9 Kasım 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

9 Kasım 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

SAYFA: 2 TÜRKDİLİ Belediye Umumt Meclisinde Okunan Rapor: Hükümetin BelediyemizinBir Yılda fcraat Yaptığıİşler.. ( Geçen sayının devamı ) 6 — Şehirde mevcut han ve nalbant ahırları muaye- ne, badana ve dizenfekte edilmiştir. Zabıta Teşkilâtı Halkla en olan ve sıhhat kanunile di ğer hususi kanunların tah mil ettiği muhtelif vazifeleri ifa eden zabıtamızın mesal si kadro darlığına rağmen mucibi memnuniyettir. Şehirin intizam ve temiz liği, halkın ve esnafın sıhhi durumları, inşaat ve tamirat itlerile nakil — vasıtalarının daimi konturollarile alâka dar olan bu datre kadrosu na kır bekçileri de ilâve ed ilerek mezruatın muhafazası da tahtı temine alınmıştır. Belediye yasaklarına, ay- kırı hareket edenler hakkın- da zabıt tutulmuş ve bir se- mede (375)| kişi tecziye edil- ; İtfaiye teşkilâtı Şehirin yangından muha fazası ödevini verdiğimiz bu şubeden azami istifade min maksadile İtfalye efra dına dalimi talim yaptırılmış fazla teması ve gaz ve havaya karşı korunma kuraları ikmal etti- rilmiştir. İtfalye için yeniden 300 | metre hortumla ala hortum- ları satın alınmış, arazozlar- da görülen noksanlar ikmal ettirildiği gibi altı dane talumbası da tamir ve islâh ettirilerek lüzumu halinde kullanılacak bir şekle kon- ulmuştur. İtfalye teşkilâtı- mıza yeknasak elbise giydi- rilmiş, gece nöbetleri ve me sai şekilleri proğramlandırıl- mıştır. el Bir sene PS5)| yangın bunlardan | 12 | &i mevzli söndürülmüş ve (3| çü kıs men yanmıştır. Temizlik işleri Şehrimizin temizliği ile alâkadar olan bu branşımı zin bir yıl içindeki fanliyeti gunlardır! 1 — (15) Çöp arabası, (6) el arabası (3) sulama ara- bası ile (12) süpürgeci ma- hallı göre taksim edilerek şehrin her gün mahalle ve sokakları temizlettirilmiş ve umumi arazozlarla sulattırı! mıştır. 2 — Şehir dahilinde [634] yerde lağam bacası açtırıla rak tamiri yaptırılmış, Ay- gören, Kurupınar, Karakol Çamlı sokak, Sakarya: içinde şehirde da yeni sokak, Kömürcü «so- | kaklarında, Kayabey mahal lesinde Kayabey caddesi, Börekçilerde, Bakırcılar ar- astasında ceman |(1360) met. re yaptırılmış, Yeşilli cadde- sinin İağımı açtırılarak şehir sularımı alacak genişlikte ve (210) metre uzunluğunda ye niden yaptırılmıştır. 3 Şehirdeki Umumi helâlar Islâh ettirilmiş, biri parkta, diğeri İzmirler ma- — hallesinde iki tane umumi vakası olmuş, | 4 — Cumhuriyet alanın lağımların daki fenö koku rılmıştır Hukuk İşleri Belediyenin hukuk ve ve. caibini kanuni mevzuuata dayanarak ifa ve istihsal et- mek mevkiinde olan bu şu- bemizin bir senelik mesai sinden memnuniyet neticeler alımmıştır Mahkeme işleri: - Bu içinde 3 tane bukuki! dava açılmış. 