21 Şubat 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

21 Şubat 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

CUMA # 21 ŞUBAT 1941 TAN İSTANBUL, Ankara Caddesi 102 TELGRAF: TELEFO! ALTINCI Yi 8 vi İSTANBUL 24318, 24319 No, 7980 5 KURUŞ 31 GÜNLÜK SİYASİ HALK 'GAZETESİ Gayrimenkullerin Kira Bedelleri Hakkındaki Karar Dün Neşredildi fiideninde Hazırlanan İlkbahar Taarruzu Almanların ilkbaharda Akdenizde büyük bir hazırlandıkları emareler vardır, tanrruzdaki hedefi Süveysi kapat- liz. di bu maksatla İtalyan Alman kumandası temine manya, şimdi donanmasının. altında sevk ve idaresini çalışmaktadır. M. Zekeriye SERTEL Imanların ilkbaharda Ak- denizde büyük bir taarru- a geçmek için hazırlandıkları» Bı gösteren birçok emareler var” dır, Sicilyada birleşen hava kuv- vetlerinden sonra Italyanın €€- nubuna mühim miktarda Alman kuvvetleri sevkine başlanmıştır. Alman deniz başkumandanı Amiral Reader Italyaya giderek Kalyan deniz başkumandanı Ri- cordi ile görüşmüştür. General Franconun Mussolini ve Mareşal Petain'le görüşmesi de bu noktadan dikkate şayan - Almanların Balkanlardaki si - yasi tasrruzları da biç şüphesiz Akdenizde hazırlanan büyük ta- arruzla alâkadardır. Ak imdiye kadar Alman gaze- teleri daima Afrikadaki harplere ikinci derecede ehemmi- yeti haiz hâdiseler nazariyle bak- tığı, ve Hitler iki cephede birden Göğüşmemeyi prensip (ittihaz ettiği halde, bu defa Almanları, Akdenizde bir taarruz plânı ha- zırlamıya sevkeden sebep bedir? Bu sebepleri şöyle izak edebi- Jiriz; Almanya Akdenizi Italyaya terketmişti. İngilizlerin burada büyük muvaffakıyetler kazana - cağını ummuyordu. İngültereyi Akdenizde meşgul etmek kâfi idi Çünkü hakiki ve kat'i netice an- cuk İngiltereyi adalarında mağ- Jüp etmekle alınabilirdi. Hâdiseler Almanların bu dü - şüncelerinde aldandıklarını is- bat etti, Italya Akdenizi muh İazaya kâfi gelmedi. İngilizler, Almanların tahmininden çok üs” tün, büyük muzafferiyetler te - min ettiler. Afrikada İtalyan Tm- paratorluğunu parçaladılar. Şar- ki Akdenizde Yunan adalarını iş- | gal ederek yeni üsler temin etti- ler. Bu suretle Akdenize hâkim oldular. Hattâ Balkanlar üzerin- de tesir ve tazyik icrasına başla- dılar. Afrika harbini bitirdikten sonra ds oradan tasarruf ede - cekleri deniz, hava, ve kara kuv- vetleriyle Almanları başka cep- helerde rahatsız edebileceklerini isbat ettiler. Bu vaziyet karşısında Almanya Akdeniz meselesi ile doğrudan doğruya alâkadar olmak ve bu- radaki harbi bizzat idare etmek u. İlk adım olmak ya pike tayyare fırkası gönderdi. Sonra da Ak - denizde Ialyan deniz, kara ve hava kuvvetlerini eline alarak ilkbâhar için büyük bir taarruz hazırlığına girişmiye mecbur ol- du. Yukarda kaydettiğimiz. hâ- diseler bu hazırlığın muhtelif saf- halarını göstermektedir. Almanyanın Akdeniz taarru - zundaki hedefi Süveyşi kapat- mak, İngiliz donanmasını Akde - nizde barmamıyacak hale getir- mek, ve bu suretle