23 Mart 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

23 Mart 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

zem A. z ALMAK CASUSLARI et çalışıyorlar Yazan: Theodore Felstead Almanların Verdikleri fefrika No. 6 Paralar Boşa Gitti Raoul, madamın teklifi üzerine, hâdiscyi zabitine ifşa ettiğini ve hükümetin malümatı dahilinde bu kadına karşı âşık rolünü takındı. ğını anlattı, Daha sonra Alphonse ta şahadet etti ve plânların Sarbruka nasıl götürüldüğünü izah etti. Bütün bu hareketin de âmirlerinin rezareti ve muvafakati ile yapıldığını bil. dirdi. Hakikatte ise, Sarbruka gö. türülen bütün plânlar, sahteydi ve Almanları iğfal için hazırlanmıştı. Nihayet madam Sofi, beş sene hapse mahküm oldu. Almanlar da verdikleri bütün paraların boşa gittiğini anladılar, Bir Casusluk Şaheseri Pres işgal ordusu 1030 se nesi ortalarında Ren hay- zasını tahliye ettiği zaman, burası gayri askeri bir mm'aka halinde idi. Fakat bu tahliyeyi, mecnurane bir cinayet sayanlar da yok değil di. 4 O zaman, Pransanm Harbiye Nazırı Andre Maginot idi ve Ma. ginot, Alman - Fransız hududu bo- yunca Verdunden itibaren sağlam tahkimat yapmıya karar vermişt Gerçi, bu tahkimat çok pahalı. ya mal olacaktı. Fakat Maginot, mühendis olduğu için, Fransayı is. tilâ tehlikesinden kurtarmanın baş- ka bir çaresi bulunmadığına kâni idi. Onun için uğraştı, didişti ve muvafakat kararını aldı. Karardan sonra faaliyet sessizlik içinde başladı. Sessizlikten mak- sat, hem Almanyanın, ne yapıldı. ğini anlamaması, hem lüzumsuz sayılan bu masrafın bir kimse ta. rafından tenkit edilme Mağinot, bir sene ça Meede muazzam müdafaa hattı ken- dini gösterdi. Hudut boyunda bu. lunan Alman casusları, Maginot'. Gün ne yaptığım anlamak için uğ- raşıyorlardı, Bu casuslardan biri de Doktor Gottfrid Veisner'di. Kendisi Frankfurtta avukatlık e- diyordu. Onun emri altında çah. şan casuslar, Fransada bir takım muvaffakiyetler elde etmijler ve nihayet ona Maginot hattı hakkın- da da malümat getirmişlerdi. Veisner, bu malâmatı aldıktan sonra, derhal Berline gitti. Fakat Berlindeki istihbarat dairesi, onu pek te dinlemek istemiyordu. Bununla beraber Veisner bir hay- M uğraşmış ve Maginot hattının plânin: elde etmek için 100 bin mark koparabilmişti. Veisner, bu parayı alarak Frankfurta döndü ve kimlerle beraber çalışacağını dü- şünüp kararlaştırdı. anların biri, bir iki sene ev. vel tanıdığı Polonyalı eski bir zabitti ve adı Stanislaus Krauss idi. İkincisi, Avusturyalı bir Ya. budi idi. Adı Anton Gelssmann'dı. Bu adamın bir meziyeti de fransız. ca ve almancayı ayni kolaylıkla ko- nuşması idi. Velsner, bunların ikisini çağır. tarak görüştü ve şu talimatı verdi: — Gelssmenn, sen Belfort'a gi. decek ve bana bir zabit bulacak- fi — Bu zabit, ne zabiti olacak; topçu mu? — Hayır, erkânı harp! Casus yerinden kalktı ve anlat” “ — Buna imkân bulumamıyacağı. Bı sanırım. — Sen bulursun? Onun için s6. ni seçtim. Bütün masrafını vermiye hazırım. Fakat bu zabiti bulacak- sın, biz de bu adamdan Belfort'ta olanı, biteni