31 Temmuz 1934 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

31 Temmuz 1934 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

W SAYR: 4267 TÜRKDİL COCUMARTESİDEN MAADA HERGÜN SABAHLARI ÇIKAR. Macaristan Avusturya hududu * *” 31 TEMMTZ. 1934 Salı: GEREATEETENENEAETCEN KA GERERANEEEE AAA — Dokuzuncu Seno MN <Avusturya Hür Ve Müstakil Bir Alman Devleti Olacaktır.. Avusturya Reisicümhuru Dolfusun vasiyetini harfiyen içra edeceğiz, diyor. Avustu- ya kabinesini eski maarif nazırı teşkil etti. Stharberg yine başvekil muavinidir. Macaristan hudutta _tahşidat mı yapıyor?. Viyana, 30 |AAJ| — Mü- | kabine teşekkül etmiştir. Eski tevefla M. Dolfusun cenaze merasiminde — Reisjicümhur M. Mikla irat ettiği nutukta demiştir. ki: — M. Dolfusun vasiyetini hırhyııı iera edeceğiz. Av- | Sturyanın dilediği gibi —en Sağlam içtimaf osaslar üz. #rine müesses hür ve mü- stakil bir Alman devleti olacaktır. Müteveffanın arzu- ları bizim de arzularım- izdir. Bizi artık hiç bir $ey ayırmıyacaktır. Bu gözlerden sonra Reisi- çümhur cinayeti cihan — vic- dani huzurunda telin etmiş ve kendisi,prens Stharenberg ve M. Rayter ve beled. iye reisi müteffanın eserini takip Avusturyanın is- tiklâlini muhafazaya ant iç- mişlerdir. Viyana, 29 (AA.) — M, Dolfasun cenaze — merasi dün Viyana kilisesinde — on bin kişinin iştirakile yapılm- ıştır. Kardinal müuteveffanın yüksek meziyetlerini methü sena ettikten sonra tı - pkı Hazreti İsa gibi yalnız olduğunu söylemiş ve dökü- len kanının boşa gitmediğini ve Ayvusturyada sükünetin avdetine hâdim olacağını ilâ- ve etmiştir, Viyana, 29 (AA.) — Pr. ens Seteahrenberg Belediye salonunda bir nutuk yöyliye- rek Dolfasun eserine devam #tmeğe yemin etmiş ve de- miştir. ki: — Senin ölümün müc - adeleyi kazandırmış ve Av- usturyanın istiklâlini, hürr. iyetini temin etmiştir. Viyana, 29 (A A.)— Gra- tzdan bildirildiğine — göre dün akşam saat 19 raddel- erinde M. Dolfusun hatıras- ımi — taziz için koşu sahasında yapılan merasimi müteakıp — şehrin muhtelif yerlerinde birden. bire silâhlar patlamıştır. Meselo — tahkik edildikte Nazilerin meydan okumala. rına tahammül — edemiyen Sützkop efradının kendileri- ne hâkim olamıyarak bele- diye — bahçesindeki hulkın üzerine ateş açtıkları anlaşı- İmıştır. Şaşkına dönen ahali her tarafa kaçışmağa başla- miştir, Öpera caddesinden ge- çenlerden bir kişi telef olmuş iki kişi de ağır yaralanmış- tır. Gratz şöhrinde son dere- cede bir heyacan hâkimdir. Yeni hâdiseler çıkmasından endişe edilmektedir. 30 (AA)— Yeni ve | Müdafaa maarif nazırı Başvekil, Milli Maarif ve Adliye nazırı olmuştur. Prens Stahr- mberg yine Başvekil mu. avinliğini muhafaza etmek- tedir. Aynı zamanda emniy.- eti umumiyo işilerini tedvir edecektir. Viyana, 29 (A A.) — İns- burg emniyet müdürünün son — Viyana hâdiseleri üzerine Tiyrol halkı ve Hei- myvuehrlenthim — ve — Heim wehrler Sosyalistlere — karşı galeyana gelerek - bunların aleyhinde doğrudan doğr- aya — harekete geçmiş- lerdir. — Hususi haberlere göre — milli — sosyalistler son üç gün içinde iki yüz ölü, birçok yaralı ve yüzl- erce esir vermiştir. Viyana 29 (A.A.) — Dok- tor Rintenin sıhhi — ahvali vahametini muhafaza etme- kte ise de kendisi iptidaf bir Sorğuya — çekilmiştir. Önceden tahmin olunduğun- dan da ziyade suçlu bulu. nduğu tebeyyün etmiştir. Viyana, 29 A.A.