1 Temmuz 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

1 Temmuz 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

1-7-941 GECE GELEN HABERLER Erzurum Yeni Baştan Yapılıyor Erzurum, 30 (TAN) — Üçüncü rumi müfettiş Nazif Erkin An radan şehrimize evdet etmiş - fir. Milli Şefin himayelerinde rulan Doğuevleri kooperatifi zırlıklarını ikmal ettiğinden lerin inşası münskasaya çıka - mak üzeredir, İlk partide 150 v yaptırılacaktır. Evlerin inşa - İiyle beraber şehrin yeni plân: TAYYARE ZAYİATI G eçen Hafta65İngiliz 183 Mihver Tayyaresi Tahrip Edilmiş! Londra, 30 (A.A.) — Mütehas- İs bir zalın verdiği malümata gö ie, mihverin Avrupada ve Orta Şarkta pazar günü nihayete € - fen hafta içinde kayıpları 183, İayyareye baliğ olmaktadır. Buf fakam, bu senenin en yüksek İaftalık kayıp yekünudur. İngi - İiz kayıpları 65 tayyaredir. Fa - £ pilotların bir kısmı kurtarıl- ış bulunmaktadır. Rus haberlerini de nazarı dik - ate almak suretiyle, düşman ka İçleri bu hafta içinde 500 ü geç hektedir. İngiliz hava kuvvetleri, İngil - İsreyi müdafaa ederken hiçbir 'ayyare kaybetmemiş, fakat Al - han hava kuvvetleri, Ingiltere - İzerine küçük gece taarruzları €s asında 12 tayyare kaybeylemiş- ir, Almanya ve meşgul arazi üze- “inde 96 Alman tayyaresi düşi tülmüştür. İngiliz hava kuvvet - &ri bu harekât esnasında 54 tay- tare kaybetmiştir. Orta Şarkta İ3 düşman tayyaresi düşürülmüş jür. Buna mukabil Orta Şarkta İynea iki düşman tayyaresi dü - İürmüştür. Ilmanya üzerinde Londra, 30 (4.A.) — Oğrenildi, ine göre İngiliz bombardıman Yyareleri dün gece Almanyanın imali garbisindeki hedeflere hü im etmişlerdir. * İ Londra, 30 (A.A.) — Ingiliz ha b kuvvetleri bugün gündüz sa - ilerinde Almanya üzerinde ha - bidenburg'u bombardıman et - iştir, Alman resmi tebliği m bulunmuş ve Bremen ile ha dür yalı çok ve hava dâfi bataryaları Muvaffakıyet kaz: 13 In- vag savaş tayyaresi düşürülmüş * Amerikada 900 Bin Kişi Silâh Altına Alınıyor Hydepark, 30 (A.A) — Roose- Yel pazar günü bir kararname Neşrederek EEE eğ 1 ei - başlıyacak sene için e- tikan kara ordusuna alınacak a$- Ketlerin miktarını 900 bin ola - 'ak tesbit etmiştir. 16 teşriniev « Yel 1940 tan sonra 19 yaşımı ik- vi edenler yarın kayıt muame- lerine . Müte - hassslar yarın orduya kaydedil- Mek için müracaat edecek olan - ların 700 bin kişiye varacağını tah MİN etmektedirler, Amerikada Makinistler Grevi Sona Erdi a Şakland -Kalifornia. 30 (A. ) — Sanayi teşkilâtına men- Sap makinistler Oakland ve Ala: yıplca deniz tezgâhlarında 10 vesta başlıyan greve nihayet veyrek bugünden itibaren ise mumya ittifakla karar ver d işlerdir. Bu suretle 80 milyon olarlık harp malzemesi sipariş” rine ait işe başlanabilecekir. icabı yeni ve geniş caddelerin a- çılmasına da başlanacaktır. Bul evlerin inşası ve Erzurum şeh - rinin plânının tatbiki için hükü - met belediyeye nakdi yardımlar- da bulunacaktır. Inşaata ve cad- delerin açılması işine en geç bir ay sonra başlanacak ve şehir iki yılda yepyeni bir manzara ala - Saktı Meclisin Dünkü Toplantısı Ankara, 30 (A, A) — Büyük Millet Meclisi bugün Şemsettin Günaltayın başkanlığında topla- narak İsviçreye gönderilen fin- dıklar bedellerinin meli borç rın ödenmesine tahsisi için Tü kiye ile İsviçre arasında notalâr- ia Türkiye, Almanya (arasında mübadelelere mütedair hususi anlaşmaya bağlı protokolda ta- vin edilmiş müddetin iki ay ve Türkiye Fransa arasındaki kon- tenjan ve tediye anlaşmaları ile merbutları hükümlerinin 30 Ha- ziran 1941 tarihine kadar uzatıl. masına ait protokolların tasdik- leri hakkındaki kanun lâyihaları nın ikinci müzakerelerini yap- mıştır. Meclis yine bugünkü tonlantı- sında sermayesinin tamami dev- let tarafından verilmek suretiyle kurulan iktisadi teşekküllörin teşkilâtı ile idare ve mürakabe- leri hakkındaki kanuna ek kanun Mâyihası ile fenerler hasılatının yarısının hazineye ödenmesine sit lâyihayı ikinci müzakereleri- ni yaparak kabul eylemiştir. İkinci müzakeresi yapılmış © lan kanunlar arasında bulunan çiftçi mallarının korunması hak- kındaki kanun icin verilmis olan reylerde nisap temin edilmediği cihetle bu kanun toplantıda bir defa daha reye mü racaat edilecektir. Meclis bundan sonra ceza ve tevkif evleri umum müdürlüğü- nün vazife ve teşkilâtı kanununa bazı maddeler ilâvesine ait lâyi hayı müstaceliyet karariyle mü- zakere ve tasvip eylemiş ve dev- let memurları aylıklarının tevhit ve taadülüne mütedair kanuna bağlı bir numaralı cetvelde bir değişiklik yanılması hakkımdaki lâyihanın da birinci müzakeresini ir, Büyük Piyanist Paderewski Vefat Etti Nevyork, 30 (A.A) — resi piyanist Padarewski bir haftal Bizenliken sone ölmüştür. Kız kardeşi Antonia Wilkovski, ya - . İveri Syivian Statackaz ve dokto- Tu Paderevski, ayi kadar ya nı başından â) 5 Müteveffa Tir senedanbezi vak #inin büyük bir kısmını Polonya ole çalışmağa tahsis etmiş ir * Istanbul, 30 (A, A.) — 81 yaşında ölen İşnace Joseph Padarewski Po- lonyanın ve“bütün beşeriyetin ifuhar edebileceği bir şahsiyetli, Dünyanın en büyük piyanisti, Mav- ru operasının ve daha birçok menfo- nik eşirm bestekâr: olan müteveffa- min ismi ebediyen ihya edilen Pelon- yaya bağlıdır, Dünya harbinin başlangıcında şan- İs ismi ve ülemşçümul şöhret ve pres- Glini vatanım hizmetine o koymuştu, 1919 da başvekil ve hariciye nazırı sifatiyle memlekete bir çok hizmetler- de bulunmuştur, Daha sonra münha- #iran sanatiyle uğraşmak üzere siyasi hayattan çekilmiş, 1929 Eylâlünde Po- lonya taarruza uğradığı saman yaşiyle sayıflayan kuvvetini yine vatanına tahsis etmiştir, Bir kaç ay evvel Londrada mili Polonya meclisine riyaset etmiş, harp sebebiyle ve bilhassa memleketinin davası için yeni gayretler sarfetmek üzere Amerikaya gilmiştir. Büyük bir artist, büyük bir devlet adamı, asil bir karakter sahibi, cömert ve temiz olan Padarewski, Ponlonya tarihinde ve insanlık kültüründe ebedi bir nam bırakacaktır, DE ğe le Amerikada Yakalanan 22 si AL Nevyork, 30 (A.A.) — 22 si Al manyada doğmuş olan 29 kişi casusluk suçu ile itham edilerek tevkif edilmiştir. Casusluğa sit kanunun kabulündenberi casus luk töhmetiyle kütle halinde ya: lan tevkilan en mühimmini İtın inkişafı, ri son tevkifler teşkil etmekte - dir, Alman Tebliği (Baş tarafı 1 incide) Bir fırka muhasara altında Berlin, 30 (A, A.) — “DNB.” nin öğrendiğine göre Litvanyaya ve Tetonyaya karşı simale doğru ilerliyen Alman teşekkülleri Bal tık denizi sahilleri civarında bir Bolşevik fırkasını tamamiyle sar- mışır. Sarma o derece sıkıdır ki, bu Sovyet kuvvetlerinin imhası muhakkaktır. Bir radyo haberine göre