anlıyacağız. vaziyetin biraz daha” aydınlatılmasını istedi vı , — Bana, dedi, ne biçim adam a- radığınızı biraz izah odiniz. Son. ra Belfort'ta neler yapıldığını an. latınız. Çünkü ancak bü sayede ne yapacağımı kararlaştırabilirim, i — Pek âlâ! Meseleyi 'size açi makta beis yok. Nasıl olsa, ergeç her şeyi öğreneceksiniz: Aldığım malümata göre, Fransızlar, yeni 'bir müdafaa hattı inşa ediyorlar ve bu hat, dünyanın en kuvvetli hat- tı olacaktır. Senin vazifen, ba hat. ın esrarını bilen bir erkânı harp Yüzbaşı Core Froge ( solda ) bulmaktır, Baş casus, sonra sabık ehli 23. bite döndü ve ona da anlattı: — Senin de vazifen, bu esrarın mahiyetini tetkik etme! Eski Lehli zabit sordu: — Ne vakit işe başlıyacağım? — Arkadaşımızın Frânsız erkâ- harbini bulması üzerine! — Alâ. Alacağımız mükâfat ne olacak? — Sana 20 bin mark, Geiss- msinn'a da beş bin mark var, Alman casusu daha sonra şunları Hâve etti; — Arkadaşımız Belforl'a gide. Tek teması temin edinciye kadar burada kalacaksın, ve ancak te. mas temin olundktan sonra fas- liyote geçeceksin! Gelesmarın, ara- damı, yani, aldığı ni ile kendisini idare edemiyen ada. mi bulduktan sonra, sen faaliyete başlıyacak ve bilinmesi lâzım ge- len esrarı öğreneceksin! G asuslar faaliyete geçtiler. Geissmonn, bir tacir kıliğı- na girerek Belfor''a gitti Ve bir otele indi. Çok geçmeden otelde ikamet edenlerin bir çoğu ile ta- nıştı, Otelde kumar da oynandığı için, casus oyuncu hü le meşgul olmıya baş Mı bir adamdı, İsmi Hr: gün bakara oynamakta idi. hesapsız oyun oynamas gözüne çarpmıştı. Hroge ile tanışmak işten değil di. İkisi barda birer kadeh içki &- çerlerken konuşmışa Başla ve Hroge, bilhassa talisiz şikâyet etmişti. Çok geçmeden bu iki zat, dost oldular. Greissmann'ın ilk anladığı nokta, Hroge'nin karısile ve çocuk- Jarile küçük bir köşkte yaşadığı i- di. Yüzbaşı, erkân harp olduğu halde geçinemiyordu. Casus bun. ları anlamakla beraber askeri sır- ları satarak kolay kolay para ka. zanmanın mümkün olduğunu aç- mak İstemedi. Hroge'un borsa oyunlarile de meşgul olduğunu biL, diği için, günün birinde ona Parise gideceğini söyledi ve oradâ borsa işlerine vâkıf bir dostu İle görüşe- ceğini anlattı. Gelssmann, istifade edilecek a- damı bulmuştu. Yapılacak iş, eski zabit Krauss'un fsaliyete geçmesi idi, Oda Parise gitti ve oradan Frankfurta dönerek raporunu ver. di. Onun , bilhassa ok geçmeden Krauss le Hro. ge arasında temas başlamış, yüzbaşı Hroge'un borsada büyük zararlara uğraması ona açılmıya imkân vermişti Günün birinde Krauss, yüzbaşı Hrog'un sıkıntı ve yels içinde yüzdüğünü görerek şa sözleri söyledi: — Saraflardan borç slmaktan başka para bulmak imkânları var- dır. Sen erkânı harp olduğun için her şeyi biliyorsun ve bu bilgiden istifade edebilirsin! Hroge; BE (Devamı var) İ Bu tecrübelerin yapılacağı gün Dün İki Kisi Daha Tevkif Edildi Denizyollarında gişe memuru Sa. lâhaddin ve İsmet tevkif edildikten sonra devam eden tahkikat neticesin. de bir kaç memurun dabu altmış, yetmiş bin liralık sulistimalde