11 Eylül 1934 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

11 Eylül 1934 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

m.ı " : Dn.l ÇoCukIar için KI Ş. Hoş geldin. kış baba. Bu yıl yine sırtında beynz aba, elinde buzdan bir sopa ile bizi önledin. Suratın asık, kaşların ça- tık.. Bir tandır. kadar kocaman ayakkapların yerlere serilen kar yığınlarını dev gibi çiğniyor.. Kış baba.. Hoş — geldin!. Gemini azıya alan ve beyaz bir atı andıran bo- raların, fırtınaların dört yanı bir yangın gibi - yalıyor. Fakst bu yangını sular söndüremez, belki alevdendi- rir. Onu ancak atöşle sarmalı ki kösülsün, hızını kaybetsin, Hoş geldin kış baba.. Hoş geldin. Yolunu - hiç te beklemiyorduk - doğrusu.. Buda boş lâf ya.. Çünkü senin gününü şaşma- dan ve bize danışmadan karşımızda dikileceğini bili- yorduk. Bunu bildiğimiz içindir ki aylar var ki ha- zırlanıyoruz. Bak sobalarımız boralarınla alay öderce- sine pipoların durmadan tüttürüyor. Dizlerimize kadar inen kalın paltolarımız, ciğerleri- mizi almak istiyormuş gibi saldıran kuru soğukla- rına, karşı bizi bir kale gibi korüyor. — Ayakları- mızdaki lâstikler önümüze yığdığın kar — kümelerini bir kürek gibi savuruyor. Kış baba hoş geldin.. Demin hazırlıklarımızı çoktan tamamladık — demiş. tim değil mi? Sakın bu. sözümle senden korkmadığı- mızi anlatmak istediğimi zannetme. Üç ay sürecek ve göz açtırmıyacak olan tijipilerden, hırçın rüzgâr- lardan bana ne diyebilecek yiğit horhalde güç bu- lunur. Dinle beni kış baba.. Bütün gün soğuk dalgalarla kucaklaşan kayıkçı- lar.. Ve heran rüzgürin insafsız —kamçısı yüzlerinde ayan — işçiler. Kimsesiz çocuklar.. Yoksul kadın- Bütün bunlar senden biraz olsun güler yüz lar.. bekliyor, Ne olür kış baba! Bazı günler yüzünün çizgi- lerini tatlılaştırıverde içimiz biraz ısınsın. Bu ısınışı unutmaz ve üç ay sonra gideceğin yolu çiçeklerle döşer, donatırız. Yok tersliği elden — bırakmıyacak, fırtınaların, boralarınla — yanaklarımızı dajma — şamarlı. yacaksın biz de seni bahara karşı çiçeklerle uğur- hyacağımıza kar topu ile kovalariz. M. Cevdet Kurtuluş bayramları ( Üt tarafı ikinci sayfede ) | cadelemizin pek açık bir çök şümullü bir program | tarihçesini anlattı. tamâmen ve muvaffakıyotle Halk Fırkası - reisi Kâz- tatbik — edildi. Saat 10 da | ım bey halkın büyükler- İdmanyurdu önünde toplanan | imize karşı beslediği yü- halk, memurin, mektepler, | ksek duyğularına tercüman teşekküller bilhassa — idm- | oldu. Burada da Muzaffar ancılar ve yurdun çok kal- abalık azaları hep beraberce beyin çoşğun sesile okudu. ğu ulu Gazimize ve onun cümhuriyet meydanıma gidi- Idi. Cümhuriyet meydanı da- ha sabahtan kadın erkek, çoluk çocuk ve birçok köy- lülerle dolmuştu. Atılan bir topla harekete geçen ve üç koldan Gönen kurtuluş tem- sili yapan efelerin çok muntazam hareketleri on iki sene evelki vaziyetin tam bir nümunesini yarattı. Bü- tün memleket o mesut gü - nün aynı duyğu ve heye- canını yaşadı. Yırtılan siyah işgal gömleğinin — altın - dan çıkan kurtuluş perisinin ay — yıldızlı gö- ğsü, — taşkın sevinçlerin