5 Temmuz 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

5 Temmuz 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

5-7-.941 Refah Faciası - (Baş tarafı 1 inelde) yarafından tahsis edilen Refah) yapru 16 haziranda Istanbuldan | “reket ve 21 haziran günü Mer- bez irk etmiştir. Gemiye 5 ler de ayni gün Mersine yarmşlardır. Bu kafilenin 25 har ayda Mısırda bulunmaları, fa- &&iz ve gün kaybetmeksizin yol | na devam edebilmeleri için lâ? Ve zaruri idi ve bunun için| za Refah yapurunun ayın 22 sin- Mersinden kalkacak surette) belke Tanzim edilmişti. Hal - Beminin o gün hereket et - haliğine vekâletçe ancak 23 sa- atblâ hâsıl oldu ve telefonla ki çinden sebebi soruldukta vâ- ve <ehhürün geminin su almak ra, fer esnasında vücüdüne za- mat Rörülen bazi noksanları ik- Tinder terin etmek gibi işle - buke ileri geldiği anlaşıldı. Hal Bile yukarda da arzettiğim veç- vap, geminin ayın 25 inde Mısıra Hası lâzım olduğu için be - mi et etmesi lüzumu ge - Kaptanına tebliğ olundu. Ve Ni 23 haziran sast 17,30de “sin limanından ayrıldı, Facianın ilk haberi gö haziran sabahı geminin ye- n metre tulünde, iki met Yirmi santim arzında ve bir on santim derinliğindeki Sah kurtaran flikasiyle Kara- Kk Sıkan 28 kişilik bir kazazede Hilesi facianın da ilk haberini Verdiler, Derhal feltiketzedeleri aramak kurtarmak üzere tayyare uçur yak, Mersinde ve İskenderunda yeveut bütün motör veya yel - Vesaiti tahrik etmek gibi e bin mahallerinde başlamış olan ku muavenet tedbirleri genel- ii ŞE milin bu aram işine yardım Bea edildi d , kemali Oteessürle Bi im ki, facianın vukuu a - hiye hin ndir ici, ba üzide ve kah- br ek SE erbe “68 er de Bizden ve biE subay, 20 talebe ha hain e ak bir e yer iel ile “hp keyfiyeti üzerinde durmakta ve bü bulmayı halletmek için bize rı uğrayan bu vatandaşlar Gangerin elemi ve teessürlerini zin Paylaşır, aziz şehitlerimi- hürmukaddes hatıraları önünde ve tâzimle eğilirim.,, Hatiplerin sözleri Sonra söz alan Nakiye ve Fazıl Ahmet, bu büyük | A ia duyulan acı- meşercüman olmuşlar ve hükü - ah rsfindan başlanılmış olan kagan süratle, şiddetle ve Mr, ©de en kücük taksiri olan- yapıla ldâna atacak bir sünette ia ei arzusunu izhar etmiş- Bu beyanatların. sonunda va- iin Askeri Vaziyet (Baş tarafı 1 incide) Krada doğru uzanmağa gayret €- diyor. Üç gündenberi Dvona neh- ri üzerinde cereyan eden muha- rebelerden sonra burada bir Al- man motörize faa battın; yararak ilerliyen mo- törize kuvvetlerin Minsk'in 90 kilometre şarkında Beresina ça“ yına kadar ilerledikleri ve bu- rada çayı geçmeğe çalıştıkları gö rülüyor. Fakat bu cephede. iki taraf kuvayı külliyesi hâlâ Minsk etrafında o harbetmektedir o ve Minsk hâlâ düşmüş teğildir. Kı zılordu burada hâlâ Alman ku yayı külliyesi ile çarpışmaktı bu kuvvetlerin ilerliyen mo: 76 kuvvetlerle birleşmesine mâ- ni olmağ” o çalışmaktadır. Bu cephe bozulursa Alman orduları Smolensk üzerinden Moskova yo Tunu açmağa ve Pripet batak- lıklarında kızılorduyu çevirme- ğe muvaffak olabilir. Lusk önünde cereyan eden mu barebeler de henüz neticelenme- miştir, Almanlar buradan