9 Ağustos 1934 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

9 Ağustos 1934 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

B SAYİ: 4274 — GA UON 9 AÖUSTOS. 1034 Perçenbe o <-» a DARENANESE Bakkesir Şahmehmet si | mahsusa TELGAF: Balıkesir Türkdili, GCUMARTESİDEN MAADA HER GÜN SABAFHLARI ÇIKAR Uzak Şarkta Harp mi? Sovyet - Rasyayı Japonya ve mançoukoya karşı kasten tahrik siyaseti kullanmakla itbam ediliyor. Temps gazef;ği ne yazıyor? Paris, 7(A.A.) — Havas Ajansı bildiriyor: Temps gazetesi Japonya- nın ve Sövyet Rusyanın va- ziyetini tetkik — hasrettiği başmakalesinde diyor ki: «Bazılarının az - çok kısa bir zamanda gayri kabili iç- tinap telâkki ettikleri — bir Rus - Japon harbi » öyle bir urgü:ı,tıiı ki bunu ne vahim mali ve iktısadi müşkülâtla çarpışan Japonya, ne dîı 80- vyet rejiminin idamesi için sulha katiyen muühtaç bu- lunan Rusya kolay — kolay göze alamaz. Müzakereler, münakaşılar yöapılıyor — ve Araplarla “ Yahudiler yine biribirlerine girdiler, Hâdiseye bir Yahudinin sarho- şluğu sebebiyet vermştır. Paris, 7 (AA) — Matin mzetoginin Kostantinden al- iğı bir habore göre orada sarhoş bir Yahudinin sebop- olduğu bir hâdise Araplarla Yahudileri biribirine geçir- miş ve kanlı kavgalar olm- uştur. Kavgalarda 20 kişi ölmüş, 300 kişi ağır surette yaralanmıştır. Şehrin başlıca | sayfada ) | (Devamı (Davamı — ikiaci aynı zamatda da — tedbirler alınıyor. Fakat vakit kaza- nmak ve işleri biriktirmek için her iki tarafta çareler bulmak hususunde hiç te fa kir olm:yan bir diplomasinin bunun menabijinden istifade etmeğe azmetmiş — görünü. yarlar. M. Nisi Sovyet Rusyayı Jsponya ve Mançukoya kar. gı kasten tahrik siyaseti kullanmakla itham ediyor, Tokyo hükümetini — şid. detli tedbirler almağa ve Rusya ile bütün müzakere leri kesmeğe karar — vermişi olduğunu ihsas ediyor. Vahim bir ihtilâfın çık- ması ihtimali hakkında bir hüküm vermeden evel To kyo hükümetinin resmi le- teşebbüslerini beklemek lâ zımdır. Çünkü yarı resmi mahiyette matbuat haberle- rini — hüdiselere tekaddüm ettiği bu defa görülmüvor. Bu svretle hareketin saiki ya nazik müzokereleri göz önünde tuturak karşısındaki- | ni korkutmak — olabile gibi bazı nüfuzlu unsurların 4 bizzat Japon — hükümet'nin toraddüt gösterdiği — hattı hareketi ittihaz için tazyik etmek to olabilir. Ancak şurası mühakkak ki, bu yolda Moskavoda hiç üçüncü sayfada ) Mareşalın cenazesi kaldırıldı Hitler nutkunda harbin feci su- rette neticelenmesinde Hinden- burgun suçu olmadığını söyledi. Tanenberg, 7 (A.A.)—Ma. reşal Hindenburgun — cenaze merasimi eınıııııdı. baş pa pas Mareşalın vasiyetname- sinda aynen şu sözlerin ok- unduğunu söylemiştir: «Ölünciye kadar sadık ol.» M. Hitler iratettiği nutukta harbin feci sureti neticole- nmesinde Hinderburgun hiç suçu olmadığını — ve fakat bu neticenin politikacıları mahküm ettiğini söylemi- ştir. Berlin, 6 (AA) — Re- ichstag meelisinin Hinden. burg şerefine aktottiği — iç- timada ki: «Reisicumhurun — hastah- | gı haberi muhterem jihtiya. rın sihhatı hakkında mil- yonlarca Alman kalbini en. dişeye sövketti. Bu ihti- yarın bizim — zamanımızda bir devlet reisinden — çok yüksek bir manası — vardı. O, bizim hepimiz için Al- M. Hitler demiştir | | vüsat ve büyüklüğünü hisse- diyoruz.» M. Hitler — Mareşalın hayatımı — anlatırken dünyanını | doğduğu — zamanki siyasi | vaziyetini çizmiş genç iiin— denburgun içinde büyüdüğü siyasi şartları gözden ge- | çirmiş ve demiştir ki: i «Hindenburg daima Alma- boyamızın hizmetinde bulun. 