göz, yaşları — ile tekrar tekrar alkışlarn nihayetsiz bir duyğu — teşkil etti. Kurtulüş kizi ne — güzol hitabede — bulundu. Meml- eket — gençleri — tarafından çok canlı - bir surelle mukabele — gördü. Kemal ve Niyazi beylerle Muz- affer beyin nutukları Tü. rklük aşk ve imanını yük&- elten en büyük birer eserdi. Program — mucibince | ikinci — tezahürat belediye meydanlığında — yapıldı. Bu- rada da nmutuklar söyle- nö.l_üriıı lüseyın be oğeli Di | Aydıncı yüksek Türklük mefküre ka- yaağına hitap eden manzum nutku çok alkışlandı. Ve her Türkün göğsünü kabartan bir varlık olürak yükse ldi. Merasimden sonra her taralfta taşkın — sevinçler içinde milli oyunlar, eğl- entiler — başladı. 6 eylül kurtuluş günü ay- ni zamanda Gönen İdman- yurdunun devir yılı bayramı idi. Hamırlanen program mu. cibince İdmanyurtlur mem- lekete güzel bir bayram gü- nü yaşattılar, — Sporcuların bayramına Aydıncık apor da iştirak etti. Öğleden sonra spor sahasında Aydıncıklar- la Gönen İdmanyurdu ikinci takımı — karşılaştılar. -Oyun hakem Niyazi beyin idare. sinde devam etti. Netice 3.3 beraberlikle bitti. Üyun — gü- zel bir ahenk içinde geç- miştir. İki taraf — takımları küvvet itibarile müsavi bir vaziyet arzetmiştir. Aydıncık oyuncularını dahal yeni teşekkül etmiş bir takım! olmalarına rağımen istikbale güzel ümit — verici mahiy- ettedir. Vücat itibarile çok müssit bir varlık gösteran kli fitbolcular Gönen- intibalar bırakmışlar- Küçük haberler Muallimlerin mecburi hiz- metleri kalktı. Hususi idarelerin bütçe darlığı dolayısile son senel- erde muallim mekteplerind- en çıkan gençlere muallimlik bulanamamaktadır. Bundan dolayı Maarif Vekâleti mual- lim çıkan gençlerin mecburi hizmetlerini şimdilik kaldır- mıştır. — İstiyen muallimler resmi mekteplerde münhal bulunmadığı takdirde hariçte iş görobileceklerdir. Aiyon tohumu Afyon istihsal mıntakasın- da tetkikat yapan heyet va- zifesini — bitirmiştir. Hoyet bin beş yüz çeşit Haşhaş to- humu bulmuştür. Ba — toh- umlar İstanbulda Yeşil köy ıslah istasiyonunda tetkik ve tasnif edilerek en yüksek evsofi hajz olanlar ayrılacak ve bundan sonra müstahsil bu tohumları kullanmıya m- ebur tutulacaktiır, Kayseride umran faaliyeti Kayseri, 9 (A.A.) — İstasi- yondan şehre kadar — ol- aD 22 metre - genişliğin- de kaldırım inşasına ya- pılmasına — başlanmıştır. Bu yol büyük — Gazinin is- mile şereflenecektir. Büy- ük kurtarıcınım — Cümhuri- yet bayramında Cümburiy- et meydanına dikilecek ol. an heykelinin — kaidelerini yapılmasına başlanmıştır. —eMERDOR e ——— Ankara Halkeyi azalarından bip grop - izmirde İzmir, 9 (AA.) — 9 Ey- lâl Kurtuluş bayramına iştirak için Ankara Halkevi azalarından — bir grup dün buraya gelmiş ve başta Vali olmak — üzere Belediye, Halk Fırkası, Halk. evi Treisi ve kalabalık bir halkla karşılanmıştır. Ay- ni trenle Adana ve Ko. nyadan da bir heyet gel- miştir. Aiyon ve Uşaklılar Uşak, 9 (A.A.) — 9 Eyl- ll Kurtuluş bayramına iştirak için 700 zü Aflyond- an ve 650 si buradan olmak —üzere 1350 — kişi- lik bir kafile İzmire git- miştir. Sanayi heyetimiz Moskova, 10 (ALA.)