İngilterenin imparatorluk yollarını kesmek- tir. Bunu temin için yalnız Si yada bir miktar hava kuvveti bu- İundurmak kâfi değildir. Donan» 4 (Sonu: Sa 5; Sü 74 *İ mai dı İcar İratlar da Kiraya den) — Milli Korunma kanunu- Bun 30 uncu maddesine istinaden vilâyet ve kaza merkezlerindeki bedelleri- nin tayini hakkındaki kararname bugün neşredilmiştir. o Ayenen bildiriyorum: Amerika A yanında iProje » Üzerinde Son Müzakerler Neticeleniyor ———— Washington | Zırhlısı Denize İndiriliyor Vaşingtor, 20 (A.A) — Dün, İngiltereye yardım projesinin ü- çüncü müzakere günü idi. Âyan âzasından demokrat Bailey, kel nunun tatbik edilmesinin A pa muharebesine bir müdabe- İe, olacağını söylemiş ve şunla- rı ilâve etmiştir. Bu müdahale- nin bizi harbe sürüklemiyeceği- ni ümit ederim. Fakat harbe gir- mek ihtimalini dahi kabule ha- zırım.,, Dün geç vakit hükümet parti- si Âyan Hariciye Komisyonu ta- İrafından projede yapılan tadilât hakkında Âyan Meclisinden bir karar almıya teşebbüs etmişse de muvaffak olamamıstır. Âyan- dan bazıları, projeyi tetkk et- mek için, Meclisin henüz kâfi| derecede vakit bulmuş olmadı-| ğini söyliyerek itiraz etmişler- dir. Demokrat grupunun reisi Barkley diğer bir celse daha ak- tedilmesine muvafakat etmiş, Meclis te projenin müzakeresine devam edilmek üzere büyün öğ” le vakti (oplanmıya karar ver- miştir. Japon tehdidine karşı Vaşinzton, 20 (A A) — Me- busan meclisi bahriye encümeni reisi Vinson, dün, deniz harekâ- tı subesi müdürü Amiral Starn"n bir mektubunu okumuştur. A- miral bu mektubunda, Amerika-! müdafaa tedbirlerine kar$i prolesjolaşın hiç bir suretle na- (Sonu; Sa 5; 8ü2) Mukavelenameleri A — Kira mukavelenamelerin- | nlar tarafından yapılan | , “Tek Ekmek Tipi,, Kararnamesi de Bugün Çıkıyor İle (Muayyen Olmıyan Gayri Menkuller İçin Gayri Safi Esas Tutulabilecek Yakında tek tip ekmek imaline başlıyacak olan fırınlardan biri Ankara, 20 (TAN Muhabirin-| de kararlaştırılan kira bedelleri ile sair şartlar, 1939 takvim sene- İ sine ait noterlikçe mukavvet son kira mukayelenamelerindeki be- del ve şartlamlan farklı olamaz. 1939 takvim senesine ait noterlik İ ce mukayyet son icar mukavele- İ namesinde kira mikdarı mvayyen Sa. 4, sü gi a Amerika Donanması Baskuman- danı Amiral Stark A. Darlan Paris Temaslarını Bitirdi ve Döndü Paris, 20(A.A)—“D.NB,,, A- miral Darlan, bu sabah otomo - bille Vichy'y ir. Dar- in, Paristeki ikameti esnasında, ezeümle Seine eyaleti prefesi İle| Paris polis prelesini kaul etmiş-| tir. Amiral, bundan başka bir) sendikalist heyeti ile de görüş - melerde bulunmuştur. * Ankara, 20 (Radyo gazetesil— Vichy'ye yakın bir mahelde ku- rulan bir mahkeme huzurunda General de Gaulle taraftahı bazı Fransızların muhakemesine baş- lanılmak üzeredir. Bulgaristanda Silâh Altına Çağrılanlar | Sofya, 20 (A.A) — "Havas, Bulgaristan, son günlerde geçen sene silâh altına alınmış olan ef- radın yerini tutmak üzere bir miktar ihtiyati silâh altına