'ı muştur. Ceneral ve Kolordu | Kumandanı olarak 64 yaşı- > nda hizmetten çekilmiş fa- | kat dünya harbi patladığı vakit İmparator bu harpten asla mesul olmıyan bu ada. mı iş başına — çağırmıştır. Eğer o zamanlar siyasetimi- zin idaresi do askeri idare- | miz gibi — dahiyane olsaydı Almanyamızın tarih huzuru. ı nda uğradığı zilletlerin en ı ağırının önüne geçilmiş ola- | | | caktı. Hindenburg ikinci olarak işten çekildi. 1925 sonesi defa fakat nisanının 26 man milletinin inkâr | ıncı günü ikinci defa olarak olunmıyacak kudreti-| iş başına ve bu sefer AL nin bir ifadesi idi. — Aziz | man milletinin iduresine ça- ölüye son ihtiramı yapmı- ya hazırlandığımız bu anda | nümüne hayatının olacak ğgırıldi. B eyi Alman ma- zisile hepil Den eyi Ala istikbalini si- | programını hazırlamak 1.Buelak. Umumi Kâtipliğinin iki tebliği. T. D. T. C, umümi katip- liğinden: 18 Ağustos 1934 te açı- lacak ikinci Türk dili kurulta- yına aza olarak iştirak ede, ceklerin 15 1934 akşamına ve dinleyici ola rak istiyenlerin temmuz kadar ve adre ilân temmuz gelmek sonuna müracaatla isim slerini — bildirmeleri edilmiştir. Bu müddetlerin hepsi de bitmiş ve kurultayın açılma sına pek az zaman — kalmış olduğu halde gene müraca- atlar vuku bulmaktadır. Ö- nümüzdeki kısa — müddette cemiyet kurultoyın çalışma ve davetiyeleri dağıtmak işleri. | do uğraşmıya mecbur oldu- ğundan artık bundan sonra ne iştirak ne detez — için mürneaat edilmemesi — rica olunur, T D. C. umumi kâtip- Hiğinden: 1 — Osmanlıcadan Tür. rkçeye söz kargılıkları tar- ama derxzisi adile neşredil- mekte olan esarin sekizinci fasikülü de çıkmıştır. 2 — Bu fasikül yodi for- madır. (T) harfinden (Z) harfinin sonuna kadar ol- an kelimeler bu fasikül- de yer bulmuştur. 3 — —Ankarada Mebus beyefendilere dağıtılacak nüshalar B. M. M. V. kâtipliğine — gönderilmiştir. 4 — Cemiyetin kol ve bö- lükleri azasından — olanlara werilecek nüshalar cemiyetin merkezinden imza mukabi- linde alinacaktır. 5 — İstanbulda kendileri- ne mektup gönderilmiş olan zatlar devlet matboası satış yerinden kendilerine ait nüs- haları aldırabilirler. 6 — Ankara ve İstanbul- dan başka yerlerdeki zatlar bulundukları yerin — maarif memurluğundan kendi ad- larına gönderilen nüshaları alacaklardır. 7 — Tarama dergisinin Türkçeden Osmanlıcaya söz karşılıkları 9 ve onraki fasiküller de neşredilecektir. Dokuzuncu fasikül yakın- da çıkacaktır. —HT e minde birleştirmiş olan Hin- denburğun tarihi meziyetle- rini heyeconla ve minnetle kaydediliyorum. Hindenburg ölmemiştir. O, milletimizin ölmiyecekleri arasında Alman| deşletinin ve Alman milleti- miıın emeli olan | gin ebedi hamisi olarak ya- şayacaktır.» Sahlp va başmubarrirk: Bilecik mabusu H Umum Neşriyat Müdürü: Kenan t | Türkdili ABUNA ŞERAİTİ:Seneliği 1 liğı V 600,kuruştur.Nüshası 5,geçmiş nüshal: Şti «Sbikkla Vilâyet idare şefleri kongresi toplanıyor Dokuzuncu Sene M Gongrede Vilâyetin idari, iktısadi işleri görü- şülecek ve bilhassa 935 senesinde yapılan nüfus sayımı hakkında kararlar verilecektir. Resmimiz Vilayel Bundan beş ay evel vi> lâyetin davetile kaza kayma- kamları, nahiye — müdürleri şahrimizde kongre halinde toplanmış vilâyetin idari, ik- tısadi ve içtimal işlerini is- tişari mahiyette görüşrrek bu hususta güzel — kararlar vermişti. Elâziz | istasiyonu 10 ağıstos yü: nü açılıyor. Maliya ve Mafıa Vekilleri dün Ankaradan hereket- elliler. Elaziz, 8 (A.A.) — Şime- indefer istasiyonu on ağustos cuma günü saat 12 de aç ilacaktır, Ankara, g(AA.) — Na- fia ve Maliye Vekilleri — bu akşam 21 de Kayseri- Adana- Feszipaşa — hatti — tarikile