met- haldar olduğu tesbit edilmiş ve dör. düncü sorgu hâkimliği, kontrol daf- resinden Ahmet ve İsmallin tevkifi. ne karar vermiştir. Bunlar manifes. to defterlerinde tahrifat yapmak su- retile ihtilâs etmişlerdir. Adli tahkikat devam etmektedir. Yeniden bazı kimselerin sorguya çe- kileceği söylenmektedir. Lion Melba Hakkındaki Tetkikat Lion, Melba şeker fabrikası kında şekor saklamak & Pilmakta olan adli tahkiketa | Sultanahmet üçüncü sulh ceza İ kemesinde . devam « edilmiştir. Ehli vukuf olarak tayin edilen maliye mütehassıslarından Ferit, Lion, Mel ba müessisleri ile beraber defterler. de tetkikat yapmış ve neticeye var. mıştır. Raporunu bu sabah o mahke- meye tevdi edecektir, Adliye Mutemetlerinin Muhakemeleri Almış olduklarını avans bedelleri- ni, müddeti zarfında mahsup ettir erinden dolayı zimmetlerinde n paraları ibtilâs ettikleri iddia. sile birinci ağır ceza mahkemesine edilen adliye mutemetlerinden Hasan, Necmi, Asım, Tevfik, erif ve Fenninin muhakeme» lerine dün de devam edilmiştir. Ev- rak ve hesabatırı ehli vukulça tetkiki neticesinde mahkemeye verilen rapor okunmuştur. Emin Köklen rapora İ- itiraz ederek, yaptığı işleri Jolan hâkim ve müddetumumi!lerin is. teğile yaptığını bildirmiştir. Müddel- umumi tahrifat olup olmadığı rese- lesinde ve suçluların muvacehesinde yeniden ehli vukuf tetkikatım iste. miştir. Mahkeme bu talebi reddetmiş ve tahkikat dosyası memurunun cel. bine karar verilerek davayı başka güne birakmıştır. ——— Yeni Liman Tesisarı Devlet limanları İşletme umum müdürlüğü yeni sene bütçesinde sa. hillerimizdeki iskelelerin inşa ve ta. mirat masraflar: için 900 bin İlra tahsisat ayırmıştır. Cer kuvveti yük. sek 6 romörkör mübayaâsi için de 300 bin lira ayrılmıştır. Bu romör. körlerin Haliçteki fabrika ve havuz. larda inşası düşünülmektedir. Ayrıca, halen Galata yolcu salonu olarak kullanılan binanın karşısın. da da 290 bin lira sarfile bir antrepö inşa edilecektir. Vapurların tahmil ve tahliye işle. rini süratlendirmek için bir saç du. ba üzerinde büyük bir vinç tesisati yaptırılmak üzere 200 bin lira ay. rlmıştır. Umum müdürlük bütçesi tamamen hazırlanmıştır. ak Bir Köylü Değirmende Öldürüldü Ayancık, (TAN) — Ala köyünden Demirci oğlu Mehmet, gece sast on ikide değirmende buğday öğütürken, çifte ile vurularak öldürülmüştür. Kürt oğullarından Mustafanın katil olduğu hak. ! Evvelki yün İzmirde Pasif Korunma tecrübeleri yapılmıştır. ve saat evvelden haber verilme- miş, birdenbire yapılmış, bunun için tatbikat ve tecriibe çok esaslı olmuştur. Resimlerden soldaki hükümet konağında çıkafi bir yangın söndürülürken, diğeri de Ankara Palas Oteline düşen bir yangın bombası patlarken a 23.3.9040 lnmaştır. Su Şehri Kuruluyor Yalovada Bedava Arsa Verilecek Sıhhat Vekâletine raptından sonra esaslı şekilde ıslahı takar- rür eden Yalova Kaplicalsirının bir Su Şehri haline sokulması İçin tetkiklere başlanmıştır. Evvelce, şehircilik mütehassısı Prost tarafından hazırlanan plân muvafık görülürse derhal tat- bikata geçilecek; halka