2 Mayıs 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 11

2 Mayıs 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 11

İİ 2-5-939 JEKONOMİ Hatayın Vaziyeti İnkişaf Hatay ve hinterlândının geçen 937 | senesindeki ekonomi vaziyeti çok in- kişaf etmiş ve 1938 senesinde ihracat Ve ithalât müvazenesi bir hayli yük- sek olarak tesbit olunmuştur. 193 #enesinde Hatayda 42.180.000 kilo hububat, 97.700 kilo pamuk, tütün, şeker kamışı, 957.500 kilo gıda mad- delezi “hraç edilmişken 938 senesin- de bu rgiktardan hububat 43.430.000, Pamuk, tütün ve şeker kamışı 506300 Eda maddeleri 6.080.000 ni bulmuş- tur. Bu sene de zeytinyağı 9.600.000, Üzüm 4.620.000, portakal 2.800.000, İncir 1.300.000 kilo olmak üzere 22.043.800 kilo tutarında muhtelif meyvalar istihsal edilmiştir. Tkinei- kânun, şubat, mart aylarında Hatay ka ticaretimizde 812.306 Viralık, h- Fâcatımız ve 142.630 liralık ithalâtı- — enne iii DIŞ PİYASA : Romanyanın Buğday ve Mısır İhracatı Romanyada son yapılan tahminle- Te göre, ihracata ayrılabilecek buğ- day stokunun sekiz yüz bin tonu bul- duğu anlaşılmıştır. Romanya hükü- meti vagon başına verilen Ihracat primini mayısın dokuzuna kadar tem dit etmiş ise de on iki bin Leyden | dokuz bin leye indirmiştir. Bu prim | Serbest dövizle tediyat yapan mem- Yeketlere verilecek, diğer memleket- ere yapılacak ihracat primi her tem Icket için ayrı ayrı tesbit edilecek» tir. Mısır stoku da üç yüz binton tahmin olunmaktadır. Yunanistan Fransa, Italya ve Almanya, Roman- yadâh misır almaktadırlâr. Pol laf eşe Piyasamıza gelen malümate naza- ran Polonya hükümeti yeni kararna- me ile yulaf ihracını yasak etmiştir. Tarife Eksperleri | Her sene olduğu gibi bu sene de gümrük tarife kanununun tatbikatın. dan doğan ibtilâfları halletmek üze- Te canlı hayvanlar için Ticaret oda- sından Ahmet Kara, Mehmet Elve ren ve Beyoğlu veteriner heyetin: den Nazif ve hayvan mahsulleri me- vaddı için dahi Uzunköprülü Al ile vi Iktısadi Gittikçe Ediyor maz olmuştur. Ithalâtımızm ağırlığı iki milyon kilo kadardır. Bunun da kismi azamı limon, portakal, kebad, mandarindir. İşten Ayrılan İhracatçılar Mazı, kuru meyva, kitre, tohum, gülyağı, kendir, palamut, pamuk, defne yaprağı, arsenik, cıva, kürk, postlar, hububat ve bakliyat ihracatı yapan Istanbulda dört firma ve post balmumu, zeytnyağı, zeytin, sütten mamul maddeler, deri, sebze, kuru meyva, halı, hububat, bakliyat, yün, mazı ve canlı hayvanlar ihracını ya- pan Sıvas ve Diyarbakırda iki firma bundan böyle ihracat işlerini terkoy- lediklerini alâkadar makamlara bil- dirmişlerdir, IHRACAT : Zeytinyağ İhracatı Romanyaya zeytinyağ ihracatımız ümit verici bir şekilde inkişaf etmek- tedir. Romanyanın Türkiyeden bu se- neki ithalâtının geçen senekinden çok üstün olacağı umulmaktadır. Türk zeytinyağlarının fiyatları bu günkü şartlara göre uygun görül mektedir. Hamburgdan bir firma memleke- timizden cam, pencere ve otomobil silmiye mahsus güderi satın almak, Parisli bir firma ise rafine edilme- miş ve tercihan 12.5 derece asitli pa- muk çekirdeği yağı almak için elâ- kadarlara müracaat etmişlerdir. Ay- rıca bir çok Alman firmaları paçav- ro, kuru meyva, palamut, ham deri, keresia, havvan.vami.. karın sebze, yaş.meyva, gül yağı, Ahmet Kara ve Nazif Eksper seçil- mişlerdir. Diğer maddelerde husule gelecek ihtilâflar için de iki yüz elli beş eksper intihap olunmuşlardır. Peynir Anlaşması Yhraç olunacak peynirlerden nü- mune alınarak