13 Mayıs 1938 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

13 Mayıs 1938 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

13 MAYIS CUMA 1938 GÜNDELİR SİYASAL G.AZETE Başvekil Celâl Bayar 'bu- 'günbelgraddan ayrılıyor. Halk Partisine Ve Ankara Belediyesine: Atatürk, binlerceLira De- gerinde GayrimenkülT e- berrularda bulundular.. Büyük Şef, Dahiliye Vekilini, Ziraat Vekilini Ve Ankara Valisini Kabul Ederek Yüksek Hediyelerini Bildirdiler.. Ankara, 12(A A.) — Ata- törk dün Marmara köşküne gelerek burada — Dabiliye “Vekili B. Şükrü Kaya ile Ziraat Vekili B. Falk Kurd- oğlunu, Vali B. — Nevzat Tandoğanı kabul etmişler ve S-11 37 tarihli Başvekâlete yazdıkları mektupla — hazl- neye hediye — ettiklerini bil. dluıılı olduklın çlflllkleıle müesseselerin — biten mua- melesi evrakını İmzalamış lardır. Ankara defterdarı ve tapu müdürü de kanuni ta- rifleri — dahilinde — teberru takririni — takip ve teebit etmişlerdir. Büyük Önderimiz, listesi evvelce bildirilen ve hazine- ye teberru buyurmuş olduk lırı ııyılmcnlımlndın bn| ka, Ulus Matbaasını bütün demirbaş eşyası civarındaki arsalarile beraber Cumhuri- yet Halk Partisine, hipod- rum ve stadyum civarında ki arsaları ile çarşı içerisin- deki bir otel dükkânları Ankara beledi- yesine terk etmişlerdir. Bu teberruun resmi mua meleıı dı lıuıuıı yıpılını.ııı- 17 Mılyon Sermayesi olan: Toprak Mahsulleri Ofisi Kurulacak.. Ofis, buğday satışlarının düşme- mesi işlerile meşgul olacaktır. Merkezi Ankarada — ol mak üzere İktisat Vekâleti- ne bağlı ve hükmi şahsiyeti | haiz toprak mahsulleri ofi 81 adlı bir ofls kurulacaktır. Ofisin buğday işleri şun. lardır: Memlekette mühim istih - sal mintakalarında - istihsal 1 | | edilen buğday — fiatlarının mustahsillerin — satışlarında normalin allına düşmesini önlemek için Vekiller Heyeti kararile tesbit edilecek yer lerde ve ııyınedıleuk fiat- | zim etmek, ( mak, iç ve dış piyasalarda larla buğday mubayaa et mek ve bu suüretle buğday piyasasını korumak ve tan stok bulundur- buğday alım satımı yapmak, buğday fiatlarının müstehlik halkı tazşikliyecek derecede | yükselmesine mahal bırak mamak, Heyeti Vekilenin verdiği direktifler dahilinde dış piyasalardan buğday sa- tin ala; memlekete itbal etmek ofis buğdaydan başka diğer hububatı da Vekiller ( Sonu lklıı:l sayfada ) Yeni On Liralıklar Te- davüle Çıkarılıyor.. Yeni on İiralıklar çıktıktan sonra eski banknotlar beş sene İçinde todavülden kaldırılacak. Türkiye Cumhuriyeti Mer- kez Bankası hakkındaki 1715 numaralı kanunun İ7 nci maddesinde yazılı salâhiyete Mmüsteniden Merkez Bankası 30 kânuünevvel 1341 tarih |" ve 701 numaralı kanun mu: €«bince basılmış olup halen tedavülde bulunan kâğıd pa tebdile karar verdiği ve beşliklerin 15 teşrinevvel 1937, yüzlüklerin | mart 1938, elliliklerin de | oisan 1938 — tarihinden — itibaren tedavüle çıkarılmaya başlan dığı bundan evvel bildirilmiş u“. 