10 Temmuz 1934 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

10 Temmuz 1934 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

Serbest sütun (ME-TE)ya 2 inci ve san cevabimdır. T jnci — yazınızda kadın şajrinin mistik bir arzasunu yâzm ştınız. Kadın gairinin beyti tamamile mistiktir. Siz bu mistik fikirleri mantıkl- aşlırmak istiyorsunuz, yav- rum,. Fabrika benzetişleri- mden birşey anladımsa arap olayım. No demek istiyora- unuz?. Ben, «şiirde hayatın sesi bulünmalıdır» diyorum. Step gecelerini, kilometrel- eri dinliyen anten kulaklar. mızı açarak dinleyiniz. 8- teplerden kağnı, düdük se. sleri — geliyor.. Steplerden esen rüzgürlar bu — sesleri taşımaktadır işte.. Ben göz- lerimi birer keşkül gibi uç. arak göz yaşı dilenmek ist- emem. Başka âlmelere pon- çere gibi açılan gözlerime dikkatle bakarsşmız gözleri- mde inkür ettiğiniz âlemin ışıklarını ve renklerini gör- ürsünüz. Kafâm idealin ve naljitenin tornasında bu şekli aldı zaten.. Siz bütün yazıların z da aşkın pisikolojisi ve felsef- esini yapıyorsunuz. Unutma- manız lâzımdır ki mevzuum- uz «aşksız şiir olur mu olm. mı”» meselesidir. Aşklarınız eyi İilitre edi- İmiş bir kaynak suyu kadar temiz olabilir. Sevgilerin 2, üstünde sivri sineklerin kanat| saçtığı bir bataklık, bir su birinkintisine benzer. Alâka- — dar ötmez beni bunlar. Dostlar zannetmesinler ki ben sevmiyen, kulpsiz bir delikanlıyım. Sakın, kadın yazmamamla beni arzuları ihtiyarlamış bir adam tasav- vur etmeyiniz. Kalbim var; gönlüm, yü- zünde ergenlik çıkan 20 ya- şındakj genç yüreklerinden daha hareketli ve — canlıdır. Zaten ben sevme çağında bulunuyorum. Kadın yazmak kadına duyulan daussıla mı- dır, bilmiyorum. Temponun değişmesini istiyorum ben.. Kadın aşkına düşmanlığım ’ok. Siz mısraları bir plâj kabinesine benzetmek isti- yorsunuz, dostum. — Arzulu- yorsunuz ki mısraları dekolte kadın hayallerinin yumuşak kadife tabanları çignesin. Bana kilometrelerce geri devirlerin — şiir zevkinden ,bahsetmeyiniz rica ederim. Biz ayni tempoya ayak uy- duramayız. Çünkü arada bir zevk devrinin farkları var- dir. Döstüm, — ihtimal çok uzakların zevkine zevk rasa- thanesinin milyonlarca dela büyüten türbününden bakı- yor da onün için — uzakları yakın görüyor, böyla.. Asırları ray kenarlarına dizilen istasiyonlar gibi bi- rar birer geride bıraktık. Yeni tarz, orijinal bir tahas süs tarzıdır. *l Yeni edebiyatla siz abacı ile en son moda ken iki odam gibisi! riniz oski zevklerin cavabın: veriyor. — Ütekinin eserleri ise yeni zevklere cevaptır. iz bir abacının müşterisisiz. Meclis Reisimiz ( Üzt tarafı birinci sayfada) Meclisin ne kararlar verece ğini bugünden tayin etmek imkânsızdır. Şehinşuh Hazretlerinin me- mleketimizi ziyaretleri, iki memleket reislerinin biribir- lerini yakından tanımolarına ve milletlerimiz — arasında mevcut olan dostluğun kuv- yetlenmesine tar. Bu dostluğun — mütezayit bir şekilde ve daimi bir su- rette devam edeceğine her iki tarafın kanastleri ber- kemaldir.» vesile olmuş- golf — diken — bir terziye müşteridir. Anlatabildim mi?. Biribirimizle anlaşamıyaca- ğız, iki gözüm. Aradaki ko- ca uçurum kapanacağa ben- zemiyor. Orjinalite kavgalarında bil- fül döğüşmüş bir — adamla buna seyirci kalan biri na- sıl anlaşabilir ki?, Zaten ben ki söylediklerinizi kabul et. miyorum. Etmiyeceğim de, Bana aşkın ve kadının pisi- kolojisini yapmayınız. Hk a«Kadınsız şiir olmaz» sö- zününde riyazi bir katiyet var ki.. Niçin — olmazın.