| — Obaer- vatore Popana gazetesi mü- dürünün imzası altında makale neşretmektedir. Mumaileyh bu makalesin. de şiddetle Nazilerin aleyhi- nde bulunmakta ve göyle demektedir: «Nazi barbarlığının uyan- | dırmış — olduğu nefret had. den aşırıdır ve bünun uzak ve yakın bütün âmil mosu. ülleri vicdani umumi? mahka- mesinin huzuruna çıkmıştır.» Viyana, 29 (ALA.) — Yarı rosmi Vayner Tzaytungun istihbaratına göre, M. Dolfu- sun öldürüldüğü gün, da- ha saat doküzden - itibaren M. Habih ile Frankfort yeni kabineye dahilolmak üzere tayyare ile Viyanaya hare. kete hazır bulunuyorlardı. Viyana, 29(A.A)J — Ba- yyorada müesses Avusturya teşkilâtı azası dün gece yu- karı Avusturyada Kiregvali gümrük — binasına hücum etmişlerdir. Avusturya jand- arması bunlara karşı — ateş açmışlardır. Jandarmalardan biri telef, muavin polisler. den biri de yaralanmıştır. Paris, 29 (A.A.)— Muhte- Kf memleketler — gazeteleri M. Von Papenin Viyana el- çiliğine tayinini pek okadar endişesiz kır;ılıııııyorlnr Ekselsiyor — gazetesi di- yor ki: «Doğrudan doğruya yapı- lagelmekte olan icraat yeri- ne, diplomasi faaliyeti kajm | bir | olmaktadır. Ve bu faaliyetin itiraf edilmiyen hedefi ay- nıdir, yani Avnaturyanın Al- manyaya ilhakıdır.» Prag gazetelerinden biri diyor ki: «Avusturya jstiklâli bakı- mınden Von Papenin tayini Bavyera hududunda 10,000 lejyonerin — bulunmasından daha tehlikelidir.» Mancester Guardiyan ya- zıyor: «UÜmumi düşünce Alman- yanın Avusturyanın Alman. yaya ilhakı için komplolar yapmaktan fariğ olmıyacağı suretindedir. İtalyan matbuatına gelin. ce, bunlar da tamamile Al- manya aloyhine kıyam etm- işlerdir. M. Voa Papenin ta- yinini şiddetle takbih etme- kte ve mumajleyhin Ameri- kadaki bayağı nevinden pr- gramlarını hatırlatmaktadır. Fazla olarak İtalyan güzete- leri ortaya şöyle bir nazar- iye alıyorlar: Eğer — Berlin hükümeti nezdinde diploma. Si tarikile bir — teşebbüste bulunacak olursa, İtalya bu teşebbüse iştirak etmiyecek. tir. Filhakika Romada böy- le bir teşebbüsün Avustury. | anın vekayiinin İtalya, Fra- |nsa ve İngilterede uyandır- miış olduğu aksülâmelin ma- nevi kuvvet ve ehemmiyeti- ni zâfa düşüreceği mütale- ası serdedilmektedir. Peşte, 29 (AA.) — Eks- eriya mevsuk haberler olan mehafilden öğrenildiğine gö- re, —Macarlar — Avusturya hududunda askeri tahşidat yapmaktadırlar. Doğruluğunu tahkik imkân, bulunmıyan bu tedbirin tamamiıle ihtiyati mahiyette olduğu beyan edilmektedir. Peşte, 30 ÇA.A.) — Ek- seriya mevsuk — haberler alan mehafilden — bildi- rildiğine göre — Macarlar Avusturya hududunda aske- ri tahşidat yapmaktadırlar. Roma, 29 (A.A.| — Hav- a8 mubabirinden: İtalyan matbuatı, Dolfusun katli münasebetile Almanya- ya hücum etmekte berdev- amdır. Gazeteler her vakitkinden ziyade —uyanık bulunmıya lüzum gösteriyorlar Lavoro Faşista gazetesi katoliklere — ve — alelümum Avusturya vatanperverlerine müracaatla Hitlerin mümes- silinin ziyancılıktan — ibaret yazifesini akim bırakmaları- ni ve nazi kucağına düşm. emelerini dilemektedir. 9 Eylül Panayır bizzat Başvekili- miz farafından açılacak, Va büyük merasim yapılacak. İzmir, 30 (Hususi) — Be- ynelmilel dokuz Eylül pana- yırı 2Ö Ağustosta — büyük merasimle açılacaktır. Mera- simle Başvekil İsmet Poşa Hazretleri ödecek ve panayırın küşadını bizzat riyaset yapacaklardır. Sovyet Rusyadan İngiltere ve Yugoslavya hü- kümetleri de panayıra ge- niş mikyasta iştirak edecek- lerini bildirmişlerdir. Avrupanın — muhtelif yor lerinden ve memleketin her tarafından hergün — panayır komjtesine yeni yeni teklif. ler ve müracaatlar yapılma- ktadır. Bütün bu müracaatl- ardan ve tekliflerden anlaş- ıldığına göre panayır bü - yük bir rağbet görecektir. Köycülük tatkikati Kayseri, 29 (A.A.) — Kö yeülük — tetkil ı — yapmak üzere turneye çıkan Gazi lisesi talebesinden beş efendi bugün buraya gelmişlerdir. Recime Faşista gazetesi, başvekil Hitlerin Avusturya. daki — nazilerin bezimeti üzerine vaziyetinin güçleşe- ceğini yazmaktadır. Koriera Padunno ile diğer bazı gazeteler herhangi