bunları kimyevi tah- lile tâbi tutmak için Romada yapıl- mış olan beynelmilel anlaşma Yuna- nistan da dahil olarak anlaşmayı im- zalamıştır, Bartında Gemilik Ağaç İhtiyacı Bartın — Orman müşkülâtı yü. zünden sönmeğe yüz tutan ve Bar- tinin çok eski sanati olan gemi ya- pıcılığı yakında eski inkişaf haddi- ne doğru yükselecektir. İktisat Ve- kâletinin Bartın için hususi bir ka- rar İttihaz ettiği ve gemi inşaatında kullanılan eğri ağaçların odun gibi kesilmesine izin vereceği haberleri gelmiştir. Bu emrin orman dairesine bildirilmesi bekleniyor. Gemlikte Gençlik Hareketleri Gemlik (TAN) — Halkevi spor kolu, sun'i ipek fabrikası gençlerle teşriki mesai etmek kararını ver miş, bunu temin için halkevinde, kaymakam Zeki Işığın başkanlığın da bir toplantı yapılmıştır. Bilhas- 8a, futbol sahasının nizami şekilde tevsi ve tesviyesi, diğer spor şubele- rinin canlandırılması o konuşulmuş” tu.r Belediye bütçesine, spor işleri- ne yardım için 650 lira konulmuş” tur, Gemlikte Bir Çocuk Parçalandı Gemlik, (TAN) — Ticaret odasi| memurlarından Celâlin beş yaşında» ki oğlu Hüseyin şeker almağa gider- ken, Yalovadan gelen büyük yolcu otobüsünün altında kalmış, parçala- narak ölmüştür. Şoför Hasan Üstün tevkif edilmiştir. Mardinde İlkmektep Tatili Kızıltepe (TAN) — Mardin vilâ- yeti ilk tedrisat meclisi, ilkmektep- lerde 27 mayısta derslerin kesilme- sine, 27 mayısta sınıfların umumi yoklamasına başlanılmasına, 5 hazi- randa oimtihanların (bitirilmiş ve mekteplerin tatil edilmiş olmasına karar vermiştir. 15 eylülde talebe kaydına başlanılacak, teşrinlevvelin ikisinde o mektepler açılıp derslere başlanılacaktır, Kızıltepeye bağlı Gurs köyü ilk- mektebi dördüncü sınıf talebesinden yirmi beş kişilik bir grup, muallim- leri Musa Alkan oğlu ile birlikte, derslerile alâkadar tetkikatta bulun- mak üzere buraya gelmişler, merkez okulu talebesine bir gece misafir ol duktan sonra, köylerine dönmüşler- dir, Gemlikte Pazarları Cereyan Yok Gemlik (TAN) — Bir müddet ev- vel pazar günleri de cerayan verme- ğe başlamış olan elektrik şirketi, bu güzel kararından mâülesef vaz geç- miştir, Gemlikte İyi Sular Gemlik (TAN) Civarımızda pek iyi sular bulunduğu halde hal- kın bunlardan lâyikile İstifade ede- mediği görülmektedir. Reşadiye kö- yündeki Taşdelen suyunun fıçısı bu- rada elli kuruşa satılıyor. Umurbey köyündeki Celâl Bayar ve Siirümlü- deki Salâhağa suları da pek güzel dir. TAN Bigada Köy Muhtarları Kursu Açılıyor mi muhlar ve kâlipleri Kurs gören ve bitiren köy Biga, (TAN) — Birkaç yıldanberi |lacaktır. Köy kalkmmasında mühim olduğu gibi, bu sene de köy muhtar) bir âmil olan bu kurs 2 Mayısta baş- ve kâtipleri için burada bir kurs açı- | yacak ve on beş gün sürecektir. Kurtların Üşüştüğü Çam Ormanı Konya Aksarayı (TAN) — Buğday) Gemlik (TAN) — Bursa - Gemlik piyasasının yükselmesine bile sebep| şosesl üzerindeki Derbende yakın olan kuraklık zall olmuş, faydalı, | Selcukgazi köyü arazisi dahilinde yamur yağ çini züzoameaL yi arkdal gülmüştür. Havalar ekseriya kapalı | dan başlıyarak, içerlerine doğru (- gittiğinden çok yağmur yağacağına terlemeğe başlıyan kurtlar musallat ihtimal verilmektedir. Bu takdirde) olmuştur. Bu çamlığı harabiden kur mahsul geçen yıllardakinden bere-|tarmak için, derhal tedbirler istiha- ketli olacaktır, zı lâzımdır. Aksarayda Mahsul ve Yağmur Kapalı Zarf Usuliyle Eksiltme İlânı Kayseri C. H. P. İlyönkurul Başkanlığından: 1 — Eksiltmeye konulan iş, Kayseride yapılacak Halkevinin sathıze-| mine kadar temel hafriyatı ve inşaatı yapılmakta olduğu cihetle sathı zeminden İtibaren binanm heyet! umumiyesinin inşaatı eksiltmeye ko- nulmuştur. İnşastm heyeti umumiyesinin bedeli keşfi (127749) liradır. Bu bedeli keşiften sathı zemine kadar yapılan temel hafriyat ve inşaat keşifnamedeki nisbet üzerinden tenzil edildikten sonra geri kalan kis“ mın beyeti umumiyesi ihale edilecektir. 