25 Kasım 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

25 Kasım 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

AUT FTÜRKDİLİ 25 İKİNCİ TEŞRIN PERŞEMBE 1937 Atatür kün Nut k“ Ve Edremitt Yabancı Gazeteler.. Bir Gazete öyle Mütalea Yürütüyor: “ Başvekâlette Vukua Gelen Tebeddül Ile Dış Politikada Bir Değişiklik Yapılıp Yapılmıya- cağı Henüz Belli Değildir.,, Pester Lloyd (Budapeşte) gazetesinden: Tür parlâmentosunun be Hinci devresinin üçüncü ça İiışma yılımızı açılışındaki Ka- Mâl Atatürk bir nutuk irad ederek ezcömle dış politıka Titı İzah etmiş ve bu me yanda son zamanda Türki- yenin Almanya, Fransa, Bü Yük Britanya ve Sovyet İt- tihadı ile akdettiği ekonomi Ve ticaret anlaşmalarını te barüz ettirmiştir. Başkaca Müşarileyh Türkiyenin diğer devletlerle birlikte dünyada tulhun muhafazası için” bü- lün gayret ve teşebbüslere İştirak edeceğini - bildirmiş, bilhassa bütün Avrupa mil letleri arasında iyi münase. betlerin tekrar tesisi lâzım olduğunu söylemiş. Balkan Paktından ve Asya paktın- dan memnunoiyetle bahsede- rek bu paktların Avrupa tenubu şarkisinde ve Yakın Şarkta birer emniyet garan- tisi olduklarını ifade eyle Miştir. Magdeburger Magdeburg — gazelesi Atatürkün — nutkunu Zeitung dabi ay- İ nen — yukarıdaki — mealde kaydetmekte ve yalnız “Baş- vekâlette vukua gelen tebed:- dül ile dış politikada bir de- Wİ'lılkllk yapılıp yapılmıya > cağının henüz katiyetle belli | olmadığını, yazmaktadır ' Neue Freie Presse ( Vi | yana ) gazetesi Atatürkün vutku hakkında şöyle di- yor: “Kamâl Atatürk gayet mü kim bir nutuk söyliyerek iç ve dış politikaya ait bü- tün meseleleri etmiş, bilhassa bir zirai izah preğram Tâzım olduğunu, fakat sensai ( Sonu üçüncü sayfada ) Memurlar İçin Bir Anket Açılıyor Memurlar - sorulan suallere - cevap vermiş olacaklar Başvekâlet İstatistik Umum Müdürlüğü, âmme teşkilâtı- na mensup bütün memur | ve müstahdemlerin miktar ve vaziyetleri hakkında 937 senvesine ait bir istatistik ba | zırlamaktadır. Bu - istastik | milli bankalarla — şirketlere de teşmil edilmiştir, Milli bankalarla şirketlere memur ve müstahdemlerin sayısı ka- dar ferdi sual v gönderilmiştir. Sual varaka Halk Tezyinit Sanat Sergisi Açılacak.. Halkavinin bülün şubeleri kı kış iıılıııt proğramını he- zulıyor. Halk türküleri gecesi de yapılacak, HALKEVİ BİNASI Halkevi ar şubesi komite- N dün toplanmış, şubesini Alâkadar eden işler üzerinde Rörüşmüştür Bu komitede açık bulu Ban yönetim kurulu üyeli ğine öğretmen okulu iş öğ. Tetmeni B. Mahir seçilmiştir. Ev tarafından halk tezyini Stanatlar sergisi açılacaktır Bu sergide halkın el eme ği ile yaptığı kumaş, maden, Ağaç ve diğer şeyler üzeri. Te yaptığı tezyinat teşhir edi- ektir. Şehrimizde ilk defa ola- rak açılacak olan bu sergi- nin alâka uyandıracağı şüp- hesizdir Ayrıca halk türküleri gru- bu da yakında faaliyete geçecektir. Yakında, geçen yılda olduğu gibi bir balk türküleri gecesi yapılarak seçilmiş halk türküleri saz- larla balka dinletilecektir. Halkevinin bütün şubeleri kış çalışma proğramı üzerin- de çalışmaktadırlar. Temsil kolu da yeni piyes. leri sahneye koymak üzere çalışmaktadır. 