da Ki- yefe doğru ilerliyerek Karpatlar üzerinde bulunan ve bir kol g€- riden Przenisl'e dayanan Sovyet ordusunu çevirmeğe gayret et-| mektedir. Bu çevirme hareketini ; tesri için Romanyada bulunan General List ordusu da Prut'u ge çerek Kiyet istikametinde taar- ruza başlamıştır. Husttaki Al - man kuvvetleri Tarnopol'a kadar sarkar ve General List kuvvetle- ri de şimale doğ Macar hududu üzeı kuvvetlerinin vaziyeti tehlike- ye düşecektir. Görülüyor ki Alman - Sovyet harbinin en kat'i safhaları üze- rinde bulunuyoruz. Sovyet ordu su heniiz hudut boyunca müda” faalarına şiddetle devam etmekte ve kuvayı külliyenin eski hudu- dun arkasındaki ilk müdafaa hat tına çekilmesini kolaylaştırmağa çalışmaktadır. Kiztlordu, kuvayı külliyesine halel getirmeden bü- tün levazımiyle muntazam bir surette bu hatta çekilebilirse, teh likeyi atlatmış olacaktır. Şimdi kizilordu kumandanlığınm bü - tün gayreti cephenin yarılması: na, ordunun parçalanmasına ve yer yer çevrilmesine mâni ol » mi saklar. Bu itibarla bu dört noktada ce- reyan eden büyük muharebelerin neticesi, şark cephesindeki har i| bin alacağı istikamet bakmiından fevkalâde mühimdir. ——— e Alman Tebliği (Baş tarafı 1 incide) Alman kıtalarının eline geçen ve dün telkik'edilen gannim ara- sında genelkurmayın haritaları da bulunmuştur. Bu haritalar, Sovyet kuvvetlerinin tecavüz fi- kirleri üzerindeki son perdeyi de kaldırmaktadır. Bunu Sovyetle- tin son zamanlarda şark hudut - larımızdaki tayyare ları « m ne kadar arttırmış ol ları da teyit eder. Besarabya, Polon - ya, Litvanya, Letonya ve Eston- yanın inden sonra bu mem- İcketlerde ecman 90 tayyare mey danı varken bu kısa zamanda mezkür adet 814 e çıkarılmıştır. Ve bunların bir kısmı iyi tertip edilmiştir. Almanların işgal ettikleri tay- yare meydanlarında tetkikat yep! mak üzere tayin edilen subayla- Tın tahkikatı, yerde tahrip edildi- ği bildirilen ve 22 hezirandanbe- Ti bildirilen teyyare sayısının tayyarelerden mi edilebil miş olduğundan çok daha fazla olduğunu göstermek! Hava kuvvetlerinin fasılasız iaarruzları karşısında Berlin 4 (A.A.) — Bolşevikler, sarka doğru giden yollar üze- rinde yanyana iki ve kismen de üç ve hattâ dört sıra halinde ka- cıyorlar. Bu kaçışta; Alman sa vaş tayyarelerinin yere sürü- mürcesine yaptıkları taarruzla- rma uğiyorlar ve ağır zayiat ve riyorlar. Alman kuvvelerinin bu fasılasız taarruzları, 3 tem - muzda Bialistok - Minsk mınta kasında bolşeviklerin ricat ha- keretlerinde yolları o tıkamıştır. Yollar tahrip edilmiş kamyonlar la doludur ve Sovyeterin rlicat hareketlerini çok müskülleştir- mektedir, Finler, Aland adaların işgal ettiler Londra, 4 (A.A) — Finlanda tebliği Aland adalarının işgal edil diğini bildirmekte, Pin ve Alman talarının şimelden Finlarda hu dudunu geçerek şarka doğru iler İediklerini bir Sovyet denizaltı smın mayn tarlalarında battığını İletinin medeniyet. TAN Başvekilimizin Dünkü| Başvekilin Mecliste Beyanatı Mühim Nutku (Baş tarafı 1 incide ; | lişmalarla ve Muhterem doktor Refik Say- dam'ırı bu 'kazı, Milli Türk si- yasetini bilenler, anlıyanlar ve .