2 — Bu işe rtnameler ve evrakı saire şunlardır. A — Eksiltme şartnamesi A. B. — Eksiltme şartnamesine ek şartname avelename projesi D — Keşif cetveli, silsilei fiat cetveli; metraj cetveli un Devlet Hava Yolları Umum Müdürlüğünden: 1 Mayıs 1939 tarihinden itibaren tayyarelerimizle yolcu, posta ve bagaj nakliyatına başlanacaktır. Bilet Fiatları Gidiş—Dönüş Gidiş Lira 20.75 4235 45.15 46.55 4935 47105 ra Ankara — İstanbul Ankara — Adana Ankara — İzmir İstanbul — İzmir İstanbul — Adana İzmir — Adana (Gidiş — Dönüş Biletleri bir ay Muteberdir.) Vakti Hareket Cetveli Pazardan maada her gün İSTANBUL - ANKARA Yeşilköyden Hareket Ankaraya Muvasalat Saat Dakika Saat Dakika A 30 Adanaya Muvasalat Saat Dakika 4 45 16 55 ANKARA - İZMİR - Ankaradan Hareket İzmire Muvasalat Saat Dakika Saat Dakika 15 05 17 $5 ADANA - ANKARA ta Adanadan Hareket Ankaraya Muvasalat Saat Dakika Sant Dakika , 19 11 20 ANKARA - İSTANBUL — Ankaradan Hareket Yeşilköye Muvasalat Saat Dakika Saat Dakika 16 0 ıs 0 İZMİR - ANKARA — İzmirden Hareket Ankaraya Muvasalat Sant Dakika Saat Dakika 10 2 Tayyare yolcularmı meydanlara Nakledecek, otobüslerin hareket edeceği mahal ve saat Ankaradan Hareket Saat Dakika İstanbulda E — Proje ve sair evrak. - - meydanından kalkacak ve saat 8,30 da Karaköy görebilirler. ; z de yataklı vagon Acentasına uğrıyacak otobüsle meydana gideceklerdir. m 20 gün müddetle eksiltmeye Ankarada N konulan bu kurağın ihalesi 18/Mayıs/939 perşembe günü saat 11 de Vi- İâyet Parti merkezinde İlyönkürul tarafından yapılacaktır. 4 — Eksiltme kapalı zarf usulile yapılacaktır. $ — Eksiltmeye iştirak edebilmek için Nafia Müdürlüğünden alın- yetname ile cari senenin ticaret odası vesikasını ibraz etmesi ve bir mühendis veya fen mefnuru İstihdam eylemesi şarttır, 6 — Muvakkat teminat miktarı (8500) liradır. 7 — Teklif mektupları yukarda yazılı gün ve saatten bir saat evve- line kadar Parti başkanlığına makbuz mukabilinde verilecektir. Posta- da vuku bulacak gecikmeler kabul edilmez. (3003) Ppeniz Levazım Satınalma Komisyonu lânları | Marmara Üssübahri K. Satın Alma Komisyonundan: Cinsi Kilosu Tahmini fisti İlk teminatı Pazarlık günü ve saati Kuruş Lira Krş Pirinç 10.000 25 187 50 4 Sadeyağı 2.500 100 187 50 15 1 — Komutanlık deniz erlerinin ihtiyaçlarından olup yukarda cins ve mikdarı yazılı iki kalem yiyecek maddeleri ayri ayrı şartnamede ve pazarlıkla satın alınacaktır. 2 — Pazarlıklar İzmitte Tersane karşısındaki komisyon binasmda yapılacaktır, Bu işe aid şartname bedelsiz olarak verilir. 