28 Ağustos 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

28 Ağustos 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

SA letiniri almadımız mı? Harp meydanında kılıç, tali ist08.. Umutmaymız ki a Tarihe iki gün kaldı, MAJA bi. meydanını bilet lâzım, 30 Ağustos Zeler Piyangosu İzmir Fuarında çekili bu talihmeydan muharebesinin galibi (60.000) Lira kazana. ıktır, İkinci galip (20.000) Liş&, üçüncü galip (10.000) Jira ala- caktır. Fakat bu Meydan muharebesinin daha nice galipleri vardır. TELGRAF TAN, ISTANBUL TELEFON: 24310. 24318, 24319 Çarşamba 28 Ağustos 1840 TANEVİİstanbul Arıkars Cad. No, 102 ALTINCI YIL Ne, 1825 Cümhuriyet Neslinin Fikir ve San'at Organ YENİ e epi 30 Ağustos'ta Çıkıyor. Mısır Hükümeti İngiliz İtfifakına Sadık alıyor hükümetinin, İngiltere ile tiği ittitak munhedesinin #u- a sadık kaldığı artık tamami- uzuk kesbetmiştir. İngilizler, ve deminyonlardan erimi de burada or- ganize ettiklerine göre, Misir or. dusunun, Misir ve Sudanı müda- an M. Zekeriya SERT Juve İngiliz Somalisini iş. Ral ettikten sonra, Şimali Afrikadaki taarruzlarına devam etmek üzere hazırlıklarını ta, mamlâmakla meşguldür. İtalyanın ilk hedefi Mısırı İş gü etmektir. Fransa mağlüp ol. mâdan evvel, İtalyanın Afrika. daki vaziyeti tehlikeliydi. Habe. sistanda İngiliz ve Frahsiz kuv. vetleri tarafından iki cenahtan tazyik edilebilir, İtalyan müs. temlekölerinin. Hariçle muvasa. lasi kesilebilirdi. Bu sebeple İ. talya, Fransız müstemlekeleri hudutlarında da asker bulundur. müiya mecbur olmuştu. Halbuki Frtansa mağlüp olduktan sonra, İngiltere yardunsız kaldı. İtalya bu sayede bütün kuvvetlerini İngiliz müstemlekeleri hudutla. rına tah$it etti. Bunlar içinde en ziyade ehetnmiyeti haiz olan cep be, Misir ve Sudan hudutlarıdır. İtalya Somaliden tasarruf ettiği kuvvetleri Sudana, Tunus hu. dudundan çektiği kuvvetleri Mı. sır hududuna sevketti. Bu tahşi. dat biter bitmez, İtalyanin Mısır ve Sudan üzerine hücuma geçe. ceği ve Mısırı işgal erlerek Sü. veyşi ele geçirmek İstiyeceği tahmin o edilmektedir. İngiliz kaynakları birkaç haftadanberi İ.alyanın böyle bir taarruz için sarlandığını bildirmektedi İlalyanın Mısır ve Sudanı İsti. 14 teşebbüsü (karşısında, Misir hükömetinin alacağı vaziyetin büyük bir ehemmiyeti vardı. Cünkü İngiltere ile Mısır ara. sında dört sene evvel bir ittifak müahedesi aktedilmiş olmasına reğmen Mısır, bu defa İngiltere ile birlikte İtalyaya karşı muha. rip vazivet almaktan çekinmişti. Mis hükümeti, doğrudan doğ. ruya bir tecavüze uğramadıkça, harbe iştirek etmiyeceğini ilân Jetmişti. İtalya da bu vaziyetten istifade ederek Mısıra harp ilân etmemiş, hatti Mısıra karşı bir tecavüz niyeti olmadığı hakkın. da Mussolini tarafından teminat verilmişti. Ak M hükümetinin bu hare. ket tarzı, İngiltere için bir yanf sebebi teşkil ediyordu. Çünkü Misirm istiklâlini müd. faayı deruhte eden İngilterenin deniz, hava ve kara “kuvvetleri Mısır topraklarında bulunuyor. du. İtalya, Mısır topraklarında İngiliz ordularile çarpışmıya ha. zırlandığı halde, Mısır hükümeti bu hazrlıklara karşı lâkaymt ve bitaraf kalmayı tercih ediyordu. istilâ teşebbüsü olmadıkça İngiltere, Misirm bu vaziyetine İses çikarmıyabilirdi Fakat şimdi, İtalyanın artık Mısır istilâya