kaplıcalar civarında parasız arsalar ve- rilecek, buna mukabil plânda gösterilen şekilde ev inşası istene- İcektir, Bu zengin kaplıcalarda 24 seat zar. İında 1,700,000 litre su akmakta ol. duğundan kurulacak su şehri hariç. ten gelecek bütün ziyaretcilerin ih. iyaçlarını karşılaya bilecektir, Sıhhat vekâleti Yalovadan başka diğer bütün; kaplıcaların mütekâmil Yİ İdin vaziyete sokulması için faaliyete | kirk dördü bulan içme suları ile 54 eyimiyiü bu wsul piyasalarımızda bir fiyat u- cuzluğu tevlit edebilir. Tüccarlar, İn- giltere İle iş yapınanın güçleşmemesi için şimdiden tedbir alınmasını Tic: İret Vekfiletinden istemişlerdir. Bakırköy Fabrikası Genişletiliyor Sumerbank umum müdürlüğü Be. kırköy Bez fabrikası mamulâtınin pi. yasalarda İyi bir mevki “tuttuğunu nazarı dikkate alarak fabrikenin ge- Dişletilmesine karar vermiştir, Şim- diden fabrikada bafi servisler tevsi edilmiştir. Mamulâtın ihtiyaç misbe- tinde arttırılması için lüzumu olacak ham maddelerin de mübayaasına baş. lanâcaktır. Sumerbank yeni mamulâ- tın ucuza mal edilebilmesi içinde tedbirler almaktadır. Koyunlarda Telefat Fazlaca Bu sene kışın şiddetli olmasından dolayı Konya ve havalisindeki koyun larda ve keçilerde yüzde 15 - 25 ara. sında telefat olmuştur. Barı mnta. kalarda ise hayvanlar yavruların; dü- 8 — Polin enstitösüne mami girilir? G — Pole enstitüsüne girmek için ev- velâ polis olmak lzımdır. Orismektep mezunu olanlar polis olduktan sonra polis mektebine giderler, bu mektebi bitirdikten sonra da 3 sene meslekte hizmet ederler. Bu müddet zarfında mesleklerinde liyakat gösterirlerse ens- #iüye giderler. Örtümektep mezunları polis olmak için imtihana tâbi tatulmaz- lar, Bunlar bir istida ile mahallin en büylük mülkiye Amirine müracaat eder- ler ve pölis olmak istediklerini Bildirin- ler. Bu istidadan sonra munmele te- kemmil eder ve polieliğa girerler. Memleketimizde "176 Köphca var. | miş ve işe Gali Sterlin Düşünce Tüccarlar Teşebbüslere Giriştiler Merkez Bankası tüccarlârımızın Sterlin olarak alacaklarını | 481 kuruştan ödemiye başlamıştır. Tüccarlarımız İngiliz lirası- nın beynelmilel piyasalardaki sukutundan evvel satılmış veya taahhüt edilmiş olan malların bedellerinin 521 kuruştan öden- | mesi için icap eden teşehbüslerde bulunmuşlardır. Her ne kadar dış piyasalarda İngiliz lirası düşmüş ise de İngilizler memleketi- mizden aldıkları mallara yine eski fiyatı vermektedirler. Ancak İsteyenlere dır ve bunların hiç biri sıhhi şeralti halz değildir. İnegöldeki Aylat kap. lıcalarından işe başlanmıştır. Buna göre diğer kaplıcalar da ıslâh edile cektir. Vekâlet memleketimizde £ adedi sürmüşlerdir. Trakyada da zaylat nis beti yüzde 15 tir. Ege mıntakasında feyezanlardan yüzde on, zelzele mun. takalarında ise yüzde kırk kadar hay van zayiatı olduğu hesaplanmıştır. Türk — Yunan Ticaret Anlaşması Türkiye - Yunanistan ticaret an. asının tatbikatına - başlanmıştır. Yurdumuzdan Yunanistana ithal e- dilecek peynir ve hububattan gayri mallarımızın bedellerinin “yüzde 