İfakdir edenler için lüzumlu te- Jâkki olunmuyabilir. Fakat bu si riyamıyanlar, yahut, onun tabii İcap ve int larında tezatlar bulunduğu zannını vermek isti- yenler olmuştur. Başvekil, işte bu yanlış telâkki ve telkinlere karsı keskin silâhını bir daha kullanmayı tercih etti: Bu silâh, dürüst ve açık konuşmak, kendi kendimize sadık kalmaktan ibs- rettir. 'Türk - Alman münasebetleri hakkındaki beyanat, bilhassa ha- raretliydi. Başvekilimiz, iki mil- let arsındaki dostluğu ihya e- den muahedenin tabii ve devam- Lı bir vaziyetin ifade ve tesbiti- ni tazammun eden karakteri ü- zerinde ısrar etmiş ve Führer'in, Türk milletinin kalbine hitan e- den sözlerine teşekkür ettikten sonra, bizim Alman dostluğuna verdiğimiz kıymeti Alman mil- âlemindeki yüksek mevkiine beslediğimiz hürmeti tebarüz ettirmistir. Nut- kun İtalya, Balkanlar, Irak ve Suriyeye ait kısımları her taraf- fa müstesna bir dikkatle okuna- caktir. İngiliz müttefiklerimize hitap eden fıkralarm da, dost memle- ket efkârı üzerinde lâyık olduğu makesi bulacağından eminiz. Türk efendiliği ile İngiliz cen- tilmenliği iki milletin basbea ab- lâk anenelerini tesbit eder.Ne ha reket, ne anlayıslarında iki dost millet bu ananelerinden ayrıl - mamışlardır ve ayrılmıyacaklar» dır, Başvekilimizin bir cümlesini aynen tekrar edelim: “Tarih, bir gün bu muazzam mücadele €s- nasında Türkiyenin rolünün ne kadar insani, ne derece hüsnüni- yetle meşbu bulunduğunu kay - dedecektir.,, Nutkun milli emniyet davası üzerinde hükümetin daimi has- sasiyetini işaret eden fıkraları millet Vekilleri tarafından heye- canla alkışlanmıştır. Dünkü nutku fırsat düştükçe okumak lâzımdır. Cünkü, karma karısık hâdiselef ortasında hiç karışmiyan, hiç bulanmıyan ve milli siyasetin üstün asil saflığını, daha iine almak-güçtür. iğ ürek “ukala ar bpöi yle asmrlanen;amıle- konuşmak, gerek bin türlü sa- yislar ve telkinler arasında zihin üzüntülerinden kurtulmak için dünkü putku sindire sindire * © kumalarım tavsiye edelim, e Bi Millet Meclisinin son celsesi Milli Müdafaa Ve- kilimizin “Refah, faciası o hak- kındaki izahatiyle başlamıştır. Bu facianın bütün millete ıstı - rap verdiğini biliriz, O millet ki, icabında yüz binlerce evlâdını feda etmesini bilir, kaza nedir, anlar; tarihin binbir cilvesinden yılmaz. Fakat boş yere bir dam- la vatandaş kanı, ona öz yeri dağlanmış kadar acıdır. i Henüz ne suretle geçtiğini bil- mediğimiz bir facianın, henüz sebenleri ve eğer varsa mesuli- yetleri anlaşılmış değildir. Yal - miz şurası muhakkaktır ki, bu halkın genç evlâtlarından 167 kadarı şehit olmuştur. Meclis da- bi, halkımız gibi, şunu öğren- mek için yanıyor: Bir süikast. bir ihmal ver midır? Milli Müda- faa Vekilimizin beyanatı, hükü - metin, Meclis ve halk endişe sine tamamen istirak etmekte olduğunu ve müthiş bir hassa - siyetle tahkikata girişmiş bulun- duğunu göstermektedir. Bu be- yanat, tahkikat neticesine kadar, bizi teselli edecektir. Hep bera" ber söyliyeceklerimizi tahkikat sonuna saklıyalım. Bugünkü Va- gfemiz, genç vatan ve vazife kurbarlarını hürmetle anmak, hatıralar önünde eğilmek ve