İeşebbüs etmek üzere bulunduğu İahakkuk ediyordu. Binaenaleyh Misir o bükümetinin vaziyetini aydınlatmasına lüzum vardı. İşte birkaç gün evvel Mısır Parlâmentosunun gizli içtiman. da Mısırın İngiltere İilaka sadık olarak, Mısırn İmfidafaasma iştirake karar ver. “mesi, bu bakımdan büyük bir e. Memmiyeti haizdir. Misir hükü. Mmeti de Mısır topraklarına teca. Yüz vâki olursa, İngiltere ile birlikte ittilak muahedesi hü. #ümleri dahilinde müdafaaya #tirak edeceğini ilân etmiştir. #vvelki gün İngiliz . Misir it. İakının imza edildiği günüri dör. İlincü yıldönümü münasebetile, İiylenen nutuklarda da bu key- İyet teyit edilmistir. Binaena. *vh Mısırın İngiltere ile akdet- İği ittifek muahedesinin metni. * ve ruhuma sadık olduğu bu füretle vuzuh kesbetmiştir. Mısır ordusu büyük bif ordu İeğildir. Fakat modern İngiliz İarp silâhlarile teçhiz edilmiş (1.000 kişilik bir ordusu vardır. a iklimine alışkın olması ve #ndi topraklaşim müdafaa et. Resi itibarile de bu kuvvetin bü. İlik rolü vardır. Zaten İngilizler, -“müstemleke İk dominyonlardan gelen kuv- (Sonu, Sa: 2, Sü: 1) ile yaptığı |, Havacılıgımız için “İşçi, Ve “Makinist,, ektepleriAçılıyor © Tüskkuşunun yetiştirdiği bir kadın ta Ankara, 27 (TAN Muhabirinden) — Türk Hava Kurumu, memleket müdafaasında güve. nilir bir kuvvet haline gelmiş olan Türk hava. cılığını daha mütekâmil bir hale getirebilmek in yeni ve mühim kararlar arifesindedir. Gençler tarafından uçuculuğa karşı gösterilen büyük alâka karşısında Türk H aliyetini daha çok inkişaf eti tedbirler al aktadır. Bu arada Havacılık faali. yetinin mevcut olduğu mahallerde işçi ve maki. nist mektepleri açılacaktır. Bu mekteplere ali. nacak talebeye ameli ve nazöri dersler gösteri. Gençlik Klüpleri 30 Ağustosta Açılıyor Mükellefler Dün Stadyomda Toplandılar Beden Terbiyesi Kanununa göre kurulan gençlik klüpleri, Cu. ma günü merasimle açılacaktır. Beyoğlu mıntakasındaki mükellef. ler, dün saat 18 de Taksim Stadında toplanmışlar, kendilerine vazi.. İeleri anlatılmış, aralarında kategoriler teşkil edilmiştir. klübü âzami 500 mükellefin istifadesine âmade bulundurulacaktır. İstanbul mıntakası mükellefiyet komisyonu, kazalara iki aylık bir program vermiştir. Bu programa göre, ip nastik ve askeri terbiye öğretilecektir. “Tesbit edilen kıyafet, hâki ceket, golf pantalon ve kâsketten ibarettir. lecek, en kisa bi al grupları ları seyahatleri Kurumu fa. imek İçin yeni Her spor mükelleflere izcilik, jim- Mısır Taarruza UĞRARSA Harbe Girecek İngiliz Sefiri:-"“ Çok Muazzam Kuvvetler Hazırlıyoruz ,, Diyor Kahire, 27 (A.A.)'— İngil- ısır ittifak muahedesinin dördüncü yıldönümü münasebe. tile, Mısırın İngiltereye gönder- diği ilk sefir olan Hafız Afifi bir nutuk söylemiş ve İtalyan kuv. vetlerinin Mısıra taarruzu takdi. rinde Mısırın harbe gireceğini a- çıkça anlatmıştır. İngilterenin Mısır Sefiri Sir Miles Lampson da radyoda söylediği bir rutukla, İngillerenin Misir harbe girmek için icbar etmediğini tebarüz ettirmiş ve, “Almanya müteaddit de- fa'ar Misiri İlalyaya ganimet payı 0. larak vaadetmiştir.. demiştir. Sefir, sözlerini şu şekilde bitirmiştir: “Eşsiz bir surette teçhiz edilen mu azzam kuvvetler hazırlamaktayız. Van kit ve santi geldiği zaman, büyük mukabil taarruzumuzu