21 Temmuz 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

21 Temmuz 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

e —— 217.941 Bolivya"daki Alman Sefiri Bir Hükümet Darbesi Teşebbüsü Dolayısile | Hudut Harici Ediliyor kıla Paz 20 (A.A) — Bolivya eti, naziler tarafından ha n bir hükümet darbesinin iy üzerine bütün memlekette | idare ilân edildiğini bildir) , Almanyanın Bolivya el- #8 Wendlere, memleketi müm “ olduğu kadar cabuk terket isi için zesmi tebliğat yapılmış ka aticiye nazırı Afberto Ostrin kün akeam Reuter muhabirine ita bulunarak kabinenin kale toplantısından sonra Menaler'in hudut harlei edil - karar verildiğini teyit Ostria, örfi idarenin ihtiyat tedbiri olmak üzere din edildiğini ve ilk tahkikatı ağn edici mahiyette esaslı bir jet yapılmakta — olduğunu da in eyelmiştir. Hariciye Na başka tafsilât vermemietir. haber alan mahfiilerde söy- İydiğine göre, Alman elçisi nazi propagandasına eki Bolivyalıların Bollvyada- ii dostlarına yazdıkları mektup getirmek için kuriye çanta ha kullanmakta lil Bu Bolive hükümet darbesini hazır Me meşgul idiler, L. Halifax'ın Bir Nutku N "İngiltere İçin En Hayati Endüstri pperii İnşaatıdır,, AAA) Roma, 20 (A.A.) — “Tebliğ, ni gece zarfında Maltadaki üsleri mim bombardı - lez "airikedi Tobruk cep- eğe topçu faaliyeti görül Ni İtalyan tayyaresi Masra- Yi Düşman. Trablus ve Bingazi - ye Ni ve Bingi z Ür. Atlas Okyanusunda harekât Sa ekl bir Pe var üs- Akdenizde gi Biri, bir İn. lir denizaltısı torpillemiş ve ğer bir İtalyan denizaltısı, pa ndenizaltısını batar - ir. Başka bir İngiliz deniznl- da iki İtalyan torpido muh - tarafından tahrip edilmiştir. Karacabeyde Mahsul Karacabey 20 (AA) — Sey bin tahribatına rağmen ml iü gönların sonu tamamen alınmış- Ki Yaz mahsulü de bu sene fev de bereketli olacaktır. Nüs- 3 bilhassa fiyatlardan mem ur 8 vessiki taşımek ve Alman-| akşam İİİ İNİN Yeni Japon Hükümeti —— Birleşik Amerika İle Olan: Münasebetlere Ehemmiyet Verecek Tokyo, 20 (A.A.) — Domei A- jansının bildirdiğine göre kabine. nin ilk içtimamda Dahiliye Nazı rı General Hideki Tojo ve Bahri- ye Nazırı Amiral Oikawa tara- fından yapılan ilk tekliften, üçün İ eli Konoye kabinesinin, harp kabi nesi gibi çalışarak askeri ve siya si harekâtta birlik temin etmiye İgayret edeceği anlaşılmaktadır. ! Kabinenin ittifakla kabul ve im. paratorun tasvip ettiği tekliflere nazaran hali hazır beynelmilel va İziyet karşısında takibedilen milli siyasetin ana hatları kabine deği- şikliğinin tesiri altında kalmıya - caktır, Hariciye Nazırı amiral Toyoda tarafından dün yapılan beyana - İ tn hâsıl ettiği umumi intibaa gö. Te yeni kahine Amerika münase. Mi <hemmiyet vermekte - ir, * Vichy, 20 (AA) —"“D.N.B., Japonya büyük elçisi Kato dün amiral Darlanla uzun müddet görüşmüştür. Iyi malü - mat alan mabhfillerin zannettiği. ne göre mülükatta Japon kabine- sindeki, değişiklik bahis mev - zuu edilmiştir. swan STALİN Müdafaa Komiserliği- ne Tayin Edildi Moskova, 20 (A.A. — Sovyetler Birliği yüksek Triyaset divanı, halk komiserler heyeti reisi Jo. sef Visaryonoviç Stalini müda - faa halk komiserliğine tayin