3 — İsteklilerin yukarda yazılı ilk teminatlarile birlikte ve kanunun İstediği yesikalarmı ibraz etmek üzere muayyen gün ve saatte komis- yona müracaatları, 3/Mayıs/039 Muhammen bedeli 16800 lira olan 40 ton tasfiye edilmiş pamuk yağı 17/5/1839 Çarşamba günü saat 15 de kapalı zarf usulü ile Ankara'da İdare binasında satın alınacaktır, Bu işe girmek isteyenlerin 1260 liralik muvakkat teminat ile kanunuh tayin ettiği vesikaları ve tekliflerini aynı gün saat 14 de kadar Komis- yon Reisliğine vermeleri lâzımdır. Şartnameler parasız olarak Ankarada Malzeme Dairesinden, Haydar- paşada Tesellüm ve Sevk Şefliğinden, İzmirde Mağaza Şefliğinden da- ğıtılacaktır. (2993) mak Tİ MİLE Li KANİN Afyon Vilâyetinden: Afyon Vilâyeti merkezinde yaptırılmakta olan Ali Çetinkaya okulu nun “19031” lira “10” kuruş keşif bedelli kalorifer tesisatı işi 9 Mayıs 939 Sah günü sazt 15 te Vilâyet daimi eneümeninde ihale edilmek üze- To kapalı zarf usuliyle eksiltmeye konulmuştur. Keşifname, şartname, plânlar “1” lira bedel mukabilinde Afyon Na- İsa idaresinden alınabilir. Muvakkat teminat 1427 Jira 33 kuruştur. İsteklilerin arttırma, eksiltme kanununa tevfikan verecekleri teklif mektupları muvakkat teminat, Ticaret Odası kayıt vesikası ve şimdiye kadar buna mümasil işleri wüiteshhit olarak yaptığma deir ellerindeki vesaiki bağlayarak ihaleden sekiz gün evvel vilâyet makamına müra- caatla alacakları vesika ile birlikte 9 Mayıs 999 Salı günü saat 14 de | kadar Daimi encümen riyasetine göndermeleri #lân olunur. — (2778) İzmir ve Adana yolcuları saat 14.20 de ve İstanbul yolcuları saat 15.30 da Merkez P. T. 'T. Binası önünden kalkacak otobüsle meydana gide- ceklerdir. Adanada Saat 8,50 de yeni otel önünden kalkacak otobüsle meydana Bidecek- lerdir, İzmirde Saat 8,25 de Konaktan kalkacak otobüsle meydana gideceklerdir. Tayyarelerimizle meydanlara gelecek yolcular derhal otobüsle şehre nakledileceklerdir. Yalnız İzmir yolcuları teyyare meydanından Gaziemir İstasyonuna kadar otobüsle nakledilecekler ve saat 18,27 de hareket edecek trenle Alsancak istasyonuna gideceklerdir. Yolcu Biletleri: Ankara, Yeşilköy, Adana, İzmir meydan müdürlüklerinde ve yataklı Vagon şirketinin Beyoğlu, Karaköy ve Ankara Acentalarında satılır, Fazla tafsilât için Meydan müdürlüklerimizle Yataklı Vagon Acen- talarına müracnat edilmesi (2914) “1547, İstanbul Emniyet Müdürlüğünden: Yıldızda yapılacak nümune karakoluna ilâveten yemekhane ile spor mahallinin inşası açık eksiltme suretile yapılacaktır. İsteklilerin 8/5/939 pazartesi günü saat 14 de muhammen keşif bedeli 4639 lira 78 kuruşun $e yedibuçuk muvakkat teminatı olan 348 Vralık makbuzu ile müdüri- yet binasında kurulu komisyona ve keşif şartnameyi görmek için de 3 üncü şube müdürlüğüne müracaatları, “2740” İstanbul Sıhhi Komisyonundan: Doğum ve Çocuk Bakımevleri için 2000 kilo birinci nevi tıbbi pamuk açık eksiltmeye konulmuştur. " i — Eksiltme 13/5/939 Cumartesi günü saat 11.30 da Cağaloğlunda Sıhhat ve İçtimai Muavenet Müdürlüğü binasında kurulu komisyonda yapılacaktır, : 2 — Muhemmen fat: Kilosu 110 kuruştur. 3 — Muvakkat garanti: 159 Hradır. 4 — İstekliler şartnameyi her gün komisyondan alabilirler, 5 — İstekliler 1939 yılı ticaret odası vesikasile 2490 'sayılı kanunda yazılı vesi! ve bü işe yeter muvakkat garanti makbuz veya banka mektubu ile birlikte belli gün ve saatte komisyona gelmeleri, “2931, sseseler Arttırma ve Eksiltme | İstanbul lr LİPeR İalye Müdürlüğünde yaptırılacak olan Gaz odasına lüzumu olan ve © hepsine 589 lira 57 kuruş bedel tahmin edilen tavan demiri, moloz taş, | kum, tuğla ve buna benzer 12 kalem muhtelif malzeme açık eksiltme. ye konulmuştur. Listesile şartnamesi Levazım Müdürlüğünde görüle, bilir. İstekliler 2490 sayıl kanunda yazılı vesika ve 44 Tira 29 kuruşluk İlk teminat makbuz veya mektubile beraber 15/5/939 Pazartesi günü saat 14 buçukta Daimi Encümende bulunmalıdırlar. | (B) (2929) a İİ