18 Temmuz 1934 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

18 Temmuz 1934 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

Memleket işleri: Çoğal alım!.. Çoğalmak: Bir milletin malik - olduğu zen- gin ülkenin güzelliği noktasından en - bi- Yük süstür. İlk tahrirda 145 ve ha lihazırda 18 milyona — yü- kseldiği kabul ve tespit edi- len sayımızın artması; istik- bale emin adımlarla yürüdüğü müze n kuvvetli bir delildir. İçinde bulunduğumuz de- vletler, milletler âleminin ka. baran nüfuz mevcudiyetleri karşısında artan ve çoğald- ikça kuüvvetli bir cemiyet arzeden varlığımız; cümhuri- yet ülkümüzün en muazzam tezahürüdür. Yaşanan asrın; icaplarına, hars ve tamahl- arına bir muvazene kabiliy- eti ile karşı durabilmek için emparyalist — zihniye- etlere; aynı silâhla mukabe- le etmek — zarureti vardır. Çoğalmak: bir milletin malik olduğu zengin ülkenin gü zelliği noktei nazarından en büyük bir süstür. Yuvalar, gıvıldaşan kuşların çokluğu ilel -ölçülen ne zarif aşiyanlar. dır. 772 binlerce kilometre murabbat genişliğinde gü- zelliği cihan değer toprak- larımızda, bu 18 milyon nü- fus, yürüyüşümüzün şümulü ve manası itibarile mühim bir yekün teşkil edecek de- recede değildir. İki deniz sahilino, — uzunca bir dağ eteğine yayılmış. toprakloarı hiçte feyizli olmıyan millet. lerde bile istikbal düşünce- si ile çoğalmak için büyük bir gayret görülüyor. Bugün birçok milletler nüfus arttır- ma yolunda milli bir siyaset rekobeti jiçinde bulunuyor. Medeniyet, insaniyet ilim ve sanattaki boy ölçüşmelerin — yeri doğüm çoğaltma prop. aganda idareleri tarafından işgal edilmiştir. — Milletlerin, devletlerin umdeleşen — bu milli nüfus siyaseti karşısı- nda bizim daha ziyade ço- ğalan vo artan — sayımızı daha pek çok yüksek raka- mlara çıkarmak en büyük gayemiz olmalıdır. Çünkü: Hiç kısırı bulunmıyan doğ- “ürgan va doğurtgan bir mi- — milletiz. Bu meziyeti cinsiye bize beşeriyat tarjhinin ilk esas temellerinde taobiatlaş- mış bir kabiliyettir. Dünya- nin her tarafına insan akın- ları yağdıran Türk ellerinin bu kabiliyeti bu — gümede anavatanın çok feyizli top- raklarında ölbet aynı küdr- —eti göstermeğo çok müsajit E eee Elbet istidadımızın feyzi duhilinde çoğalmak, pok ya- kın bir — istikbalde 40, 50 milyonu aşmak en büyük azmimizdir. Görülüyor ki: Yaşamak asrımızın — icap etti rdiği en yüksek milli vazife nüfus siyasetidir. Çoğalmak; bu. en mühim millet ve dev. let siyaseti her şeyde oldu- ğu gibi vö daha ziyade şu- urla büyük teşkilât ve pr- opaganda kolları ile yaşay- acak,muazzam bir iştir. Ha- YA bol ve temiz, su güzel * ve berrak, gida; toprakları- mızın bereketli sinesinde me- bzul , Şeraiti hayatiye tema. men meycat. Yalnız birşey varsa: Pu bol şerajit altında yaşamak ve ölmemek için korunma tedbir ve ihtiyatları hazırla- nmış değildir. Nüfus çoğaltma işinde da en mühim nokta iştebu me- seledir. Memleketimizin her tara- finda Tâalettayin bir. kapı önünde oturan )ki üç yavru- nun 8, 10 kardeşi gömülü- dür. — Mezarlıklerda büyük yığınlarla kıyas kabul et- mez derecede daha çok kü- çük çocuk gömmelerine te- sadüf edilir. Velüt bir mil- letin