19 Eylül 1934 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

19 Eylül 1934 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

” K y » TU Sayla: 2 İ DİLİ Çocuklar için ÇİFTLİKTEKİ HAYVANLAR ( Dünkü nü Kazlardan biri Şimdi siz söyleyin koç elfe. Bu gü- zel bahçe kime lâyık.. Hergün su içinde — yüzen, beyaz tüyleri paril — parıl - parlıyan — bizleri mi? Yo- ksa ömürleri çöplük ve gübreleri eşmekle — geçen, temizlik nedir bilmiyen şu kondini beyonmişlere mi? Horoz — İstediğinizi — söyleyin.. - Hayvanların en aptalı — olan sizi dinlemek küçüklüğünde — bulunamam. Yalnız koç efendi şunu biliniz ki buraya ilk gelen| biziz., biz Çiftliğin en sevgili ve en faydalı hayvamı da bi ziz... Bu da ettimi iki.. Binaenaley bu güzel bahçede —oturmak — uncak bizim hakkımız olabilir Koyunlardan biri — No biçim Tâkırdı bunlar böyle koç efendi. Bu zübbe bey pek — yukarıdan atıyor. Diğer bir koyun — Dikkat ettiniz mi? Sözlerinde bi. ze meydan okuyan bir Koç — Kazlara ve Güzellikle buradan Çekilin d tavuklara) Kavgayı shadan mabat ) mana var. sevmem.. e kafamızı dinliyelim. Kazlardan biri — A.. A.. Siz işi düzelteceğinize hepimizi atarak yan gelip keyfinize bakmak istiyo - rsunuz. Bu nasıl - iş böyle.. Koç — Bahçe sofasından siz kuş beyenirler ne anlarsınız. Biz şu yeşil otların üstünde güzel çiç- eklere karşi — yatar, rahat — rahat, — iştiholı — iştihalı geviş getiririz.. Haydin bakalım — siz çöplüğünüze.. Siz yosunlu, kurbağalı dere Horoz — Gidömeyiz dedik ya.. mize. Ne yapacaksınız bahçeyi . Hem en sonra ge. ldiniz, hem de bizi kovuyorsunuz .. Buna sebep ne?.. Koç — Topunuzda bizim yanımızda solda sıfır on- Bu Sütümüz para. un için.. bizleriz. çiftliği yaşatan, sahibini zengin eden Etimiz paro.. Derimiz pa- ra. Gübremiz, boynuzumuz, tüyümüz de para. Vel- hasıl ölümüzde para, di yumurtanızla, kokar Mademki biziz işte diyorum. etini burada en kiymetli> olan darabilir. Daha rimizde.. Sizin iki zden — başka — neyiniz paralık var? 0 da var mı? bir diyecağiniz Kazlardan biri — Doğrusu hakkımızı - elimizden göz göre göre almak istiyors unuz koç efendi.. Bu küçükl- üktür. Bunu size yakıştıramayız, Deminden beri söyl- ediğimiz gibi bu bahçe bize bırakılmalıdır, Tavuklar — (Hep bir ağızdan) hayır.. bize.. (Bu sırada köpeğin sesi işitilir ) Koç — Kavgayı sevmem yor. Ona sayğım — vardır. ayırsın. Ne dersiniz? demiştim. İşte köpekte geli- Hangimizin haklı olduğunu o Kazlar ve Tavuklar — Hay hay. (Köpek girer) DÖRDÜNCÜ TOPLANTI Bwsikiler -. Köpek Köpek — O, maşaallah.. mişsiniz. Kim bilir yine no Bu ne dostluk, Başbaşa ver - dedikodular, ne gevezelikler.. Koç — Yek dostum gevezelik değil. Dedikodu” hiç değil. Bir hak —meselesi vi Köpek — Bilirim zaten, ar. Eyi ki geldin. sizler ne vakit bir araya gel soniz ilk yapacağınız iş kavğa ve çekiştir. Az daha gelmeseydim şüphesiz bu bak meselesi de sizi yino