Nevyork, 30 (A.A.) — Collum- bin Broadeasting'in verdiği bir habere göre, Alman radyosu, Minsk'in Almanlar tarafından zaptedildiğini bildirmiştir. Alman tebliği hakkında öne sürülen tefsirler Bern, 30 (A.A.) — Reuter bik diriyor: Alman Başkumandanlığı tara- fından Rusya harekâtına dair neşredilmiş olan . husı tebliğ hakkında mütalâa yürüten mü - nekkitler bu kadar hararetle beklenmekte olan bu tebliğin Alman efkârı umumiyesini ta- mamiyle memnun edebileceği hakkında şüphe göstermektedir- ler. Alman askeri makamatının günlerdenberi muhafaza ettikle- ri süküla ilâve olarak geçen car samba günü haber verileceği bil- dirilen ve İlân, günden güne te ahhura uğrıyan büyük muvaffa- kıyetler hakkındaki vaatler bu pazar neşrolunscak tebliğin kati bir zafer haberini ihtiva edeceği zannımnı hasıl etmisti. Halbuki Alman Baskumandanlığının Ro- manya ve Galiçya harp sahaları hakkında elyevm sükütü muha- fazaya devam etmesi Rus muka- vemetinin muvaffakıyetle devam ettiği haberlerini teyide hizmet etmistir. Basler Nachrichten gazetesi - nin Berlin muhabirine nazaran, Alman matbuatının Polonyadaki Pripet batsklıklarından bahset - miş olması berkeste pazar tebliği ile büyük miktarda Rus kuvvet- lerinin Alman tazyik, neticesi 0- arak bu bataklıklar içinde mu- u zannını tevlit Ayni gazetenin muhabi- ri, Alman efkârı umumiyesinin için gelecek) sark nfakla mükelef olun gazete mu- hsbirlerinin harp esnasında Rus- ların gösterdiği cesaretten bah - setmelerine de dikkat etmekte olduğunu işaret etmektedir. Fil hakika bu gazeteciler Rus aske- rinin mümeyyiz vasıflarından bahsederken, Alman hücumla - riyle kırılan Rus kıtaatının nasıl kolaylıkla yeniden toplandıkları- nı ve Alman kollarına sürpriz teşkil edecek tarzda hücumlar yapmak suretiyle yeniden harbe atıldıklarını kaydetmektedirler, Londrada tefsirler Londra, 30 (A. A.) — Halka kısa bir zamanda parlak muzaf- feriyetler vaadeden Alman ku- mandanlığı efkârı umumiyedeki #sabırsızlığı teskin etmek Üzere bir resmi tebliğ neşrederek bir haftadanberi sark cephesinde cez reyan öden harekâtın bir nevi bilâncosunu yapmaktadır. Mütehassısların fikrince bu bi- lânçoda bilhassa şu iki nokta gö- ze çarpmaktadır: 1 — Gerek Baltık mıntskasın- da, gerekse Besurabya hudutla- rında Sovyet hatları birdenbire yarılamamış ve bu muvaffakı - yetsizliği örtmek icin Alman ki- talarına mukavemet eden Sov- yet kuvvetlerinin ehemmiyeti te- barüz ettirilmiştir. 2 — Sovyet tayyare zayiatı sıhhati kontrol edilemez ve hiç süphesiz biraz hayal mahsulü 0- lan bir tarzda bildirilmiştir. İşaret edildiğine göre, Alman- lar, ordularının ileri hareketi ol- dukça seri yapılan şimal cephe- sindeki harekât üzerinde israr etmisler ye hücuma gecen kıta- larının az ilerledikleri noktalar- daki harekâtı mesküt geçmişler. dir. Halbuki mütehassıslar Al - man gayretlerinin bü noktalar- da da bilhassa büyük olduğunu ve ilk hedefi Lwow ve Przemisi olan bir tasırma hareketiyle Al- manların Przemisi'de muvaffak olan Sovyet kıtaatını çevirmek istediklerini tebarüz ettirmekte - dirler, Buna mukabil Besarabya cep- hesindeki Alman - Rumen kıta- ları yerlerinde saymakta ve hiç- bir üstünlük elde edememekte- dirler. . Dün neşredilen Sovyet tebliği, esaslı muharebelerin ne- ticelenmekten çok uzak bulun- duğunu