ge- xide bıraktıkları bedbaht yavru. lara en seri yardımlarımız; ulaş tırmaktır, Roosevelt Diyor ki (Baş tarafı 1 incide) etmenin biz Amerikalılar için bir saldillik olacağım, saçma bir hareket olacağını söyliyorum. Tehlike kapımızdadır.,, Wilkie, “donanmayı derhal kullanmamız lâzımdır,, diyor Nevyork, 4 (A.A) — Wândell Wilkie, “İstiklâl .. bayram? kaydetmektedir. NN ——— tana hizmet uğrunda hayatleri- nı feda etmiş olan bu kardeşle- rimizin o hâtıralarına hürmeten beş dakika ayakta süküt edilme- sl hakkında Ankara mebusu Aka Gündüz ve arkadaşları tarafın - dün verilen bir takrir ittifakla abul edilmiş ve böylece aziz lülerimiz taziz olunmuşlardır. münmsebetivle iradettiği bir nu- tukta ezcümle şöyle demiştir: “İngilterenin, sâyimizin mah» sullerini slabilmesini ve beka bulmasını temin İçin Birleşik devletlerin o harp donanmasını derhal kullanması lâzımdır. İn - gilterenin yasamas, bizim hürri. yetimizin muhafazası için de el- zemdir. Kaybedecek vakit vok - tur. Tehlike üstümüde dolasıyor. "| en muazzam iki ordusunu biaman hamlelerle birbiri karşısma di- (Baş tarafı 1 incide) ikâslarını azaltmağa matuf ça- üdafaa vasıtaları» mızın tekemmülü için her fır- sattan istifade etmekle hülâsa edilebilir. Cümhurivet hükümetinin, kar ssında bulunduğumuz müstes- na vaziyette Türk vatanının ve Türk milletinin yüksek men- 'aatlerini, bünyesine en uygun bir şekilde, temin için sarfettiği emekler iyi neticeler vermiş ve tasvibiniz8 mazhar olmuştur. Bütün bu çalışmalar esnasın- da, 'Türk milletinin gösterdiği yüksek birlik ve derin anlayış! manzarası, cümhuriyet o hükü- metinin vazifesini çok kolaylaş- tırdığı gibi, istinat ettiği milli kuvvet sayesinde vatanın refah ve selâmeti için en güc işlerin zamanında ve muvaffakıyetle görülebüeceğini de bir (kere daha isbat etmiş bulunuyor. Memleketimizin asayişi ye - rindedir; büyük meclisin ver- iği yüksek ve yerinde karar lar sayesinde her hangi bir İsi mizde de müşkülümüz yoktur. Buhtanlı günlerin icabettirdiği tedbirleri almak ve elimizdeki va sıtalarla azami hâsıla elde et mek için çalışmaktayız. Daha Yüzumlu görülecek (tedbirler olursa onu de büyük meclisin tasvibine arzetmekte gecikmiye diz. “© Harici siyasetimiz Muhterem arkadaşlar İarici o siyasetimiz. hakkında yüksek huzurunuzda vaki olan son maruzatımdanberi altı aya yakın bir zaman geçti, Dünyanın geçirdiği büyük buh ran icinde hâdiselerin taaku- 'bu âdeta baş döndürücü bir şe kil almakta ve son altı aylık dev- re zarfındaki siyasi ve askeri faaliyetler, böyle kısa,bir zama- na maddeten sığmayacak kadar, kacim ve ehemmiyet itibarivle ıwret verici bir manzara gös- termektedir. Son zamanlara kadar bizden u- zak sahalarda cereyan eden, fa- kat in'ikâsları bütün dünya ile beraber memleketimizde de ken dilerini hissettiren Oharp facia- ları, nihayet Türkiyemizi her taraftan çeviren yangınlarla ta yanıbasımıza kadar sokuldu, gel di. Balkan harekâtı ve onu ta- kiben İrsk hâdiseleri, Suriye vakayii ve en nihayet dünyanın sm - Sovyet muharebesi, ken A önün- de, Türkiye siyasetindeki istik- rarı ve hedef birliğini isbat et