22 Ekim 1934 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

22 Ekim 1934 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

Londra, 21 (A-A)— Harici. ye Nazırı söylediği bir nut ukta, Yügoslavya Kralının ve Bartunun kurbar. gittik- leri cinayeti takbih attikten ve Saray Bosna suikastını takip etmiş olan yaziyetle şimdiki vaziyet arasında te zat bulunduğunu söyliyerek demiştir ki: t —Saray Bosna hâdisesini Bulgaristan Yugoslavya Kralının ölü mü hakkında — Başvekil G. Georgiyef Avala Ajansı mu- habirine şu beyanatta bulu- nmuştur: _ —Mert ve cesur kardeş mi- Iletin değerli hükümdar ve rehberi Kral Aleksandrın feci ölümü Bulgar milletini de derin teessürlere garke- tmiştir. Moşum hâdiseye ait habe- rin akşamdan beri uyandır- dığı hoyecan çok heyecan çok büyük ve derindir. Bu heyocan ve toessürü yalnız Yugoslav milletinin uğradığı elim ziyaa duymak ve ona iştirak etmekte değil, Kral Hazretlerinin — şahsına karşı olan duygumuzda da aramak icap eder. Birkaç gün ?vnl Çarımızın ve Bulgar mille- tinin misafiri Kr. al Aleksandrın — Bulgarlar hakkında sarsılmaz dostane dugularını bu - vesile ile bir defa daha öğrenmek iuı'kân- imı bulabilmemizin ve Yugo- slava siyasetini sulha ve Bulgaristanla hakiki dostlu- ğa getiren kuvvetli idaresini takdir edişimizin de bu tee” Ssür ve hoeyecanımızc sesi vardır. Merhum Kral Aleksandrla Çarımızın geçen geneki gö- rüşmelerinde kararlaştırdık- ları ve hem fikir oldukları Bulgar-Yugoslav yılıı_nlığı meselesi bu — defaki .bofyı ziyaretinde umumi bir saf- haya girmiş ve bununla da Balkanlarda yeni bir başlan- gicin temoli atılmıştır. — Kral Aleksandr. feci stik- astın kurbanı olmuştur. Fa. kat kendi milletine bir idenl Vüsiyet otmiş bulunmaktadır. Ben eminim ki — onun ka binde yer tutmüş — olan Bul- Bür - Yugoslav yakınlığı g8- yesini tahakkuk — ettirmek için Kral Aleksandrın, çizdi- Bi ve takip ottiği yol üzeri- hde ayni hararetle yürüm- ekte dovam edilecektir. Bul- Bar milleti, kardeş Yugoslav l elemine kalpten da his. | takip eden felâket şimdi de vükua gelebilir. Fakat ümit ederim ki Avrupanın bütün devlet adamlarının nüfuzu ve nasihatlari bu uzak jhti- mali bertaraf edecektir Nazır İngiliz siyasetinin bu kederli günlerde hiç bir ta. ahhüde girmeksizin bütün sa- halarda sabır ve itidal tav - siyesinde bolunmaktan iba. KralınF__e_ciÖlü—mü Yugoslavyanın elem ve kederine iştirak ediyor. | | Bulgar Başvekilinin beyanatı. iştirak eder ve hiç bir zam- an unutulamıyacak olan kıy- metli ölünün önünde hürm. etle eğilir. Hariciye Nazırı G. Bato. lofun beyanatı: Kral Aleksandrın, meşum ve fecj ölümü ve bu suika- sta Fransa Hariciye Nazırı Barthounun da kurbon gitm- esi haberi Bulgar milletinde derin teessür — ve heyecan husule getirmiştir, Marsilya- daki, korkunç hâdise kardeş Yugoslav milletini yüksek rehberinden ve sevgili Kra- hından mahrum bırakmıştır. Bu derin kedori biz. de aynı kuvvetle bisseder ve bunu tamamile iştirak ey leriz. Bu elim ziya bize de 18- tırap vermektedir. Çüönkü merhum Kral, emel ve gaye edindiği ve tahakkuku için büyük bir hararetle çalıştığı Bulgar - Yugoslav yakınlığı