— Türk sanayi heyoti satılık otom- obil fabrikasile Travors fab- rikasını gezmiştir. dır. Bilhassa hiç asabiyet göstermiyen yüksek itidarla- rı ile Türk sporcularına ya. kışır hareketlerini takdir et- mek bir vazifedir. İlk defa olarak karşılaşan bu iki ta- kım gençlerini tebrik eder- iz. Aydıncıklılar oyundan son- ra Gönenli — arkadaşlarının «Yaşa» sesleri ve alkışları arasında avdet etmişlerdir. İdmanyurdunun gece programı daha mükemmel bir şekilde kendisini göste- rmiştir. İdmanyurdu önünde tertip edilen eğlenceler geç vakte kadar devam etmiştlir. Burada çok güzel bir tesa- düf olarak Balıkesir İdman- gücü gençleri oğlentilerin en hararetli bir. zamanında gelmişler ve bayrama niha- yotsiz şeref gotimğ_ er !i ŞEHİRVEMÜLHAKATTA Vilâyet Yollarında faliyet.. Dün Ayvalık- Altınova yolunun ihalesi yapıldı. Vilâyet Daimi Encümeni dün Vali beyin — riyaseti altında toplanmıştır. — Vilâ. yet Nafıa — başmehendisi- nin de iştirak ettiği bu toplantıda hususi — idareye ait — birçok — işler görü- şülmüş bu meyanda Ay- valık - Altınova — yolunun i- halesi yapılmıştır. Yol keşif bedelinden — yüzde — 27,70 tenzilâtla ihale edilmiştir. Yeni defderdarımız Yeni Defterdarımız Behçet bey dün Elâzizden şehrimize gelmiş ve vazifeye başlamı- ştır. Yeni defterdarımıza va- zifesinde muvaffakıyet tem- enni ederiz. Teytincilik tetkikatı, İktisat Vekâlati eski müs. teşarı ve merkez banka- Bı idare meclisi azasınd- an Zeynelabidin bey dün | şehrimize gelmiş ve Ay- valığa geçmiştir. Zeynelabi- din bey Ayvalıkta zeytincil ik hakkında tetkikat yapac- aktır. Ovaköydeki hastalığın önü alındı. On gün kadar — ov- el Oyaköyde hayvan ha- | stalığı çıkmıştı. Haslalığın şarbon — olduğu fennen tahakkuk etmiş va köyün bütün sığır, beygir ve koyunlarına — şarbon - aşısı tatbik edilmiştir. Hastalığın önü addedilmektedir. İzmira giden hamşihrileri- mizden bir kısmı geldi. 9 Bylül bayramı ve beyn. elmilel panayırı münasebetile iki gün evel İzmire giden hemşehrilerimizden bir kıs- mı dün şehrimize dönmüşl- erdir. Gelenlerin anlattığına göre İzmirin kurtuluş günü fevkalâde tezahüratla kutlu- lanmış, vatanın dört köşesi- nden gelen binlerce yurtda. şımız yatacak yer bulmakta büyük zorluk çekmiştir. Sihhiyede iki tayin. Sındırği Halit Ekrem bey — Adanada açılacak sıtma eEnstjitüsünde staj görecektir. #& Münhül bulunan Ayva- lık belediye tababetine Bar- tın hükümet tabibi Dr. Hak- kı bey tayin ödilmiştir. Aoyun hırsızları Belediye kır zabıtası taraf- alınmış ından dün Al;, Hikmet ve İbra- him isminde üç koyun hırsızı yakalanmıştır. Ovacık kö- yünden Hasan oğlu Niyazi efendiye -ait koyun sürüsünden — beş koyun çu- hp götürürlerken — tutulan hırsızlar — adliyeye — teslim cedilmiştir. Adliyece tahki- | kat yapılmaktadır. ; hükümet tabibi | İlk mekteplerimizden: Gazi mektebi Vilâyet dahilindeki — ilk mekteplerin açılma zamanı pek yakınlaşmıştır. Vilây- et merkezi ile çok nü- faslu kaza merkezlerimiz- den olan Edremit, Gönen, Ayvalık — ve Bandırmadaki ilk mekteplerde 15 — eylülde tedrisat başlıyacaktır. Bu mekteplerin