bildirmektedir. Binaen - sleyh simdiki halde Alman kıta- larının son derece siddetli mukavemetle o karşılandıklarını nazarı İtibara almak ve harekö- ve Almanların bu mukavemeti kirip kıramiyacak - ları hakkında uzun boylu vanbş mütalâalar yürütmemek gerek - tir. TAN Moskovanın Görüşü (Baş tarafı 1 incide ) Oyniyan bir kumarhane İle siya- seti tefrik edemediğini yüzüne vurmuştur. Hitlerle Ribbentrop'- un ortaya attıkları bütün iftira- ları yalanlamak mümkün değil- dir. Maamafih bu yalanlar hava- yı ifsat ettiği icin bu hurafeleri ara sıra cerhetmek umumi sıhhat bakımından iyi olacaktır, Size bu yalanlardan üç misal götirece- dim: Sovyet pilotlarının Alman hududunu tecavüzü meselesi 1 — Hitler, beyanatında, Sov- yet pilotlarının Alman toprakla- rm benimsediğini göstermek çin Alman hududuna tecavüz e! tiklerini söylemiştir. Fakat hadi- senin hakiki mahiyeti tamamiyle başkadır. | Kânunsani 1941 den âyni senenin 21 Haziranına ka- dar Alman tayyareleri 324 defa Sovyet devleti hudutlarına teca- vüz etmislerdir. Halbuki ayni müddet zarfında Sovyet tayyare- leri geçici arızalar yüzünden an- cdk sekiz defa Alman hududu ü- zerinde uçmuşlardır. Alman tay- yarelerinin bu tecavüzleri üzeri- ne Kânunsanide verilen notadan sonra Mart 1941 de bir diğer no- ta vermek icap etmiş, fakat bu tecuvüzler tekerrür ettiği cihetle 21 Nisan 1941 de Almanyanın Moskovadaki büyük elçisine ye- niden bir nota verilmek lüzumu hasıl olmuştur. Bu son notada 21 Martla 18 Nisan arasında Al man pilotlarının 80 defa Sovyet hududunu tecavüz ettikleri kay» dedilmiştir. Almanyanın Mosko- vadaki büyük elçisine Sovyet ha- riciye komiserliği tarafından tev- di edilen 21 Haziran tarihli no- tada 19 Nisanla 19 Haziran ara- sında Alman tayyarelerinin 180 defa Sovyet hududunu tecavüz etmis olmalarından şikâyet edil- mişir. Bir çok defalar Alman tay vareleri Sovyet toprakları üze- rinde 100 ilâ 150 kilometre 'de- rinliğine kadar (o ilerlemişlerdir. Tabii bu, pilotun yolunu sasırma- sı veya bir arızayı izahtan ziya- de, bu uçuşların kesif maksadiy- le vapıldıklarını gösterir. Görü- lüyor ki, Hitler hakiketi tahrif etmiştir. Türkiyeye verilen garanti 2 — Ribbentrop'un 22 Hazi- randa verdiği notada Mart 1941 de Sovyetler tarafından Türkiye- ye verilen garantinin Almanyaya karşı hasmane bir hareket oldu- ğu bildirilmiştir. Bu deklârasyo- nun metni neşredilmiştir. Bu dek lârasyon acaba ne'için Almanla- ra karşı hasmane bir hareket teş. kil etmektedir? Ribbentrop'un beyanatında ne kadar az aklı se- lim ve ne kadar çok hile oldu- ğanu anlamak güç değildir. Sov- yetler Birliği, Türkiye ile teca- vüze maruz kaldığı takdirde Sovyetler Birliğinin bitaraf ka- İacağını bildirmiştir. Şimdi AL manyanın Sovyetler Birliğine harp ilân etmesi üzerine bir çok memleketler ve bu meyanda Türkiye, İran ve Afganistan bi- taraflıklarını ilân etmislerdir. A» merika da bitaraftır, Bu izahata nazaran bitaraflığını ilân eden memleketlerin hepsi Almanyaya karsı hasmane bir vaziyet almış demektir. Boğazlar hakkındaki iddia 3 — Üçüncü nokta Boğazlar meselesidir. Hitlerin o musikiye ve derece vukufu olduğunu bil- miyorum. Fakat, Hitler bu mes&- leden bahsederken son derece tiz bir ses çıkarmıştır. Hitler, Molo- tof Berlini ziyaret ettiği sırada Boğazların Sovyetler | birliğine