'ki tanesi — Belediye lehine intaç edilmiştir. İdari davalar: Bir yıl için- de Belediye aleyhine |7)da va açılmış, bu davalardan (6) & lehe ve (I) ri aleyhle neticelenmiştir. Adliye tera işleri: Beledi ye alacaklarından dolayı 53 verici icraf dava açmış, bir kısmı tamamen ve bir kısmı da taksitle ödenmek suretile 41 davanın sonucu alınmış, 12 rak 937 yılına devredilmiş tir. İstimlâk İşlerine ait dava lar: 3 Dava açılmış, 2 tanesi | neticelenmiştir İmar işleri Şehrimizin günden güne yentleşmeğe ve güzelleşmeğe olan istidadını hepiniz görü yorsunuz. Memleketimizdeki parklar. bahçeler, kulüp, stad yerleri, yollar meydan ve kaldırımlar bu imar faa liyetinin — güzel teşkil etmektedir. Asağıda arzedildiği — veç. hile mubammenatı 130 bin lira ve tahsilâtı 117 bin li radan ibaret olan bütçemi zi yüzde 30 zu idari kızma misallerini ayrıldıktan Belediye ve Cum huriyet bankaları hisseleri verildikten sonra kalan tah- sisat ile Balıkesirin inkişaf ve imarının istilzam ettirdiği işleri proğramla başarmağa çalışmaktayız 936 Yılı içinde eski bele diye meydanın tesfiyesi yap: tırılmış ve (1600) metre mu- rabbarı parkesi yeniden ta mir ettirilmiştir. Yeşilli cad desi, Tophane sokağı, Öz alp caddesi, Orhan ve Yıl dırım caddelerinin kaldırım- ları yeniden sökülerek | mir ettirilmiştir Cumhuriyet meydanı * bi- raz daha genişlettirilmiş, ye- niden tanzim edilerek orta- sındaki partel düzettirilmiş- tir. Vasıf Çınar caddesi; Kü | çük park ve çocuk bahçesi tarafından genişletilmiş ve | çocuk bahçesi Atatürk par- kıma — nakletlirilerek duvarları yeniden | mıştır. “Halkevi yanındaki umuml | bahçe bitişiğindeki evler tama- mile istimlâk edilmiş, Bele- | diyeye ait bahçeye ilâve ed- ilmiştir. etraf yaplırıl- | mektedir. gi | neşretmeme &i için fenni bir surette (8| tane sifon yaptı- | yıl | dava da derdesti rülyet ola- | Proğramı (Baştarafı birinci sayfada) i Buna söz veriyo Bütün vüsatımızla ça ( Allah muvaffa- rum hşacağız kiyet versin'sesleri alkışlar ) Bundan sonra tektar ruz î | | İ nameye geçilmiş Van gölü işletme idaresinin 1932 ve mali yılı son hesabına ait mutabakat beyannamesinin görülmüş olmasına dair Di- vanı Muhasebat riyaseti tez kere ile Van gölü işletme idaresinin 1932 yılı son he- sabı hakkındaki kanun lâyi- hası ve Divanı Muhasebat mazbatası kabul | edilmiş ve bunu — müle akip — Büyük Millet Mec lisi 937 yılı mart, nisan, ma yıs, baziran, temmuz, tos ve eylül ayları ları hakkındaki | | raporları okunmuş ve daimi | encümeni ağus- | hesap- murakiplik encümenlerden muayyen mi ktarda dalmi aza tefriki su vekâletlerde karşılık ayrılan retile h encümen'erden ikişer memurin kanunu muvakkat encümeni Adliye, Bütce, Da- hiliye, Maliye. Milli Müdafaa encümenlerinden beşer aza tefriki surelile müteşekkil orman kanunu muvakkat üyeden müteşekkil | encümeni ve Dahiliye, | ktisat, Maarif, Maliye, Nafıa, Sıhhat ve İçlimai Mu avenet encümenlerinden seçi-| len üyelerden müteşekkil vilâ -| yetler hususi idareleri kanun Tâyihaları muvakkat encümeni! riysetla | teşkili ve makam bundan sonıa — içtimaların saat 15 te olması hakkında ki teklifi kabul edilerek çar şamba günü saat İ5 te top- hanılmak üzere içlimaa nt hayet verilmiştir açları dikilmiştir. Hamtdiye caddesine de yeniden ağaç diktirilmiştir. Şehirin üst kısınındaki ça mlığa ormanlardan getirtilen (T100) çam ağacı cıvar ilâve ettirilmişlir. Asrl mezarlık içindeki ana caddenin kaldırımı yeniden yaptırılmıştır. Çayderesi üzerindeki ah şap beş köprünün “tamiri yaptırılmıştır. Cumhuriyet neslinin imar kudretine büyük bir delil teşkil eden Atatürk — parkı- nın 29-Birinciteşrin 936 tari- hinde açılına töreni — yapıl mıştır. Plân dahilinde takâ- mülüne çalışılmaktadır. 