28 Kasım 1934 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

28 Kasım 1934 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON BEŞİNCİ YIL. No: 4734 ÜÇ BOY Türkün üç boyu vardır; İnan! (Ulu) dur; Ulutürk) tür; Biri: (Atatürk)... İnandım! Ulu demek yeter, Türktür o; İnan! Ulu Türkün bağrından Ulular Ulusu doğar: Kutluğ gibi.. O- Buz gibi.. Atila gibi.. Onlara (Ulutürk) derler. nandım! Ulular Ulusu (Ulutürk) lerin lusu da (Atatürk) tür. Otağı; evrenler bağrında yük- telen Çankaya'dadır, bir.. gönül - içindedir, iki.. ölmezlik başın - İnandım!. Üç gez, yedi gez, kırk gez.. sa- Yılardan artık gez inandım ! Brk (Türkata), vardır; kan! Türkata, varlıklar yok iken Vardı. Yokları vareden odur. İlksiz odur, sonsuz odur. Kandım! Buz dağlarımnı eritip, verim bağları eden, Türkata'dır. Güneşe ışık veren, acunu güne Seren, kafalara us ören odur, Karanlıkları attı. Yeri, gökü Yarattı. Etten dile söz verdi. Türk dili- he öz verdi. Bu dil oldu temel dil. Binlerce yıl genel dil... Kan! * Kandım! Yoku tuttu varetti, varı da Ba- etti. , Güldür ki burcu tüter. Esinler- eser. Türkata derler ona. İçindekini kovan uçmak onun değildir. İçindekini seven, yücel « p mutlu eden uçmakları o kur - Uçmakların tümüne bir at ver- di: Türkeli! Tüm uçmakların tek adı olan ürkeli'ni görmek istersen; Çam- Ya'dan yürü çık, Muratdağ do- "Uğuna!.. Kan! Kandım! Türkü ulu eden o. Ulu Ulus e- den o, Ulular Ulusu (Ulutürk) ler .“llulır, © yarattı. Balçıktan değil.. Türkten ya « Pti Türkü, ululuktan; Ululürk - H Türkten yarattı. Ulular ulusu (Ulutürk) lerin W Ulusu Kemal Atatürk'ü, Türka- Yarattı. Ama yoktan yaratmadı. Kendinden yarattı. Özünden Yarattı. Yaratıcılığından yarattı. Cünkü: Türkata'nın varolduğu, ilksiz HAtlardanberi, Atatürk vardı. Ey, beni okuyan! Tîirk; 'Türkata'ya diye gelip, bağır açınca.. gerekleşti ki A- Wk, Eçe denizinin batıda ö - .q?;'“iü kıyılarda; gelip görün- q.::::den Türkü direltmek ve için geldi... n ! klııdııı! * Bgez, yedi gez, kırk gez.. sa- N.'d"' artık ger kandım! Werde Un içserimi.. Atatürk'ün Türk Nhay, 'klarında ölmezliğe kavuşan " Zübeyde Anatürk işitsin! AKAGÜNDÜZ Adımız andımızdır 28 Sonteşrin 1934 ÇARŞAMBA ÇKYNSN İ KI KIKSAZLAZGAZTALRATKL ZL OKLOZLREYLOKLIEZS KIRRTTZYDELOKU KİDK TÜZIRİLAZGOZTAKIRZLAEGOZI LKT EAZLEZLAZLERI D VAKIOKSİKIKLEKZYLAETEL KIKİ Nİ KIT Kİ XKLETR SAKZIOKURI IKY 4 L H, F. Grupunda ş Cümhuriyet Halk Fırkası Meclis Grupu İdare Heyetli Reisli- ginden: Cümhuriyet Halk Fırkası Grupu Reis Vekili Cemil'in başkan- lığı altında toplandı. Evelce hükümet tarafından taksitli olarak satılan emlakin taksitlerinin uzatılması ve bedel miktarının azal- tılması için Manisa Mebusları tarafından yapılan teklif Maliye | Vekilinin huzuriyle konuşuldu. Idare Heyetinin seçeceği bir en- | sümen vasıtasiyle bu meselenin tetkik ettirilmesien karar verildi. Tevfik Rüştü Aras ve M. Titulesko M. Lavalin öğle yemeğinde meden önce çarşamba veya perşembe günü Bükreş'e giderek Sovyet Elçisi M. Östrovski itimatnamesini verirken ha - zır bulunacaktır. 