25 şi Merkez Bankasının tayin edeceği | bir dövizle bankanın emrine âmade | bulundurulacak ve mütebakisinin yüzde 65 şi kliring A, ve yüzde onu kliring B hesabına geçirilecektir, Kli. | ring A bedelleri Yunanistandan Tür. kiyeye ithal edilecek malların bedel- lerine mahsup edilecektir. Kliring B bedelleri de seyahat, talebe vesair masraflara karşılık tutulacaktır. Yu- nanistana ihraç edeceğimiz pirinç ve hububatın bedelleri serbest dövizle ödenecektir. a — Bulgar Sadık tefrikası kitap ha: ikti mi, nerede ve kaş paraya en» rr C — İnkılâp kütüphanesi tarafından neşredilmiştir. 100 kuruş fiyatla satıl- maktadır, 4 “- © — Miwr radyosunun programını muntazaman alabilir miyiz, nereye mü:, racmat etmeli? C — Misir kansoloshamesine bir mek- tupla mürecaat eder ve sarih adresiniz! Könderirseniz muntazaman program a- İnbilirsini. Şoförler Mektep İstiyorlar Şöförler cemiyeti idare heyeti toplanarak şöförlük hakkında bif proje hazırlamışlardır. Projede ös förlük mesleğinin beynelmilel kaldes lere göre ileri götürülmesi ve şöför“ lerin daha iyi şartlar altında yetişti” rilmesi için bir mektep açılması haks kında esaslı maddeler bulunmakta dır.Cemiyet azasmdan vaziyoti müs sait olanlar projenin tatbiki için mağ di yardımda bulunmağı taahhüt et mişlerdir. Proje belediyeye verilecek ve belediyenin himaye ve yardıms da istenecektir. “ POLİSTE : Kayınbiraaermi Oldürdü Gedikpaşadaki evlerinde kayın bi BRdSSİ Merizmllerirsn “can, Hacip lemiş ve Mardirosü bıçakla yarölar mıştır, Yaralı kaldırıldığı hastahare- de ölmüştür. Haçik dün sorgu hâkim Biğinde tevkif edilerek "ikinci ağır ce” za mahkemesine gönderilmiştir, Bir Kaptan Yaralandı Fenerde Draman caddesi AÂstarci sokak 7 numarada oturan Çankayf# vapuru üçüncü kaptanı Ays yansaraydaki Kalafat yerinde bir kös yığa motör yerleştirirken sağ elini motöre Sıkıştırarak yaralanmış © derhal hastahaneye kaldırılmıştır. Vitrine Düştü Beykozda Kavakdere caddesinde 67 No. da oturan Kâmil oğlu Refik Halit, dün Beyoğlu caddesinden ge” çerken birdenbire ayağı kaymış ve 130 numaralı dükkânın vitrini üzeri” ne düşmüştür, Bunun neticesi yitriN camı kırılmış, Refik Halit tç muhler Wf yerlerinden yaralanmış ve Be yoğlu hastahanesine kaldırılmıştır. , Otomobil Çarptı Beyoğlu belediyesine ait şoför Mus tafanın İdaresindeki ka İstik” lâl caddesinden geçerkon Ağahams" mında 50 numaralı apartmanda otu ran Sörkis kızı Dürkine çarpı ayağından yaralanmasına sebep ols muştur, Yaralı Beyoğlu hastahanesi” ne kaldırılmış, suçlu şoför yakalan” miştir. ün Satışları Başladı Edirne (TAN) — Yeri tütün mah sulünün satılmasına başlanmıştır. bisarlar idaresi, baş müşteri ve 9 zım sifatile hareket etmektedir. Mi telif firmalar da küçük mikyast mübayaatta ( bulunuyorlar, Bütüğ Trakyada mahsul bir milyon ki yakındır. Piyatlar vağati 40 - 60 Tuş arasındadır. Kalite İtibarile Vİ fi Trakyada 23 MART 1940 CUMARTESİ 3ünüay Gürsi (Kasım; 197 Arabi: 1338 Bumk 1956 Safer; 13 mart: 10 Güneşi 659 — Öğle yal İkindi: 1548 — Akşamı 19 Yatın : 1955 — İmetke 448