husust trenle Elüzize ha- reket ettiler, Elâziz istasiyo- nu 10 Ağustosta saat 16 da açılacaktır. Açılma resmi iç. in Vekil boylere Devlet De miryolları umum müdürü ile rüesa ve müdirandan ba- gıları ve her iki vekület hususi kalem müdürleri re- fakat eylemektedir, Mütenkıp üç gün hattın ve o havalide bulunan inşaatın ve Ergani bakır madeninin teftişile ge- çirilecektir. —D — Amerikada İşsizlik Atlantıç, City, 9, (A.A.) — Amorikan iş reisi M. Vılliam ÜCrecen boyonatta bulunarak demiştir ki: Huasusi sanayün hallet. mek mecburiyetinde olduğu başlıca meselo sekiz milyon işsiz iş bulmaktır. İş bulm- ak hususu sanayiin kendi menafii iktizasındandır. Ba nklar para ile doludür, kr. edi vardır ve malzemede eyi bir heldedir. Eğer sanoyiic- iler iktısadıyatı idaro eden aciz olduklarını itiraf edor- lerso işçiler halka — zaruri mevaddı temin için başka usüller derpiş edeceklerdir. idare şefini Halkevi Haber aldığımıza göre, vi- lâyet ikinci defa olarak bir kongre yapılınasına — karar vermiş ve idare şeflerini bu greye — çağırmıştır. — Kon- gre ilk toplantısını 1 Eylül günü Halkevinde yapacaktır. idari ve bılhassa Kongra vilâyetin iktisadi. işi önünde bır arada göslermektedir. 435 genesinde yapılacak nü- fas sayımı işini görüşecek ve bu hususta ittihazı jeabedon tedbirleri tespit edecektir. Kongreye idare şeflerin- den maada merkez kazaya böğlı nshiye ve — köylerin muhtarları da iştirak ede- edecektir. 6 Eî!ül panayırına hazırlık Mevcut pavıyomlar hemen he- psi tutulmuş gibidir. Yalnız ga- zino için 145 bin lira sarfedildi. İzmir, 8 (A.A.) — Panayır sahasında inşaat — hummalı bir surette — devam ediyor. İnşaat için şimdiye kadar belediye tarafından kırk bin lira sarfadildi. Bu — paranın 145 bin lirası paviyondaki gazino içindir. Panayır için güzel bir park halinde tan- zim —olundu. — Sovyetlerin paviyonu bitmek üzeredir. Sümerbank ve inhisar pavi- yonu için — parkın göze en ziyade çarpan kısımlarında yörler tahsis edilmiştir. Mov- cut paviyönların hemen hepsi tutulmuş — gibidir. Panayır mahallinin arkasındaki yan- ğın yerinin elli bin metre Ruslarla Yaptığımız maçlardan iki- neisini de kaybettik. Moskova,7 (ALA.) — An adolu Ajansının hususi muh ab rinden: Burada bulunan Halkevi takımı ikinci maçımı yapmış va bire iki mağifp olmuştur. Saha ıslak ve çamurla — ör- tülü jdi top kontrolunu imkâ- nsız bırakıyordü ve bü nok- ta esaslı şekilde aleyhimize olmuştur. Bu akşam güreş müsabakaları yapılacak on- dan sonra Sovyet adi gpor servisi tarafından şerelfimize verilecek ziyafatte hulunaca. ğıı Yarın akşam Leliograda areket ediyoruz. İstanbul, 7 (AA.) — On Ağustos cuma günü mo- da yüzme havuzunda Vakit gazetesi tarafından yüzme musabakaları tertip edilmiş- tir. Ze murabbalık kısmı şehir ba. hçesi haline ifrag olunacak Panayır işi bittikten sonra Belediyo bu işle moşğul ola- caktır. Amerikada Kura(z_lı_k Zarar bir milyon dolardır. Noevyork, 7 ( AA.) — 27 milyonluk nüfusu — ihtiva eden bir sahada âfet halini iktisap eyliyen — kuraklığın bais olduğu zarar bir mil- yon dolar tahmin edilmekte- dir. 10 eyalat daha tehlike altındadır. Sıhhat - * Müsteşarı Zonguldakta ame- lenin vaziyetini tetkik ediyor Zolguldak, 8 (A-A ) — sıhat ve İçtimai Muavenet Ve- kâleti musteşarı ve sicil mü- dürü şehrimize gelerek ama. le vaziyetini tetkik ve teftiş Vaziyet fonalaşıyor- Asilerin - boşalıtıkları yerlara askerler giremi) Sidna, Ilıındiııı,gı )7 yteor Ajansı mu- kara girmemişlerdir. — Çin orduları asilerin bosaltıkları araziyi işgale muvaffak olun dukları cihetle vaziyet güçl- eşmiştir.