare mühendisi süsü (vererek Üstiş şirketinden 800 lira dolandırdığı iddia edilen Hörst Vangonin muhakomesina, dildi. Bir şahit dinlenecekti. Gelme Muhakeme bu şahitlerin sağılması | İ için tehir edildi. " Enverle Eminin Muhakemesi Dün ağir ceza mahkemesinde Sar yer belediye veznosinden 1500 İira ibtilâs ettikleri iddla edilen Sarıyer belediye muhasebecisi Şükrü oğlu Enver Yekin ile muhasebe kâtibi Ib- rahim oğlu Emin Türün muhakeme- lerine devam edildi, Suçluların avu- katı müdafaalerıpı yaptı. Muhake- me karar için başka bir güne bıra- kıldı Bucak Köyünde Karışık Bir Dolandırıcılık Kozan (TAN) — Bucak köyünde, tuhaf bir hirsizlik ve dolandırıcılık vakası olmuştur, Tafsilât şudur: Ahmedin gelini Ayşe ile oğlu Ha- san arasında daimi bir geçimsizlik olduğunu bilen komşulardan Hüse- yin, bir gün Ayşeyi görmüş, “seni nasıl olsa boşayacaklar. Sonra sefa» lete düşeceksin. Kayın babanm pi rasını al, bana getir saklıyayım, bo şanmca sana veririm" demiştir. şe de anahtar oydurarak kayın bâba-| smin sandığını açmış, dört yüz lira almış ve Hüseyine vermiştir. Ahmet bir müddet sonra parasının eksik ol- duğunu görmüş, zabıtaya haber ver- miştir, Fakat hırsız bulunamamıştır. Ayşe bu vaziyet karşısında vicdan &- İ zabı duyarek her şeyi anlatmıştı lâ İkin komşu Hüseyin, böyle bir şey- den baberi olmadığını iddia etmiştir. | Vaksyı duyan Kozan tüccarından Abdullah Çevik, bir plân hazırlamış, zabıtanın muvafakatile Hüseyinin tütün tabakasını ve ceketini alıp Bu- cak köyüne gitmiş, Hüseyinin karı- Sına bunlari göstererek “kocan, AY- şeden aldığı parayı istiyor” demiştir. Kadın, bahçede gömülü olduğu yer den çıkardığı bir çömlek içinde bulu- nan 310 lirayı Abdullah Çevik'e ver- miş, böylece hadise aydınlanıp mese- le halledilmiştir. Aile yuvasının, şenliğini var- kığını İÇKİ ve KUMAR yıkar. Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Merkezi anlamaları ve bir şarkıyı söylemele- başlamışlardır. Davetiyeler Şişli Halks- vinde A DAA TAN | Tarsus (TAN) — Halkevi gençle- ri, sosyal yardım kurumu menfaati- Be bir müsamere tertip (etmişler, “Uzun Mehmet, yiye iu Erzincanda Gittikçe Erzincan (TAN) Umumi Mec- Ws İçtimalarını irmiş, bütçeyi 320552 lira olarak kabul etmiştir. Bu sene Erzincanda, her senade- kinden fazla işler görülecektir. Ez- zümle Tercan ve Kuruçuy kazaları- Bin içme suyu yollar ıslah edilecek, Kemah, Tercan, Kuruçay kazalarile Refahiye yolları esaslı surette tamir olunacak, köylerde cirit meydanları “esin ve-ancıhığın inkişafı için örnek kovanlar satın ölmip köylüye para- #z tevzi edilecektir. Spor işlerine ve memleket bastrnesinin ilâçları i- çin evvelkinden fazla tahsisat veril miş, hastanenin iaşe bedeli de beş yüz lira arttırılmıştır. Köy sandık- larına bin-beş yüz lira muavenet e- dilmiştir. Nafın için bir kamyon, vi- İlâyet makamı için son model bir o- İ tomobil alınacaktır. Yeni Binalar Erzincan (TAN) — Kışın bitmesi- le beraber imar hareketleri canlan- mıştır. Erzincan - Bezurum hattında inşaat büyük süratle devam ediyor. Büyük Erzincan gari inşaatı yakın. da bitecektir. Umumi Harpte yanmış ve meötrük kalmış ölen İstanbulun © Selimiye kışlası tipindeki muazzam kışlanın tamiri için tahsisat gelmiştir. 