18 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

18 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

«2? PENCEREMDEN Üç Gün Süren Harp Yazan : M, Turhan TAN Ye gün, on üç gün, otuz üç gün süren (ayaklanmalar Çünkü ayaklanma dediğimiz isyan. lar nihayet bir feveran, bir tuğyan- dır ve yanardağ indifaları, nehir taş maları, deniz coşkunlukları gibi k- sa bir zaman İçinde sönmeğe mah- kümdur. Fakat iç gün süren harp, mantı. £a sığmıyan bir hâdisedir. Zira harp, bir milletin başka bir millet üzeri. ne atılması demektir. Ölümü göze a. lacak ve ölmemek için öldürmek az. miyle harekete geçecek bir milletin ç günde — yenilerek — azminden feragat etmesi, miskin miskin yeri, maz.Tarihin nesilden nesile hikâyele- rini devrettiği harplerin hep yıllar. ca sürmüş olması ve içlerinden bazı- larının yüz sene, otuz sene, yedi se. ne devam etmesi de bu sebeptendir, şahlanan milletlerin kolay kolay sü- kün bulamamalarındandır. Bununla beraber tarihte, yalnız “üç gün,, sürmüş bir harp vardır ve bu harbin mağlöp kahramanları — elbette tahmin ettiniz — İtalyan. lardır, Bir takım Avrupa gazeteleri nin muhtemel harbin me kadar de- vam edebileceğini tahmin yolunda yazdıkları bentleri okurken, içime bir gülmek ihtiyacı yayılmakta ve çünkü hafızamda bep bu üç gün sü. ren harp dolaşmaktadır. Bugün de bir sürü hesaplar, tahminler ve hü- kümlerle dolu hir makale okuyor, kendi kendime — yine bu üç günlük harbi hatırlayıp — gülüyorum. Ni. £ dayanamadım, okuyucularıma ayni neşeli mevzuu hatırlatmak len harplerin en kısa ömürlüsü, bu hakımdan da en gülüncü olan günlük harp, 1848 yılındaki ihti lere bağlı hareketlerdendir. O yıl ansada, Almanyada, Mararistan. | da, Avusturyada büyük ayaklanma» | ler vukun gelmişti, İtalyanlar da — bilhnssa o Viysnanın karışıklığın. dan istifade ederek — Lombardiya- | yı, Venesyayı Avusturyama elinden kurtarmak istediler, bir yandan| Habsburgların idaresi altında bul nan o iki İtalyan eyaletinde isyanlar çıkardılar, bir yandan da Sardenya Kralı Şarl Alber'in kumandası altın. da Avusturya aleyhine harbe girişti- ler. İtalyanların açtığı harp. iç vazi- yetinden dolayı Avusturyalılar tara- | fından müsamahalı surette karşılan- dı, fakut İtalyan ordularının Küsto. çada kepazeye çevrilmesiyle ve si- lâhlarını bırakıp, Piyementoya kaç- malariyle nihayetlendi. Mağlüplar, Avustur- nunda — yeni baştan kabul etmiş- lerdi. Avusturya — bu muharebeden bir yil sonra — daha karışık bir durum- daydı. İtalyanlar ise — bir çok mas. raflara katlanarak — kendilerine çe- ki düzen vermişlerdi. Roma ve Toskanada cümhuriyet ilân etmek suretiyle hürriyet yolun- dn en ileri kademeye varan ltalya, bölgeleri de vardır. Her tarafta “Harp isteriz! nâraları görülü. yordu. Bütün milletin bir ağızdan kopar- dığı bu Yaygara üzerine Sardenya Kralı Şarl Alber hareketsiz kalama. dı, Koma ve Floransa'dan gelen fır- kalarla ordusunu kuvvetlendirerek, ve daha doğrusu