et- miştir, Garp mıntakaları başkumanda” nı Mareğil 'Timoçenko'da müda . faa halk komiser muavinliğine tayin olunmuştur. Lozovski'nin sözleri Moskova, 20 (A.A.) — Hariciye komiser muavini ve istih- barat dairesi ikinci reisi Lozovs- yaptığı beyanatta ki, dün al | Sovyetler Birliğinin, Hitlere kar- $ı yapılan umumi mücadeleye iş. tirak eden ve kendileriyle evvel- ce normal münasebetler idame edilmiş bulunan bütün memleket lerle yeniden siyasi münasebet - i tesisine hazır bulundı Biiği » M ei e ile © arasın- da diplomatik münasebetlerin yeniden tesis edilmiş olduğunu ve kendilerini tahakküm altında zalime karşı yapılân bu mü cadeleye müzaheret eden diğer Mere ec e yeniden tanın. masndan imtina edilmiyeceğini ilâve etmiştir. Amerikada Gallup Enstitüsü Tarafından Anketin Neticesi Nevyurk, 20 (A.A.) — Gallup Ens- ütüsü tarafından isimleri “Who's Who, yıllığında minderiç | muhtelif meslek mümesellleri ve halk arasm- da yapılın bir ankette üç sunl sorul- muştur: Birinci susl olen: Sizden bugün A- merika Birleşik devletlerinin Alman- ya ve İlalya aleşhine harbe girmesi meselesi hakkında rey vermenizi İs- tesek, harbe girmek için mi, yoksa harp dışımda kalmak için mi rey ve- rirsiriz? süaline “Who's Who, dan yüzde 48 i harbe girmek İçin, yüz- de 55 4 de girmemek için rey ver- mişlerdir. Halktan ise yüzde 21 $ girmek, yüzde 79 u ise girmemek İçin Tey vermişlerdir. Amerikan harp bahriyesi, Büyük Eritanyaya gönderilen harp malze» müsini nakleden gemilere refakat et- mek için kullanılmalı modır? sunli- ne “Who's Who, dan yüzde 64 0 müsbet, yüzde 20 u menfi cevap ver» miş ve yüzde 7 si de kara? verme- miştir, Halk arasında yüzde 86 8: müsbet, yüzde 35 i menfi, yüzde Du dn kararsız bir cevap vermişlerdir. Şahsan Rooeevelt'in Büyük Britan- yaya yardım siyasetini kabul etmek- Je farla İleri gittiğini mi, yoksa kâfi derecede İleri gitmediğini mi zanne-| diyorsunuz? gekline alan üçüncü saule “Who's Who, dan yüzde 16 s1 #arla fleri gittiği, yüzde 53 ü Roo- seveliin lâzım geldiği gizi hareket ettiği, yüzle 31 i ise kâfi derecede Zeri gitmediği cevubını vermişlerdir. Halk arasmda ise yüzde 23 ü çek İ- leri, gittiği, yüzde 55 | Rooseveli'in tam yerinde hareket ettiği, yüzde 22 si lee kâfi derecede ileri gitmediği cevabımı vermişlerdir. amma amm lama Hava Akınları (Baş tarafı 1 incide) 10 ve 11 temmuz gecelerinde de şiddetli hücumlar yapılmıştır. Birçok yüksek infilâk bombaları ile yedi bin yangın bombası bu şehrin üzerine yağdırılmıştır, He- men hemen ber bomba hedefine isabet eimiştir. Bilâhara yapılan keşif uçuşları ile tesbit edilen hasarların “dehşet verici,, bir vü satte olduğu anlaşılmıştır. Munster'de de ayni derecede İhasar olmuştur. Bunu Alman Tadyosunun son günlerde yaptı. ğı neşriyattan da anlamak müm - kündür. Filhakika Alman radyo- su mezkür şehri “bedbaht belde,, diye tavsif etmiştir. Müunster'e yapılan son beş akın esnasında bir çok mahalleler tamamiyle yan - mıştır, 26 günlük bilânço Londra, 20 (A.A.) — Son 36 gün içinde 312 Alman tayyaresi düşürülmüş ve ceman 300 bin to nilâtoluk 68 Alman vapuru ba. turılmaştar, İngiliz tebliğine göre Londra, 20 (A.A) — Himayeli bir gemi kafilesine yapılan bir hava hücumunda 8 gemi hasara uğratılmış ve muhtemel olarak tahrip edilmiştir. Dün gece Al - manyada İlannover sanayi mın - takalarına kesif hava hücumları yapılmıştır. Alman resmi tebliği Berlin, 20 (A.A.) — “Tebliğ, ingiltereye karşı mücadelede, Alman savaş tayyareleri dün gece merkezi ve şarki İngilterede as - keri hedefleri bombardıman et mişlerdir. 