mek-için geçen kânunusanide si ze vaki olen maruzstımı, keli- mesi kelimesine tekrar etsem, bugünün icaplarma olan mutaba katine ilâve veya tavyedilecek hiç bir cihet olmadığı tebarüz eder. Evet, arkadaşlar, bugün de si- ze, altı ay evvel söylediğim söz- leri tekrarlıyarak hitap ediyo” rum: Milletin ve memleketin selâ- meti İçin ittihaz etmiş olduğu” muz hattı hareketin isabeti, gö rülen inkişeflarla bir kere daha teeyyüt etmiş ve bizim yegâ- ne gayemiz olan masuniyet um desi, taahhütlerimize tamamen sadık, ( siyasetimizdeki suurlu istikrardan ivi neticeler alınma- sım intaç etmistir. Türk - Alman muahedesi Bu iyi neticelerin başında, Tür kiye - Almanya münasebatının aydınlanması ve Türk - Alman dostluğunun fillen ihyası gelmek tedir. Geçenlerde, yüksek tas- vip ve tasdikinize Iktiran etmiş olan Türkiye - Almanya muahe- desi, imzası gününden itibaren mer'iyete girmesi ve akdine sa ik olan zihniyet dairesinde, her iki tarafça tatbik edilmekte bu- lunmuştur, Bu müahedenin ga- esini ve hakiki mânasını Ha- riciye Vekili 25.6.1041 tarihin de yüksek huzurunuza arzeti Ayni sözleri tekrardan ictinap erek, oşurasını bilhassa te- barüz ettirmek isterim ki bu mu âhede, bir devrenin öcil ihtiyacı nı sun'i bir surette tatmine ya-| rayacak akidlerden değildir, ta- bii ve devamlı bir vaziyetin ifade ve tesbitini tazammun e- den esaslı vesikalardan biridir. müzakeresi esmasında gösteri- len » hüsnü niyet ve bir an ka- rarmayan samimiyet havası, bu Sözlerimin kuvvetli delillerini teskil eder. Balkanlar, Suriye ve İrak Muhterem arkadaşlarım, Muharebenin son zamanlarda" ki inkisafları önünde, hüküme- tiniz daimi bir teyakkuz içinde ve tasvibinize iktiran etmis olan siyasetimizin ana hatları Üze- rinde yürüyerek faaliyetlerde bulunmaktan hâli kalmamıstır. Asırlardanberi istiklâl uğruna kan dökmüş olan Balkan mem- leketlerinde yarınki | teşekkülün istiklâle müstenit bir tesekkül olmasını hararetle temenni eder- ken, bu dileklerimizi tatmin e-| “8 dici emarelere de malik bulundu: ğ#umuzu söylemek isterim, İrak hâdiseleri çıktığı vakit, dostumuz İrak milleti ile bi- zim ve onlarin müttefiki olan İngiltere arasındaki ihtilâfın, kan dökülmeksizin halli icin yap mış. oldufumuz teşebbüsler, ma alesef müsmir olmamış ve hâ- disat bildiğiniz şekilde inkişaf etmiştir. İrak'n, bu vazivetle rağmen, istiklâlini. teyit etmek suretiyle müttefikimiz İngilte- renin göstermiş oldukları iti- nl ve basiretten dolayı kendile- rini ve İrak milletini şayanı teb rik görürüm. Suriye hâdisatında, Türkiye- nin rolü tahmin buvuracağınız veçhile, çok naziktir, Suriyenin coğrafi vaziyeti, oemniyetimiz bakımından haiz olduğu ehemmi yet ve sönra da orada birbiriy- le çarpışan iki devletin bizim- le ayrı ayrı olan münasebetleri, bu nezaketin derecesini gösteri mek icin kâfidir zannederim. Bu hâdiselerin âkıbeti ne o- lursa olsun, Suriyenin bizim i- çin haiz olduğu ehemmiyet de #işmiyeceği gibi Suriyelilere karşı olan sempatimize de halel gelmiyecektir. Alman « Sovyet harbi Alman - Sovyet muharebesi muvacehesinde Türkiye, siyase- tinin coğrafi mevkiinin