31 Aralık 1934 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

31 Aralık 1934 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

— BAYI 4389 _— 31 İlk kânun Pazartesi 1934 TURKDILI GU)EARTESI'.DEN ÖZGE Irak Dış işleri Bakanı Ankaraya Geldi. Nuri Paşa 1 başbakanımızın öğ- le yemeyinde bulundu ve ata- tür tarafından kaaul adildi. Ankara, 30 (AA.) — İrak Diş işleri Veziri Nuri Paşa dün şehrimize gelmiştir. Ankara, 30 (A:A.) — İrak Diş işleri veziri Nur: paşa bugün öğle yemeğini Baş- kan İsmet İnönünün köşkle- rinde yedi. Ve akşam üzeri Çankaya köşkünde Atatürk tarafından kobul edildi. Ankara, 30 (AA.) — İç- eri işleri Bakanı Şükrü Ka- ya İstanbuldan ve Cümuriyet Halk Fırkası Genel kâtibi bay Receb Poker Kütahyadan dün dönmüşlerdir. T Alatlürk Türkiyenin tin Nufusu On Yedi Milyondur! Gizli doğum ve ölümlerin kay- dı bu neticeyi veriyor. Ankara, 30 (TÜRKDİLİ) — Nüfüs umum müdürlüğü, Tü- rkiya dahilinde gizli kalmış ve kütüğe — yazılmamış olup bundan evel yapılan füfus “ kaydının — neticesini almıştır. Bu netico gösteriy or ki, nüfusumuz kütük ka ydı esas tutulmak — üzere UIusIararasıÇalışması. Bu çalışma a nikbinlik göstermemekle beraber gelecek yıl için büyük ümıtler beslenmektedir. Cenevre, 29 (AA) — Ul uslararası genel kâtıbi yıllık çalışma bilânçosunu neşret- Bu faaliyet fazla ni- kbinlik göılermenvilu ber- aber gelecek yıl için büyük) ümitler beslenmektedir. Bu bllnşoyı 1933 buhra- 16,720.000 i bulmuştur. Yani Türkiyede son nüfus tahriri ile şimdiki rakam — arasında hemet — hemen 2.5 milyon fark vardır. Maamafih, kürü- İtayın verd ğı karar dahi ndo kayıt muhamelesi deva- mdadır ve bu son rakamında yükseleceği umulmaktadır nlarından sonra 1934 yılı si lâhsızlanma müzakerelerinin bırakılması gnfl müna- ve uluslararası sebetlerinin zorlaşmasını kaydettikten sonra, Afganiş- tanın ve Sovyetler l-ırlığinin uluslararası derne- Tü “Türk - Elen Dostlugu Elen Başvelıılx bay Çaldan.ı gazete İstanbul, 30 (TCRKÜIU) — Yunan başvekili M Çalda ris, Yürk. Yunan müsosebatı ve son konuşmalar etrafında Yunan — gazetecilerine yeni beyanat vermiştir. M. Çaldar is, iki devlet adamları aras - nda karş likli — menfaste ve bagünkü daruma — taallük eden işlerin konuşulduğanu fakat bu — meyanda kisve kanunundan mülhem olarak papas kıyafetinin bahse mev- B einebter glesisiz. cilere neler sö ledi? Bay Çaldaris GÜNLERDİ Dikr S Çal;şd;naıı Komlsyon - tetkiklerini - bö'irdi. Ankara, 30 (TÜRKDİLİ) — Movcud dergi derle- meden başka umuml şe- kilde kullanmıya osas ol- ve | mak üzere yeni bir komis yonun hazırlanmıya — seçil- diğini bildirmiştim. Bu komisyon faaliyetine devam etmektedir. — Şimdi. ye kadar yapılan — tedkik larin neticesinden — anlaşıl. dığına göre (her, hep, harf kelima, gey, saat, — vakit, JAfj kelimelerinin aslı Türk- Komisyon tedkıkle bitirmiş kararıni e.dir. rini vermiştir. Balkan ökünomi konseyi Ankara, 30 (AA) Bu ayın onunda Atinada top- lanacak olan Balkan öko ve nomik konseyinde buluna- | cak olan Türk milli ko. mitesi azası yarın İstan buldan Atinaya gidecektir Gümüriyet Halk Fırkası nah'ya