nüfus çokluğuna me- zarlıklar mani oluyor. İsta- tistiklerin en uzun grafik işaretleri çocuk ölümlerini gösteriyor. Bakımsızlık ke. Timesinin çok şümullü ma- nası dahilinde gömülen nü- fusun bu acı vaziyeti cemi- yet ve milli nülus siyaseti. miz namına ne kadar isti- rap verici mahiyettedir. Top- rağın altındaki çoğalmaların önüne geçecek en büyük teşkilât ve seferberlik za- manı içinde — bulunuyoruz. Bu vaziyet karşısında doğu- rgan ve doğutgan olmanın hıçbir mana ve ehemmiyeti kalmaz. Meziyeti — einsji- yenin — bü feyizli faaliy- eti karşısında cemiyete düş. en vazıfelerin büyük bir ih. timam ve hassasıyetle yapı lması Tâzımdır. Çocuk bakımı — hakkında ve çocuk hastalıkları üzeri- nda bilgi ve ihtisoes sahibi doktorlarımızın yeri, büyük şohirlerin muazzam apartim- anları değil, güzel anayur- dun saptan sumandan kulü. belerimizle, sıhhat içtimsi ve müavenet teşkilâtımızdan bunu beklemek en büyük ha- | kkımızdır. Bu hakkın koru. duğu zaman ancak artmiış ve çoğalmak gayratleıimiıle 50,40 milyonu aşmış bulun. abiliriz. Demiray Aemsl dğaniz Fransız Sosyalist ve komünistleri faşizme karşı - birleşti. Milli konseyin mdıtl karar, Paris, 16 Ç(AA) — M. Pol Fabr -tarafından verilen we S0 B K O, llt konseyi tarafından — kabul edilen takririn metni şudur: Milli konsey — faşizin ile | harbe — karşı komünist | fırka ile müşterek hareket | teklifini kabul eder, Misakı | imzalıyacak ve maddelerini tasrih edecek olan fırka id- | are heyeti daha — şimdiden | komünist firkasına umumi | harbin yıldönümü için müş- terek nümayişler — tertibini | teklif etmiye karar vermişt- ir. Milli konsey, faşist tehl- ikesine aşılmaz bir mania teşki! edecek olan müşterek hareketin — tahakkukundan dolayı kendi kendini tebrik | eder. ——mDomr Amerikada Karışıklık (Üst tarafı birinci sayfada) ve süt tevziatının devamına karar vermiştir. Vaşington 16 (AA.) — İş nezaretinin resmi memurları Sanfransisko grevinin nıi'ıhım bir - şekilde hıiyümesinin önüne geçilebilecek bir hal — çaresinin — hen- üz — bulunabileceğini ümit etmektedirler. Bununla bera- ber hakem konseyinin teşe- bbüslerinin akim — kalması ihtimaline binaen plânlarını söylememişlerdir. Madam — Perkins bakem konseyi — vasıtasile vaziyeti takip etmektedir. Reisicüm- hur ile detemastadır. Reisi4 cümhur Sanfransiskoya bir memur - göndermiştir. - Bun- dan dolayı bazı — kimseler Reisicümburun ihtilâfa biz. zat müdahele edeceğini ta- hmin etmektedirler. Bununla beraber Norston kruvszörü- nden gelen haberler Reisi- cümhurun yolunu değiştir- miyoeceğini ve — sularında bol balık bulunan Fransız- lara ait Kloferdon — adasına uğrayacağına — bildirmekte- dir, Mersiye Çiçeklerle, renklerle saadetler saçarken kavrulup gilti bahar. Bir fidanda, bir dalda binbir çiçek açarken Karardıkça karardı her taraf bahlım kadar, Acı bir sam yelinden e sle Ağaçlar alçalarak hıçkırir için için Senin ah bu vakitsiz ölümüne bil Ekrem Bu vakitsiz ölüme bir ahenk vermek için Baş ucunda çiçekler oldular şimdi verem. YESİE İşle sensin türihte hayal değil hakikal İşte senin o lallı sesini duyuyorum Sana doğru koştukça açılıyor ah heyhal Önde geçli