verilmesi hakkında kendisi ile anlaşıldığını söylemiştir. Sovyet hükümeti, bu beyanatın hakika- te hiç bir suretle uygun olmadı- ğını beyan etmiş bulunmaktadır. Hitlerin Boğazlar hakkındaki be. yanatı, Sovyet siyasetinin esas prensiplerini anlamıyan ve aldan- maya müsait kimseler için uvdu- rulmuş iftiralardan biridir. Goeb. bels'in pis mutfağında sıralamış olduğu iftiraları, “Goebhels ne kadar nur ilâmApollona benzerse onlar da hakikate ancak o kadar benzemektedir. Bu alçakça ifti- radan maksat, Türkivev) Sovyet- ler Birliğine karsı tahrik etmek ve Türk milletinin hissiyatında mahoş bir tesir yapmak ve her ne buhasına olursa olsun Almanya- va tarsftar kazanmaktır. Nutku müteakip Lozovski va- banci gazeteciler tarafından 80- İN bazi suallere cevap vermiş. tir. Yabancı gazetecilerden biri şu. nu sormuştur? Almanyanın harbe hazırlandığı bütün dünyaca malüm iken Tass ajansı ne icin Almanvanın Sov- vetler Birliğiyle aralarında mev- cut pakta riayet etmekte olduğu hakkında son zamanlarda bir iğ nesretmistir? bir) tebliğ Lozovski şu cevabı vermiştir: Son hadiseler Sovyet hüküme- tinin takip ettiği siyaseti aydm- latmaktadır.Sovyetler Birliği iki memleket arasındaki paktı koru-| mak ve tahakkuk ettirmök icin e“aden geleni yapmıstır. Tas'ın FRANSA (Baş tarafı 1 incide) İsveç'in aldığı tedbirler Stokholm, 30 (A. Isveç bitaraflığının muhafazasını kolay Jaştırmak için İsveç kara Sul, na Aaland adalarından 58 derece 6 saniye arzı şimaliye kadar uza- nan bir mıniska dahilinde mayın döküldüğü bahriye kumandanlı- ğı tarafından bildirilmektedir. Bir İsveç nazırının beyanatı Stokholm, 30 (A.A.) — Muh fazakâr partisinin Lideri ve arif nazırı profesör Bagge dün imo'da bir nutuk söyliyerek Sovyet - Alman harbi karşısında Isveçin aldığı vaziyeti tavzih ve memleketin tamamiyetini ve hü- kümranlığını muhafaza etmek ar zusunda olduğunu beyan etmiş - tir. Finlandaya gidecek Alman tümenine Isveç tarafından geçit müsaade verilmesi hakkındaki hü kümetin kararını bahis mevzuu eden Bagge, İsveç hükümetinin ne harbe girmek, ne arazi tavizin de bulunmak ne müharebe üsleri vermek ne de Alman kıtalarını Isveç topraklarında kalması! müsaade etmek niyetinde olmadı Âına işaret etmiştir. Nazır, bundan sonra, Firlânda vaziyet hakkında İsveç'in hü kümranlığını tehdit eder mahi - yete taleplerde bulunduğu tak - dirde bu taleplerin her türlü hat- tâ en son vasıtalarla reddedilece- ğinde herkesin hemfikir olduğu- Bün muhakkak bulunduğunu lemiş fakat şimdiki vaziyetin le bir tedbir alınmasını icap etti- recek mahiyette olmadığını ilâve eylemiştir. Madrid hükümeti, İngiltereye teminat verdi Londra, 30 (A.A.) — Reuterin diplomatik muhabiri bildiriyor: Salâhiyettar Londra mahfille - rinde öğrenildidğine göre, Ingil - terenin Madrit büyük elçisi Sir Samuel Hoare cumartesi günü General Franko ile uzun bir gö- rüşme yapmıştır. Bu görüşmede İspanya Hariciye Nazın Bay Ser- rano Suner de hazır bulunmuş - tur. Birçok meseleler ve bu ara ni açıkça bildirmiş ve İspanyol hükümetinin bu harekâtı Kali > yen tasvip etmediğini söylemiş tir, Hükümet bu hareketlerin me sullerini cezalandırmak ve bun- ların tekerürüne mâni olmak için va bütün tedbirleri alacak- Suriye ve Afrika © Cephelerinde Kahire, 30 (A.A.) — İngiliz u- mumi karargâhının tebliği: Libyada hiçbir değisiklik yok- tur. Habesistanda İtalyan kuv- vetleri Gimbi'yi tahliye etmiş - lerdir. Vaktiyle İngiliz Somali - sinde İtalyan kıtalarına kuman - da eden General Vertel teslim olmustur. Suriyede | kıtalarımız e simdi Tüdmür'ün muhasarasını tamam lamışlardır. Sam bölgesinde bas- ka ilerlemeler yapılmıştır. Mer- kez bölgsinde vaziyet değişme - mistir. İtalyan tebliğine göre Roma, 30 (A. A.) — “Tebliğ, Simali Afrikada Tobruk mınta- kasında topcumuz düşman kıta- ları tahşidatına ateş açmış ve düşmana insan ve malzemece mahsüs zayiat verdirmistir. İngiliz tayyareleri Bingazi ü- zerine bir akın yapmışlar ve Trablus limanına taarruza bir. kaç kere teşebbüs etmişlerse de her defasında av tayyarelerimi - zin seri müdahalesiyle geri püs- kürtülmüşlerdir. Bir Japon Gazetesi (Baş tarafı 1 incide) be girmiştir. Eğer mihverin sa - hası Sovyetler Birliğini, orta şark ve Afrikayı ihtiva edecekse, Al * manya ve İtalyanın. Hindistan - da, Avustralyada, Uralın şarkın- daki Sovyet arazisinde Japon nü fuzünu tanımamaları için hiçbir sebep mevcut değildir . tebliği Almanyayı makta risvet edip etmediğini söylemive mec- bur etmek icin o nesredilmistir 'Tass tarafımdan verilen bu tebli- in ne Almanyada ne de Alman- vaya tâbi olan memleketlerde neşredilmediği malümdur. Sov- vet hükümetinin bu hareketi Al manyanın hakiki vazivetinin öğ- renilmesine yardım etmistir, Al- man hükümeti heinsne hareket- leriyle hukuku düveli kendi ar- xularına göre istismar ederek hs- zırlıklarını yaptıktan sonra an” bir'surette hücum etmek icin 9- demi tecavüz paktları vavıldığım isbat etmistir. Sovyet “Tebliği (Baş tarafı 1 incide) Minsk istikametinde kılaları- mığla tayyarelerimiz bir gedik açmıya muvaffak olan motörlü düşman kuvvetlerini durdurmu$ lsrdır. Kıtalarımız — tarafından, üslerinden ve piyade kuvvetle-| rinden irtibatı kesilmiş bulunan bu kuvvetler hava küvvetlerimi- zin fasılâsız ateşi altında son de- rece müşkül bir mevkide bulun- maktadırlar. Huduttan bir geri cekilme hareketi yapan piyade setir kıtalarımız kanlı muharebe. ler vererek düşmanın piyade ve motörlü kollarını Lida Volkovisk hattında tevkif etmislerdir. Lutsk istikametinde, motörlü kıtalar kütleleri arasında mühim muharebeler devam etmektedir. Bu istikamette düşmanın tank cü zütamları aksamının harekete geçmiş olmasına rağmen, Novo- grad - Volinsk - Sepetovka isti kametine doğru yarmak bahsin- deki bütün teşebbüsler valnız geri püskürtülmekle kalmamis, fakat, tank cüzütamlarımızm ve hava kuvvetlerimizin arka arka- ya bir seri darbeleriyle, düsman tank cüzütamlarının ve moti piyadesinin büyük bir kısmı im- ha edilmistir. Hava kuvveleri- miz, düşman hava kuvvetlerine karşı muvaffakıvetli hava muha- rebeleri veri yarma hareketi yapmış olan düşmanın tank cüzü tamlarını ve motörlü piyadesi: durmadan bombardıman etmiş ve siddetli o darbelerle, (bilhassa Lutsk istikametinde kıtalarımı- za müzaherette bulunmustur. Bir haftalık zayiat Bugün bu ikinci emperyalist harp içinde kolay zaferlere alış» mış olan Hitler ve Generalleri. yedi günlük harpte, 2000 den fazla Sovyet tankı, 600 top iğti- nam ettiklerini veya imha eyle- diklerini, 40 binden fazla kız'lor- du askeri esir ettiklerini ve ayni müddet içinde ceman 150 tayyare kaybettiklerini, radyo ile