çağır- mıştar, Japon Sulh Teklifine Verilen Cevap "İngiltere, Takip Ettiği Yoldan İnhiraf Etmiyecektir., Bütün Tahminler Şu Merkezdedir: "Bu Japon Teklifi Berlin Tarafından İlham Edilmiştir, Ingiltere Hariciye Nazırı Eden Londra, 20 (A.A) — Dün ak- şam Avam Kamarasında sorulan bir suale cevap veren Hariciye Müsteşarı . Butler, Japon. Harici- ye Nazırından hususi bir mesaj alınmış olduğunu bildirmiş ve iştir ki: 'Avam Kamarasının da ma - mu olduğu veçhile, bazı hâdi- İseler ve ezcümle Hindicini ile İTayland arasındaki ihtilâf sebe- | (Sonu: Sa 5; Sü 4) Şarki Afrikada Mega İtalyan Garnizonu da Teslim Oldu İngilizler Somalide "Juba,, yı Geçtiler Nairobi, 20 (A. A.) — İngiliz hava kuvvetleri şarki Afrika w- mumi karargâhının tebliği; Ce- Dubi Afrika hava kuvvetleri. Ha- beşistanda ve İtelyan Somalisin- de Cura nehri mıntakasında faa- tiyette bulunmuştur. 18 Suba | bombardıman tayyareleri, Yavet lo'ya hücum etmiş ve kaleyi, kampı, kışlaları ve idari biraları pike bombardımanlarına tabi tut- muştur. Bir çok yüksek infilâk ve yangın bombaları atılmış, he- defin in hepsine tam isabetler ol muştur, Yavello'da seri atesli kü- cük toplarla ve *mitralyöz'erle hücumlarımıza mukabele edil- miştir. Başka filolar Mepa üzerinde, Moyale'de ve Galib'de taarruzi keşifler yapmıştır. Moyale ci rında düşman sığmakları bomba- lanmnıstır. İngilizler yeniden birçok esir aldılar Nairobi 20 (A. A.) — Dün ak- şam neşredilen resmi tebliğ: Ju- ba nebri hattında tazyikimiz art- maktadır. Düşmanın mukabil ta-| arruzu püskürtülmüstür İkisi İ- talyan subayı olmak ürere İtak yanlardan 40 kişi ölmüştür Yol ların fenalığıra ve mesafenin u Sonu: Sa 3; Sü 5) —e— — İcra Vekilleri Heyeti Ankara, 20 (A.A) — İcra Ve- killeri Heyeti bugün saat 16da svekâlette, Başvekil Doktor Saydamın riyasetinde haf- talık toplantısını yapmıştır. Kent Dukası, Igilterede teşkil edilen Polonya ordusunun kara Tgâhmi Londranın Mütaleası "Türkiyenin! Siyaseti Değişmemiştir,, Sazeteler, Tüskiyenin Taahhütlerine Olan Sadakatini Övüyorlar Berlin, Pakttan Çok Memnun Görünüyor Londra, 20 (A.A.) — Türkiye- nin teşebbüsü üzerine Bulgaris- tanla Türkiye arasında başlıyan ve İngilterenin tam mutabakati ile idare edilen müzakereler, pa- zartesi günü sona ermiştir. Lon- dradaki efkârı umumiye bu gö- rüşmelerin Bulgaristanın müsta- killen hareket imkânlarını bilfiil kaybettiği bir sırada neticelen - miş olmasından dolayı teessür izhar etmektedir. Eğer Türkiye ile Bulgaristan © arasında itimat daha önce teessüs edip te anlaş- ma daha evvel tahakkuk etmiş olsaydı, Balkanlardaki vaziyette salâh hasıl olmus olurdu. Alman propagandası, "Türk - Bulgar anlaşmasının — ilânından âzemi istifade teminine çalış makta ve bunu Türk hattı hare- ( Sonu: Sa 5; Sü 6) Müstahsil Memnun İhtiyaçtan Fazla Hububatın Mübayaası İşi Devam Ediyor Ankara, 20 (TAN Muhabirin- den) — Müstahsil elinde bulunan tohumluk ve yemellik ihtiyacın- dan fazla hububata el