11 Ingiliz tayyaresi dü şürülmüştür. Düşmanın dün ge- ce Hannover'e yaptığı hücumda vak veya iktisadi mahiyette bir olmamıştır, İki ayda 422 İngiliz tayyaresi düşürüldü Berlin, 20 (A, A.) — Alman avcıları, hava dafi bataryaları ve bahriye topları 18 Mayıstanberi geçen iki ay içinde ve yalnız Manş sahiline yapılan ogündüz taarruzlarında 422 İngiliz av ve li tayyaresi düşürmüşlerdir. İngilizler bir günde en çok tay- yareyi 18 ve 26 Haziranla 11 Temmuzdi ın 26 ve 11 Temmuzda 28 tayyare dü- sürülmüştür. Amerikanın Bir Aylık Tayyare İhracatı Vaşington 20 (A.A) — Res men bildirildiğine göre mayıs â- Yı içinde Amerikadan harice sev kedilen tayyare adedinde umu» mi bir tenezzül vardır. Nisanda 41,07,000 dolar kiymetinde 571 tayyare ihraç edilmişken mayıs ta 40,742,000 dolar kiymetinde 311 tayyare harlce sevkedilmiş - tir. Tayyarelerin nereye gönde- uğumu | rildikleri ifşa edilmemişse de bü- vük bir kısmının İngiltereye geriye kalan kısmınında İngiliz İmparatorluğuna veya Cine gön derildiği | anlaşılmaktadır. Avustre'ya'lıların Suriyede Verdiği Zayiat Sydney 20 (A.A.) — Harbiye Nazırı, Suriye seferinde Avust- ralyalı zayiatının 297 si ölü ol mak üzere 1,682 kişi olduğunu söylemiştir. Alinan telgraflar, mütareke anına kadar mühare - belerin çok ciddi olduğunu gös- termekteydi. Denizlide İplik Eğirme Kursu Mayer (A.A) — Ticaret ve nayi odası tarafndan tertip e- dilen Jen iplik eğirme kursunun açıl ma merasimi münasebetiyle vali- nin riyasetinde ve mebuslarımız- la belediye ve parti reisleri, tica. ret odası ve borsa heyetleri, do- kumacılar kooperatifleri mümes- silleri, sanayi ve ticaret erbabı - nn iştirakiyle yapılan toplantıda izmir fuarına İştirak yi tetkik edilmiş ve Denizlinin arda müstakil bir pavyon ile tem sili kararlaştırılmıştır. Hendekte Bir Hendek (TAN) — Hüseyin Şeyh köyü halkından Harun Öz- çam ile arkadaşları Necati Oz - çam ve Fehmi Açıbal, köyün me. Tası üzerindeki fundalığın içinde posu kurarak ayni köy halkından Şanları öldür - a Katiller yakalanmış lardır. Göğsüne 12 kurşun atıla-. Tak öldürülen Şamilin hangi se- beple bu cinayete kurban edildi- ği tahkik olunmaktadır. İzmitte Bir Yangın Başlangıcı İzmit (TAN) — Seyfi Cenap Berksoyun sahip olduğu Naftar lin fabrikasının dış tarafında top- lanmış olan gaz, katranlar tutu - şarak ateş almış ve fabrika yan . mak tehlikesi göstermiştir. Fakat yangın tahribat yapmadan sön - dürülmüştür Avrupada "V, Ordusu Kuruluyor (Baş tarafı 1 incide) ahhüt ediyorlar. Birkaç dakika sonra Avrupanın her tarafında duvarlarda, kapılarda, kaldırım - larda yazılmış milyonlarca yeni “W., işereti olacaktır. Karanlık size de bir firsat temin etmek» tedir, Muazzam ordunun mensu- bu sıfatiyle, siz de “V., işaretini