ve kaza kongraları, Ankara, 30 (A-A ) — Cüm- mriyet Halk Firkası - vilâyet kurumları ocak — ve nahiye kongroleri bitmiştir. Merkez ve mülhakattaki kongrelerin en ziyade göze çeken tarafı sıcak ve alâkalı olmakla be- raber bayanların da bu kon grelere iştiraki ve fırkamız da faa! mevkiler almaları dır. AM L l Macar | Küküneti memurların ke- , surlarını meydana - çıkar- mak için geniş - tahkikata girişti. Budapeşte, 29 (AA) Macar ujansı bildiriyor: Diş- arı işleri bakanı — Bay De Kanyu, Pesti Nuplo gazetes- ine beyanatta — bulunarak Cenevre konuşmalarının bü- yük diplomusi imtihanı olm- uş, Mucarjstanın |ır.-ıııjıııı korumuş ve uluslar kurum. ünün ötoritesini — Mukafaza eylemiş olduğunu söylemiş- tir. Bay De Kanya, devam ederek dömiştir ki « — Macaristan hükümeti Macar memu:larının muht>- sözüne mol batalarını, kusurlarımı ortaya çıkarmak için geniş bir tabkıkala — girişmiştir. An gak uluslar kurumunun al mış olduğu — kararda da Ühil bu hatalardan ve ku- surlardan oncak bir — ih- Umal olarak — bahsedilmiş- tir Macar - bükümetinin ön csden - yapmış olduğu araş tırmalar, zörbalık kurum ları ve zorbaların — ieranti hakkında kendisine malümat verilmemiş olmasından do- layı güçlükle kurgılaşmıştır Mucaristanın — dışarı işleri sıyasası daima barış sever uzlaşmayı arar bir zıhni- | yetten müshem — olmuştür. Macaristan — her zaman doğrudan doğruna — müze- kerelerde bulunmiya hazır olduğunu — ilân otm . ştir. Fakat bu — müzakerelerin | gine girmesi Sar reyiamının bir ulus içinde ve bitarafa. ne hazırlanmasını ve nazik bir mesele olan Macar Yug Oslav ihtilâfinın hallini me- mnuniyetle bildirmektedir. Toknik kurumlar - faideli işler görmüşlerdir. Buna binaen Bay Benes blânçonun tanziminden sonra neticenin hiçbir. suretle — ümit kırıcı olmadığını ve müsbet hayır. kâr kuvvet ve temayüllerin tahrikâr kuvvetleri mağlüp ederek felce uğrattığını sö yliyebilmektedir. Bu hayırkâr kuvvetler ar asında, ön safta uluslar der neği — bulunmaktadır, 1934 yılındaki sıyosal işlere geli- nee blânço, Tâtin Amerikası mes jleleri üzerinde durmak- ta ve Pero - Kolombiya iht- ilâfının — neticelenmesinden dolayı sevineini gösterdikten sonra bütün azanın — silâh ambargosunu kabul etme, leri suretile Şako ihtilâfının da neticelenmesi için yapı- lan gayretleri sikreylamok- tedir. Uluslar derneği ( En- telektuel) iş birliği çalışma- | Devamı ikjaci sayfadu) hukuk - beraberliği dayanması — şartile. Tana havzasında barışın | berkitilmesi — bir takım devletler grupu tarafından yapılan — diktatörlük — şek- ( linde telâkki tasavvur edilemez | Roma — misakına - Bazı gartler altında - her davlet girebilir. Roma — proto. kollarının — gümul — dajresi geniş olsun veya geniş olmasın bu - protokolları- il esasına ve ham etmiş olan fikirlerin telâkkisine bağlı bir şey- dir.» Ökonomik Hayatımız her gün daha çok eyileşiyor. Ankara, 30 (TÜRKDİLİ) — Memlekette ökonomik haya., tta gözle görülen ve roka mlarla tesbit edilen çok iyi bir kımıldama vardır. Son tesbit edilen molümata göre memleketimizdeki fabrıkala> rin istibsalât kıymetleri bir sene