ve dostluğunun — meydana geleceğine emin bulunuyor- du, Bu idealin tatbik ve tahakkuku etrafında Buülgar Çarı ile hemfikir — olduğu- na ve bu yolda çalışm- akta devam edildiği tak. dirde muvaffakıye- tin elde — edileceğine, Sofya ziyaretirde tamamile kani olmuş vo bu hususta tenev. vür etmişti. Kral Aleksandr artık hayatta değildir. O, Yugoslav milletinin tarihine |- miş bulunmaktadır. Fakat ğ:ln :ık ile başladığı sulh yolundaki messi meydanda- dır. Biz eminiz — ki tali ve kaderin kardeş Yugoslavya idaresini omuzlarına üyüks. eldiği zevat da aynı yolîiı yürümekte devam ıdılecektfr. Biz onlara ve onlırır_ı mil- letine, büyük ölünün ziyaın- dan doğan derin woıışıılerı- mizi ve taziyetlerimizi beyan SdNİki Başvekillerden Ale- ksandr Çonkofan beyanatı: Kral Aleksandr ve Barth. uya yapılan guikast sarsıcı bir tessür hasıl — etmiştir. ret olduğunu — söylemiştir. Nutku şu sözlerile bitir - miştir: — Sulhun azimli dostları olmak sıfatile yeni Yugoslavya hükümetinin pek güç olan mesaisini kola ylaştırmak Avrnpanın menfaati iktizasıdır. Müttehit müreffeh ve tatmin edilmiş bir Yugoslavyanın mevcudiyeti de — Avrupanın menfaati iktizasındandır. Uzak Şark misakı mı? apon gazetelerinde çıkan haberler tekzip ediliyor. Londra, 20 (A.A.) — Ame- rika, Japonya vo İngiliz imp- aratorluğu arasında bir uzak şark ademi tecavür — misakı aktedileceği ve bunun Japo- nya tarafından telkin edildiğ- ine dair bazı Japon gazeteler- inde çıkan haberler — serisi Londra mehafilinde ve salâ- hiyettar Amerikan makamat- ında teyit — edilmemekte ve böyle bir misak aktij tasavv- ur edilse bile buna Sosyalist lerle dokuz devlet muahedes. ini jimza eden devletleria işti- rak etmeleri şartile muvafa. kat olunabileceği irşat olun- maktadır. Japonya Gemiyeti; Akvama girmiyecek mi? Nevyork yolile — vazifesi başına giden Japonyanın İtal- yaya tayın ettiği yeni sefiri M. Yotaro Sugimera şu be- yanatta bulunmuştur: — Birleşik — Amerikanın iştirak etmdiği bir teşekkül | olduğu için Japonya Millet. ler Cemiyetine tekrar gir. miyecektir Bugün — için Milletler — Cemiyeti mu- hitinden — hariçte tosiri olmıyan bir Avrupa | küvvetleri ittifakıdır. Birleş- ik Amerika mesaisine iştirak ettiği takdirde Milletler Ca. miyetinin dünya sulhunun inkişafında çok mühim bir | Amil olacağına şüphe yok- tur,» Bu suikastin insani noktaj nazarından teessürü sarıcı olmakla beraber siyasi tec- ssürü de neticesinin ehemm- iyeti itibarile büyüktür, Bi- zi samimi olarak olarak mü- teessir etmiştir. Kral Aleksandrın siyaseti, iki hükümetin münasebatının eyileşmesi — hakkında ciddi esasları ihtiva — etmekte ye ümit vermekte idi. Biz Kral Aleksandrın ölümünden mü. tesadiriz, cidden mütecesiriz, Paşamız Turhaldar Anka- raya döndüler. Ankara, 21 (A.A.) — Baş. vekil İsmet Paşa Hazretleri beraberlerindeki zevatla dün akşam Turhaldan döndüler Purankarenin cenazesi Paris, 20 (A.A )— Dün Pa nteonda M, Puankarenin ce- nazesj önünden hiç durmak sızın binlerce holk geçmiş ve cenazeyi selâmlamıştır. Fransa Başveklli taziyet telg- raflarına cevap — vardi. Paris, 20 (A,A.) — Başve. kil M. Dumerg M, Bartunun vefatı