yazınız. Bu işareti gündüz de ya- zanız. “V.. ordusu disiplinli olmalı- dır, Münasip zan gelince, bu ordu o kadar müc surette'ha- rekete geçecektir ki Almanlar hiçbir şey o yspamıyacaklardır. Emirlere intizar ediniz. Bugün “V,, ordusuna girmiş bulunuyo- TUZ... İşgal altındaki yerlerde Londra, 20 (A. A) — Bugün, Alman isgali altında bulunan memlekeilerde “V,, — Victonia, yani “zafer, kelimesinin ilk har- fi — işareti için şiddetli bir mü- cadele başlıyscaktır. o Almanlar “W., işaretinin ne olduğunu, İş» gelleri altındaki Fransada, Bel - cikada, Holandada, Danimarka- da, Norvecte ve Balkanlarda iyi: ce öğrenmislerdir. Goebbels'in “V., isaretini ken» di maksatları için kullanmıya te- gebbüs etmesi, bu mücadelenin arzettiği geniş mahiyet kartısın- da Almanların duyduğu endişe- nin derecesini gö: “W., işaretinin almancada zafer mânasına gelen bir kelimenin ilk harfi olması için Almanlar he- men kemen meçhul bir kelime ortaya atmışlardır. Kelime su- dur: “Viktonia,, Alman İügatleri hu kelimenin yabancı bir kelime olduğumu yazmaktadırlar, Al- marilar tarafından zaferin muka- bili olarak kullanılan kelime “Sieg,, dir. “V., işaretinin geniş bir mikyasts yayıldığını Alman radyosu bugün itiraf etmiş, fa- kat bunun “Viktania,, kelimesi - nin İlk harfini “fade ettiğini bil- direrek demiştir ki: “V,, işareti Prag'da sinema duvsrlarında, tramvaylarda ve otobüslerde görüldüğü gibi. son günlerde gazetelerde de görül- mektedir. Cracovie, Varşova ve diğer Polonya şehirleriyle Dani- orveçte, Holandadâ, İ markada, Norveçi N Belçikada velhasıl Alman kıtala- rının bulunduğu her yerde ayni işarete rastlanmaktadır. Pariste bir gün Eyfel kulesinde birden- bire muazzam bir “V., harfi pey- da olmuştur. İşgal altında bülü- nan bütün Fransada “V., işareti- ni taşıyan kartpostallar çok &- ranmaktadır... Maamafih Goebbels, bu işaret- lerin ne için geceleri tebeşirle duvarlara yazıldığını izah etme- diği gibi, isgal altında bulunan memleketler ahalisi sayet Alman zaferimi istiyorsa, “V,. işaretini »eden kolaylıkla görülmivecek yerlere, meselâ; Alman subayla» rının elbiselerinin arkasına Yaz- dıkları hakkında da malümat vermemiştir. Sovyet Tebliği (Baş tarafı 1 incide) İkinci Sovyet tebliği Moskova 20 (A.A.) — Bu sa- bahki Sovyet askeri tebliği: , 19 temmuz gecesi Polotsk - Nevel, Smolensk ve Novograd - Volinsk istikametlerinde şid- detli muharebeler olmuştur. Cephenin diğer kısımlarında mühim bir değişiklik olmamıştır. Hava kuvvetlerimiz geceleyin düşman tank ve zırhlı cüzütam- larmın tahribine devam etmiş” lerdir. Katiyetle elde edilen tafsilâ- ta göre, tayyarelerimiz 19 tem muzda cereyan eden hava mu- harebelerinde 71 düşman tayya” resini düşürmüşlerdir. Moskova bombalanmadı Novyork 20 (A.A.) Colombia Broadeasting Sistem'in Mosko- va muhabiri radyo vasıtasiyle yaptığı neşriyatta | Moskovanın bombalandığını yalanlamış Sn Moskovada birkac daki ların söndürüldüğünü, fakat bo bir tayyare görülmediğini söy- Harbin ikinci ayı başlıyor Londra, 20 (A.A.) — Alman - Rus harbinin dördüncü haftası bitmek üzeredir, Halbuki Alman lar yıldırım harbinin başlıca he- defi olan