15 Mayıs 1938 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

15 Mayıs 1938 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

| TÜRKDİLİ 15 MAYIS PAZAR 1938 GÜNDELİK SİYA.S.AL GAZETE ——0 ——— İngiltere Memleketimizden Külliyetli Miktarda Tütün, Mâden Ve Diğer Bazı Mahsuller Alacak Hataydaki Alevi Cemaatı Ata- türke Müracaatta Bulundular.. İntihap Serbestisi Tamamen İhlâl Edildi. Tesçil Muamelesi Devam Ediyor. Tazyik Ve Tedhiş Hare- Ankara, 15 (A.A.)— Ha- taydaki Alevi cemaatından Reisicumhur Atatürke — aşa gıdaki telgraf gönderilmiştir: *Biz Sancaktaki Alevi ce- mastinin — ileri — gelenleri. Sancak Alevileri üzerinde hükümetin iştirakile tatbik edilen tazyik ve tethiş ha reketini — şitddetle protesto eder ve tümamen ihlâl edilmiş olan intihap ser- bestimizin — yüksek müda halelerinizle teminini istir- ham eyleriz. Beyrut, 14(A-A.) — Ana dolu Ajansının hususi mu habiri bildiriyor: ketleri Son Haddini Buldu.. Ee Hataylılar Bir Nümayiş Esnasındu Mevlüd münasebetile Bey rutta her sene yapılması mutad merasime giderken l başkonsolosumuz - caddeler Üde toplanan binlerce halk tarafından “Yaşa- sın Atatörk, Yaşasın Tür kiye . — nidalarile emsalsiz coşkun tezahüratla selâm- ( Sonu ikinci sayfada ) Başvekılımız Dün Sabah İstanbula Geldi.. - Başvekılımız Sofyada deüh Bir Hüsnü- kabul Gördü. Kral Majeste Boris Celâl Bayarla Uzun Müddet Görüştü.. Kral Baoris İstanbul, 14 ( Hususi ) — Belgraddan dönmekte olan Başvekil B. Celâl Bayar ve Hariciye Vekili B Tevfik Rüştü Aras bugün saat 7,30 da İstanbula gelmişler, Vali Muhittin Üstündağ, general. ler, Balkan devletleri vefa- ret erkânı, Yugoslavya gene- ral konsolosu tarafından kar- gilanmışlar, asker ve polis kıtaları selâmresmini Ifa et miştir. Başvekilimiz, vaktin erken olmasına rağmen çok kalabalık halk kütlesi tara- fından şiddetle alkışlanmışlar ve doğruca Parapalas oteli ne inmişlerdir. İstanbul, M(AA) - Baş vekil Celâl Bayar ve Harl- eiye Vekilimizin dün Sofya — daki kisa ikametleri esnasın- Celâl Bayar da haklarında gösterilmiş olan samimi kabul iki kom: | şu memleket arasında mev- cut iyi münasebetleri teyid eder bir mahiyet almıştır. İki devlet adamımız öğ- le yemeğini kralın davetlisi olarak yedikten sonra Kral Majeste Borls Başveki limizle uzun süren bir görüş- mede bulunmuştur. Celâl Bayarın ve Hariciye Vekilimizin bu ziyaretinden bahseden Slovo — gazetesi şöyle demektedir. “Türkiyeye karşı hlssedilen. dostluk hissiyatı maziyi te- mizlemiş olduğundan yeni | bir poletika — yolunu çizmiş | bulunuyoruz. — Bu — poleti ka kargılıklı dostluk ve hür: | met poletikasıdır., Gayrimübadillere — tahsis edilen malların vergilerine dair olan kanun bu ayın iki- sinden itibaren meriyete gir- miş bulunmaktadır. Bu kanunla teraküm eden vergilerin tediye edilmeme- sinden dolayı müşterileri na- | mına tersçil edilemiyen gayri | menkü'lerin tahakkuk eden vergilerinin terkini ile tesçil muamelelerinin hemen yap- tırılması mümküb olabilecek- tir Kaputaj işleri için hükümet bir ka- nun hazırladı. Ankara, 14 (Hususi) — Hü- kümet, bir kaputaj kanunu | hazırladı. Bu kanuna göre, bütün kaputaj deniz - işleri söratle — tanzim edilecek- tir. Yeni va- pur acentelerinin ecnebi ol kanun, matsına müsade etmekte ve — * İngiltere Mamleketimizden külliyet- li miktarda tütün ve ma- danalatak, Londra, 14 (Radyo) — Tür kiye Bankacılarile Londra mali Mmücsseseleri arasında başlıyan kredi müzakereleri sona ermek üzeredir. Londra birliği Türkiyeye ayrıca sekiz mil ihracat yon İngiliz