dolayısile — kendisine gönderilen sayılması imkân- sız birçok — taziyotnamelere telgrafla cevap vermiştir. Macar Hariciye nazırı Romada, Roma, 21 (A.A.) —Macar Hariciye Noziri gelmiş ve Mossolini ile görüşmüştür Almanya Hava Mazırı Budapeşte, 20 (A.A) Macar matbuatı ceneral Gö- eringin Balgrattan dönerken Poştede birkaç saat kalaca. ğinmi — haber — vermektedir. Fakat — Başvekil ceneral Gömböşün — Varşovada — va Romada bulunmaları dolayı- ziyaret yapmıyacağı tahmin olunmaktadır. İim oluyor. Asiler büyük zayiala uğradılar Madrit, 20 (A A.) — Umu- mi intiba tonkil ameliyesinin hihayete erdiği ve ihtilâlci- lerin uğradıkları büyük za- | yiat ve tayaro bombardıma- | nları dolayısile kuvvej man- | eviyelerinin kırıldığı merke- zindedir. Asiler Lamuerada- ki hükümet katatı nezdine bir murahhas — göndererek teslirm olmaları için ne gibi şartlar ileri — sürüleceğini öğrenmek istemişlerdir. İtalya Otuz bin tonluk iki — zırhlı yaptırıyor. ihyası meselelerinden ziyade buğday meselesi ve Yugos- lavyanın, — komşuları jle ve (Devamı üçüncü da ) | Roma, 21 (AA.) — Otuz | bin tonlak iki zırhlının 28 teşrin evelde inşasına başla- nacaktır. Hariciye nazırı M. Kanyanın t sile M. Göeringin resmi bir | , Uğuna göre İspanyada — Deniz Konferansı silerin son kısmıda tes- - Amarika ve Japon murahkasları arasında e- görüşül- dül. Amerikan -Japon müzakeresi yakında başlıyor, AASAYI 4335 - GEEEREREAAAEAAAEAAAAA AAA 22 BİRİNCİTEŞRİN. Pozortesi 1934 AAA GAZDAA AAA D kuzüncüsene AF TÜREKDİL OUMARTESİDEN'MAADAİHER GÜN SABAHLARI ÇIKAR. —_——-— İngiliz Hariciye Nazırının mühim bir nutku | Basyvekil| Müddehit ve Müreffeh ve Tatmin Edilmiş Bir Yugoslavya Lâzım.. İngiliz Rericiye Hazını, sulhun azimli dostları olmak sıfatile yeni Yugolayya ükü- metinin mesaisini kolaylaştırmak Âvrupanın menfaati iktizasındandır diyor. IDARE E' | mahsusa T nTürkdili ABUNA (400, kuruştur. Arnavutluk - Akalliyet Meselesi. « Basa » gazetesi — Yunan — neştiyatına karşı cevap veriyor. Tiran, 20 (AA, ) — Arna- | vutluk tolgraf ajansı bildi. riyor Yunan matbustının Arna- | vütlükta Yuanan akalliyotinin vaziyeti hakkındaki jiddiası. na cevap veren Besa g si Yunan — Matbuatını eaki | zote- üdetlerini değiştirmemek ve Arnavutlak makamının pok cüzi olan Yunan akalliyetine karşı güya itisafatta bulun- duğüu hakkında tahrikâmiz haberler vermekle itham et- mektedir. Besa diyor ki: «Yunan matbuatı hamen hemen müttefik olarak bu mücadelode bulunurken mut- | | tasıl vorilen bu yanlış ha- berlerden her halde hasma zarar verecek birşey çıkar- bileceği ümidinde bulunma- ktadır. Yunan gözetelerile münakaşaya girişmek istome- mekle beraber gazete, Yun- anistandaki Arnavut — akalli- yeti ile Arnavutluktaki Yu- nan akalliyeti arasında bir mukayese” yapmağa mecbu- riyet hissetmektedir. Arna- vutlaktaki Yunan — akalliyeti yirmi bin kişiden ibaret ol- duğu halde 47 mektebi ve 92 — müallimi — vardır. Ba akalliyet Arnavutluk meeli- sinde iki — mebus tarafın- dan temsil edilmektedir. Ha- Ibuki intihabat — kanununa göre bir. mebusu olmak lâ- zim gelmektedir. Arnavut- lük hükümeti Bu mektepler için 176,000 (Fro) sarfetmo- ktedir. Krallığın bütün tebea. sının masrafı 195,0000 old- nispet yüzde Londra, 20 (ALA) — De- niz. konferansındaki — Japon heyeti ozası bugün Amerikan murahhas- larına bir merasim ziyareti murahhas | yapmışlardır. Amiral Yama- M. Madsuders M ve — amiral mato ve Norman Davis Sandleyin nezdine giderken amiral — Bartu — tarafından matbuata izah edilen hudut — dairesinde — hükü metlerinin siyaseti hakkında izahat vermişlerdir. M, Nor- man Davis Japon — amira hının * ziyaretini jade ede- cektir. Fakat Ameorikan Ja- pon müzakerelerinin ne gün başlıyacağı hakkında henüz hiçbir. tarih tespit edilme- miştir. Bu müzakerelerin İn- gilizlerle iki heyeti murah. hasa arasında yapılacak mü- zakerelerden s#onra başlıya- coğı tahmin ediliyor Ftansanın harici siyaseti, Havas ajansının — bildirdi- ğine göre çok eyi — bir SIİİİİ ve hlŞlİllhl"" Bilecik mobusu “l]l.ml Umum Haşriyat — Müdürü: Kenan Emin Balıkesir Şahmehmet sokağı dairel | ELGRAF: Balıkesir Türkdili, TELEFON: Vüshası 3, geçmiş nüshaları 25 kuvu!lur ŞERAİTİ: Seneliği 800, altıaylığı v Yunanistanın gazetelerinin tahkirâmiz sehizdir. Halbuki Yunan ha- İkının umüm nüfusta niRpeti yüzde 2,4 tür. Yunan İisanı kiliselerde, ticari mühabera. tta ve ticari besnbatta ser- best — birakılmıştır. - Yunan akalliyeti Arnavutlukta eml. âk ve arözi sahibi olmak hukukuna — tamamen sahip bulunmakta ve bu akalliyete ziraat kanunu takyidatı tat- bik edilmektedir. Besa, Arnavut akalliyetin- Yunanistanda aynı — sorbost muameleye tâbi tutulduğuna kani olup olmadığını ve çok namuskârane bir surotte söy. lemelerini Yunan gazeteleri- nden rica etmektedir. Gazete diyor ki: Arnavut hükümeti mektek- lerin idarosini akalliyet cem- aatlerinin elinde bırakamaz. Bütün bususi mekteplere ne- zaret etmek mecburiyetinde Aksi — takdirde — ka- nunu esasiyeo — mügayir olarak — imtiyazlar — ihdas ve pek cüzi olan — Yunan akalliyeti muvacehesinde ke. ndi milletine verilenden far- klı hukuk verilmemesi hak- kında olan umumi prensip- ten inhiraf etmiş olur. Bosa gazetesi Yunan ma- tbuatının iki memleket dos- tluğundaki harareti soğut- mağa çalışan bazı mohafile hoş görünmek için mektep- ler — meselesinde bu kadar gürültü yaptıklarını ve Ar- navutluk hükümetinin — ise bu dostluğa samimi - olarak ehemmiyet verdiğini bildir- mektedir. dir. membadan molümat — alan Eka dö Pari gözetesi Fran- sız harici siyaseti hakkında neşrettiği bir makalede bu siyasette değişiklik olmya- eağını bildirmektedir. Bu gazete, Fransa — ile Almanya arasında doğrudan doğruya anlaşma meselesine telmih ederek diyor ki: ,— Bu anlaşmıya ümitsiz bir surette tevessül edilebilir, fokat tehlikesiz bir surette değil, Hitler rejimi, daimi sürette seferber halinde bir 4 Almanyadır. Almanlarla an- laşmak için şunu söylemeğe ihtiyaç vardır: Bizim menfa- | atimiz Renden ileri geçemez. ! Merkez ve Şark Avrupasın: da istodiğiniz gibi hareket ediniz. Böyle —bir siyaset Hitler imparatorluğu ve on- un birçok müminleri önün- de Fransanın tereddüdü de- mektir, Almanya ile anlaş- mak bizim gayemizdir. Fa- kat böynelmilel — kanunlara riayet eden bir Almanya ile,»