ş, efendim?.Misk gibi, bal gibi olur. O halde «salkım söğütve «Hazer: e niçin şiir diyo- ruz!. Sizin ölçülerinize göre İlhami Bekirin şair olma- ması icap etmez mi?. «İlhami Bekir» e, «Nazım Hikmet» e şair diyebiliyoruz, pek alâ.. Zevklerine hürmet ettiğim bir dostum diyor ki: — Şair, kadın aşkı olmi yan milli mevzular için mıs- ralardan istifade ediyor da niye kadınsız lâlettayin bir mevzu için istifadeetmesin?. Nitekim «tasvirv şiirleri ne de aşiir» diyebiliyoruz Yıllardan beri sahifelerde mısralarda kadın gönülleri- nin ve kadının etütleri yaz ıldi. Hemen hemen ayni şe- yleri söylemekten başka ne yoptlar?, Benim iddiolarım yenilik bakımındandır. bütün.. Biz duyarak yazmıyormu. yuz?. Ben eserlerimi — kala- miın kasıklarından doğurdum ve gözümü, kellemi ber - şe- yimi yenilik için — geferber ettim. Kadın yazıpta- melenkoli- den' kurtulmuş kaç şair sa- yabilirsiniz, bana?. Tornistan yok. Ben (Notam) mı çizdim. Rotam doğrudur. Mustafa Niyazi Türk ofisinin tebliği Ankara, 9(A.A ) — Türk ofisinden bildirilmiştir: Temmuz, oğustos, eylül 934/ ayları ihracatımız için Fran sa 250 koental yumurta, 25000 kental incir, 700 koen- tal arpa, 289 kantal taneli hulâsalar, 1075 - kilo kuzu derisi, 24000 kilo bakla kon TÜRKDİLİ Tahrana Askeri heyetmi gönderiyoruz Dally telgratı bir beyanalı Londra 7 (AA.)— Daily Telgraf — gazetesi yazıyor: Şark -Avrupası diplomasisi iki mühim istihaleye maruz kalmıştır: Bir taraften, Yunan hükü- metinin Londra — ve Roma kabineleri tarafından — imza edilmiyen — hiçbir. Akdeniz misakına iştirak etmemeğe karar verdiği, çünkü Atina- nın böyle bir diplomatik ve- sikanın İtalya aleyhine mü- teveccih bir koalistyonu kolaylaştırmasında korkma- kta olduğu bildirilmektedir. Diğer taraftan ise Kemalis; Türkiyenin, münhasıran S0 vyet Rusya dostluğuna isti- nat edemiyeceğine kani olar- ak İranla sıkı bir — antant aktetmiş olduğu ve yakında Tabrana askeri bir — heyet göndereceği söylenmektedir. Anadolu Ajansının notu Bu hususta salâhiyettar me- hafilin malümatına müracaat eden Anadolu Ajansı bu ha- berin asıl ve esası - olmadı- ğını beyana mezundur. Londra konferansı Nevyork, 7 (A.A.) — Nov- york Times gazetesi bu sa bahki — makalesini Londra bahriye konferasını iptidai müzakerelerine tahsis etmek todir. Mezkür gazete diyor ki: «Bu konuşmalarda da görü “yorki Avrupa devletlerile Amerika ve Japouya arasında birçok müşkülât mevcuttur. D ğer taraftan bizzat Avrupa devletleri arasındaki rekabat | başka meseleler da ortaya koyacaktır. Çünkü Almanya- da, Fransada ve — İltalyada milliyetperyorlik inkişaf et- mektedir. Mezküs — konfe. ransada davet edilmiyen Al- germen 10 TEMMUZ ŞEHİRVE MÜLHAKATTA Son günlerde altı - tütün kaçakçısı tutuldu. İnhisarlar idarasi takip me- müurları ve zabitaca yapılan takibat neticesinde Küpeler Osman kızı Ürküş, Karama- nlar köyünden Bektaş kızı Semiha, Sadık oğlu Süleyman, Ali çavuş kızı Şehirban, Kon- akpınar nahiyesinin Taşpınar köyünden Mehmet oğlu Ali Mehmedin evinde 540, Aljnin evinde 80 kilo, Ürküşün evinde 7 kilo tütün bulun- müş, Süleyman ile Semen ve Şehriban hanımların kay- hisarlar idaresine yip kaçağa anlaşılmıştır. Kaçakçılar ya. kalanıp mevcuden - ihtisas mahkemesi müddejumumili- ğgine verilmiştir. getirme- Feci bir kazanın sebebiyet lli ge Tzi verdiği bir ölüm. Birkaç gün evel Sındırğı muhasebei