yapacağız. Bu saatin çalmasına o kadar çok zaman Totaliter devletlerin parçalıyacağımıza eminiz. lerin bayunduruğuna giren- iyetlerine kavuşturacağız... ğ . Kahire, 27 (A.A) — Mısır Başvekili Hasan Sabri Paşa dün Akşam istifanamesini Krala tak- dim etmiştir. Kral kendisinden (Sonu, Sa: 2, Sü: 3) Yugoslavya da MİHVERE Sadık Kalıyor Bu Dostluğun Hayati Menfaatlere Uyduğu Tekrar 'Tekit Edildi Yugoslavya Başvekili Zvetkoviç Zagrep, 27 (A.A.) — Yugöslav- ya nazırlar heyetinin Zagrepte Yaptıkları içtima münasebetile neşredilen resmi tebliğde ezcüm. le şöyle deniliyor: “3üilli hükümet, dikkat nazar- lârını harici siyaset meselelerine (Sonu, Sa; 2 Sü; 7) yyarecimiz vazife başında. eti hakkında geniş malümat si için çalışılacaktır. Diğer taraftan Hava Kurumunun paraşiitçü memleket dahilinde yapmakta olduk. rinde halkla temas ederek havacılık, hava teh. likelerinden korunma hakkında geniş izahat ve. recekler ve uçuşlar yapacaklardır. Bu gruplar. | dan birisi, önümüzdeki günlerde Hatay ve Ce- nup vilâyetlerimize gidecektir. İ ir amanda havacılık ve uçuş fa bi olmaları genişletecekler, yurdun her ye. İngiltere İle Ticaretimiz Lord Glen Commer, Şirketin Faaliyetine Dair izahat Verdi İzmir, 26 (TAN) — İngiltere İm. paratorluğu Balkanlar ve Cenuba Şar- ki memleketleri Ticaret Korporasyoru Umumi Reji Lord Giencommer, An. karadan Karabüke geçecek, orada tet. kikler yaptıktan sonra tekrar şehri. mire gelecektir. Lord, dün şehrimiz. den ayrılırken yaptığı beyanatta şan. ları söylemiştir: BİRLİĞİN FAALİYETİ “Mümessili bulunduğum Britaya Ti. caret Korporasyonu Türkiyede faal yetine İzmir Fuarma iştirak suretiyle başlamış bulunuyor, Gayemiz, memle. ketlerimiz arasında ötedenberi devem eden iyi ticari münasebetleri inkişaf ettirmek, ticari mânlaları kaldırmak, karşrlıkir ithalât ve ihracat bağlarmı sağlam esaslarla takviye eylemektir. Birliğimiz Türk ithalât ve ihracatçıla. rma azami yardımı göstermek kararın. dadır. Başlıyan ticari münasebetleri mahsus zânnetmek muzaiferiyetle bitip sulhe kavuşunca iki memleket arasında devamlı, ve bu. den daha çok ticari emtia mübade. lesi yapmak emelimizdir. Bununla an. latmak İstediğim, harpten sonra iki| memleket tcaretini asırlık bir hale ge. | tirmek istediğimizdir. YAPILACAK MÜBAYAALAR “Türkiyenin ihtiyacı olan ithalit madöelerinin bir an evvel temini çare. leri üzerinde darmaktayız. Bunun için esaslı tedirler alramıştır. Yakın bir â- €de Türk ihracat emtialarını büyük mikyasta mübayan etmekle (ktifa et. Eniyerek şimdiye kiyede pek mebzul olarak mevcut manan diğer ihracat mallarmızı da satın almak arzusundayız. Mübayaatı. mız bu ihraç maddelerini istihsal eden Türk çiftçisine hakkı olan iyi parayı ödemek suretiyle yapılacaktır.,, Başvekil, Dün Sabah Yalovaya Gitti Başvekt) doktor Refik Saydam, yanında Hususi Kalem. müdürü Ve yaveri olduğu halde dün $â. bah Yalovaya gitmiştir. Doktor Refik Saydam, istirahat etmek üzere birkaç gün Yalovada kala- caktır. İbi tr. Tayyarelerimizin hepsi salimen, Macar - Rumen Hududunda Bir HÂDİSE Dün Bir Rumen Avcı Tayyaresi Bir Macar Tayyaresini Düşürdü Müzakere Başlıyor Murahhaslar Yarın Peştede Tekrar Toplanacaklar Budapeşte, 27 (A-A.) — Dob. rucadan Macar hududuna sevke. dilen Rumen fırkalarının hare. kâtı