İtalyanlığını da, İtalyayı da ardına takarak Avustur- yalılar aleyhine yürüdü. İlk hedef| Milânoydu, orüdan Veriediğe gidile- | cekti, Lâkin büyük ve milli ordu Lombordiya topraklarında henüz bir günlük mesafe almışken, Avusturya ordusu Kral Şarl Alber'in ve İtak , yanın karşısına dikildi, bir hamlede 8 sırmalı hulyalar, yaldışlı timitlerle teçhiz olunmuş bulünan İtalya ordu. sunu tarumar etti, İtalyanlara bir yıl evvelkinden daha ağır şartlar dikte edilerek, sulh yapıldı (1849). İşte üç gün süren bârp budur ve tarihte koca bir yıl çırpınılarak ha- zırlanmış, fakat üç gün içinde niha- yete erdirilmiş başka bi? harp yok. tur, İtalyanlar, işte bu yegâne nüümu. neyi çift yapmak istemiş olacaklar ki, dünyanın en kudretli, en cesur, en kavgacı milletleriyle boy ölçüş- meğe yelteniyorlar. İ dört buçukta valiyi z Dün şehrimize gelen Ticaret Vekili Cezmi Erçin Haydarpaşa vapurundan Köprüye çıkıyor Ticaret Vekili Yarın Izmire Gidiyor Pazarlıksız Satış Kanunu Kalkmıyacak,. Hakkıyle Tatbiki İmkânları“ Aranılıp Bulunacak Ticaret Vekili Cezmi Erçin dün Ankaradan şehrimize gelmiştir. Ve. kilin refakatinde dış ticaret dai relş vekiM Cemal a, ticaret U- mum müdürü Cahit ve kalemi mah- sus müdürü Fazil bulunmaktadır. Ve. ki! öğleye kadar istirahat ettikten sonra sant on beşte mıntaka t müdürlüğüne - giderek bir müddet meşgul olmuştur. Cezmi Erçin, saat aret etmiş ve oradan Takas Limited şirketine gide tek yeni kuyular şirketin takas mun- meleleri hakkında maldinat almıştır. Vekil, yarm Ege vapurile İzmire gi- decek ve beynölmülei fuat” açsicik- tır, Fuarın açılma töreninde Vekil aret mühim bir notuk söy! ti.) eden cihetleri olacaktır. Kendisinden malümet rica eden bir muharr £ Vekili: Bazı İkt » İstanbula geldiğini ve bu| eril etrafında beyas | gün ekonomi nalta bulunacağını söylemiştir. İç ti- esret umum müdürü Cahit dahi bir kaç gün şehrimizde kalarak pazarlık. sız satış kanununun tatbikatı hak- kında Vekâletçe tetkike lüzum görü. len noktalar etrafında etütler yapa- caktır. | Pazarlıksız satış kanununun Kal-| dırılacağı doğru değildir, Ancak ka» | nunun hakkile tatbik edilebilmesi i- çin neler yapılabileceği araştırılacak- tır, Yalnız belediye teşkilâtının icra- atına bıraklan bu işin rehavetten kur tarılması ve pazarlıksız satışın gev- şediğine dair olan haleti ruhiyenin değiştirilmesi lâzım gelmektedir. Ha. yatı ucurlatmak için yapılmakta o-| lan tetkiklerde dahi Ticaret Vekâle. tini alâkadar eden mevzular üzerin. de durulmaktadır. Bilhassa gümrük S — Orta okul mezunuyum, Ku leli Askeri lisesine girmek istiyo. rum. Şartlarını bildirir misiniz? C€ — Orta okul mezunlarile, li selerin ikinci devfe sınıfları tale, besi imtihansız olarak kabul edilir ler. Yalnız girmek istiyen talebenin miktarı fazla ise girecekleri sınıf. lara göre bir müsabaka imtihanı na tabi tutulurlar. * S Z Karabük demir ve çelik fabrikası Türkiyenin makine ihti. yacını temitf