31 birincikânına lıılıı ları memur ve müstahdem- II T- Fransa Başvekili Ve Hariciye Nazırı Londraya Davet Edildi.. W&'W%W? GU NDELIK ':İY.A.SA.L G.AZETE Bir Gezinin Notlarından 1 e VeKöylerindeTamamla ON lKlNCl Hl NAY' 3718 nan,YapılmasınaBaşlananEserler Valimiz; Bu Kazamız Dahilinde Tamamlanan Cumhuriyet İdaresinin Verimli Eserlerini Biz- zat Açtılar Ve Temellerini Attılar. Vall B. Ethem Aykut kendisini hararelle “karşılıyan Edremit halkını selâmlarken Edremit, (Hususi) — Cum- huriyet bayramında Edremit, yeniden yapıl masına başlanan eserlerin açılan ve derin sevincini duydu. Yeni yapılan Zeytinli köy okulunun, Havran - elektrik santıralının açılma, Edremit te yapılacak — ilkokulün - ve Üler tarafından 31 birincikâ- | jandarma dairesinin temel ( Sonu ikinci sayfada ) | atma törenne bizzat Vali mirz B. Ethem Aykut set ettiler. Bu törenlere köylüler ve halk mümessilleri, memur- lar davetli bu.unuyordu. riya: Vali — halkın, okulların derin samimiyeli ile karşı landı Hele mini - miniler kendilerine yapılacak yeni okulun içinde imiş gibi ne şeliler Bir mektep — yapılın iFransa Başvekili Ve Hariciye Nazırı Londraya DavetEdildi.. İngiliz-Fransız nazırları beynelmilel vaziyeti müştereken tetkik edecekler. Hitler- Lord Halifaks görüşmesinden sonra yapılan bu davete büyük ehtmmiyet veriliyor Londra, 24 (A A.) — İn giliz başvekili B Çember lâyn ve hariciye nazırı B. Eden beynelmilel vaziyetin tetkiki için Fransa başvekili B, Şotan ile hariciye nazı rimı B. Delbosu Londra- ya davet etmişlerdir Hitler. Halifaks görüşme lerinden sonra yapılan bu davete Londrada , büyük bir ehemmiyet verilmektedir Londra 24— Lord Halifaks dün akşam üzeri buraya gel miş ve derhal başvekili gö Almanyada edindiği intibarlar hakkında uzoun uzadıye malümat vermiştir. lagiliz gazetelerinin aldık- ları baberlere göre Alman devlet adamları Lord Hali- faks Alman menafiinin her Almanya ile - Macaristan arasında yapılan görüşmeler Londra, 24(A.A.) — Pa- riste İyi malümat alan me- hafilde Berlinde Macarlarla Alman'lar arasında yapıl makta olan — görüşmelerin iktisadi ve siyasi mabhiyette olduğu ve Macaristanın hu- kuk meselesindeki isteklile rinin de bu görüşmeler esna- sında derpiş edildiği söylen. mektedir. rerek hangi bir. sahada — İngiliz medafii ile asla muaraza halinde bulunmadığı nokta- sı Üzerinde teminat vermiş ler, homünizm aleyhtarlığı cephesinin de bu meyanda bulunduğunu söylemişlerdir. Musahebe esnasında bütün Avrupa meseleleri gözden geçirzilmişdir muhtelif kanaliardan devam edileceği muhakkaktır Parts 24 — Fransız mat husti İngi'iz Lordunun Ber linden müsald bir intiba al miş olmiyacağı — zannında devam etmektedir. Fikirle rine göre -Almanyanın bütün hedetfi, şimdilik garp hadudunda — Fransayı — âtl bulundurulmaktadır Bu müddet ıııfındı şarkta ltalya Buıııdıiı konsoloshanela- rini