taraf müdafaasın- da bozgun çıkarmıya muvaffak 0. Jamala Hitlerin ilerlediği, se hirler zaptettiği, vatanlarını kah- Tamancu müdafaa Rus as - kerleri arasında kurbanlar yaptı” ğı bir vakındır ve bunu kabul et. mek lâzımdır. Fakat ilk defadır ki, bu ilerleyiş, bu tahribat ve bu kıtal, taarruza memle - ketin müdafaasını bozguna uğrat madı. Bunun sebebi de şudur: Ruslar iyi teçhiz edilmiş bir ordu ya malik bulunuyorlar ve silâh altına azim miktarda asker al bilmişlerdir. Bundan başka tecri belerden istifade eden Rus ordu Alman Tebliği (Baş tarafı 1 incide) kadar Sovyet ordusunun verdiği #ayiatın 1.500.000 kişiye baliğ olduğunu tahmin etmektedirler. Cephenin şimal kısmında Berlin. 20 (A, A.) — Sovyet cephesinin şimal kısmında bin- lerce Sovyet askeri ve cok mik- tarda Rus subayları Alman saf- larına geçmişlerdir. Şiddetli hava hücumları Berlin, 20 (A.A.) — “D.NB., Alman savaş tavvareleri 18 Tem muzda Leningrad - Moskova de- miryolu üzerinde muhtelif yer- leri bombardıman ederek hasara sebebiyet vermişlerdir. Mütend - dit tank ve kamyon yakılmıştır. Savaş tavyareleri, dün, Smo - lensk'in şarkında cüretkârane pi- ke hücumları yaparak 5 trenle, 8 tank tahrip etmislerdir. Leningrad - Volinsk - Koros- ten hatlı bircok yerlerde kesil - miş bulunmaktadır, 17 tren yol- dan cıkmıs veya yakılmıstır. Deniz kuvvetlerine hücum Berlin, 20 (A. A) — Almen savaş tayyareleri dün Dagoe a- dasıren o civarında Sovyetlerin hafif deniz kuvvetlerine hücüm ederek bir düsman 'muhribini yakmıslar ve diğer iki muhribi de ciddi hasara uğratmıslardır. Baltık mıntakasında vaziyet Berlin, 20 (A.A) — Anadolu ağan- sinm hususl muhabiri bildiriyor! Cephenin şimel sıntakası şimdiye kadar en faal yer olmuştur, Burada geceli gündüzlü tayyarelerle, topçu ile, tanklarla ve pipadelerle harbe- dilmiştir. Alman kıtaları muazzam Hayretler sarfetmiye mecbur Hkalmış- lar ve bâzan üç Kün hakiki bir is- #irahat o görmeksizin o mütemadiyen çarpışmışlardır. Sovyet Kıtaları top- rağı adem adım müdafaa etmlşler- dir, Simdi hat Leningesd'm pek ya» kınmda bulunmakta İse de, Alman cephesi gerisinde mühim Mur müf- rezeleri vardır ve bunları birer bi» fer temizlemek lözmdir. Bütün Baltık mmtskasmda malze- me tahribatı azimdir. Yollar büyük Rus fanklariyle bütün mânasiyle ör- tülüdür, Pek çok Sovyet avem da düşürülmüştür. Şimdi bazı Rus fay- yareleri çok yükseklerden Uçınakta - de. Riga halkı son hidiselerder olmuştur. İstikbal hakkında karar- serlık mevcut İse da halk, Rus ta- hakkimünden kurtulmuş olduğundan | dolayı babtiyardır. Bu, bilhassa tica- Tet mahfillerinde gözüküyor, muhassra edilmiş olar Rus fırkalarmın vaziyeti ümitsizdir, Alman hava kuvvetleri bu fırkaları mütemadiyen vurmakta, Alman piya- desi de kıskacı mütemadiyen daralt- maktadır. İki gürdenberi Reval yan- makta, kilâmetreleree uzaktan muaz- zain duman sütunları gözülcmektedir. Rurlar küçük vapurlarla şehirden U- taklaşmıya çalışıyorlar, Huket bu va vurlardan bazısı Alman stwicaları ta- rafından batırılmaktadır. Stalin hatla Peipüs gölünün ce- nubunda Pskov önünde varılmakta - dir, Bu istihkâmlar biz! heyrette bı- rakmıştır, Çünkü