16 Mayıs 1938 tarihinden itibaren yeni onliralık kup- ürler de tedavüle cıkarılma- b Ve lı.lıııııcık ve bundııı yapıldığı — gibi, çıkarılacak miktar mukabilinde müte- davil banknoltlardan — aynı miktar tedavülden çekilecek- dir, Bu yeni onliralıkların te- davüle çıkarılmaya başlandı ği tarihten itibaren halen mütedavil 10 İiralıklar beş sene müddetle mecburi ola- rak tedavül edecek, bundan sonra kanuni müruru zaman müddeti nihayetine kadar yani beş sene daha Merkez Bankası gişelerinde - tebdil edilecektir. Kupürlerin tebdiline baş lanma tarihleri ayrıca bil- dirilecektir. Yeni 10 İiralık banknotların evsafı aşağıda kısaca gösterilmiştir. Bank- 5 ( Sonu ikinci sayfada ) Hitler Yon Fıııınınıstılı:ını ka- bul etmiyor. Berlin, 12 (Radyo) — Von Papen; bugün tekrar Hitleri ziyaret etmiş ve dördüncü defa olarak istifasını vermiş se de, Hitler kabul etme Hatayda ve altındaki | Hatayda, Hükümetimizce ittihaz edi- len kararların tatbikatına başlanıyor. ON İKİNCİ YIL SAYI; 3880 Başvekilimiz Dün Gece Belgrad Radyosunda Okuduğu Bir Mesajda Türk Milletinin Yugos. lav Milletine Olan Derin Sevgisini Bildirdi.. Belgrad, 12 (A A — Baş- vekil Celâl Bayar dün gece Belgrad radyosunda Yugos lav milletine hitaben bir messj okumuştur. Celâl Ba- yar bu mesajında Yugoslav milletine Türk milletinin se lâm ve muhabbetlerini ge tirdiğini söylemiş ve Türk - Yugoslav işbirliğinin sulh ve Dsaadet — kaynağı olduğunu bildirmiştir. Başvekil B. Celâl Bayar- la Hariciye Vekili B. Tev fik Rüştü Aras bugün öğ- leden önce B Milân Sto: yadinoviç Ile uzun bir gö röşmede bulunmuştur. - İki devlet ricali bu akşam bir likte husust olarak yemek yemişlerdir. B Celâl Ba: yar ve B. Tevfik Rüştü Aras buügece yarısı Belgraddan ayrılacaklardır. Belgrad? 12 ÇA A ) — Kral | Niyabet meclisi azaları, B ! Stoyadinoviç ve Peroviç dün | İntihabat Fransız dulııa:ı Baro - İskanderuna — döndü, Hatayda idareciler arasında hüyük değişiklik yapılacak.. İskenderun, 12 (A.A ) — lskenderunda ve Kırıkhan mıntakalarında tescil mua- melesi ve İatihabat müsait şekilde devam — ediyor Fransz delegesi Garo Bey ruttan buraya dönmüştür. Ankara kararlarının tat- bikatına başlanmak — üzere- ir. Buna nazaran ilân edi- lecek umumi affın askeri cürümlere de teşmili Paristen istenecek, Hasan ile Alâet tine işten el çektirilerek ber | ikisinin vazifesi yani Hatay umuümi kâlipliği ile dahiliye ve maliye servisleri şefliğine mülkiye mezunlarından B. Ethem tayin edilecektir. Ted hiş çeteleri ortadan kaldi cak, nahiye müdürleri ara sında büyük değişiklikler yapılacak ve Antakya kay- makamı — Sabahattin de- gişecektir. Antakya, 12 (A A )—Ana- dolu Ajansının hususi muha biri bildiriyor: Kapatılan Yenigün yerine bugünden itibaren İatişara baş'lıyan “Atayolu, gazetesi Antakyada — işgal kıtasına mensup efrad tarafından l lâh arama vesilesile vukua getirilen bazı dövmek, haka- ret vakaları ve bazı serhoş askerler tarafından atılan taşlardan kasap Şunyip le minde bir Türkün 13 yaşla rında kızinin yaralandığını kaydediyor. İstanbul, 12 (Hususi) — | Hatay intihabatı h devam ediyor. Aktepe yesinde Türkler tam bir ek seriyet kazanmışlardır. Va rşovada' "lllll İllll İIŞ! ıııııtııı !lİl"l Varşova, |1 (Radyo) —Bu rada yirmi bin kişi gripten muztariptir. Polonyanın birçok vilâyet lerinde de vaziyet aynı hal- dedir. Heriyo ——— "Dün Kudüse vardı, Kudüs, 12 (Radyo) - Fran sa parlâmenlosu relsi Edvar Heriyo, bugün buraya gel- miş ve hararetli tezahüratla karşılanmıştır Edvar eylülde tekrar buraya geleceğini ve Filistinin muhtelif — yerlerini gezeceğini söylemiştir. Heriyo, Başvekil Celâl Bayarı kabul etmişlerdir Belgrad, 12 (A A.) — B. Celâl Bayar verefikası yan: larında B. Stoyadinoviç ve refikası olduğu halde Prens Pol müzesinde İtalyan port- re sergisini gezmiştir. Belgrad, 12 (A.A.)