kapatıyor Moskova, 24 (A.A)— Sov yet hükümeti ile İtalya hü kümeti arasında bir. müd dettenberi devam edip dün biten müzakereler neticesin Müözakerelere | şüpheye de İtalya hükümeti, nihayet | 8 ikincikânun 1938 tarlhine kadar Tiefdeki baş konso- losluğunu, tiflisdeki — konso losluklarını ve Novorossisk ile Batumdaki - viskonsolos- Tuklarını kapıyacaktır. * | oğramın içyüzünü ve vasati Avrupada gerek Rusyaya, gerek Çekoslavak ya ile Ayvusturyaya karşı hareket serbestisini muha edecektir. Fakat Al manyanın bu hareketi, İn gilterenin gözünden kaçmış olamaz faza Fransız matbuatı ayoı za manda İtalyanın endişe et- | mesi İâzım — gelen saymakta devam — etmekte dir Echo de Paris geazetesin de, Pertinakıa diyor ki: “Eğer Führer, Lord Hali faksi yanında iki paktlar taraflı nDazariyesini — ileri İagiliz nazırı bu sarih bir cevabından başka sürdüyse, na apcak oldukça *hayır, bir süretle mukabele etme miştir. Fransız hükümetine Londradan evvelce - verilen teminat, bu hususta hiç bir mahal — bırakma maktadır. O halde Berlin ve Berchtesgaden görüşme lerinin gizli ve bilinmiyen tarafı ne olabilir? Alman milletinin — şefi, belki de ilk defa olarak — kurnaz hareket etmiş, Alman proğramını tam bir surette meydana koymamış Bu pr- ortaya atan iki taraflı paktlar do- ktrinini mevzuubahs eyle- memiş ve yalnız, kanaatkâr bir surette ileri sürülen ba (So.ııı ikinci sayfada) notları | Zeytinli meklebinin açılış töreninde falimizin nulkunu dinliyen köy halkı, ca bir hapishane kapanır derler Temel atmaya gidi yoruz.. Başlamak — bitirmek demektir. Temel taşı atılır- ken düşünmüyoruz. Kimbi- Hir gu dakikada kaç yer, te: melleşen Türkiyeyi bir ma- la ile tahkim etmede.. Biraz sonra Edremit - Ak. çay şosasındayız Zeytinli... Adı üstünde . Şi- rin köyde zeytin yaprakları deniz sahiline kadar çağla rengi bir halı halinde uza- nıyor. Zeytinli — köylüleri yedi aylığından 70 ne ka dar yolda davetlileri bekli- yorlar. Büyük köy caddesin- den okula doğru yürüyoruz. Halk arasından zorla yol açarak yeni mektebe ilerli- yoruz. Çok güzel bir yapı halinde yükselen okul bod- ramu ile beraber üç kat, Merdivenler mozayık . Vali halkın Cumhuriyet bayramı- ni kutluluyor. Tam iki bin baş, eserin önünde secdede.. Bu yeşil köyde yükselen okulun heybetini anlıyoruz. Vali binanın rolünü anlatı- yor ve sonra sorüyor: | Atalürk devrinin ni | melini gördünüz. Yemin mi (Bı.uııfı bınncı ııyfıdı) ğBuyuk M.M. Türkiye - Ilnllândı ticaret İ anlaşması | —Ankara,Zİ(AA) — Bü | yük Millet Meclisi bugünkü | toplantısında Türkiye - Hol | lânda ticaret anlaşması ve merbutatının kabulüne dair kanun — lâyihbasının - birinci müzakeresini yıpınmır Yakili bankalar direktörleri şerafine bir ziyafet verdi, | Ankara, 24 (A A.)— Mali- ye Vekili dün akşam Bal. kan Antantı ihraç bankala- rı direktörleri şerefine bir ziyafet vermiş ve bu ziya- fette Hariciye ve — İktisat Vekilleri, Trabzon saylavı Hasan Saka, milli bankalar direktörleri hazır bulunmuş- tur. Birai