hususiye memu- rü Âdil beyin oğla — İsmet efendinin ölümile noticele- nen Feci bir kaxza olmuştur. Sekiz yaşında bir çocuk ol- an İsmet efendi geçen cum- artesji günü babasının evde saklı bulunan — tahancasile oynarken tabanca . birden bire patlamış ve kurşun çocüğun karnına saplanmış- tır. Çocuk o gece. şehrimize getirilip — memleket — hast- ahanesine yatırılmış ise de kurşunun — mideyi — tahrip etmiş olmasından — zavallı çocuk — her türlü ihtimama rağmen hastahanede ölmüş- tür. manyanın gaybubeti müstak- | bel müşkülüti mucip olacak. tir. Diğer taraftan — İtalyanın metalibatı katiyen Akdenizin istiklâlini istiyen İngillereyi Fransanın endişelerini hüsnü Buretle karşılamağa — sevke- decektir. Fransa ise Afrika- daki müstemlekelerinin ehe- mmiyetine binaen, İtalya 35 bin tonilâtoluk gemiler yap mak projesini tatbik ederse yeniden birçok harp sefin - eleri inşa ettirilecektir. —a Maca atlı nahiyesinde — güzel çalışmalar. Çaşme, 9 (ALA.) — Alacatı nahiye merkezinde belediye tarafından Tenni bir mezar- lık, bir beton köprü, bir ajle parkı yaptırılmış ve bir ta- vük istasiyonu kurulmuş, damızlık davar ve aygır sa- tın alınmıştır. Bu sene de ço- cuk bahçesi yapılacak, spor sıhhi yeri satın alınacaktır. — reKae LA '7 Yuntaş! “.n: Hilâltahmeri unutma! slırap çeken insanlara yilik &a.rdun eden odur. 5$ Kanak anı manasan, ö | î Mehmet Cavit bey Mebusumuz Mehmet Cavit bey dün Bürthaniyeye miştir. git- Vilâyet orman müdurlüğü. Vilâyet orman — müdürü Eyüp Sabri bey Kütahya orm an müdürlüğüne ve yerine | Samsun orman müdürü Colâl bey tayin edilmiştir. ——— İnhisarlar — Başmüdürlüğü muhasibi mesullüğü, Sevki beyin İnhisarlar mü fettişliğine —tayini üzeşine münhal kalan Balıkesir İnh- isarlar Başmüdürlüğü muah mesullüğüne — Tokat İnhisarlar Başmüdürlüğü mu- hasibi Cafer bey tayin edil- miştir. Cafer beyin birkaç güne kadar şehrimize gelip yeni — vazifesine başlaması beklenmektedir. Eski muhasibi mesul Şev- i bey yeni vazifesino baş- lamak üzere İstanbula git- | miştir. asibi nahiyesinin Dereçiftlik kö - | yünden Haşim oğlu Mehmet, | ismindo kaçakçı tutulmuştur. | dedilmemiş olan tütünlerini in- kullandıkları | iki kulüp birleşti. Guma günü yüzlerce halk ön- ünde deniz — yarışları yapıldı. | Erdek, (Muhabirimizden) - Perşembe günü akşamı İd- man ocağı ve — Spor kul- übü azalarının iştirakile um- ümi bir toplantı yapılmıştır. Kongrede hararetli müzake- relerden sonra iki kulübün birleşmesine karar verilmiş ve yeni bir idare heyeti se çilmiştir. Hoyot şu zevattan terekküp etmektedir: C. H. F, ve belediye roisi Salâhattin vo tüccardan Fehmi beyler ( Fahri reisi ), Hifzı ve Niyazi beyler (aza), Av- ukat Ferhat bey (umumi | kâtip), Vudineli Mehmet bey Üdare müdürü), sıhhiye me- muürü Muammer boy (umumi kaptan), Tüccardan Hamdi bey (müfettiş), sandıkemini Ali bey (Muhasip), fotogra- İçı Ali bey (veznedar).. Deniz sporları Klman — acağının — deniz sporları cuma günü munt - azam bir program altında yapıldı. Yarışı sey- retmek için sahile kadın er- kek yüzlerce halk toplen- mıştı. İlk yarış küçükler ar- asında elli metre sürat ya- pildi. . Bunda biri ikinciliği Hasan efendiler kaza- | ndı,Yüz metre süratte birin- edliği Şakir, ikinciliği Meh- met efendiler alkbh. 400 met- rede birinci — İrlan, ikinci Şükrü — beyler geldi. 