tshmin etmiş oldu- ğumuzden çok daha mühim olduğunu gördük: Evvelâ töprek Armalarından istifade edilerek o vürüde getirilmiş mânja silsilesi bunlar 'arksnda be- tondan yapılmış ziezikir ve mlikem- mel maskelenmiş istihkâmlar ile &- rularımda miiralyöz yuvaları, Sonra büyük zerhlı kaleler, döner kubbeli olan bu kaleler ağır toplar, İrtibat tunelleri, yeraltı kazematlar: ile mü- cehhezdir. Gayet öşikâr olarak Rusların Ma- ginot hattnı taklit ettikleri görülü- daha yor, Fakat fenni malzemeleri fokirdir, islihkâmların adedi dahı dır, Sonra Stalin hattında sist liği yoktur, Maamafih Alman asker- lerinin müttefik sehadetleriyle de bit olduğu üzere Ruslar, kendi istih- kâmlarını Fransızlardan daha iyi mü- dafsa etmişlerdir, Su şimdiye kadar en iyi usul oldu. anlasılan kyk kuvvetlerin i- leyişine mâni olmak usulünü tatbik eylemişlerdir, A Stokhalm, 20 (A,A.) — “Nya Dag- Bt Allehanda,, mecmuası, Leningrad müdafassı bakkında gü melâmatı vermektedir: Leningrad ( İrtihkâmları dünyanın en kuvvetlilerinden biridir. Şehir ete rafındaki müstahkem arazi 30.000 mil mas) mursbbandır ve nüfusu beş milyon - dar, Bu srazi Nerva nehri, Peipus gölü, Velikaja mehri, Valdan dağları, Ladoga gölü ve Finlanda körferiyle muhatttır, Bundan başka istihkimlar Stalin hattı boyunca Plesksu'ya kadar uzanmaktadır. Sön on senede yapılan tsüstehkem mevkiin müdafansı için 60.000 İrişilik bir garnizon ile yerdimcı bir ordu, 0ç bin tayyare ve Beltik filosu tah» sis edilmişti, Yinlanda kötferi boyunon #efistah. kem urazi 80 kilometre derinliğinde- dir, Luga koyunda geçenlerde yüpi- lan bir harp limanı vardır. Plezkatı”- nun yakmlarmda iki bin tayyare için bir hava üssü ve diğer birçok istinat poktaları vardır Adliye Vekili İmralıdan Dün Avdet Etti (Baş tarafı 1 incide) İmralida, bütün ezaevleri için müşterek bir sanatoryom İnşası da vel in tasavvurları arasın- dadır, ümüzdeki seneye ka dar adanın yukarı ve aşağı kisım leri arasındaki binaları birbirine bağlayan yal ağır vesaitin peç- mesine salih bir hale getirilmiş olacaktır. Bu defa, adayı iki sene evvel gördüğümden çok daha iyi bul- dum, Müessesenin müdür ve memurlarında vazifelerine kar- sı bağlılık ve sevgiyi memnuni- yetle tebarüz ettirmek İsterim.,, Baha Arıkan'ın izahatı Cezaevleri umum müdürü Ba- ba Arıkan da, iş esasına dayanan cezaevlerinin faaliyeti hakkında şu izahatı vermiştir: “Kamuna göre, cezanın infazda Şu Sistemler tatbik edilir: 1. Ağır bapse mahküm olanlar bir müddet geceli gündüzlü hücrede ka- herlar, 2. Yalnır geceleri hücrede kalarak gündürleri müşterek mesaide çalışır- Jar, 3, Serbestir. Hücrede kalması mev zu bahis değildir. 4, Serbesttir, Ancak bu devrede muayyen müddeti doldurduktan sonra meşrüten tabliye hakkını kazanır, Üçüncü ve dördüncü (devrelerde mahiür, tenzilâtir müdet geçirmeğe tâbidir. Bu sistem umamldir, An. cak böyle bir hapishane memleketi. mizde henüz yapılmamıştı. Yapılma- sına da şimdilik mahalli imkân mev. cut olmadığından bugünkü iç esasina milewses cezaevleri | karulmuştar, Bu evler 100 0750 mahkim bulunan Zon guldak, 350 - 400 mahktimluk Kara bük, 450 . 