edecek mi? C — Kismen edecektir. Fakat bir fabrikanm bütün makineleri imal etmesine imkân olmadığına göre bir kısım makinelerin imali için ileride başka fabrikalar aç mak da icap edecektir. resimleri yüksek olan maddelerin re- simlerini azaltmak için bu maddeler tesbit edilecektir, Ticaret, Ziraat ve İktısat Vekâletlerinin bu bakımdan programlarma ihal “ettikleri bütün mevzular ve hayatı ucuzlatmak İçin yapilan araştırmaların müsbet netice vereceğine itimat edilmektedir. Fuara gidenler İzmir, 17 (A.A.) — Fuarın açılma gününün yaklaşması dolayısile İzmi lerin akim başlamıştır. ehler Ve vapurlar Turtimnme Kartal Gebze Arasında Bir Orman Yaniyor Dün saat 14.te Kartal, Gebze: ve koz hudutlarının birleştiği yer. deki ormanlarda büyük bir yangin ikmıştır. Yangın köylü ve jandar- çikmiş manin bütün gâyretine rağmen sön- dürülemediği gibi akşamâ doğru Şi- lenin Ömerli nahiyesi hudutlarına doğrü uzanmıya başlamıştır. Ateşin rüzgârın yardımı ile bir kaç koldan birden genişlemiye ve yava büyük bir felâket halini almıya baş. ğını gören jandarma bu clvardaki bütün köyleri seferber etmi: avaş re yağı tutan her erkeği baltasını lip ormana gitmiye mecbur tutmuştur. akat bütün bu gayretler boşa git miştir, Düri akşama kader yanan orman miktarının on binlerce metre mu- rabbaını bulduğu tahmin edilmekte. dir. İlk ateşin Üçağaçlar köyü ile Göç- beyli çiftliğine alt araziden çıktığı anlaşılmıştır. Yangın devam etmek- tedir. a a e Sahtekârlığı —— Yusufaki İsminde Biri Tevkif Edildi Bundan bir buçuk ay evvel bir ta- pu sabtekârlığı tahkikatı yapıldığını, eni Sabah gazetesi de bizim bu baberimizi tekzip e' ti idiğimiz haber bugün tahakkuk etmiş İ bulunmaktadır. Bu tapu sahtekirliği ile alâkadar olanlardan Yusufakt Bay ram oğlu dün tevkif edilmiştir. Hâidisenin düne kadar tesbit edilen suçluları şunlardır: Madam Eftalya, Yusufaki Bayram oğlu, Baroda yıtlı avukatlardan , Andre, Primi, mütekaitlerian Salih Sunhi Sahtekârlik hâdisesi şudur: » Harelambos isminde bir zengin ev. velee (o varisiz olarak ölmüştür. yük bir binanm 120 parcada 27 hissesi kendisine aittir. Yusufak ram oğlu sahle vesaik tanzim ede: bu hisseyi belediyeye satmış ve 1500 lirayı da almıştır. Yine Haralambo- sun başka bir hissesini de Madam Ef- İtalya, kendisini Haralambosun yeğâ- ne varisi gibi göstererek gayri men. kulü kendi adına intikal ettirmiş ve Yusufaki oğlu vasıtasile başkalarma satarak parasını almıştır. Vekâletnameler Beyoğlu Beşinci noterinde tanzim edilmiştir. Eftalya noterliğe gitmiş; — Ben Haralambos oğlunun Kizi yım, demiş, yalancı şahitler götür- müş ve böylece Yusufaki Bayram oğluna, avukat Andre Primiye ve Sa. lih Suphiye vekâletname vermiy İmuvaffak olmuştur. Bundan sonr İbu üç vekil gayri menkulün tapud ki intikal muamelesini ve satış işle- rini yapmişlardir, Dün polis yasıtasile yakalanan Yu- sufaki Bayram oğlu dinlendikten son ra, Sultanahmet sulh birinci ceza mahkemesine