aynı yere sürükliyecekti. Noys e anlatın bakalım derdinizi. Koç — (Tavukları gösterere:) Bunlar bu çiftliğin en faydalı hayvanı biziz, ilk defa buraya gelende. Onun için bu güzel bahçonin çiçeklerinden, havasından, her şe- yinden istifade etmek ancak bizim hakkımızdır. Diyorlar. (Kazları göstererek.) Bunlarda çiftliğin bizim rken burası diriyorlar. sizin gibi pislerin yeri gibi güzelleri, temizleri düru- olmaz, diye ayak Halbuki - birlere sen de bilirsin ki, şunların hepsin. den yüz bin defa üstünüz. kalkmak — bile küçüklüktür. olmasın, buraya gidin, dedim,. Onlarsa mıh demesini bilmiyorlar. Köpek — (Alayla; Kah. meulofi -Yahu ne oluyorsunuz. hacı Ali ağa — öldü de bahçeyimi Yamin — ederimki hepinizde Anketimize Adanada hiç - birimiz hâlâ nal Değerimizi hunlarla ölçmeğe Onun için ben fazla gürültü yakışmıyorsunuz, — çıkın diyorlar da bir türlü Kah kah.. Gördünüzmü mühim Yoksa çiftliğin sahibi paylaşamıyorsunuz. ağız — çekirdeğini ( Dovamı var ) M. Cevdet bir Gelen Cevapla Gürültü 5 — Spor kulüplerine yar- dim edilmesi ve idmancılar mahfalinin ve — bahçesinin bakılması. 6 — Bir kısım sokak üze- rinlerindeki çaltı duvarların kaldırılması. Bunu bütün gönülden is. Mücadelesi ( Üat tarafı birinci sayfuda) hat müdürlüğünce 12 yaşı. ndaki çocukların fabrikalar- da amele olarak çalıştırılm. asını ve 18 yaşındakiler de lajresine sokulmas- | ve Köy Çocukları atı Pansiyonu ( Üst tarafı birinci sayfede ) kkında nahiye müdürü ark arkadaşlarımızla — görüştük. Bazı esasları tespit — ettik. Buna göre Giresun, Korucu, İvrindi nohiyelerile merkezi bir vaziyette bulunan Kar- aman köyünde birer pansiyon açılması ka- rarlaştırılmıştır. Münasip bir bina bulunduğu — takdirde Keopsütte de bir pansiyon açılacaktır. Kazalarda açılacak pansiy- on hakkında ayrıca karar verilecektir. Bundan başka köy kanu. nunun tatbikatına ait işler görüşülmüş, nahiye müdürl- erinin altı aylık hir plânço göndermesi köy yollarının va ziyetini gösterir müfredatlı mesafe cedveli ve muhtara | vermesi, boğası olmıyan köy- lere boğa alınması tekkarir ettirlmiştir. ee Haber aldığımıza göre Hi- 1 mayeietfal Cemiyeti şehrimiz bir yatı mektebi açmağa ka. rar vermiştir. Cemiyetin bu teşebbüsü — kuvveden fiile çıktığı takdirde merkez kaza.| , daaltı yatı pansiyonu açılmış' ve üç yüz kadar — çocuğua buralarda tahsilde bulanmak imkânı v-rilmiş olacaktır. Cemiyet şimdiden faaliye- to göçmiştir. | Cemiyeti Akvama Girmemiz (Üst tarafı birinci sayfada ) Belçıka,Lüksenburg, Arzantin Nikaragua ve Küba müstenkif kalmış üç hükümette Uruguay, Fellan- | diya ve Ronoma reye işti- rak etmişlerdir. Ankara, 18 (A.A.) — Hü- I kümetimizin Milletler Cemi- | yeti konsey azalığına — soçi- | | Imesi münasobetile meclisin | Milletlar — Meclisi — içindeki | mevkiinin ehemmiyeti hak- | kında aşağıdaki malümatı vermeği Anadolu Ajansı fai- deli görmektedir: Halen 