llrası kredi ve recek ve İngiltere. Türkiye den külliyetli miktarda tü tüo, maden ve daha bazı mahsuller Idhal edecektir. Türkiye mali mücsseseler direktörleri ile Londra mü- esseseleri arasında aktedile- cek olan mukavelede mühim daha bazi büsüsat — vardır. Bu muükavele, Türk İogiliz iktisadi münasebatının in- kişaf etmesine hizmet ede- cektir. | Verfgis_in’ulunan Gayri- menküllerin Satışı.. | Bundan sonra gayrimübadillere tahsis edilen malların vergileri satışda nazaritibara alınmıyacak. Kanunu ehemmiyetine bi naen aynen neşrediyoruz: Madde | Gayrimüba - dillerin istihkakına — kargılık tutulan gayrimenkullerin sa tılarak tesçil ve müşterileri ne teslim olundukları tarihe kadar tahakkuk — etmiş ve tahsil edilmemiş, olan vergi leri ve belediyeye nit resim- leri terkin olunur Madde 2 — Birinci mad- dede gösterilen gayrimenkül ( Sonu ikinci sayfada ) Hâile Selâsiye Londraya Dönüyor.. Paris, 14 (Radyo) — Ce nevreden — dönmekte olan Hâtle Selâsiye bugün Parise gelmiş ve Londraya gitmek üzere hareket etmiştir. ——— —a fakat bu acentelerde çalışa- cak olanların, — tamamen | Türk olmasını âmir bulun- maktadır. ON İKİNCİ YIL SAY:; 3882 Kırşehir, Ankara, Eskişehir, Kayseride: Dün Yeniden Şiddetli Yer Sarsıtıları Oldu.. — 10101090 sanemearaen Zelzelelerden Biri Yedi Saniye Kadar Sürdü. Kırşehirde Bazı Binalar Yeni: den Hasara Uğradı. Ankara, (4(A.A )— Bu sabah saat 6 47 ve 6-56 ara- sında olmak üzere Ankarada Üüç yer deprenmesi ol- muştur. Bunların İlki yedi saniye kadar sürmüş ve oldukça şiddetli olmuştur Saat 6 50 de Evkişehir ve Kayseridede yer depren mesi olmuştur. Kırşehirden verilen bir habere göre de, bu sabah saat 7 ve 7 30 da olmak üzere Kırşehir ve havalisinde ikişer saniye süren iki yer deprenmesi olmuştur. Bazı binalar yen!den hasara uğramıştır Japon Kıtaları Yeni Hazırlıklar Yapıyor.. Japonlar; Pekin-Hankor ve Tiznçin havalisinde Çin ta- ııııııııı hı;ı Iıibıılıı ılıyıılıı Japon Askerleri Şanghay, 14 (ALA )— Ja pon büyük elçisi bu sabah bütün ecnebi devlet mümes sillerine müstacel bir tamim telgrah göndererek Hiangsu, Angvel ve Honan vilâyet- lerindeki tebalarını derhal gerl çekmelerini rica etmiş ve önümüzdeki birkaç gün içinde Pekin Hankov, kon, Tientsin demiryollarile Tungat üzerindeki toprakla rın tehlikeye maruz kalaca gını bildirmiştir. sı geniş askeri harekâta sah ne olacak ve belki de har bin başındanberi yapılmış olan muharebenin en — şid. Pu-” Hankov, 14 (AA ) — Can- tungun cenubunda muharebe şiddetli bir surette devam etmektedir. Buna rağmen iki haftadanberi vaziyetle hiç bir değişiklik olmamıştır. Tanceng mıntakasında mu” harebe hassaten - şiddetlidir. Müteaddit mütekabil hücum- lardan sonra Çinliler Tancen- gin şimali garbisinde Cıcu ang Fangeeayo bölgesinde Japonları muhasara — altına almışlardır. Cenubi garbide — Çinliler Hanciayuyu geri almışlar ve Pihstenin şimalinde Secu- cenge varm: dır. Düşman mühim zaylata uğratılmıştır. fıınııııııııııııııııııııııııııııııııııııııııııııı. İ Kırşehir Ve Yozgad Felâ - ketzedelerine Yardımlar .. Lira — Kuruş 1172 44 7 30 5 95 beleri NONUN NU A S58855888 mişlioğlu 10 1215 Yekün Evvelki yekün Dursunbey kazası öğretmenleri Dumlupınar ilkokulu öğretmen ve tale Peyalrel Lütfi Güven Yakupköyü okulu öğretmen ve talebeleri Zahireci Arif Gülen Tuhafiyeci Kadri Albayraklı Kunduracı Salıh Koyunoğlu Keçeci Ömer Dedeoğlu Zahireci Fehmi ve Mustafa Manifaturacı Ahmet ve Mustafa Öde- Müteferrik yardımlar tuturı kııııııııııııııııııııııııııııııııııııııuuıı-ııı'