gönderilmiş, sorgusu yapılmış ve tevkif k yüzleştirilecektir. SORUNUZ, CEVAP VERELİM S5 — Orta mektebi bitirmeyen fakat daktilo bilen ve her türlü musmelâta vakıf olan bir adam memuriyete kabul edilir mi edi. Yime hangi dereceye girebilir, C — Orta mektep mezunu bu- lunmazsa memuriyete kabul edilir ve on beşinci dereceye girebilir. * 8 — Avrupa kıt'asında ne kadar Türk vardır? C — Avrupada müslüman Türk olarak 7500000 nüfus vardır. Hristiyan Türkler, “Türk ırkına mensub olan Macarlar, Bulgarlar, Tatarlar, Gagavurlar bu rakkâme dahil olmadığı gibi Anadoluda ve İstanbulun Anadolu yakasında mu kim müslüman Türkler de bu rak- S — Ankaradaki gibi İstanbul. da da müşterek veya sahibi hesa- bıma boş arsalara veresiye inşaat yapacak bir şirket veya bir teşek- kül var mıdır? C — İstanbulda böyle bir şirket yoktur. Boş arsanız üzerinde ken- diniz inşaata başlar, temel kısmını bitirdikten sonra emlâk bankasına müracaat ederek inşaatı tamamlı mak üzere para istikraz edebilirsi. niz. Bunun için ipotek muamelesi yapmak icap etmektedir. * S — Yavuz zırhlısı nerede yapıl. mıştır, kaç senedenberi bizim mah mızdır? C — Yavuz zırhhsi Almanya tax rafından inşa edilmiş ve Goben &- Ver. | edilmiştir. Bugün! oza da tarifede bir nisbet gözetilme- de Madam Eftalya diğer suçlularla Pasif korunmada gaz yutan bir kadına hava verme tecrübesinden bir görünüş Bir Tapu | Dahiliye Vekili Dün Tetkik Edildi, Fakat Şehir meclisi, dün vali ve belediye reisi Lütfi Kırdarın riyasetinde top- İlanarak encümenlerce tetkik oluna. rak karara bağlanan fki meseleyi in- taç etmiştir. Bunlardan, eylölden tibaren teşkil olunacak bina ve ara. #i vergileri muvazzaf Itiraz komis- yonları azalarına verilecek maaş kar şılığı ve tesis masrafı olarak bütçede 23.480 liralık münakale yapılmasına dair olan encümen teklifi aynen ka- bul edilmiştir. Bundan sonra d eylülden itibaren belediye “teşkilâtı! pekliyatı tarifesi ve bu tari- fenin tatbiki dalaymsile' temin edile- cek olan 128 bin liralık vurldatın bütçede ait olduğu fasla İl ? bilmesi i a yine| miktar masrafın da bütçede gösteril. nakkındakt teklif miizakere e İ dilerek kabul edilmiştir. İ Teklifin müzakeresi sırasında vali tarafından fikirlerini beyan etmeleri istenilen bazı aza, nak liyat tarifesinin yüksekliğinden ve bunu hayat pahalılığı üzerine sapa | cağı tesirden şikâyet etmişlerdir. Bu lere cevap veren iktisat encü İsikây meni relsi hususi bir müessese olan Ka İsirketinin şimdiye kadartatbik İmekte olduğu tarifenin muvakkat ol. İmak üzere aynen kabul edildiğini, be leâiyo bu teşilât için lüzumu kadar İkamyon ve deniz motörü tedarik et. miye mecbur olduğunu, binaenaleyh senelik varidatı 180, 200 bin liraya böliğ olan nakliyat parasının birinci sene tamamen, İkinci ve üçüncü $€- İ nelerde ise kısmen bu malzemenin tedarikine sarfedilmesi icap ettiğini İ söylemişlerdir. İ Bu izahattan sonra diğer bir kısım diğinden, Kadıköy, Üsküdar ve