tabii | cabı olan hattı hareketi derhal ittihaz ve ilânda tereddüt etme- miş ve hükümetimiz, bu muha- rebeden doğan vaziyet önünde, Türkiyenin bitaraflığını Alman yaya, Sovyetler Birliğine ve di- #er devletlere resmen tebliğ et- miştir, Bu hattı hareket nhdi vaziyet- Jere uygundur ve Türkiye mena- fii bakımından ©n doğru ve ha- yırlı bir. yoldur. Tultuğumuz Arkadaşlarım, Yine bu geçen aylar zarfında muhtelif devlet adamlarmın söy ledikleri nutuklar, siyasi faaliye- tin anasırını teşlâi etti. Bunların umumi müânşları ü- zerinde tevakkuf etmiyerek, her birinde bize sit olan kısımların, tâ evveldenberi takip edeneldi- #imiz siyasette hiç kimseve do- kunan bir cihet olmadığını gös teren sözlerin, muharipler ara- sında bile bir fikir vahdetine ve- sile teşkil ettiğini ve bunun dün ya mukadderatı İçin hayırlı bir alâmet olduğunu ehemmiyetle zikretmek isterim. Tarih bir gün bu muazzam mü cadele esnasında Türkiyenin ro Jünün ne kadar insani, ne celerde hüsnüniyetle meşbu ol- duğunu daha bügünden, hayat mücade- lesi bütün şiddetiyle devam &der ken sarfettiğimiz mesat, dostluk larımıza ve taghbütlerimize ver miş olduğumuz kıymet, sözümü- ze olan sadakatimiz, medeniyet dünyası önüne açık alınla çikma- mızı temin etmis bulunuyor. Almanya ile münasebatımız Alman devlet reisi Hitler, 4 mayıs tarihli nutkunda Türk - Alman dostluğuna verdiği kıy- meti tebarüz ettirirken, memle ketimiz için kullandığı kelimeler, Hariciye Vekilinin de size ar- zetmiş olduğu veçhile, bütün Türk milletinin kalbine hitap eden ve o kalpte hakiki makes- ler bulan kelimeler olmustur. Bu kürsüden kendilerine hı mübayaasma karar kaydedecektir. Fakat Ud EREĞLİ KÖMÜRLERİ İŞLETMESİ UMUM MÜDÜRLÜĞÜNDEN : , Evvelce alınacağı ilân olunan 180.000 KİLO SADE YAĞI İÇİN yapılan teklifler haddi lâyıkında bulunmadığından pazarlik suretiyle verilmiştir. Pazarlık 14 Temmuz günü eaat 15 de Zonguldakta işletmenin Ticaret Müdürlüğünde yapılacaktır, Yukarı daki miktarın tamammı taahhüt edemeyip kismen taahhüt © edebile- cekler dahi pazarlığa girebilirler, İlk teminat raretle teşekkür etmeyi vecibe addederim, Bizim hissiyatımız büyük Alman milleti için aynidir ve onun bu dostluğuna vereri, medöniyet alemin deki yüksek mevkiine hürmet eden bir milletiz. Aydınlatmış ve ihya etmiş olduğumuz dost- luğun saf havası içine, bundan böyle hiç bir süitefekhhim zehiri- rün karışmamasını bütün kalbi- mizle temenni ederiz. İtalya ile münasebatımız İtalya hükümeti reisi Musso- lini de 10 haziran tarihli nut- kunda bize dostane kelimelerle hitap ediyor. Kendisine yine hu- zurunuzda teşekkür etmek iste- rim. 1928 muahedesi bizim için de meridir. Ve Türk - İtalyan mü- nasebatı, O €saslar dairesinde dostane bir seyir takip ötmekte- dir. Türk - İngiliz dostluğu Türk - Alman muahedesinin akdinden sonra, Avam kamara- sında cereyan eden müzakereler, hepinizin malâmudur. Başve - kil Churchill'in müzakerelere yaptığı muhtelif müdahaleler ve Hariciye Nazırı Eden'in nutku, Türkiye - İngiltere münasebatı- nin hangi esaslara istinat ettiği- ni bütün dünyaya göstermiştir. Türk ve İngiliz milletleri