bir diplomatik teşebbüsün aley- hinde bulunuyorlar. Buular ezcümle diyorlar ki: maada «Bazı anlarda sulhu kur- taracak olan top ateşidir.» Roma, 30 (A.A.) — Havas ajansından: Mossogore gazetesinin bu gün neşrettiği makaleye Ro- ma mehafilinde büyük bir shemmiyet atfolunmaktadır. Doğrudan doğruya M. Mus- soliniden — mülhem olduğu söylenen bir makalede hu- âsaten deniliyor ki: — İtalya diğer devletlerin Berlin nezdinde yapabilecek- leri siyasi teşebbüsata işti- rak — etmiyecektir. Çünkü Alman hükümetinin vaitleri eksoriya tutulmamıştır, Londra, 30 (A.A.) — Ha riciye Nazırı söylediği bir nutukta M. Dolfusun - katl- ine tamasla ve demiştir ki: —Dolus cesur bir vatanper ver ve temiz kalpli bir hük- ümet adamı idi. Ölümü ken- di memloketi için — güçlük ile doldururlar. bir boşluk bırakmıştır. Belgrat, 29 (A A.) — Yu- goslavya matbuatı, Avustu- uryadaki suikastın Almanya tarafından mürettep oldnğu. nu ispata çalışmakta ve bu işi başarmak için M. Ritelini intihap ettiğini söylemekte- dir. Fılhakika M. — Rintelin, Nasyonal sosyalizme (Devamı — ikinci sayfada ) hdj_ tâhşidat Sahip va başmubarriri; Bilecik mebusu Hayrettin — Umum Neşriyat Müdürü: Kenan Emin | DAREMANE İkesir Şahn | mahstısa TELGAF: Balıkesir Türkdili, TELEFON: | Türkdili ARUNA ŞERAİTİ:geneliği 1000, altıaylığı | |.600,kuruştur.Nüshası 5,geçmiş nüshaları 25kuruştur! : Bahkesir Şahmehmet skağı dairel yapıyor. Afgan - İran Hudut ihtilafı hükümetimizin hakemliği ile hallediliyor. Sefirler Hariciya - Vekilimizin riyasetinde toplandılar, Ankara, 30 (A.A.) — Bu- gün öğleden sonra — Afgan ve İran büyük — elçilerinin Hariciye Vekili doktor Tev- fik Rüştü beyefendi nezdin- de topland.kları ve iki dost hükümetin cümhuriyet hü kümetinin hakemliğine tevdi etliği Afgan-İran hudut ihtil- Afı işinin konuşulduğu haber alınmıştır. Muğla Hkikerinin seyahati Muğla, 29 (A.A.) — Halk evi ruisinin riyasetinde tem- sil ve musıki kolları ve di- Ber komitelere monsup zev vattan mürekep heyet bugün Fethiyeye hareket etmişler- dir. Konos harabelerini tet- kik ve ziyaretten sonra Fe- thiyede konser, kanferans ve Harlciye Vekilimiz Tevfik Rüştü bey temsil verecek, Bodrum ve Milâsa geçecektir. pek i göz yaşları arasında Nafıa — M.Kalenin Yekilimiz dün akşam An- | Estonya hariciye - nazırını karaya döndü. Ankara, 30 (A.A.) Bir baftadanberi İzmir, Balıke- sir ve Bandırma şimendifer müesseselerinin teftiş etmek üzere kısa bir — soyahatte bulunan Nafıa Vekili —Ali bey dün akşam — Ankaraya gelmiştir. Erzurumda arpa mahsula Erzurum, 29 (A.A.) Bu gün ilk arpa mahsulü piya- saya çıkmış ve kilosu 80 ku. ruşa satılmıştır. kabul etti. Moskova, 30 (A A.)—Bsto. nya Hariciye nazırı M.Kalonin tarafından kabul - edilmiştir. M. Motofda hnazır şerefine bir ziyafet vermiş ve bü- tön hükümet erkâmı — hazır bulunmuştur. Moskova, — 29 (A A.) — Sovyet Rusyayı resmen zi- yaret etmek üzere buraya gele Estonya Hariciye Nazı- rı şörefine dün akşam Litvinof büyük bir ziyafet vermiştir. Şehitliği ziyaret Kahraman şehitlerimizin hatırası taziz edildi Anafartalarda Mebmelçik Abidesi Arı burnundaki Mehmet- çik abidesi ziyaret edilmiş- tir. İstanbuldan giden heyete cıvardan da iltihak edenlen- rle muazzam bir kafile te- şekkül etmiş ve bu senoki merasim her senekinden daha parlak ve hazin olmuş. tur. Şehitlikte çok — mütevazı ve fakat o nispetteheybetli ve vakur bir manzara — ile yükselen Memetçik abidasi otrafında şehitlerin hatırası taziz edilmiştir. eai l Kafilemiz Moskovaya var- di veeyi karşılandı, Moskova, 30 (A.â.)— Tü- rkiye —sporcuları buraya gelmiş — ve — Hariciye Ko- miserliğinin bir mümeasili ile muhtelif apor teşekküll- eri tarafından istikbal edil. mişlerdir.