324 ve 325 senelerinde Harbiye mektebi ©- larak ta kullanılmış ve iki devre de zabit çıkarmış olan bu kışlanın ta- miri herkesi sevindirmiştir. Fransız yıldızlarının en güzeli... Fransiz Artistlerinin En Kudretlisi: DANİELLE DARİEUX Senenin en büyük Fransız filmi ŞAFAĞA DÖNÜŞ BUGÜK LÂLE Sinemasında Tarsusta Uzun Mehmet Piyesi Temsil Edildi Piyesi temsil eden gençler lardır. — Biletler tamamen satıldığı ve yer dar olduğu için, piyes ertesi akşam da temsil olunmuştur. İmar İşleri â Artıyor Çarşının en işlek yerinde bir va- tandaş, asri bir sinema binası 'Yap- tırtmaktadır. Bir şirket, buz fabri- kası kurmak kararını vermiştir. İn- üzere istasyon caddesinde arsa al mıştır, Ayni cadde üzerindeki siraat bankası da modern bir bina inşasını kararlaştırmıştır. pi em Bigada Merinos Çiftliği Açılacak Biga (TAN) — Ziraat vekâletinin Burada bir merinos koyunu yetiş- tirme çiftliği tesisine esas itibarile kerar vermis olduğu haber alınmış- tır. Bandırma merinos yetiştirme tehassisı Abdülkadir ve Zeki buraya gelmişler, kargı çiftliğini ziyaret et- mişlerdir. Maksada elverişli görül düğü takdirde bu çiftlik vekâletçe satım almacaktır. Bartına Yakın Bir İstasyon Zonguldak (TAN) — Şehrimizle Ankara arasmda © işliyen trenlerin Çaycuma ile Filyos beyninde bir da- kika durarak Bartın yolcuların in- İdirip bindirdikleri yerde bir istas- İyon binası inşasına (başlanılmıştır. İki, üç ay sonra ikmal edilip açıla- cak olan bu istasyon, otuz kilomet- relik bir şose ile Bartına bağlıdır ve “Kokaksu - Bartın,, ismini almıştır, Zonguldak Postanesi Zonguldak (TAN) — İki katlı o- İlan şehrimiz posta ve telgraf binası- İna üçüncü kat ilâve edilmeğe başla- İ rılmıştır. İnşaat bir ay sonra bitiri- lecektir, Van müdürlüğünden naklolunan yeni posta ve telgraf © başmüdürü- İ müz, Ethem gelmiştir, Mersinde İki Ev Yandı Mersin — Kışla caddesinde Hasan Aşkara sit evle yanındaki küçük bir ev tamatnen yanmıştır. Bu müossif, İhâdise, itfaiye teşkilâtımızın him- metine muhtaç bir halde olduğunu İmeydana çıkarmıştır. HARRY Emsalsiz şaheserinde takdim edec dudu., Milyoner katil. | numaralı Daima Muhterem müşterilerini memnun etmek emelinde bulunan TAKSİM SİNEMASI Bugün matinelerden itibaren | busetile sarle:y Nimnigiha Kalı Türk müziği (Saz eserleri) Çalanlar: Fa- hisarlar idaresi, bir bina yaptırtmak | 214-939 | ANKARA RADYOSU Türkiye o Radyedlfüzyon | Postaları Türkiye Radyosu Ankara Radyosu Dalga Uzunluğu 1539 m. (o 183 Kes 170 Kw. T.A. G İğzim, 13198 Ken, 20 Kw TAP 3i70m MRK 20Kw. Cuma, 21.4. 1939 1230 Program. 1835 Türk müziği —P1, 13400 Memleket suat ayarı, sinns ve me- teoroloji haberleri. 13,16-14 Müzik (Karı- uk (İnkılâp tarihi dersleri- Halkevinden len). 19,30 Propram, 19,25 Müzik (Operet müzliği—PI,) 1900 Konuş- ma. 19,15 Türk müziği (Fasıl heyeti) Tahsin Karakuş ve arkadaşlar: Hakkı Derman, Eşref Kadri, Hasan Gür, Hamdi Tokay, Piasri Üfler. 20.00 Ajans, meteoro 104! haberleri, tirbat borsası (fiyat). 