13 Mayıs 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

13 Mayıs 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

TÜRKDİLİE 13 MAYIS PERŞEMBE Parti Kamutay Gurubunda | Başbakanımızın l9.i7 GÜNDELIK SİY'ASA I. G—AZETE Taç geyme merasimi filme çekildi. İngiltere Kralı Altıncı Jorjan taç yeyme merasim- inde çekilen film bugün tayyare ile Fransaya geli- rilecek ve Vindsor Dükü ile Madam Simpson tarafın dın edileceklir Te-, masları Memnuniyetle Karşıl andı.. Kariciye Vekili vekili 8. Şükrü Saraçoğlu konuşmalar hakkında Parti gurubunda izahat verdi.. B. Şükrü Saraçoğlu Ankara, 12 (A A.) — Cum- guürübunun dünkü toplantı- sında Hariciye Vekili vekili | Şükrü Saraçoğlu dış pole tikamızın son durumü ve Hatay meselesinin son safha sı hakkında verdiği izahat tasvip edilmiş ve Başbaka vımıziın Londra seyahati ve yaptıkları te maslar ve burada gösterilen Pariste iken geniş muhabbet ve samimi dostluk tezahüratını bildiren Izabat büyük bir memnuni: yetle karşılanmıştır. Ankara, 12(A.A) — Ka mulay bugünkü toplantırın da Türkiye — cumhuriyeti ziraat bankası kanununun müzakeresine devam etmiş ve ellinci maddesine kadar olan kısmını kabul etmiştir Kamutay cuma günü top huriyet Halk Partist Kamutay, lanacaktır. Atatürk Hitlere tesssürlerini bil- ' dirdiler Ankara, 12 (A A ) enburg balonunun fe'llıele Oğraması müönasebetile Rel *İcumhurumuz Atatürkle Al. Man retsicumhuru ve baş Yekili Hitler arasında tecz Sür ve teşekkür telgrafları tenti edilmiştir. Binicilerimizin Muvaffakiyeti Ankara, 12 (A A) Pa ::le milletler arasında ku yarışında ekibimiz umu Miyetle iyi bir * derece al- Mıştır. Üeşinci umumi müfettişlik Tâyihası- Başvekâlette Ankara, 11 (Hususi) — Be ı('kl umumi müfettişlik teş BUt için hazırlanan- lâyiha, nlııleıe verilmişlir. Mussolini Kumandanlarla - konuştu Roma, 12 (Radyo) — Bu '.' B. Mussolini Venedik Tayında, bütün İtalyan ku Andanlarını kabul etmiştir. Mussolini bunlardan bay- hriye röesasını da ka- #lmiştir. Bu resmi ka- © parti şefi ve bahriye —q::':n da hazır " Düçe * n vatana kar- h'“h- vazifesinden bâhis Butük irat etmiştir. bulun- Tarihi Güne dair canlıhir kon- İorans Ankara, '12 (A.A.) - Dün gece Halkevinde Bo lu mebusu Cevat Abbar Gürer Atatürkün bundan ©n sekiz yıl önce Sam- suna çıktığı günü kutlu lamak için yapılacak bü- yük spor ve gençlik bay ramı dolayısile o günlere takaddüm eden hâdiseler etrafından canlı hâtırala râ müstenit bir konferans verimiştir Konferanstan sonra balk şarkıları söylenmiş, halk oyunları oynanmış ve bir piyes temsil edilmiştir. Bu arada Büyük Önder Atatük de Halkevini şeref- lendirmişler ve alkışlanım: ışlardır. TÜRKDİLİ: Radyo ile de nükledilen bu değerli konferans şeh rimizde radyo bulunan umumi yerlerde * ve so- kaklarda halik tarafından derin bir alâka ile din lenmiştir İskenderun Limanında Türkiyeye Serbest Mıntaka Verilecek.. | Son Genevre görüşmelerinde pasta, gümrük, para mo- ınlılanııı di kıııılıı mıldı İskenderunun Ankara, (A.A) Cenev- rede toplanan eksperler ko- l mitesi İskenderun limanında Türkiyeye serbest bir mınla- ka verilmesini, para, pow- ta ve gümrük idaresine ait meselelerin bazı kabul etmiştir. İstanbul, 12 (Hususi) — Hariciye Vekilimiz B. Tev- fik Rüştü Aras, Ankaradan buraya gelmiş ve İngiliz se- firile uzun müddet konuş: muştur. B. Tevfik Rüştü vaki esaslarını Aras, gazetecilere beyana tında: umumi görünüşü — Cumartesi günü Bükreş | yolu ile Cenevreye gidece gim Uluslar sosyetesi — konse yinin bu seferki toplantısın | de Romanyadan Hatay meselesinin kati ne tceye bağlanacağını kuvet le ümit ediyorum, demiştir. | Hariciye Vekilimiz. Bük- reşten geçerken — Romanya ricalile siyasi temaslarda bu” lunacaktır. Son gelen haberlere göre Başvekilimiz — İsmet İnönü, Hatay meselesi Cenevrede müzakere edilirken, Pariste bulunacak ve Fransız ricalile konuşmalara devam — ede cektir. eei Göçmen evleri yapılıyor. Ankara, 11 (A A)— İğdir gelecek göçmenler için 248 evin te: | melleri dün merasimle atıl. | mıştır. ı Londrada Dü ON BİRİNCİ YIL SAYİ: 10123 n Büyük Merasim Yapıldı.. Sa Ma]este Altıncı Jorja Hıç Bir Krala Nasip Olmıyan Tezahürat Yapıldı. Kral