936 | Yılı içinde yeniden (16)| bin | metre murabbalık saha tan- | zim ve park baline getiril. miştir. Yüzme havuzunun yeri tayin edilerek duvarları yaptırılmıştır etraf Ha vuzun alt tarafında tenle ve | spor sahaları için yeniden 8 bin metre murabbaı yol tes viyesi ve diğer kısımlarda (5600) metre murabbı mik tarında şosa (6000) metre | kordon yaptırılmıştır. Umu Mi havuzun etrafındaki el- ektrik tesisatı tamamlattırıl. mış ve alt kısmında 28 ta- | ne daha direk dık:lnlmiç,l | hatları ve abağorları ikmal Milli kuvvetler caddesinin | tarafeynindeki ağaçlar de- Giştirilmiş ve yerlerine kıymetli ve yaz kış yeşilliğini muhafaza n lükstürün ve açer ağ- | | ettirilerek ceryana bağlan mıştır. Parkta yaptırılmakta | olan gezino ikmal ettirilerek parkımız bu gazino ile bir | kat daha süslenmiştir. ( SONU VAR ) |len dikten sonra Vali B. Ethem | yaşlarındaki 9 IKİNCİ TEŞRİN 957 ” ŞE HİR HABELERI Koy Kalkınması Faalıyetl Bir 1168 Muhtar İçin Dün Kurs Açıldı.. Valimiz B. Ethem Aykut dün kursu açarak ilk dersi verdi. Köy kalkınması işleri ve köy çalışmaları — hakkında aydınlatmak üzerine merke- ze bağlı nahiye ve köy müuh- tarları için açılacağını bildir- diğimiz kurs dünden - itiba ren faaliyete geçmiştir. İstiklâl marşı saygı tle din- | Aykut tarafından açılan kursta e müdürleri, — bulun- | muplardır | B Ethem ÂAykut kursun açılması gayelerini, köy, hü kümet ve devletin milli iş- | lerini anlatmak suretile ilk dersi vermişler, Cumhuriye: tin, köye, önemi anlatmmışlardır. | B Ethbem Aykut ezcümle | demişlerdir ki. *— Bu kurslar icap ettikçe| toplanacaktır. Köy burada, köylüye verdiği | kanunu — hakkında bir mektepte imiş gibi verilecek derslerle tenev vür edeceksiniz. Köy işleri | bakkında kabil olduğu ka dar bilgi almanız lâzımdır.. B. Ethem Aykut hükü- | metih köy kanunu ile 14 milyon köylüyü kaldırmak Çistediğimi, 14 milyonun kal | kınmasının bütün bir mille |tin kalkınması demek olduğunu | kaçakcılıkla mücadele, Türk Hava Kurumuna yardımın milli vazifeler arasında bu- İunduğunu, bunların takip | edilmesinin ve hükümetin | dilediği gibi — yapılmasında | her muhtarın birer vazifesi bulunduğuna işaret etmişler | | nası maçlarına pazar | de devam edilmiştir ve Büyük Kurtarıcının adı- nı saygı ile anarak sözlerine | son vermişlerdir Valimizin sözleri alkışlarla sona ermiştir Bonu müteakip — Sıhhat Müdürü B. Muhlis tifo, kızıl, kızamık gibi bu laşıcı hastalıklara — dair bir ders vermiştir. Nüfus Müdürü B. Hikmet Çınar da Devletin takip etti —N — Yurdlular | Gücü Yendi.. Pazar günü İdmapyurdu | ile İdmangücü arasında hu sus! mahiyette bir maç ya- | | pilmiştir. bu — maçı sonra 1-7 Idmanyurdu iyi bir oyundan kazanmıştır. ——— /| İhtiyarı Düşürmüş.. Anafartalar mahallesinden tahalldar Abdullah oğlu 15 Mehmet 60 yaşlarındaki Adile adında bir kadımı iterek' düşmüştür. | İbtiyar muhtelif yerlerinden yaralanmıştır. Çocuk