hildir- mişlerdir, Kendilerinin tank, top ve esir kayıpları hakkında Alman radyosu sakit kalmaktadır, Bu a- cık ve tafrafuruş yalanlar, tekzip etmemize bile değmez. Hakikst- te, vaziyet tamemiyle başkadır. Almanlar, Sovyet o hududunde 170 fırkadan fazla tahşidat yap» mişlardır. Bu | fırkaların asgari üçte biri tank fırkaları ve mitö lü ank fırkalarıdır. Sovyet kıta- larının hudutisra getirilmemiş ol masından istifade ederek Alman- lar, harp ilân etmeden hücuma geçmâşler, hudut muhafaza kı- talarımızın pişter o cüzütamları, çarpışmalara, ancak harbin rinci gününün sonunda, ve ci gününde işirak imkânını bul- muşlar, nizami &kıtalarımız ise düşmanla temasa, ancak harbin üçüncü ve bazı mahallerde dör- düncü günü geçebilmislerdir. İş- te sırf bunun içindir ki, Alman- lar, Bielistok'u, o Grodnocs'yu, Brest'i, Vilno'yu ve Kaunas'ı iş Kule müvuffek olmuşlardır. Al- manlar, kendilerine hedef olarak bir kaç gün içinde kıtalarımızm yayılmasma mani olmayı ve yıl dırım gibi bir darbe ile bir haf- ta sonunda Kiev ve Smolenski'- yi işgal etmeyi ele almışlardır. Fukat, harekâtın seyrinden de görüldüğü gibi Almanlar hedef- lerine varmıya muvaffak olama- mışlardır. Kıtalarımız yayılabil- miş ve bu yıldırım darbesi ska- mete uğramıştır. 7 veya 8 günlük siddetli çar- reşmalar neticesinde, Almanlar asgari 2.500 tank, takriben 7.500 tayyare kaybetmişler ve 30.000 den fazla esir vermişlerdir. Ayni müddet yarfında bizim kayıplarımız şudur: 850 tayyare, 2900 kadar tank, 15.000 kadar kayıp ve €sir asker, Alman radyosunun tafrafuruş haberlerine karsı haklı olarak i- leri sürebileceğimiz cephe üze- rinde vaziyetin hakiki tablosu sudur: Harbin ilk sekiz gününün bi- lânçosu, aşağıdaki neticelerin Js- tihracını mümkün kılmaktadır: Alman kumandanlığının tah- min ettiği bir yıldırım #aferi *- kamete uğramıştır. Alman cep- helerinin işbirliği akamete uğra- mıştır, Alman ordusunun taarruz hızı sarsılmıştır. Sovyet kıtaları ise, gecikmiş yayılmalarına rağ- meg bitap düşüren acı darbeler indfferek Sovvet topraklarını mü dafaaya devam eylemektedir. Dün öğle üzeri neşredilen resmi tebliğ Moskova, 30. (A. A.) — Bugün öğle üzeri neşredilen Sovyet teb- liği: Gece kıtalar Murmansk, Minsk, Lutsk bölgelerinde sid- detli surette muharebeye devam etmişlerdir. Cephenin diğer böl- gelerinde sik gece kesif hareket- leri vukua gelmistir. Kıtalar te- cemmü etmiş ve topcu düellosu olmustur. Bugün düsman Karini berzahında devlet hududumuzu seçmiye teşebbüs etmis ve bir cok defa gecmiştir. Fakat her de- fasında kıtalarımızın atesi ve wukebil hücumları düsmona ağır zaylat verdirerek , düşmanı ilk mevziine tardetmistir. Alman nivade taburlar üc de- Askeri Vaziyet (Baş tarafı 1 incide) kesiliyor, gürültülü bir marş başlıyordu. Böylece dün bütün gün ve bütün gece Alman rad- yoları haberden ziyade mars neşrettiler ve bu gürültülü marş lar arasında tebliğin tam met- ini almak hayli güç oldu. yazımda Alman tehli: ğine göre vaziyeti izaha çalış mıştım. Hakikatte Alman fevkar lâde tebliği, â rın bir hafta verdiği haberleri tekrar ediyor. yalnız düşman zayiatı hakkında mübalâğalı olduğu hissini veren rakamlar veriyordu. : Dün sabah erkenden Sesredi. len Sovyet tebliği bu rakamları mukabil rakamlar verdi. O dâ Almanların 2500 tank, 1500 tay- yare kaybettiklerini