13 devlet murahhasa- sından terekküp — eden bu Meclis Milletler Cemiyetinin adeta idaresi mahiyetindedir. Meclis cemiyet faaliy- etinin sahasına — giren ve dünya sulhunu ihale eden bütün mesaili tetkike salâ- hiyettar olduğu gibi çemi- yet azası arasında çıkan ih- tilâfları hal ve manda altın- daki memleketler hakkında mandater hükümetler cemi- yete vermeğe mecbur ol- dukları raporları - tetkik ve cemiyet misakından mütevellit taahhüdatı "ihlâl eden dövletleri — azalıktan çıkarmak gibi birçok salâ- hiyetleri hajzdir - D rameec e - Karsta soğuk var Kars, 17 (A A.)— Dört gü- nden beri Vilâyetimizin her tarafında bir soğuk dalğası gitmektedir. Evlerde sobal. ar kuruldu va - herkor kış- lık elbise giymeğe başlam- Valimiz Salim bey Köprü | Tamir Edilmelidir! Şehrin çay deresi üzerin- de Şamlı daddesi Üüzerinde. ki köprü bozuktur. Bu yüz- den gayrikabili içtinap kaz- alar olmuktadır. Dün de bir arkadaşımızın çocuğu köpr- ünün bozuk küçük bir tah. tasından aşağıya yuyarlan- mak tehlikesi Beçirmiştir. Bereket versin kaza yavru- nuün bacağında sadece elem- Ki bir iz bırakmıştır. Beled- iye bu köprüyü vakit geçir- meden yaptırmalıdır. Bandırma kaymakamı Bandırma kaymakamı Ra ğBıp bey dün vilâyetle te mas etmek —üzere şehri- mize gelmiştir. Cümhuriyet müddelumumisi Cümhüriyet müddeiumu- misi Salih Zeki bey mezuni- yetini bitirerek dün şehri- mize gelmiştir. Dr. Raıf bey Mozunon İstanbulda bulu- nan Memlekel hastahanemi- zin kıymetli dahiliye müte- haşsısı Dr. Raif bey gelmiş- tir. İki zorba Susığırlığın han mahalle- sinden Hasan oğlu Hüseyin ve Hüseyin oğlu Ali isminde iki kisi tutulmuştur. Bu iki kişinin bir kadın önüne geçip zorla kaçırmak — istedikleri anluşılmıştır. bir hıı_ametinısi Konakpınarı — nahiyesinin Akça köyünden İsmail çavuş oğlu Mustafa jile Halil oğlu Ali Osman arasınıla bir ka- vga çıkmış ve Alji Osman tarafından atılan — bir taşla Mustafanın ayağını kırılmıştır. Alı Osman yakalanmıştır. Bıcak taşıyan köylü Kepsüdün Tekke köyünde topal Mehmet oğlu Hüseyinjin elinde — bir kadın entarisi ve yorgan yüzü ile — dolaş- masından şüphe edilerek karakola — götürülmüş — ve üzerinde bir kama bulunm- uştur. hüsreyin hakkında tah. kikata girişi miştir. —e ee Belediye — intihabatı Şehir meclisi için ilk fır- ka yoklaması — İstanbulun Fatih kazasında dün yapıl- miştir. — . . ŞEHİRVEMÜLHAKATTA Valimiz Ve Fırka reisimiz seyahat- ten - döndüler. Üört kazamızın ve iki nahiye- mizin intihap işleri tetkik edildi Valimiz Salim beyle Cüm- huriyet Halk Fırkası vilâyet teşkilâtı reisimiz Tevfik Fik- ret bey dün şehrimize dön- müşlerdir. Valimizle Cümhuri yet balk fırkası vilâyet ida re heyeti reisimiz Bandırmo, Gönen, Erdek ve — Susığırlık kazalarında ve Sarı, Aydın- cık nahiyelerinde belediye intihap işleri ile bu kaza ve nahiyelerdeki fırka teşki- lâtının intihabatına ait ha- zırlıkların! tetkik