içinde onaltı milyon li. rolik büyük bir fark göste- rmiş ve yükselmiştir. K -.LKAR i Türkiyenin Nüfusu On Yedi Milyonu buldu. gesi Başyazt'a Çıkarım Genel Çevirgeni: Türk Dili Evi Balıkesir Yıllığı: 800, altıaylığı 400 kuruştur, sayısı 3 kuruş I Düuküzünen — Yıl MERER :Bilecik saylavı HAYRİ KARAN K. E AKMAN Günü geçmiş sayılar 25 kuruştur. Cümuriyet Meydanı Ve Yollar Genısletılıyor Hükümet caddesı genişletilecek - pazar yerinin yapılmasına he - men başlanacaktır. ; belediyeye ait akarlar satılığa çıkarılıyor. Genişletilecek olan hükümel caddesi Vali ve belediye başkanı Bay Salim Gündoğan ken tn bayındırlğı — yolunda başlad ği güzel — çalışması, na devam etmektedir Başkanın teklifi ile dün belediyeo encümeni bir ka rar vermiştir. Belediye a- karları — satılacak parası Türk dili ile duygular: ile hökümet caddesi genişletilecek.Cümuriyet me- ydanı büyütülecek ve Ali Şuuri okulu — karşısındaki arsalara bir pazar — yeri kurulacak. Duyduğumuza göre bü- tün bu işlere belediyeler ( Devaimı ikinei sayfada ) Çizmeden Yukarı! Ne güzel sözdür — şu: Çiz meden yukarı çıkma!. Çizmeci, çizmeden anlar Terzinin diktiği erkaljn iğ- riliğini düzeltmeğe, tergiyi bu yolda — bilgilendirmeğe kalkışan çizmeciye ne kadar gülünse yine azdır. Terzinin de kendi — iş sınırından ne bir karış — yukarıya, na de bir karış aşağıya karışması doğru olabilir. Kafa işi de böyle.. Onda da çizmeden yukâ riya çıkmamak gerek,. Az bilgili bır kafanın bütün gü- cünü verse do kavrıyamıya cağı işlere karışması vo bu, böyle olmamalı, şöyle olur- #9 daha eyi olur gibi yavan sözler gwalumeıı. çizmeci- nin, terziyo terzilik taslama- sından deha az gülünç de gildir. Çizmecinin, terzinin işina karıştığı az — görülmüştür. Ne kadar eyi.. Lâkin. Kısır kofanın; ol- Bua kafaya öğüt vermeğe kalkıştığını — ve onun tam olarak yaptığı işe eksik di- terter — tepindiğini çok gördük ve Jüydük., Ne ya: zık ki 'ılrnmlu-yıı de Hele, çizmeden yukarı $> kmayı kendilerine iş idinen asözde yazıcılar!.» ve Yüreğim yanıktır buasözde| 3 yuzıcılaredan doğrusu... Neden miz. Çünkü onların tek bir ül- küsü vardır ve bu ülkü de | şudur Çixzmeden yukarı çıkmak.. Bir «sözde yazıcın hep bu kötü —ülkü için çalışır, didinir. Onun; masa — önüne oturması, kâğıdı önüne çak- mesi, kalome uzanması, ka- fasının varını, yoğunu bir yumak gibi didik didik et- mesi hep çizmeden yukarı çıkabilmek içindir. Bir «sözde yamcır İhsır küfası ile olğun kafaya öğüt verir; Sevinir. Tam işe ye- rım diye barbar bağrır: Bö- bürlenir.. Dosdoğru gidenle. re kendisinin de sonu nere- ye çıkacağını kesdiremediği eğri bir yol gösterir: Övü- hür. Bütün bu sevinmeler, bö- bürlenmeler, övünmeler çis- meden yukarısına karışmak- dan doğar. Dedim ya, yüreğim ya- nıktir benim bu sözde yazı- cılardan.. Weile No olurdu sanki?. Bu sözde yazoılar da tam işe yarım, doğruya eğri demekton; — olğün — kafaya öğüt vermektan vazgeçseler de işinin eri olan terziye dikiş — öğretmeğo kolkışan dolu bir — çizmeci gibi gülünç olmasalar.. Ya sonra ülküleri mi ne olacak?. Adam siz de böyle ülkü olmaz olsun,., Cevdet Aydemir