ve 20.000 esir verdirdiklerini iddia etmek tedir Sovyet zaylatını da 850 tay- yare ve 900 tank ve 15000 esin olarak göstermektedir. İngiltere ile Almanya arasın daki deniz harbinde mesrediler tebliğlerde verilen o rakamlardı iki tarafın da ne kadar müiba: liğaya saptığını artık tecrübe le bildiğimiz için, gerek Alman ların ve gerek Sovyetlerin ver - dikleri rakamları ihtiyat kaydı ile kabul etmek daha doğru © tur. Maamafih bu rakamlar kati netice üzerinde hiçbir tesir ifnde etmez, Bizi daha ziyade cephe- deki vaziyet alâkadar eder. Cephedeki vaziyette iki taraf da ittifak ediyorlar. Alman taar- Tuzu şimdi Minsk ve Lemberg üzerinde temerküz etmistir. Al- man tebliğleri motörize kuvvet- lerin burada cepheyi yarerak, hatti Minsk'i gecerek hayli İle » rilere nüfuz ettiklerini iddia et- mekte, Sovyet tebliği de Alman motörize kuvvetlerinin bu sızısı vi kabul etmekte, bombardıman tavyareleriyle dö- vüldüğünü ve âkıbetlerinin feci olduğunu iddin etmektedir. Sov- yet tebliği, Alman tebliğinden sontaki vaziyeti bildirdiği. ici bunun daha doğru olması mali çoktur. Bu. hatların nüfuz eden motörize kuvvetle rin ilk çevrilisi değildir. Sovvet- ler bunu birkac defa yammısla ve hir defasında kararrâhı b: sarak bir motörize kolu kuman- danı ile beraber imha etmiya muvaffak olmuşlardır. Almanların Minsk üzerindeki tazyiklerinin hedefi Moskova yox lunu açmaktr. Moskova Sovyet ler için mühim bir merkez oldus ğüna göre Kızılordunum Minsk- de kuvvetli bir müdafaa göste- receğine şüphe yoktur. Zaten Minsk şimdiye kadar eski Sovx yet topraklar içinde ilk harp sa hası olan yerdir. Alman ordu ları baska hiçbir verde eski Sov yet hududuna kadar gelememis* lerdir. Eski Sovyet hududu boyunca ise Sovyetlerin üç senede vücü de getirdikleri kuvvetli tahki- mat mevcuttur. Minsk cephe- de ilk defn Sovyetler bu eski müdafaa hatlarına cekilmektedir. Lemberg ile Luck arasında Al- man taarruzu hakkında iki tara fın iddiası birbirini tutmuyor. İki taraf da diğerinin tehlikeli vaziyette bulunduğunu söylüyor. Almanlar buradan Kiyefe ilerle mek meksadivle taarruza gec- lerdii Harbin hirinei hafhasının kati veticesini Minsk ve Lemberg ta- arrurlarının inkisafı sekli göste- veeektir, a — ——— — fa kıtalarımızın bulunduğu mev- zie hücum etmiş ve muharebe meydanında 300 ölü birakmıştır. Düşman devlet hududunun öte sine çekilmiştir. Ayni gün Viborg bölgesinde düşman bir karaya ih- raç eşebbüsünde bulunmuştur. Kıtalarımızın kat'i hareketi ile düşmanın ihrac müfrezesi sahil de imha edilmiştir. Dünkü O muharebelerde hava kuvvetlerimiz 53 düsman tavva- resi düsürmüstür. Bizim kayıp: larımız 21 tavvaredir. 15 Alman tankı tahrip edilmistir, Gece âv- cı tayyareleri mükemmel çalış- mıştır. Beyaz Rus ordusu da harekâta iştirak ediyor Moskova, 30 (A. A.) — Tass ajansının verdiği bir habere gö re Sovyetler birliği beyaz Rus ordusunu da müessir bir suret- te kullanmaktadır. Yine Tass'ın verdiği bir haber- man taburlarının. bir Rus rü tarafından müdafan edil mekte olan bir mevzie fki saaf fasılasız hücum (ettiklerini ve hücum gevseyince Rus bölüğis nün yaptığı mukabil bir süni hücumiyle Almanları nasıl hezi: mete uğrattıklarinı ve Almanlar. dan bir kısmının bu hilcvm kar sısında silâhlarını bırakarak tes lim olduklarını kaydeylemekle dir,