9 Eylül 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

9 Eylül 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

ÇOCUK ANSİKLOPEDİSİ Mualimleris ve tektep talebesinin en kuvvetli yar. dimi, çocuğun en zengin kütüpbanesidir. Çocuğunu se- ven her babanın yavrusuna verebileceği en güzel hediye. dir. Mücssesemiz tarafından meşrediimiştir. Evinizde bi? tane bulundurunuz. p Cumartesi ! 9 EYLÜL 7 GÜNLÜK SİYASİ HALK GAZETESİ Varşova Şiddetle Dayanıyor' Ağır Topçu Düellosu Devam Ediyor, Eli Silâh Tutan Halk ta Alman İlerlemesini Durdurmak İçin Mü iataaya İştirak Ediyor Almanlar Garpta Bazı; Noktaları Kaybettiler Son tebliğlere göre, Polonyadaki harp vaziyetini gösterir harita (Harekâtın inkişafım buradan takip edebilirsiniz) İtalyanın Bitaraf Kalmasının Mahzurları Ve Faydaları Yazan: M. Zekeriya SERTEL ğtalyanın vaziyeti tebellür eder gibidir. Almanyaya askeri bir ittifakla bağlı bulu- nan ve ötedenberi mihverin en belli başlı rüknü olan İtalya, Almanyanın şarkta ve garpta harbe girişmiş olmasına rağmen bitaraflığını muhafazaya. karar vermiş görünüyor, Almanyanın harbi Polonyaya in- hisar ettirmek hul; yası tahakkuk et. tiği müddetçe İtalyanın bitaraf kal ması tabii idi. Fakat İngiliz ve Fran- $ız kuvvetleri “Garp cephesinde de harekete başlamıştır. Almanya Garp- ta da bir harbe ye mecbur ola. sağmı anlamıştır. Buna rağmen İtal- ya bitaraflığını muhafazada ısrar et- mektedir, Demek ki İtalya, harp umumi bir şekil aldığı takdirde ds bugünkü va- ziyetini idama etmek niyetindedir. Çünkü İng'tiz hava ve'deniz kuvvet. lerihin ve Fransiz ordularının hare- kete geçmiş olmasına rağmen, İtalya, Fransa ve İsviçre hudutlarını açmak- ta mahzur görmemiştir. İtalyan ge mileri de bütün denizlerde seyrüse- Garp Cephesi İNGİLİZ Kıtaları Fransada Sigfritteki Alman Askerleri Arasında Hoşnutsuzluk Arttı Paris,8 (A. A.) — Bu sabah neşredilen 9 numaralı tebliğ: Yerine göre az veyahut e- hemmiyetli mahalli ilerlemeler, başarılmış ve bu ilerlemeler, bazı noktalarda ileri hareketi - mizin şeraitini mahsüs derecede iyileştirmiştir. Dün Geceki Tebliğ ——— 10 numaralı 8 eylül akşa mtebliği: Mevzii ilerlemelerimiz devam e- diyor, n çekildiği noktalarda de miryolu; köprü ve salreyi tahrip et- mektedir ve buralarda dinamit şe bekelerine tesadüf ediyoruz. Hava istikşaf faaliyetimiz devam etmekte. dir. tere başlamıştır. Ss onunda bütün dünjü. yğğg lerinin radikal haline müncer olâca, harbe İtalyanın gü (Sonu Si Denizde kuvvetlerimiz devriye ha- lerine devam etmekte ve bü - ir idir faaliyet göstermektedirler. kalâtının müdafaası i- kuvvetlerile teşriki “Gonu Sa: 6, Si: 2) Şark Cephesi VARŞOVA Birkaç Defa Bombalandı Tondra, 8 (Hususi) — Alman ka. rargâhı akşam saat 5,15 te Alman ağ. kerlerinin Varşovayı işgal ettikleri- ni tebliğ etmiş olduğu halde bu ha- ber bu ana kadar (tam gece yarısı), Su saat yedi buçukta mutat neşriya » tna devam ediyordu. o Polonyanin Londra sefiri saat sekiz buçuğa ka « dar merkezi hükümetle temas et « mekteydi. Daha sonra gece yarisina doğru Varşova radyosunun, spikeri şu sözleri söyledi: “Düşman tayya - releri