tam bir-siyasi - olgunlukla birbirleri" Bİ tanıyarak ve anlıyarak mü- masebetlerini bugünkü itimat, hürmet ve muhabbet seviyesine 4 sal etmişlerdir. İngiliz milleti, Türk'ün ah- de vefasını birçok vesilelerle denemiş, anlamış ve ona itimat etmiştir. Mevzuubahsettiğim müdahele ve nuluklarda bize karsı gös- terilen anlayış, ancak birbirle- rinden şüphelenmiyen âki mem leket arasında vukua (gelebilir kanaatindeyim. İngiltere dev- let adamları, Türkiye siyaseti- nin esasen bu sulh yolunda in- kişaf ettiğini bilirlerdi. Binaen- aleyh Türk - Alman muahede sinde kendilerini hayrete düşü- recek bir nokta mevcut değil- dir. Buna rağmen en büyük düş” manı jle dostluk mushedesi ya pan ve o dostluğu tutacağı ma” lüm bulunan müttefikinin hare- ketini, samimi zihniyet ve an- layışla hareket etmek, tam ma- nasiyle centilmen olas bir mil- lete hâs bir fazilettir ki, bunu burada söylemekten hususi bir İkevk hissetmekteyim. İzhar edildiği iddia ve tekzip olunan emeller Muhterem arkadaşlarım, Gene, son zamanların nutuk- larında ve neşriyatında #izi üz- düğünü bildiğim birnokta be li, Memlektimizin bir parcası Ü” zerinde, bir takım emeller izhar edilmiş olduğu resmi ağızlar - dan iddia ve gene mukabil resmi ağızlardan (otekzip (o Olundu. Bunlar üzerinde tevakkuf etmek ve muhakemeler yürütmek ni- yetinde değilim. Yalnız şurası- ni söylemek isterim ki, hükü- metimiz, bütün bu haberleri ilk gününden itibaren hassasiyetle ta kip etmiş ve velevki hayal sa- hâsında olsun, bu sözlerin ku- laktan kulağa söylenmesine alâ kasız kalmamıştır. Sizi bütün kuvvetimle temin edebilirim ki bugün de yarın da ayni hassasiyeti (ogösterecek ve nerede kimler arasında olursa olsun, bü gibi fesliyetleri oya- kından takip ederek, icabeden yürde yedi buçuletur. gp KUŞ TÜYÜNDEN —, sıhhatinize faydalıdır. Ömer Balı oğlu Kuş Tüyü Yastık, Yorgan, Yatak kullanmak, hem kesenize ve hem de BİRKUŞTÜYÜ YASTIK 1LİRADIP Yastık, yorganları da pek ucuzdur, Adios: İstanbul o Çakmakçılar Fabrikam, Telefon : 23027. «i Sovyet Tebliği (Baş tarafı 1 incide) şebbüsler kıtalarımızın o mükabil hareketleriyle her tarafta durdu- rulmuştur Lutsk istikametinde, kıtaları - mız düşmanın rsühim hareketini durdurduktan ve di bü - yük zayiat verdirdikten sonra bu düşman grupuznun bir kısmı ce- nup istikametinde o Tarnopol'a doğru bir yarma teşebbüsünde bu lunmuştur. Kıtalarımız, bütün gece, düşmanın bu ileri grupu ile muannidane ( çarpışmalarına devam etmişlerdir. Müharebe hâ lâ devam etmektedir. Faşist kıtaları hatlarımızın ar- kasına, bozgunculuk hareketleri yapmak üzere küçük paraşütçü grupları indirmişlerdir. Bu grup Jar kıtalarımız ve avcı taburları» mız tarafından sistematik birsü- rette imha edilmişlerdir. 