tekemmül etmiş olacak ki, Rumenler bir harp fiili işlemek için zamanın geldiğine hükmet- mişlerdir. Debrezim askeri makamlarının haber verdiğine göre, 112 He işa retini taşıyan bir Rumen avcı tayyaresi salı sabahı saat 10 da| Debrezim onunun üstünde havada bir Macar bömbardıman tayyaresine ani olarak hücum et. mşve düşürmüştür. Tecavüzü müteakıp Rumen tayyaresi şark | istikametinde kaybolmuştur. | Budapeştenin icabında karan. Ukta bırakılmasına müteallik o- larak dün akşamdan itibaren ih. tiyati tedbirler alınmıştır. MÜZAKERELER BAŞLIYOR Siyasi faaliyet devam ediyor. Har'ciye Nazırı Kont Csaky Ro- manya elçisini, sonra İtalyan el. çisini kabul etmiş, İtalyan elçisi bugün Romaya hareket etmiş, bir müddet sonra da Alman elçisi Salzburg'a gitmiştir. Romanya - Mucaristan müze- kereleri perşembeye yeniden baş- . Müzakerenin Peştede yapılması muhtemeldir. Yarı tes. mi bir Macar kaynağına göre,| Romanya yeni hudut hattı teklif edevektir. Fakat bu hattın ne ola. cağı henüz malüm değildir. Alman kaynaklarına göre Ro- manya iki teklif yapacaktır. Birin cisi arazi terkini ve halkm mü. badelesin! icap ettiriyor. İkincisi mübadeleye lüzum göstermiyor. nn. 2.Si , İnönü İle Macaristan Kraliyet Naibi Arasında Telgraflar Ankara, 27 (A.A.) — Macaris- tanm Saint.Etienne milli bayra- mı münasebetile, Reisieümhur İsmet İnönü ile Macaristan Kra. liyet Naibi arasında telgraflar te- ati edilmiştir. Afrikada Harp Liğyada İki İtalyan Üssü Tahrip Edildi Kahire, 27 (A.A.) — İngiliz de. niz kuvvetleri resmi tebliği: 23 Ağustosu 24 Ağustosa bağlayan gece, deniz kuvvetlerimiz, askeri tahşidat bulunan Bardia İtal yan limanına ve gene Libya sa. hilinde Bomba deniz tayyareleri üssüne hücum etmişlerdir. Bu İki mahal muvaffakiyetle bom. bardıman edilmiştir. Bardia'da kuvvetlerimiz limana girmişler ve hedeflerine çok yakından ateş etmişlerdir. Harp o gemilerimize hiçbir hasar olmamıştır. HAVA HAREKÂTI Hava kuvvetlerinin harekâtı hak. kmda da şu malümat veriliyor: “Bombardıman tayyarelerimiz, İtal. yan Somalisinde Mogndiselo'da askeri hedeflere hücum etmişlerdir. Binalar üzerine tam isabetler vâki olmuştar. Yangınlar kopmuştur. Babeşistanda Dessie'de havas meyda mma ân bir hücum yapılı ve han garlara bombalar atılmıştır. İnfilâktan bina çökmüş ve bir yangın çıkmış. dönmüşlerdir Gnlabat ve Metema üzerlerine de hücumarı yapılmış ve buralarda askeri bedefler üzerine tam isabetler vâki olmuştur, Hava Harpleri Londraya Dün de Birkaç Akın Yapıldı İngilizler Almanya Ve İtalyada Hayli Tahribat Yaptılar Londra, 27 (A.A) — Alman.! lar, dün güneşin batmasından bu sabah şafaks kadar, İngiltere ü. zerine en büyük hava hücumla. rını yapmışlardır. Bu gece hi cumları esnasında, Alman tayya. releri, sekiz yüz kilometreden u. zun bir sahada sahile taarruz et. mişlerdir. İngilterenin şimali kisinden itibaren merkezi İngil. tereden ve Londra mintakasın. dan geçerek cenubu garbiye ka. dar bütün mıntakalar üzerinde Alman tayyarelerinin mevcudi- yeti haber verilmiştir. Muhtelif noktalara uğultulu bombalarla yangın bombaları düşmüştür. Bu arada Londra da barbin dayetindenberi en uzun süren hücuma maruz kalmış, al tam altı saat sürmüştür. Şehrin civar omahâllelerine bombalar! düşmüştür. Hasar mühim deği