permez pek mülhiş bir uçurum. TürkDili: Duyuş itibarile şayamı kayt gördüğümüz bu manzümecik şajrinin tekniğe riayet ettiği takdirde ileri- de bize eyi mahsuller vereceği kanaatini besleniyor. Genç üstada muvaffakıyet temenni ederiz. Pek genç yaşla ölen ağabeğimin aziz ruhuna Muzaffer savanum. ıııııııııınııîı-ıııııııııı--ıı:;ıııııııııııııış— < SEHİRVE MÜLHAKATTA aa Ha Na NU NU KA NU NRUL UNK KA EERU NUN LN NN KA NKU EA MA UNU NU NUNUN UENUNGUNENERECANUN Belediye | Cukala ait hinayı satınalıyar Kvkaf binası Belediye istasiyon rivarı- ndaki Evkaf binasını satın almak istemektedir. Haber aldığımıza göre, Evkaf Umum müdürlüğü çoktanberi met-> ruk denilecek bir - vaziyette bulunan bu binayı Belediye- ye satmayı esns . itibarile kabul etmiş ve fakat kırk bin lira gibi çok yüksek bir | fiat istemiştir. Ba hususta Belediye ile | Evkaf araşında görüşme yâ- pılmaktadır. Sıcaklar devam etiyor Havalar çok sıcak gitmek- todir. Dün hava öğleye kalar| biraz serin gitmiş fakat öğ- leden sonra çok sicak yap- mıştir. Hararet derecesi 35 şe kadar yükselmiştir. — Hapishaneyi teftiş. Jandarma Mıntaka kuman- danı miralay Fehmi bey dün hapishaneyi gezmiştir. Bir ııisiklıl;i-& yece Va- ka çıkardı. Dün gece pisikletçi Mus- tafa öfendi sarhoşlakla — bir vaka çıkarmıştır. Son dere ce sarhöş Glarak Goncanın Dinkçiler mahallesindeki ev- ine giden Mustafa Goncanın kapıyı açmamasına hiddetl- enerek elinde bulunan ra- kı şişesini kapıya. vururmuş ve elinden mecrum olmuşi- ur. Mustafa efendi vakayı mü; teakıp tütülmüş hakkında tahkikata girişilmiştir. Spor: Mıntaka Heyeti Karar verdi. Birlik - Kolordu maçı bu cama lekar edilecek, Mıntoka merkez dün fevkalâde bir yapmıştır. Haber aldığımıza — göre, mıntaka heyeti bu toplantıda K. İdmanbirliğinin futbol heyetine karşı yaptı- ğ itirazı tatkik etmiş — ve Birlik - Kolordu maçının tek- rar edilmesine karar vermi- ştir. Maç bu cuma yapılcc aktır. heyeti toplantı Avcıların Kora avcılığı nizamname- sine tevfikan av başlangıcı ağustos oyı iptidarsında ba- | şlamaktadır. B münasebetla şehrimiz avcıları oğustosun ilk cuma güönü Çengeloğlunda av bayramı yapucaklardır. Avcı kulübü idare heyeti bayram programını tespit et- miştir. Rayramın geçen so- nelerde yapılanlardan daha “eğlönceli olacağı anlaşılma. ktadır. Programa göre ©o gün bütün avcılar sobah namazı sıralarında — kulüpte toplanacak ve kamyonlarla dir. Bayrama bazı zevat ta da- votli olarak iştirak edecok. lır Bir gün evel şehrimizle Kepsüt arasında ehemmiyetli bir. hâdise — olmuştur. Altı şahis Kepsütten şehrimize gelmekte olan bir arabanın önüne geçerek içinde bulu- nan bir kızı kaçırmışlardır. Vakanın tafsilâtı şudur: Kopsüt nahiyesinin Akça köyünden Riza ağanın Şek- ibe jisminde bir kızı vardır. Henüz on yedi yaşında ve oldukça güzel olan bu kıza birçok kimseler bu meyanda Kopsütten Hü- seyin efendi oğlu Fahri ça- vuş ta talip çıkmıştır. Riza ağa nedense kızını Fahri çavuşa vermek — istemtmiş gelen dünürcülere ret cev- abı vermiştir. Aradan bir müddet geç- miş Riza ağa bu defa kızını başka birine — nışanlamış , ve bir gün evel yanında kızı olduğu halde nikâh mu- amelesini