200 mahkümluk İsparta, 150 » 200 mabikâmluk Ankara Matba- ası cezaevi, 000 1000 mahkümluk İmralı, 600 - 650 kişilik Nafia inşs- at, 200. 280 kişilik Ankara İnşast cezsevidir, Bu evler kanubun muvakkat mad. desi ile yukarıda bahsettiğimiz yeni cezaevleri yapılıncıya kadar kuru) - muş mülesseselerdir. Bu ceza ne girebilmek için mahküm İki den fazla bir cetaya mahküm ve bu cezanın da 6 da 1 ini hüsnühal| Rus İle geçirdiği cezmevler! komisyonları tarafından tesbit edilmiş — olmalıdır. Bu evsafta bulunanlar, iş esası üzeri” De müesses olan cezaevlerinin kağ. roları noksan kaldıkça buralara sev. kedilmektedir. Nakledilen mahküm, yukarıda söy lediğimiz birinci ve ikinci devreyi eski cezsevlerinde geçirmiş telâkki e- dilerek üçüncü devreden iye başlatı. İer ve müddetleri 3 ve 4; 1 ve 2 nis detinde azaltılır, Devlete karşı işlen- miş suçlatın mahkümları ile #immet, ihtilâs suçlarından mahküm olarlarlar iş esas: üzerine müesses ceza evleri. ne alınmazlar, İş esası üzerine olan o cezaevlerin.| vetli deki sister şudur: Devlet, bu evlere mütedavil serma- ye vermiştir. Bununla öemirbaş ve tesisat yapılmıştır, Mahküm kabili. yetine göre muayyen İşlerde çalış- tırılarak kendisine müessesece bir yevmiye verilir, Zarari (ihtiyaçları için harcanan masraflar ba yevmiye- den çıkarıldıktan sonra Vekâletçe tes. bit edilmiş olan nisbet dairesinde bir miktar da mütedavil sermayeyi ter- yit bakımından müessese hesabina a- nar kalan kısmı makiümun hesabi carisine geçer, Mahkâmiyeti hita. munda bu para kendisine verilir, Ba evlerde uygunsuz harekette bulunan mahküm; inzibati bir muamele ola Tak gene cezaevinin idare heyeti ka rarı ve Vekâletin tasdiki ile eski cezaevlerine gönderilir, Kararmış ol duğu müddetler de hükim kararı ile ya azaltılır yada tamamen Kaldırı- hr, Eski ceznevine gönderildiği ta. sihe kadar biriken parasr da müteda | LâDİĞİN vil sermayeye İrst kaydolunur, Bu, husus İş esası Üzerine müesses cezaevlerinin infaz ini teş kil etmektedir. İmralı, İsparta, An- kara Matban ve İnşaat cezaevlerinin idaresi bu şekildedir, Zonguldak, Ka. rabük Nafia inşaat cezaevlerinin sis teminde de esas ayn! olmakla bera» ber biraz fark vardır: Bu evlerde şirketler mahküman, isşe, bas ihtiyaçlarını temin ederek verdikleri mele yevmiyesinden — bu masrafları tenzil ve o bakıyyesini bu evlerin muhasebesine tevdi ederler, Evlerin muhasebesi müessesenin hesabını kestikten sonra kaları pa. rayı mahkümların hesabı carisine ge çirir Sirketler omahkâm ( ameleye kendi amelelerine verdikleri yevmi » yenin 4 te 3 ünün dünuna düşmiye- tek miktarda yevmiye verirler Böy. le yerlerde bütüh mahkümları ça. Iştırmıya imkân yoktur, Yukarıda söylediğimiz izi seneyi mütecaviz mah küm adedi 9000 ni bulmaktadır. Bi- naenaleyh bu sistem dahilinde çalış. tırilacak 5000 seahiköm daha mevcat - tur, Bunları da çalıştırmak imkân: ol- duğu gün; iki seneyi müteciviz mah. kümiyetle mahkâm olan herkes oto matik olarak iş esası Üzerine milesses cezsevine geçecek ve tamâmen #mu- ayyen olan müddeti doldurduktan sonra meşruten tahliyesi icra olma. caktır, Vekâletin tahakkuk ettirmek 5 Almanyanın Hayal Ettiği Yarınki » Avrupa : (Baş tarafı i incide, 3 — Avrupanın iktasadi siste- mi Berlinden idare edilecektir. Binaenaleyh diğer Avrupa mik letlerinin müstakil bir iktisat si. yasetleri bulunmıyacaktır. 