konması ve bunların değer kıvmet üzerinden nesin para İle mübayaası hakkın- daki kararnamenin tatbikine g8 çilmesi bütün müstahsilleri derin bir memnuniyete sevketmistir. Alâkadar memurlar isimleri evvelce bildirilmis olan mıntaka- ları dolaşmakta ve mevcut esas- lar dairesinde hububat mübayaa- | sına devam etmektedirler. Hükümet, mübayaa: edilmekte olan mahsulü derhal ambarlara koymak ve silolata verlestirmek icin veni bazı tedbirler dah maktadır. Ziraat Vekâleti il har ekiminde kövlüve daha cok faydalı olmak ve bu suretle ge- cen mahsul devresine nazaran da- ha fazla mahsul elde edebilmek $- cin tetkikler yanmakta ve yar- dim sahasını tevsi İcin simdiden hazırlıklara başlamış bulunmak- | dir. tadır, SİCİLYA BOĞAZINI! Çocuğunuza verebileceğiniz en kıymetli hediye YALNIZ Çocuk Ansiklopedisi Olabilir, Cünkü bütün hediyeler unutulabilir. Fakat ÇOCUK ANSİKLOPEDİSİ izini bırakır. FİYATI (6) Askeri Vaziyet KAPATMAK MÜMKÜN MÜDÜR? 3— nan Garbi Akdeniz. Şarki ve Garbi Akdenizde ha- ve ve denir üstünlüğü hemen he- men tamamiyle İngilizl dedir. Denizin bu kısmma, Ra dos üsleri bertaraf edilirne, mu- harebe fazliyetleri © bakımından bir “İngiliz denizi, denilebilir. (Sa, 4, Sü 3) Polonyada Kanlı Çarpışmalar Oldu | Ankara, 20 (Radyo Gazetesi) Polonyada Alman askerleriyle Polonyalılar arasında kanlı çar- pişmalar olmustur. Bir Alman ge neraliyle 44 kisi ölmüştür Bu haberi Polonya kaynakları bildir- diği gibi bir Alman gazetesi de yazmıştır. Ma iye Veki Milli Piyangonun Senelik Safi Çocuğun bütün hayatında TİRADIR. Hasrinwe # riyareti esnasında Yugoslavlavlara Gö; İ“Ankara Paki Balkan Sulku İçin Kazanç! Belgrad, Statük İdamesi İçin # Müzaherete | —— | Yunan Gezeti Paktı Tdsvip Ec Belgrad, 20 (A. A.) — “pg Türk - Bulgir anlaşmasına zası ile alâkadar olarak. Epa | si mahfllerinde. Balişı, da statüko'Nun idamesini daf eden yeni tesebbüsler ih li gayri varld telâkki olunmak, dır. Bu testbbüslere, Yugoslar. da doğrudan doğri ak cektir. Mamafih, Türk - Bigi #eklârasvinuna müsabih bi.) gar « li a ni kında Belerad'da dolasan, Tarn rağ. sivas mahgiiğ ir N le bir miktin ağ a gi İl Mi inin Beyana Pp İ 2 Kâr i 2.620.312 Liradır. S Devlet Piyangousnda Görülen Tekâmülü Artırmak İçin Lüzum Ankara, 20 (A, A.) — Maliye Vekili Fuad Ağralı Milli Piyango idaresinin faaliyeti etrafında bi- z€ asağıdaki beyanatta bulunmuş tur: “Mimi Piyango idaresi, 1940 takvim yılına ait bilâncosunu ver miştir. Milli Piyangonun geçen vıl zartındaki hasılâtında ve safi kârında mühim bir inkişaf var- dır, Avrupa harbinin en buhranlı devresine tesadüf etmesine Faj men devlet piyangosunda gö! len bu inkişafı halkımızın yük- sek alâka ve teveccühüne borç- luyuz. Nihayet halkımız bir pi- vango bileti alırken avni zaman” ds bir vatan hizmeti vantığına da kanidir. Çünkü Milli Pivangonun safi kârı santimine kadar mili müdafaa vekâleti cesinin har va kısmına irat kaydolunmakta- (Sonu: Sa, 4, Sü, 5) lu Tedbirler Alınacali