tepemizdedir. Topçu mühare. besi devam ediyor. Fakat müdafaa da hazırdır.,, Daha sonra Varşova merkez ku - mandanı radyo ile şi (o emirnameyi verdi: “Varşovayı müdafaa ediyoruz ve bu müdafsayı muhakkak başaraca » ğiz. Alman ilerilemesi mutlaka bu - rada durdurulacaktır. Varşova an - cak düşmanın cesetlerimiz üzerin - den geçmesi şartıyle düşebilir. Ağır topçu düellosu sırasında radyo istas- yonu neşriyat yapamadığı takdirde emirlerimi başka duvar ilânları ile telâkki edeceksiniz;,, Varşovada“ ordudan başka oli silâh tutan bütün halk müdafaaya iş- tirak etmektedir. Müdafaanın (o son derece çetin olacağı ve Polonyalıla- rm cansiparane bir sevlette buluna » (Sonu Sa; 6, Sü; 5) 'T Tahtelbahir Harbi Şiddetini Arttırdı Varşova Mukavemet Ediyor ŞARK ve GARP cephelerinde harp şiddetlenmiş. tir, Şark cephesinde Alman tebliğleri Varşova. nın sukutundan bahsetmiş ve şehrin dün ak. şam beşi çeyrek geçe düştüğünü anlatmış İse de gece yarısına kadar Varşova radyosu işlemiş ve gece yarısı Varşova kumandanı halka mü. dafanya ait emirlerini vermiştir. Bu (yüzden Almanların şehri erkenden düşmüş gösterme- lerinin doğru olmadığı katiyetle anlaşılıyor. POLONYA orilusunun son muharebelerden sonra tam iwtizam dairesinde ricat ettiği gayet va- #ıhtır. Bu yüzden Varşovanım çök © şerefli bir müdafi şahit olacağı anlaşılıyor. Vorşovadan verilen en son haberlere göre otduğan başka eli silâh tutan biltün hulk fi. dafnaya iştirak etmekte ve Alman ilerlemesi. ni felce uğratmak için hazırlanmış bulunmak. tadır. Garp Cephesinde Yaziyet arasında karşılıklı bir takım hareketler yap- makta ve Fransiz tebliğleri bu sahada az çok ehemmiyetli ilerilemelerden bahsetmektedir. Fransız tebliğleri, eskisi gibi, gayet vecizdir. Bunun sebebini izah eden O muharrirler, garp cephesinde 1914 te olduğu gibi biz hareket har- bi değil, kale harbi yapıldığını, ve bunun is kolay kolay inkişaf edemiyeceğini anlatıyorlar. Fransızların hedefi Almanların süratle inşa et. tikleri Sigfrid hattmın zayıf noktalarını bula. rak bu noktaları dövmek ve hatti"bu noktalar. dan varmaktır. DİĞER TARAFTAN İngiliz (kuvvetlerinin de Fransaya muvasalat ettiği bildirilmekte ve bu da Fransada memnuniyetle karşılanmaktağır. Tahtelbahir Harbi Şiddetli ŞİMDİYE KADAR pek te ehemmiyetle karşılan. mayan bir harp cephesi, birdenbire ehemmiyet kazandı. Bu cephe, tahtelbahir eephesidir. İn- ; GARP CEVHESİNDE iki taraf, müdafaa hatları ; 4 ; ; giliz Şiir tebliğlerinden anlaşıldığına göre, Alman- Meeaeeeeeemeeeeaeeraaeesameseseee makamatı, harbin başlamasından önce bir sürü tahtelbahirlerini Alman sularından harice Çı. karmışlar ve harp çıktığı takdirde bunların İn. giliz ticaret gemileriyle şiddetli bir savaşa girme. lerini, bu gemilerin tayfalarını ve yolcularını dahi kurtarmağa “imkân: vermeden — batiri- malarını emretmişlerdir. Alman tahtelbahirle. ri, harpten önce mühtelif sahalara dağılmışlar ve harbin başlaması üzerine vazifelerini | yöp- mağa başlamışlardır. Bu husustaki tafsilât ü- çüncü sayfamızdadır.) İNGİLTERE HÜKÜMETİNİN “telâkkisine © göre, Alman tahtelbahir savaşı bir hayli geniş