4 — Kültür ve sanat sahasın - da ber memleket tam İstiklâl sahibi olacaktır.,, Şu halde Almanyanın yarınki Avrupa için çizdiği plân şudur: Her memleketin ırki ve milli budutları içinde kültür, sanat ve dahili siyaset bakımından istik- lâli olacak, fakat bunların hari çi,iktisadi ve müdafaa siyasetle rini Berlin idare edecektir. Av- rupanın bütün sanaylini inhisarı altında bulunduran büyük Al Mmanya, Avrupanın hâkimi ola- caktır, Avrupa milletlerinin ba» riçle olan ticari münasebetlerini de Almanya tanzim edecektir. Almanyanın bu gayeye doğru şimdiden Avrupayı organize et- mekle mesgul olduğuna şüphe yoktur. Almanya muzafer olduğu tak- dirde, kurmak istediği yeni Av- rupa böyle bir Avrupa olacak tar, Times'in Makalesi (Baş tarafı 1 incide) topraklarından istifade edilme - sine müsaade için Türkiyeyi ik- na ve icbar huslsunda bir ecne- bi devlet tarafından yapılan her türlü tesebbüsün de ayni red ve Türkiyenin hattı hareketi tama miyle dürüst olmuştur. Şunu da ilâve edelim ki, Türk lerin neşrine Alman tazyiki al tında belki de müsaade etmiye - ceklerine dair geçen ay izhar 0- İunan endişelerin yersiz olduğu nu hâdiseler göstermistir... Times gazetesi, Türkiyeyi Al manya İle bir anlaşma araştır « makta haklı kılan sebepleri say” dıktan sonra şöyle diyor: “Rusyanın Türkiyeye karsi hakkındaki o şüpheler şüpheli görüle“ bileceği devre icin varit idi. Fa- gi bunların ehemmiyetsiz olu ve şartların değişmesi, Tür- Yiyen kabahatı (o olmaksızın 'Türk - Rus münasebetlerinde son zamanlarda zail olan #timadı ye niden tesis edebilir, İngiltereye gelince, nin son hareketlerini tenkit et- İngiliz halkı u- karşı girişilmiş hayat ve memat ve mücadelesi içinde ortaya atıldı « ğını her halde anlıyorlar... ———— Muğla, 20 (A.A.) —Bu sen ilâs kazasının m m yon kiloya yaklaşmakta - dır. Bunun üç milyona yakın bir kısmından yağ çıkarılmıştır. Diğer taraftan tütünlerin diz me işi de hararetle devam eyle - mektedir, Bazı yerlerde de çapa Ya seneki tütün mahsulümüz geçen senekine nazaran Gaha n6. fistir, ——— "Tekirdağ Edirne (TAN) — Umumi Mü - dattşlik maliye müşaviri Zeyne « terfi ederek 90 1i- ra maaşı asli ile Tekirdağdefter. darlığına tayin edilmiştir. biliyeti olarak iki seneden fazla za - mana mahküm olanların adedi bütüm Türkiyede 85 ten fazla değildir, İş esen üzerine müeses cezaevlerin de inzibat işleri daha kolay balleği. mektedir, Meselâ, İmrakda bütün adanın muhafyr olarak yalnız dört Adliye Vekiline İmralı seya » hatinde hususi kalem müdürü ve ul matbuatı mümessilleri ile hapishaneler umum müdürü Baha Arıkan, başmüddelumuml muavini Kösebav, Üsküdar müd delumumisi İzzet, polis enstitüsü kriminoloji profsörü M. Payyo, müddelumumi o muayinlerinden Hicabi Dinç, Orhan Köni, Cevat, Fethi, sorgu hâkimi Saim Köni » mant, Ankara sülh hâkimi Mir zat, era hâkim muavinlerinden Celâl, Amil, âdli hekimlerden En ver Karan, Hikmet Tümer, hasta çi hekimi doktor Zati refakat etmişlerdir. ir Key ez EC