Bo- İğazlar gibi uzak semtleri mezbaha- dile 1911 senesinde denize indiril. miştir. Almanyanın Akdeniz kru. vazör filosu Amiral gemisi idi ve 0 zamanın harp gemilerinin en sür- stlişi, en mükemmeli idi. Cihan har bi arifesinde Akdenizde İngiliz do- Nanması ile çarpıştı, yanında bizim “Migilli,, adını koyduğumuz Bres. lav kruvazörü vardı. İkisi de Ça- nakkaleye iltica ettiler, o zaman Bahriye Nazırı olan merhum Ce. mal Paşanın müsaadesile her iki kruvazörün İstanbul limanına gel meletine müsaade edildi. Bilâhare her iki gemiyi de Osmani: hükü. meti Almanyadan satın aldı. Ya» vuz bugün de harp kiymeti çok Mezbahayı Gezdi Şehir Meclisinde Et Nakliye Fiatlarının İndirilmesi İmkân Görülemedi nın yanı başında bulunan semtler İ. çin ayni tarifenin tatbik edilmesin- den şikâyet etmişlerdir. Yine encümen tarafından verilen izahattan, şehrin her semti için tek bir tarifenin tatbiki iktisadi bir 2a- ruretten doğduğu, aksi takdirde muh telif semtler arasında bir fiyat far. kının tahaddüs edeceği anlaşılmış, bunun üzerine terife aynen kabul © dilmiştir. Tarifeye nazaran koyun ve, keçi nakliyatından 28, sığır ve manda. sığır ve mandadan 168, süt kuzu- sundan 10.ot kuzusundan 15, dana ve malaktan 50; Bünlârin 49 kilö Yaz lasından 75, o domuzun bi nden 60 kuruş nakliye alı * Belediye, eylülden Itibaren ke sine geçecek olan İstanbul et nakli- yatını yapmak için henüz teşkilâtımı bitiremediğinden bu teşkilâtı yapın- ciya kadar et nakliyatını hususi bir müesseseye yaptırmağı düşünmekte dir, Belediyenin bu taşavvurunu he. ber alan Kasaplar şirketi belediyeye müracaat ederek senevi 60 bin liralik bir varidat mukabilinde bu nakliya- tn kendisine verilmesini tâlep etmiş se de belediye bu talebi reddetmiş- tir. Zira et nakliyatı senevi 180-200 İbin liralık bir hasılât temin etmek- tedir. Belediye et nakliyatını, teşki- lâtını #kmal edinciye kadar kendisi- ne senevi yüz bin lira temettü temin edecek bir müesseseye verimive ma. dedir. * Dahiliye Vekili Faik Öztrek. dün vali ve belediye relsi Lütfi Kırdarla birlikte Karaağaç o mezbahasına gi- derek müessesenin muhtelif dairele- rini gezmiş ve mezbaha müdüründen müessesenin teşkilâtı masraf ve va- ridatı hakkında uzun İrahat almış- tir TAKVİM ve HAVA 18 Ağustes 1939 CUMA Gün s1 Hizir; 100 Rumi: 1896 Ağuştor: 5 1249 Alsam: 18.06 20.48 — İmsdk: 20 Hava Vaziyeti — 4 inel ex Arabi 1358 Recep: 8 üneğ 8.13 — Öğle enup kısmı ile cenubi Anadolunun garp kısımları ve öenübu şürki Anadoluda açık, Trakya, Kocaeli ile Karadeniz kıyıları bölgelerinde çok bulutlu ve mevzi! yağışlı, diğer yerleri. kismen bulutlu geçmiş, rüzgârlar Trakya ve Ege bölgesinde şima- H, diğer bölgelerde garbi istikâmetten orta kuvvette esmiştir. Dün İstanbulda hava çek bulutlu geç- miş, rüzgâr şimali şarkiden seniyada Sant M4 de bara tar yikı 1009/1 milibar idi, Sühunet en yüksek şüksek olan bir deniz silâhıdır. 29.9 ve en düşük 18.8 santigrat xaydeditmistir.