—Baş vekil ve Hariciye nazırı B. Milân Stoyadinoviç ve refi kası bu akşam B. Celâl Ba. yar ve refikası şerefine kral muhafız alayı subayları mah felinde büyük bir ziyafet vermiş ve bu ziyafeti bir konser takip eylemiştir. Belgrad, 12 (AA) — B, Celâl Bayar dün öğleden sonra Başvekâlet dairesinde — B. Stoyadinoviçi ziyaret et- miş ve B Stoyadinoviç bi- lâhare bu ziyareti Belgrad- da oturduğu müddetce Tür- kiye Başvekilinin emrine tah- “is eylediği konakta iade eylemiştir. İstanbul, 12 (Hususi) — Belgrad; dünya vaziyetleri- nin, inkişaf eden son şekil- leri, Başvekilimiz B. Celâl Bayar ve Hariciye Vekilimiz (Sonu üçüncü ııyfıdı) Sovyet- Mançuko Hu- dudunda Bir Hâdise.. Japon makamlarının verdiği haberlere — göre iki taraf hudut muhafızları arasında musademeler olmuş.. Hongkong, 12 (AA ) Amoz adasına ihraç olunan Japon askerleri adanın . iş galini — bitirmişlerdir. — Bu adadaki rcnebileri Kimaye için İngiliz ve Amerikan deniz kuvvetlerine mensup bir. kısım gemiler Amoza gitmektedirler. Moskova, 12 (A.A ) - Res mi Mançuko ajansı, Kore | ve Kvantung Japon ordula:- rı kumandanlıklarından al dığı bir takım haberleri neş retmektedir. Bu haberlere göre, Kore ve Mançuko hu dutlarında güya Sovyet hu: dut muhafızlarının sebebi- yet verdikleri bir. — takım müsademeler olmuştur. Bu bapta Tas ajansının neşrettiği bir notaya göre komşu devletlerin hudutla rına as'a tecavüz etmemek hususunda katl emirler al miş olan ve kati bir disip oe — tâbi bulunan Sovyet hudut bölükleri hiçbir za man hudut hâdiselerine se- bebiyet vermemişlerdir. Hal buki Japon ve Mançuko kuvvetleri daima Sovyet hu- dutlarını ihlâl — etmişlerdir. Bunun en son tezahürü de geçen ayın İl inde 11 Ja- pon — tayaresinin Sovyet toprakları üzerinde uçuşlar yaptığı — ve bu tayareler: den birinin indirilerek Sov yet makamatı — tarafından tevkif edildiğidir Salâhiyettar Sovyet ma- hafili, Japon kumandanlık - larının Sovyetler aleyhinde- ki bu uydurma haberlerini ikl şeye atşetmektedir. Biri #i Japon efkâri umumlyesi- ni Çindeki harp cephelerin- den başka taraflara çevir- mek, öteki de Japon Hake- ri makamatının iki memle ket arasındaki münasebatı eylemektir Haynlayn simhien Südet Almanlarının führer- iğine seçildi, Prağ. 12 (Radyo) — Çekos: lovakyadaki Südet Alman- larından iki yöz bin kişi, Doktor Haynlaynı, Südet Almanlarının führeri olarak seçmişlerdir. e—t e- İntihabat lılıdiıı_ııîâ eylülde va saylavlarımız da birin- Giteştinde seçilecek. Ankara, 12 (Hususi) Dört senelik seçim devreleti #ona eren belediye meclisi azaları yerine yeni aza ee çimine eylül ayında başla nacaktır. Belediye totihaba- tından bir müddet sonra da Büyük Millet Meclisi aza intihabı yapılacaktır Rusyanın Ber- lin Sefiri.. Moskova, 12 (Radyo) — Berlin sefaretine tayin edi- len Merikalof, bugünle: vazifesi başına gides —