ölçü- dedir. Fakat bu savaş kolaylıkla bertaraf edi. lecektir ve İngiliz donanması bunu temin ede. cek tedbirler almıştır. Fakat İngiltere hüküme. ti, avladığı Alman tahtelbahirleri © hakkında malümat vermemeyi tercih etmektedir. ALMANYA 1917 de İngiltereye karşı geniş ölçü- de bir tahtelbahir harbi açmış, © fakat bu da maksadı temin edememiş, İngiltere © sonunda bu harbin önünü almıştı. Almanya 1935 seno- $inde tahtelbahir harbinde beynelmilel hükü ka daima riayeti taahhüt etmiş olduğu halde, ilk fırsatta, bu taahhüdü de çiğnemiştir, Dün Batirılan Gemiler SON OLARAK, 1 İngiliz harp gemisi daha torpil. lenmiş, muhtelif devletlere mensup 3 ticaret gemisi de taarruza uğramıştır. Bir Alman va- püru Almanlar tarafından Ösund civarına ko. nulmuş olan torpillere çarparak hatmış, 7 kişi ölmüştür. Bir Holanda te pil gemisi de torpile çarparak batmış, 29 kişi ölmüştür. ALMANYANIN, Polonyayı istilâdan sonra sulh teklif edeceği yolundaki haberlere karşı, İngi. liz ve Fransız gazeteleri, harbin her ne pahası. »a olursa olsun Hitlerizmi yıkıncıya kadar de- vam edeceğini anlatıyorlar. BU SURETLE: cepheler üçleşmiştir. Fakat buna bir de hava cephesini ilâve etmek lâzımdır. Ve bu cephede vukubulan en son hâdise, İngiliz tayyarelerinin yine Almanya üzerinde istikşaf. lar yapması ve yine beyannameler dağıtma. i sıdır, .aaamiiekekkanemeemeaaaeeemeekükekkeeeekmei Bazı Mıntakalarda İ İhtiyat Erler Silâh Alfına Alınıyorlar Çağırılmıyanlar, Celp Mıntakasında Olmıyanlar Sükünetle İşlerine Devam Etmelidirler Ankara, 8 (A. A.) — Başve- kâletten tebliğ edilmiştir: Memleketin bazı mıntakala- rındaki ihtiyat erleri bir buçuk ay talim ve terbiye için Askerlik Mükellefiyeti Kanununun 58 in- ci maddesine uyarak silâh altma çağırılmaktadırlar. Bu celp memleketin her tara- fma mahsus: olmayıp mahdut mmtakalarda yapılmaktadır, ve nerelerde kimlerin askere çağı- rıldığı da celp mıntakalarındaki askerlik şubeleri tarafından hal- kımıza ilân edilmiştir. Buna rağmen ilân yapılmıyan ve- ya ilân mıntakasında bulunup ta as. kere çağrılmıyan. bazı kimselerin 'as- kere çağrılırım düşüncesile çalıştıkla- rı işleri bırakıp memleketlerine dön- mek İstedikleri görülmektedir. Yurt müdafaasına koşmak bakımından bu (Sonu Sa: 6, Sü; 6) BARA RE SEN SAA aa m EN SON DAKİKA Londra, 8 (Hususi) — Polonyadan gelen haberler Alman kuvvet lerinin Varşova civarında bulunduklarını, fakat şehrin sukut etme. diğini gösteriyor. * ingilterede vesika usulünün gıda maddelerini idare için kullanıla” cağı haber veriliyor. Her madde bol olduğu halde yalnız et ve tere- yağının tahdit edileceği anlaşılıyor. * Cebelitarık ile Hayfada tesip olunan kaçak eşyayı kontrol üsleri, düşman memleketlerine doğrudan doğruya veya bilvasıta kaçak eş- ya gitmesine mâni olacaktır. iş Macaristan Hariciye Nazırı Cont Ksaky bir hükümet tayyaresiyle Peşteden hareket etmiştir. Berline gitiği tahmi nolunuyor. ————— a... Tan, fevkalâde günlerin devamı müddetince, makinesindeki » bu sütunda ber gün enson dek!ka gelen haberleri werecektir. Habı —————— usust t sayesinde olmadığı; gön bu kisim bas kalacaktır,