yaptırmak — üz. ere Kepsütten bir arabaya Çengel oğluna gidecekler - Bayramı Avcılar ağustosun ilk cumasında bayram yapacaklar. |Bayram eğlenceli ve o nispette - tstiladeli olacaktır. O gün tayin — olanacak saate kadar grup — halinde avcılık yapılacak aveı birin- cisi, ikincisi, üçüncüsü seç- ilecek ve bunlara kulüp ta. rafından hediyeler verilece. ktir. Bayrama iştirak edec- eklere bir öğle yemeği ve- rilecektir. Avcı bayramında bir da saz heyeti bulunduru- lacaktır. Bundan avcılar söonraÇengel oğlunda akşama kadar kal- acaklar ve sonra yine kam- yonlarla şehre dönecekler- dir. Avcıların sevk ve idaresi kulüp tarafından tayin edil- ecek bir mümessil tarafından ; tınzım edilecek Kız Kaçırma ) Vakası Birgön eval Bahkesir - Kepsüt yolunda bir vaka oldu, bir - kızı zorla kaçırıldı. binerek şehrimize hareket etmiştir. Savdiği kızın baş- ka birine nikâhlanmak üze- rö olduğunu anlıyan Fahri çavuş kızı kaçırmıya karar vermiş ve yanına altı kişi alarak Sıtmapınarı mevki- inde pusu kurmuştur. Ri: ağa ile — kızının — bindiği araba Sıtmapınarına — gelin. ce Fahri çavuş ve arkadaş- ları arabanın önüne çıkarak Şekibeyi arabadan indirip zorla kaçırmışlardır. Fahri çavuş ile arkadaş- larının kıizi kaçırdıktan sön- ra Balıklı (Mendehure) kö- yüne uğradıkları ve fakat bundan sonra nereye gittik. leri bilinememektedir. Yalnız dün — şehrimizde Fahri çavuşun arkadaşların- dan olduğu anlaşılan bir şa- his tutulmuştür. - Diğerleri- nit de birkaç güne — kadar » yakalanmaları beklenmekte- dir, - — Suriyede ziraat ve sınayi faaliyet Revuo Lcouomıpuo gözete- sinden: Suriye sınai olmaktan fazla zirai bır momlekettir. Zerjyat mütenevvidir. İstihsalât ger- ek sakinlerin iaşesine ve ge- rekge ihracata tahsis olunur, Memlekoet — sakinlerinin — is- gesi için yapılan zeriyat hu- bubat zeriyatıdır. Bunların başlıcaları buğday ve arpa- dar. Bu zeriyat lâzımdır. Ma mafih ,randımanları daima moşküktur. Çünkü Akdeniz ikliminde yağmurlar rejimi çok intizamsızdır. 1928 ku. raklığı gibi sürekli bir ku- raklık bütün mezruata zarar verebilir. Bazan ve bahusus şimal mıntakasında çekirge- lerin' hasarat yapması tehli- kesi vardır. Bunlardan daha fazla zarar veren bir böcek de o mıntakaya mahsus olan sünodir. Bunun için ekseriya arpa ekmesini buğday ek- mesine tercjh ederler, Arpa daha — evel — yetiştiğinden sune tarlaları basmadan bi- çilir. İyi rekoltm senelerinde fazla arpa h ı ihraç ediliyor. Bazı zoriyat hem ma- halli piyasada hem de harici piyasada revaç buluyor. Zey- tiacilik bu meyandadır. Ge- rek civar memleketler gere- kse Mısır, İtalya ve Suriye zeytinyağı alırlar, Meyve ye- tiştirilmesi büyük bir inki- şafa mazhar olmuştur. Mey- vanın eh iyi müstehliki Mısı- rdir. Kozacılk — memlekatte ananevidir. 1925 te kozacılı- gı ıslah ederok modernleşti. rmek için Lübananda bir ip- ekçilik sendikası teessüs et. miştir. Fakat cihanda pamuk kıtlığının hüküm sürdüğü bir sırada pamuk — herkesin dikkat — nazarını celbetmiş ve müstahsillere — çok kâr vermiştir. Bahusus — 1929 senesinde çok parlak netice. ler elde adildi. Pariste mü- slemleke pamuk — cemiyeti (Dovamı üçüncü sayfada) —