ilk — sınıflarına alınacak talebelerin kayıt ve kabulüne devam edilmekte- dir. Kadro hazırlanıyor Vilâyet ilk tedrisat muall- imleri kadrosu şu birkaç gün içinde tespit edilmiş bulunacaktır. Hariç vilâyet- lerden — vilâyetimize — ve - rilecek ve — vilâyetimizden diğer — vilâyetlere alınacak muallim — listesinin — Maarif Vekületinden geç gönder ilmiş — olması kadroyu ge- ı(-ıktı'ı'rııişıir. Bu sene ha | riç — vilâyetlerden vilâyoti- mize altı — muallim veril- miş buna — mukabil — bir muallim — alınmıştır. — Yeni muallim — mektebi mezunl- arından bu sene - vilAyet. imize verilecek — mua İlimlerin — isimleri henüz bildirilmemiştir. Bu sene yirmi dokuz munl. lim vilâyete müracaat ederek vilâyet dahilinde nakil talebindo, bulunmuştur. Bunların ekse- risi merkezde muallimlik is- temektedir ki bu taleplerin hepsinin — kabulüne imkân görülememektedir.Kadro sıh. hi ve idari sebepler göx önünee tutularak hazırlan. caktır ( Üst tarafı birinei vayfede) hir - tehlikelere karşı ko runmeli ». 12 — Müze | tiyaçtırı. 13 — İtfaiye «daima su ile, su — merkezlerile alâ- | kalıdır. Varolanı genişlet- mek icop ettiğine kaniim» Bunların bepsi de - bol para istiyen şeyler mi? Me. selâ pozar yeri, — müze, yanıcı ve yakıcı Müaddele- rin depo edilecekleri ye- rler, nakil — ücretlerinin tayini.. Eyi — düşünülmüş, münakaşa — edilmiş, | hasap edilmiş — bir ram istiyorum., — Ve halk ta - bilmelidir. !Juğılıa imkân en mühim | dığımı Ikına «kültür ih- eyi eyi prog- bunu Hiç nispetinde işlerin yapıl - görmek şehir - ha- emniyet ve muhabbet telkin eder, yurdm'iıle. ri artar, Belediye işleri ve Maarif Kadrosu. Yürmi dokuz muallim - vilâyet dahilinde nakil t de Kulundu. Kadro birkaç güne kadar hazırla Vilâyet ilkmekteplerinden plı ıısııı_lâ_ıymını dersieti * Anketimize gelen cîe;;;;l 1 - Mma: tı BŞ Hariçten vilâyetin rilen muallimlerin şunlardır: Bulvadin - Kocatept muallimi Gevser han! raköse -Tonak merk! ktebi muallimlerindef bey, Trabzon - merkez mektebi W rinden Ayşe Muhi num, aynı mektep limlerinden — Muhittifi Ankara - — Nallıhan mektebi mualli Ümer bey, Burı muallimlerinden Si nım., Ayvalık Gazi mekt! allimlerinden Bider Tekirdağı — vilâyeti verilmiştir. İkmal mektebi mual! Bu sene Maarif tarafından ikmal * haline getirilecek ortamekteplerin muht zümreleri — muallim! vilâyotimizdlen doku5 Kim talip olmuştar. Menurlar arâs Dajmi — vilâyet ikincı nııplyiğinı encümen üçüncü 4* ine Zekâi, muhase süsiye — kâtipliklerin? yali, Raci, Sabri: buğday koruma mi! memurluğuna Hayi endilerin — naklen yapılmıştır. * Sarıköy nabi hrirat kâtip namzedi efendinin vazifesjine çe nihayet — verilmiğ” ka yaptığı telkin Ben bu şehrin ve koluyum! diy! dir Okİ | — Aygören mah Tophade karakolu kısmında beş evd rekkep küçük — bif var, Üst tarafındaki den bir kısımının (âğ7 dığı için bu evlefi” tün pislikleri sokdb ği adan da bu adacık. eki evlere ve şehre Bu evlerin lâğıl afa Jâğımla birleşt ve — kaldırımsız an sokağa kaldırıf ninesi.. Z — Bu civarda yoktur. Halkın suyâ € tiyacının temini jçif en mahallesinin şimâ? ima bir çeşme yap