Tam Tacını Geyerken Yüzbinlerce Halk: « Allah Kralımızı Korusun.» Diye Haykırdı.. Londra, 12 (A A)— İagl- liz Kralımın taç geyme me rasimi bugün Londrada ya pılmaktadır. Londra baştan başa do nanmış seyirci alayın geçeceği cad elerde yer almıştır. Vestimister kilisesi söyle- necek sözleri dinlemek için dünyanın en uzak mıntaka karına radyo ile bağlanmış- tir. Dün akşam Kral tarafın- dan Bokingam — sarayında | 450 kişilik bir ziyafet veıllııııı ve ziyafeti Avam Kamarı reisi tarafından bir kabul resmi takip etmiştir. Londra, 12 (A.A.) — Ser | best İrlânda hükümeti par- | İâmentosü dün yeni ana ya- | sasının ikinci müzakeresini yapınış ve başvekil nutkunu | İrlânda lisanile vermiştir Parlâmentoya İngiliz bay rağı çekilmiştir. Taç geyme merasimi mü nasebetiyle nümayiş yapıl maması hakkındaki tebliğata rağmen nümayiş yapan İr. lândalı cumburiyetçilerle polis arasında şiddetli çar pişmalar olmuştur Londra, 12(A.A) — İngil | tere kral ve kraliçesi bugün | Saat oniki otuziki ve on iki otuz altıda Vestminster kili- büyük taç geymişlerdir. Bu —merasime baş — peskopos sansör edildikten son İngiliz sesinde merasimle ait Tılın yan arabalardan sonra hava açılmıştı. Prenses Margarit saçlarına beyaz kordelölar takmışlar- Kral saat tam — 12,32 de kilisede tacını geymişti. Ki Tisenin dışarısında — bulunan halk hoparlörlerle içeride kilerle birlikte “Allah kra lımızı korusun, Diye bağır mışlardır. — Birkaç dakika sonra toplar atılmıştır. Kralın kiliseden çıkışında şindiye kadar hiç bir erkeğe, hiç bir | kadına ve hiçbir krala nasip olmuyan tezahürat yapılmış tır. Baş peskopos — mih rabın önünde tacı eline ve kral için dua tmişti İşte bunu mütea: tarafından | sinemalarında gösterilecektir | Yarnız Vindsor Dükü taç ! geyeme merasimi ile s#okak gösteren ve kendisi için sureti mah- susada hazırlanan bu filmi yarın ekşam Cande şatosun lİarın manzarasını da madam Simpson ve yakın dostlarile seyredecektir. | Bu film kendisine tayya | ve ile gönderilecektir Hükümdar ailelerini aşı- — Rus Kumandanları a Yasindami- | him dağişiklikler yapılacak | — Moskova, 12 (Radyo) Tas Ajansı, Rus ordusu ku manda heyetinde — mühim | değişiklikler olduğunu yaz | makta ve bir İiste neşret mektedir. Bu İisteye göre, birçok kumandanlar değiş tirilmiştir Rus ordusu erkânı harbi yei umumiye relsi Maraşal | Tuhaçeviski, Volga havalisi ; umum kumandanlığına ta- İ yin edilmiştir. ve Elizabet pek neşeli idi- | | ler. Her ikisi de beyaz elbi se geymişler ve ve üç dört milyon | | dır. kip yüzbinlerce halkın “Al. lah kralımızı korusün., Hay- kırışı etrafı çınlatmıştı. Londra, 12 (Radyo) — Bu gün sokaklar bir tiyatro sahnesi haline gelmiştir. Ak- lin kabul etmiyeceği rüya- da görenlerin bile inana- mıyacağı periler memleke- tine dönmüştür. Londradaki içtima yalnız Britanya İm- paratorluğu azasının değil, bütün milletlerin akdettiği bir içtimadır. Şehir canlı bir. manzara arzediyordu Halk kütleleri AZ sonra ceryan edecek olan büyük merasim için sokakları doldurmuştu. Londra, 12 ( Radyo ) — Kral ve kraliçe saraydan ara- ba ile çıktıkları vakit halk tarafından hararetle alkış- lanmışlı Japonya Franko Hü- kümetini Tanıdımı?. Asiler Bimıo;: Umumi Bir Taarruz Hazırlığı Yapıyorlar. Asi Iİspanyol askerleri eepheye gidiyorlar. Paris, I2 (A A ) Ajansı bir. Salamanka rad- yosunun bir. haberine göre Japon hükümetinin Franko hükümetini tanıdığını bildir - mektedir. Salamanka, 12 (Radyo)— 150 asi tayyaresi Bilbao müstahkem hatlarına taar- ruza hazırlanmaktadır. Bu tayyare taarruzuna 14 tank ve piyade kuvvetleri de iştirak edecektir. Bilbao, 12 ( Radyo ) Bask cumhburiyeti reisi B Agira, Bask müdafaa ordu: (e crcereRECELEBECERE | Royter 3 SON HÂTIRA Üç Büyük Savaş Hâtıralarını Canlandıran Hakiki Bir Roman Yakında Neşre Başlıyoruz. bilfill eline almıştır Tokyo, 12(A.A) — Japon Hariciye nezareti Japonya- nın General Frankonun bir ticaret — mukavelenamesini imza etmesine mukabil Franko hükümetini tanıyacağına da- ir olan haberleri tekzip et- mektedir. Gijon, 11 (ALA.) kümet milisleri Belmonte mıntakasında — mühim bir mevzi olan Riviellesi işgal Asilerin muka - Ha- etmişlerdir. B di