etmişler- dir Valimiz bilhassa köy ka- CanavarcaBir Cinay Küpeler nahiyesinin - Sarıalan - köyünde — dul bir iki canavar tarafından öldürüldü. Katiller yak Dün, bir hafta evel işlenen tüyler ürpertici bir cinayet oğlu Mehmet isminde meydana çıkarılmıştır. Bu | cinayet Küpeler nahiyesinin Sarıalan köyüne yarım saat mesafede bulunan tatlı su mevkiinde cereyun etmiş yi- rmj baş yaşında bir kadın bu canavarca cinayetin kur- banı olmuştur. Vakanın tafsilâtı şudur: Sarıalan köyünden Ahmet | kızı Hanife jsminde bir dul | kadın vardır. Hanife ' geçen perşembe — gümü sa almak üzere köyün yeg- | âne içilecek suyu olan (Tat. | h su) mevkiine gittiği sıra- | da iki haydudun tecavücüne | uğramış ve bilâhare tespit edildiği üzere faci bir surette öldürülmüş ve sonra ormana atılmıştır. Vaka — hakkında nahiye | müdürlüğü tarafından yapı. Tan tahkikatta katillerin Sa- rınlan köyünden molla Meh- met oğlu Cemil ile Nasuh | Giresun Nahiyesin0 İmar Fa Yeni hükümet konağı nahiyeye şirinlik veriyor. bil da nahiyeye ait iki Giresun, « ( Muha - birimizden) — Giresun na- hiye merkezindeki hükümet binası ikmal edilmiş, yalnız | camlarının taksimini ve ta- | vanlarının boyanması bada- Basının yapılması kalmıştır. hükümot konağının yapılış tarzı, takılması ve - şirin- lıği nahiyelerimizde olmadığı gibi kazalarımızın bir kısm- ında dahi yoktur. Hükümet binasından maada köye ait olmak Üüzere — iki | kat üzerine dörderden sekiz ! adalı iki- bina daha yapı- * lmıştır. Bundan birisi müdür diğeri de l icara verilecektir Giresun pazart evi memurlara Pazar günü Giresan paz- | arına Soma, Berğama, Kırk- | tedir. Gelecek Bel ağaç kaza ve köylerinden | pek çok halk gelmektedir. | mahsus ııhh! | miş birçok misafif *ör Firka reimiz Tevfik nunu tatbikatın: leri yakından - gör! yeni — direktifler v Üğrendiğimize — gört kanunu tatbikatı edilen dört kazada dâ nuhiyeti mucip - olacak kilde inkişaf etmel oğlu Emin ve bu iki canavra ği anlaşılmıştır. Cemil yakalandıktan kadının nasıl önüne &” lerini ve nasıl öldürd! ni anlatmış ve c unduğu yeri — göslel Zavallı kadın bi vakit başının bir kıtf bir kolu ve elbisesi hayvanlar — tarafında! rçalanmış bir halde ? ci bir vaziyette bulü! du.. Katiller bugün getirilecek ve adliyi im edileceklerdir. Bü — canavarca &İ meydana çıkarılmasi! ymetli idarecilerimize” an Küpeler nahiyosi * rü Ziya beyin fevkelâ” yreti görülmüştür. P affakıyetinden - dolay! beyi tebrik odeıiı; aliyet bina daha yaptırıldı Bu pazarda buğda, şiniği 62 kuruşa kad satılmış rençberin YW lmüştür. Hariçten g€ naf ta momleketle! mnunen avdet etmiş'” Giresunda faaliyet Giresun nahiyesi Bilal bey ve merköf arı ve Fırka jdare reisi Mustafa bey daşları Giresun nah kezinin imarı haki eli gündüzlü —çalı! Burada nahiye nin eyi havasındat etmek için ka Bu misafirlerin istirahatleri şehii nın evlerinde tayifi ' geleceklerin