100 metre kurbağalamada birinci Şakir, ikinci Mustafa beyler oldu. Yüz metre sırt üstün- |de Hasan — efendi birinci, | Ahmet efendi ikinciliği ka- zandı. Almanyada Vaziyet (Ostarafı sayfadn) ce sarılmaların sebebi vazi yetin çok nazik olarak de- vam etmesidir. Propaganda nazırı M. Gü- belsin de vaziyeti umumiy- etle zannedilliği gibi © ka- dar kuvvetli değildir. Umumiyotle zannedildiği- ne göre Başvekil — muavini M. Von Papen maruz kaldı. B şüpheleri üzerinden atma- | ğa —azmetmiştir. M. Von Papenin bugün AL manyanın yegâne oteritesi olan — reisicumhur Mereşal Hindenburg ile — Rayşvere istinaden vaziyetin aydınlan- masını tesri - edeceği söyle- nmektedir. Amsterdam, 8 - (A.A.) - Hükümet komünist Tribün gazetesini kapatmış ve bir- çok matbu kâğıt müsadere etmiştir. Hükümet — asayişi jade için kati bir hareket- te bulunmağa karar — vermi- ştir. Dün ekşam — karışıklı- klar tekrar başladığından zabıta memurları nümayiş- çilere ateş etmiş ve iki kişi- yi ağır surette yaralamıştır. Kıyamcılar yoniden barikat- ler vücüade getirmişlar ve üzerlerine Sovyet bayrağını dikmişlerdir. birinci Kaçakçılık - Erdekte )Bürhaniye Sahasında heyecanlı bir maç yapıldı ve berabere kalındı. Bürhaniye, (Muhabirimizd. en) — Cuma günü Edremit Idımanyurdunun - vaki teklifi üzerine Bürhaniye sahasında Bürhaniye ile hususi — bir maç yapılmıştır. — Havanın rüzgürli olmasına rağmen maç zevkli olmuştur. Edre- mit takımı asker oyuncula- rla takviye edilmiş kuvvetli bir kadro ile sahaya çıkmış- tır. Bürhaniye — eski ka- drosunu muhafaza - ediyor. du Birinci haftayim Bürhani- ye takımının rüzgâr lehinde idi. Edremit kalesini daimi sürette tazyık ederek biri penaltıdan diğeri — şutle iki gol kaydetmiştir. Birinci de- vrede Bdremit bir gölle mu- kabele etmiştir. İkinci heft- ayim daha sert ve çetin oy- nanmıştır. Bu devrede Edre- mit kornerden bir gol kay- detmiştir. Buna derhal mu- kabele ile Bürhaniye takımı üçüncü golünü yaepmışsa da hakem Enver beyin dikkat- sizliği yüzünden — kabul edilmiyerek kale içinde ha- va yapılmış ve maç bu su- retle iki ikiye beraberlikle neticelenmiştir. Hakemin bu golü görmemesi oyuncular urasında fena bir tesir hasıl etmiştir. Edremit takımında kaleci,müdafi Hasan ile Bu- rhaniye takımından Dündar, Aptüsaamet ve bilhassa mü- dafi Cihat beyler muvaffak olmuşlardır. Her iki takımı da samimi maçlarından — dolayı tebrik ederizi — amaem — Şehinşah Hazretleri ( Üst tarafı birinsci sayfada) tini — selâmlamış ve kıtaat «zindebaht'e diye karşılıkta butunmuşlardır. Bu merasimi tokiben heyet Maküdan ay- rilmiş ve — ceneral — Şahi Bahti hududa kadar refakat öetmiştir. Ve hudut üzerinde heyetimizi selâmlıyarak ayrılmışlır. Heyet dün akşam saat 22 Erzuruma gelmiş ve Ali Sa- il 'Puşa Erzincana diğer ze- vot Trabzona hasaket etmi. şlerdir. —S an —— Mecmualar: Karınca Türk Kooperatifçilik cem- iyeti tarafından aylık olarak çıkarılmakta olan Karınca nıh 2 inci sayısı çıkmıştır. Karıncanın bu — sayısında gu yazılar vardır: Kooperatif ahlâkı: Dr. Ce- vdet Nasuhi, Topraksız köy- lüye toprak: B., Toprak sev- gisi: Aydoslu Bait, bir. karşılaştırma: R, buğ: dayı koruma: R., nt Ve- kilinin beyanatı, zirant kre- di kooperatifleri nasıl doğ- du, nasıl büyüdü: Pr. Sü: heyl Nizami, Mersin koope ratifçileri arasında: Dr. Cev det Nusuhi, cümhuriyet ve köylerimiz: Ali Süreyye, ada: m sende, kooperatife girip ne olacak deme: C M., eki ciden tütün alma — kanunu, soğlık öğütleri: Dr. Özdemil Umurbey köyünden: 8. A; | kooperatif hab BN be