yakalanmıştır. sürekli | | zaffer Uzkur; Suner; | | mümessilliklere ği nüfus siyasetini, — nüfus çokluğunun — ehemmiyetini, gizli anüfusları, örüm, do- ğum vakalarını, gayrimeşrü evlenmelerin zararlarını, ye- ni doğan çocukların nüfusa kaydedilme şekli ders vermişlerdir Kursa 168 muhtar iştirak etmektedir üzerinde Bu gün de derslere devam edilecektir. Manisada E) Bıgadıç tmayıîmm tuhakemesine dün, başlardı Bığadıçta öğretmen Na- zifin üç buçuk — yaşındaki çocuğu İlteri feci bir şekil de kesen Halil oğlu Kasını, Kasımın babası Cellât Ha- Li, annesi Emine, kız kar:- deşleri Ümmü ve Zehra ile Kara Mustafa hakkındaki davaya dün ağır cezada baş” lanmiştır. Dünkü muhakemede suç: luların sorguları - yapılmışı bazı şabitlerin — celbi . içlin mühakeme iki kânunevvele bırakılmıştır. Sori Maç Bugün Yapılacak.. (dmanbirliği ile - bugün Hazilli Mendiresspor takımı karşılaşacaklar. Manisa, 7 (Hususi)— Gar bi Anadolu futbol şampiyo- günü Saat 15 de Çanakkale bölgesli şampiyonu olan Bi ga İdidânyürdü ile Aydın bölgesi şampiyonu olan Na zilli Mendiressipor takımları karşılaştılar. Neticede Men C. H. Partisi Ocak Kongreleri..: C. H. Partisi ocak kon greleri devam etmektedir Hisariçi ocağı pazar. ak. şamı — toplanarak dilııkl:ı:W | özerinde görüşmüş, bir yı!lık | fanliyet raporu okunup ka- bul edildikten sonra intiha ba geçilmiştir Seçimde Başkanlığa B. Mu veznedarlığa kâtipliğe Ahmel İrvana, | Mehmet Altıntaş, uzalıkla- ra da Saadettin Gökay, Sabri Esen; mümessilliklere B Mu- | zaffer Uzkur, Abdullah Ayı- | boğan ayrılmışlardır Akıncılar ocağı toplantı sında da seçim şöyle neti- | | celenmiştir: Başkanlığa Mustafa Süter, Hüznü Ercan, Beytullah Gür, AlF Andaç, Veli Varoğlu; F, Mustafa Süter, Ali Andaç ayrılmış lardır. ——— Feci Bir Kaza.. Muühürrem Hasbi un fab- rikasında feci bir kaza ol muştur. Bu fabrikadan amele Ta hir oğlu 28 — yaşlarındaki , Hüseyin sol kolunu kayışa kaptirmıştır. | Zelzele | bire çeyrek Gencin kolu kırılmış, te davi edilmek üzere mem leket hastahanesine kaldırıl mıştır. diresspor takımı | 4 sayi ile galip geldi. Bahıkesir İdmanbirliği ile Mendiresspor takımları SE günü karşılaşacak, böylect Girbi Anadolu şampiyon” belli olacaktır İ Bu maçın çok heyıcıllf olacağı anlaşılmaktadır. b Tahfildarlaî Topladıkları paraları müt” 'dot- beklemadan teslili edecekler Vergi tahsildarları şimd'?? kadar bin liradan fazla 14 silâtlarını gün kaydı ol" dan derhal — yatırıyorla! o Finans Bakanlığı — bunlaf” bilhassa yıl başlarında ki Hiyetli tahsilât ynpıcl'lı. 6 ve bunlar; teslim için gün — kaybedeceklerini önüne alarak yeni bir rar vermiştir. Bu karara re şimdiden sonra atl! sildarlar Finans yılınll'j altı ayında ( 4000 ). altı ayında — (2500 ) lirâ' "lp fazla — yaptıkları — ta :." müddet beklemeden * etmek — mecburiyetindt acklardır Halkevinde muhtarlara Ü” lim güsterildi : Ğ Halkevinde kursa eden muhtarlara gect ma gösterilmiştir. Alşüilke açi Akşamki Şiddetli ka l tam ’ı' Iıl"_ Akşam saat kala $ de çok — şiddetli bir 26 ğ olmuştur. çef Üç saniye kadar de uy ettiği tahmin edilef vetli sarsıntı bir çof | ler. İarafından — hif ; tabi