20.15 Türk müziği: Calanlar: Zühtü Bardakoğ- lu, Cevdet Cağla, Komal Niyazi Seyhun. Halik Recai, Melek Tokwör ettin Ziya (Hilenz gerkı) Ki mörr seni. 2 — Rifat beyin (Hicaz şar- kı) Sizlendi hava, $ — Rahmi beyin (Hi- cak şarki) Akşam erdi yine sular. 4 — Zühtü Bardakoğlu (Santur taksimi). $ — Dedenin (Şatareberi şarkı) Gözümden göynürden. & — Sataraban sarkı (Gece- mir). 7 — Üsküdar Ziva belâ (Tahir mt 20.45 hire Fersan, Refik Fersan. 21,00 Memle- ket saat ayarı, 21,00 Konuşma: 21,15 Es- ham, tahvili, kambiyonukut borsan (fiyati. 2125 Neşeli plâkler<R. 11,40 MA zik (Riyazetieimhur filârmenik orkestra- sı) Şef: Praetorhus. i — R. Heüberger — Operi alamı: Öpernbali operetinden 0- verilir, 2 — 3. Straum (Viyena ormanm- dn masallar). 3 — F. Lehar (Altın ve gü- müş). 4 — 3. Strauss (Göce kuşu opere- #nden) üvertür, 5 — 7. Sirausa (Gözel mavi Tuna). 2230 Müzik (Opera aryala- PL) 23,00 Müzik (Cazbant—PL) 29,45 M Bon ağars haberleri ve yarınki prog- ramı Malatya Bez ve İplik Fabrikası Açıldı Malatya — Bütün teferrüatile be- raber tam 40 bin metre murabbalık bir saha İşgal eden iplik ve bez fab- rikamızın bir kısim İnşaatı tamam- lanmış, makineleri de yerleştirilmiş ve tecrübe işlemelerine başlanılmış- tır. Sonradan yapılmağa başlanılan iâveler de.dahil nlarak. bütlin insanı eylül nihayetine kadar bitirilmiş ve fabrika tamamen faaliyete geçmiş olacaktır. Fabrika, günde iki ekip halinde 2300 kişi çalıştırmak sartile senede 10. e0r.ov4 meli KUMAŞ ve 2.650.000 kilometre iplik istihsal edecektir. Bu istihsalâtın tutarı 6 milyon Türk li- rasına baliğ olmaktadır Fabrikada 26 bin iğ çalışacak, yer- li pamuk kullanılacak ve burun 1.5 milyon kilosu her sene Iğdirdan te- darik edilecektir. Aksaraylılar Müze İstiyorlar Konya Aksârayı (TAN) — Cüm- buriyet ilk okulu bahçesinde muhafa- za edilen ve Karaman oğlu İbrahim beyin kölelerinden Hacı Mukbil ile oğlu ölduğu ânlaşılan Abdullaha att ikl mezar taşının Niğde müzesine nakledileceği söylenmektedir. Burada bir çok kitabeler ve tarihi mezar taşları açıkta harap olduğu i- çin bir müze açılmasını temenni e- denler çoktur. Samsunda Yeni Postane ve Mezbaha Samsun (TAN) — Yeni ve asri postahanenin — İnşası tamamlanmış, bazı şubeler şimdiden bu binaya ta- şınmıştır. Yeni mezbaha inşası için 84 bin lira ayrılmıştır. Mezarlıkların — ıslahı için etütler yapılmaktadır. Samsun Halkevinde Samsun (TAN) — MHelkevi reisli- gine, köycülük şubesi £ başkanı Os- man Cudi Gürsoy seçilmiştir. Köycülük şubesi #zasından ve 2i- raat bankası memurlarından Kıza Kiper, köylerdeki mesaisinden dola- yı halkevimiz takdirname ile taltif olunmuştur. - Douglas Fairbanks ve Errel Fiynn'ın Rakibi PiGt') 1938 — 39 da çevrilen en mükemmel bir zabıta maceraları filmi olan İKİ YÜZLÜ ADAM ektir. Barselonun esrarengiz hay- gangster.. Macera. Sergüzeşt. 1001 Heyecan.. Lüks.. Aşk.. Tlâveten. EKLER JURNAL'de Arnavutluk hâdiseleri ve sa're. Aksaray Köylerinde Konya Aksarayı (TAN) — Kayma- kam Namık Karayel, Ortaköy nahi- yesi köylerini gezmiş, halkm dertle- rini dinlemiştir. Yarım kalan iki köy mektebinin bitirilmesi için muhtarla. ra emir vermiştir. Bazı köylerde da- ha, mektepler inşası için tedbirler it tihaz edilmektedir