3 temmuzda bütün gün kıla - larımız Dvinsk, Minsk ve Tafno- pol istikametlerinde motörlü bü yük düşmen cüzütamlarma kar. şı şiddetli muharebeler yapmış - lardır. Düşman her tarafta tank lanmızın ve topçumuzun şiddetli mukavemetiyle karşılaşmakta ve Sovyet hava kuvvetleri tarafın « dan ezici darbeler indirilmekte « dir. Muharebe sahalarında bin « lerce Alman ölüsü ve alevler içir de tanklar ve tayyareler bırakıl maktadır. Berlin Tehdit Ediyor (Baş tarah 1 incide) riayet edecek olan halka bir gran yiyecek verilmiyecektir. Stalk Din tedbiri neticesinde Alma kıtaları değil bizzat Rusya aç lıktan ölecektir. —— ———— karar ve tedbirlere tevessüldet geri kalmıyacağız. En büyük kuvvetimiz Aziz arkadaşlarım, Dünyayı yerinden sarsan bt badire, önünde, harp felâketle- rinden bugüne kudar Uzak kala bilmiş olan aziz vatanımız bö seadeti Türk milletinin ruhun- da mündemiç merdlik, dürüst lük, ve acık kalblilik hissiys tına ve Büyük Şefinin etrafın daki milli birlik kanaatine ve durumuna medyun bulunmak » tadır, Milletimizin sarsılmaz, azmi her kendini süyana karm sevg hisleri o beslemesi, ber seven kalbe, köndi kalbini açması, bis zim üçin. bügüne kadar olduğe gibi, yarın da en kuvvetli tahaf- fuz âmili olacaktır. Hükümetiniz bu hasletlerd bulduğu kuvveti, müzahereti nizle bir katdaha arttırarak si- zin çizdiğiniz yoldan vakar, si künet ve teyakkuzla yürümekte devam azmindedir. Açık Arttırma İle Fevkalâde Satış 1941 Temmurun 6 met Parar güni sabah saat 10 da Beyoğlunda İstikl& Caddesinde Melek Sinema sokağındı Melek Sinemanın üzerinde, Melek A partımanınn 4 numarah dalresindr maruf bir aileye ait çok kıymetli e yalar ve vazolar, Biblolar açık artır ma ile satılacaktır. Nadide İsgiliz usulu açık üzeri aynalı ve mavon kap lamalı asri 9 parça komple yemek oda takımı, keza kırmızı tabanca boyali kusursuz 11 parça asri yemek oda takı mı, asri ve ceviz kaplamâ 2 ağaç'kar yalasiyle komple oda takım, tek aynalı ve iki kapılı masslf dolaplar, sarı karyolalar, Mark eteri nadide bir BAYU, FRANSIZ MAMULATİ ve AMPİR STILDE MAVON Salon takı mı, Hakiki PARİS Mamulâtı diğer biz Salon Takımı, ipekli perdeler, mavun enfes bir yazihane koltuğu ile Divan, BRONZ Heykeller, Saçma CAPON, KÜTAHYA va sair nadide vazolar ve duvar tabakları, Tanınmış Ressamla gen İmzseni « havi Yağlı Boya Resimler, Sax ve Drezden Gruplar ve Tabaklar, Ampir saat ve şamdanlar, 188 parça gümüş Çatal bıçak takımı, bir çok gümüş Portkart, ekmektik Pasta takı mı ve saire, kristal vazelar ve kadeh İer, Avrupa mumulâtr 2 deri Koltuk, keza balarsuar üzeri derili, koltuklar, salon masaları, Sedefli tabureler Bronz masif ve asri avizeler, Maden Tepsiler ve yazılması gayri mümkür bir çok esyalar ve Biblolar, İpekli ve sair seccndeler, T” gm» Bu "Akşam Saat 3 çe Kadar Telefon: 42690 TEPEBAŞI Sisli Çocuk Esirgeme Kurumu menfaatine büyük gece eğlenceleri ve Arkadaşları Ss A:F EY Uzun müddettenberi büyük fedakârlıklarla hazırlanan Yi : meri lee lk Zenci Ali Rızanın iştirakiyle JA 'ARYETE NUM. bütün V4 - Bestekâr Ali Riza. BAT. BELEDİYE EE BAKİRELER AYİNİ * Şefik © Gürmeriç - Sahneye San'atkâr İSMAİL DÜMBÜLLÜ 'AKHANE YOSMASI kahka halı Komedi. Alafranga Kısmı: GARDEN BAHÇESİ Saat 3 çe Kadar PON PANDOMİM BALETİ, Taksim Belediye Bahçesinin ARALARI bu gece iştirak edeceklerdir. Dühuliye serbesttir. Fiatlarda Zam yoktur. — ammmmmmmmammummaınızuzu: Gi 5 S5 Amerikada Re- koyan: sene BAHÇESİ 12 tablo büyük Revü (lik defa olarak) ve arkadasları