dir. Merkezi İngilterede bir fab. rika hasara uğramıştır. Cenubu garbi mıntakasında bir şöhir, harbin bidayetindenbe. ri en büyük hava hücümunu görmüştür. Bombardıman tayya. releri, bütün gece şehrin üzerin. de uçmüşler ve şehrin her tara- fına ve'ciyarını büyük Kudrette intilâk ve yangın bombaları at- mışlardır. Hasarın vüsati henüz malüm “değildir. Manş üzerinde dün kısa süren ehemmiyetsiz bir hava harbi oL | muş, dört düsman tayvaresi dü. şürülmüştür. Bu suretle bugün düşürülen düşman tayyarelerinin 181. 47 yi bulmustur. 15 İngiliz tayyaresi üssüne dönmemiştir. RESMİ TEBLİĞ Londra, 27 (AA) — Son İngiliz tehliğinde şöyle denilmüktedir: (Sonu, Sa: 2, Sü: 5) Yaz ve B acıma duymamak kabil değil! Garp çölünde, Barda ve Elsdem'e bücum edilmiş ve Eladem'de hangar. sahede edilmiştir. <ikai Londra şehrinin tayyareden görünüşü. Askeri Vaziyet Almanların Kütleğ Halinde Baskınlar Yapması Bekleniyor Karphıklı hava muharebesi des vam ediyor. Şimdi bu hava barbi üçüncü. safhasina girmek ümye- dir Birinci safhada Alman tanrrus zunun hedefi kütle halinde hava hücumlarile Umanları, . denle vE hav GSİĞPİKİ, fabrika - ve yolları tahrip. etmekti. -İlcinei safhada, dağınık hücümlarla şehirleri ve köyleri yakarak, halkı korkut, içüncü safharım başlar sre olduğu haber variğis narın, Fransız sahillâğ rine kölliyetli miktarda en kuys vetli ve en yeni tayyârelerini söy» kestikleri görülmüştür. Almanlar ın şimdiye kadar kullanmağıka büyük bomba tayyarelerile İngiltere üzerine büyük ve külle skin yapmaları beklen» ı safha bittikten sone hareketinin başlıymeaği edilmektedir. insana ması ve bü Alman, mii; raklırındaki. düşman tayyi rargâhlsrıma yaptıkları hücümlür da yaptıkları tetkikler gönderdikleri haberlere göre, Aİ maninr, İrgilterede > etmeğe muvakii Pukat larını elde edememişlerdir. Yanı İngiliz hava kuvvetlerini fasliyetten mes nederemişler, İngillerenin mü- dafsa kudretini ku ve halkı paniğe düşü vatfak olarmamılardır. Binaenan leyh, İngiltereye istilâ teşebbüsü bu şartlar içinde büyük muvaffaz kayetler Sü vaadetmemekiez. dir. tanki C GÜNLER GEÇERKEN ) Kıyafet YAZAN: REFİK HALİD w açık hava ve çıplaklık asrında insan vücudü plâjlarda sula. ra dalıp kumluklarda yayılarak tuzla, iyotla, ışıkla dolar. ken, Anadolu sahilinden, önimde sıralanmış güzel adalara ve ada tepelerindeki manastırlara bakınca dört tarafı kaplıyan o derece nefis bir deniz ortasında yaşadıkları halde, doğdukları zamanki bulanık vaftiz suyundan sonra bir daha su ve güneş yüzü görmemiş biçare Ortodoks papazlarile çömezlerine karşı öfke ile karışık bir Yaşıtlarım teferruatiyle hatırlarlar; Bunlar, ekseriya, gözleri, İ nin altları yeşile yakın çürük, fakat bebeklerinde fosforlu bir aca. Yİp ışık, gırtlak kemikleri derilerini yırtacak kadar fırlak, betbeniz | ölü sarısı, kadid, korkunç adamlardı; cübbeleri tozlu siyahtı. kafa- larında kaskatı, dimdik ve güneşlikleri en faydasız yerde, yani te. | pe kenarında, kımıldansalar düşecek, düsünce de soba borusu sesi ak tıngır mingir yuvarlanacak sandığınız kapkara baslıklar taşırlardı. Saçları Tüle lüle, bukle bukle, vıcik vıcık yağliydı ve lara bir çok tam isabetler olduğu mü. | kadın topuzu ile ense Üstüne toplanmıştı, Elbiseleri Me vücutları (Lâtfen Sayfayı Çeviriniz)