'Türkiye dış işlen bakanı Tevfik Rüş- tü Araş ise, Berlin'e gidecek ve konse - yin toplantısına yetişmek için sonkânu - nun üçüne doğru Cenevre'ye döneceki Ür, Paris, 27 (A.A.) — Dün öğleden son va M. Laval ile M. Titülesko arasında yapılan ve çok dostça olduğunu söyle - mek gerek — olan görüşme, bir müzake reolmaktan ziyade önceden yapılmış Türkiye Hariciye Bakanı 'T. R. Aras Paris, 27 (A.A.) — Romanya dış iş - ler bakanı M. Titülesko ile Türkiye dış işler bakanı Tevfik Rüştü Aras, bugün , dış işler bakanı M. Laval tarafından veri Yemekte dikkate değer görüşmeler yapı Tacağı sanılmaktadır, M. Titülesko, tekrar Cenevre'ye dön- Fransız Hariciye Bakanı M, Laval olan görüşmelerin tekrarı ve aydınlatıl - ması olmuştur. Görüşme Yugoslavya'nın motast ile Macaristan'ım vermiş olduğu meseleler üzerinde olmuştur. Zorbalığı bastırmak için yapılacak evrensel bir anlaşma projesini Fransa'nın hazırlıya - cağı haberi gerçekleşmektedir. Bununla beraber Fransa'nm, Lehista- Bın 27 eylül tarihli leh notasma vermiş olduğu karşılık, doğu uzlaşması hakkın- daki görüşmelerin ne durumda olduğu - nu araştırmaya yol açmıştır. Şurasını hatırlatmak gerekir ki bu uzlaşmaya ait ilk teklifler, tespit edilmiş olan bir me- tin vermekten ziyade bu uzlaşmanın çerçevesini — gösteriyordu. Lehistan'ın Litvanya, Çekoslovakya ve Almanya hakkında ileri sürmüş olduğu ihtirazi kayıtların gözönünde tutulması gelecek- Romanya Hariciye Bakanı M, Titulesko (Sonu 2 İnci sayıfada) Paris konuşmaları karşılığın uluslar kurumunda ortaya attığı Ökonomi Bakanlığı yeni müsteşarı Türkofis Reisi Kurtoğlu Faik, Ökonomi Bakanlığı Müsteşarlığı- na tayin edilmiş ve tayini yüksek tasdikten geçmiştir. Kurtoğlu Fa- ik'in yeni işini kutlarız. Halkevinde Soyadı koyma günü Ankara Halkevinin dil - edebiyat ve tarih şubesinin idare komitesi şubenin konferans kolu ile birlikte bir toplantı yapmış ve çok yerinde olan bir - karar Bütün Ulusevi üyeleri ve bu - şenli, katılmak istiyenler gelecek cuma günü saat 14,30 da Ankara Ulusevinde topla- nacaklar ve toptan soyatlarını seçecek - lerdir. Bu çok güzel ve diğer Ulusevlerine örnek olan buluşundan dolayı halkevi - mizi ve dil, tarih, edebiyat komitesini kutlarız. Ulusevinde soyadı koyma gününe bütün ulusevi üyeleri ve ulus golebile- ceklerdir. Cezaevleri ve Temyiz Sarayı Yapı Pulları İstanbul, 27 (Telefon) — Cezaevle - rinin ve temyiz sarayının yapılması için hazırlanan pullar birinci kânunda kulla- nılmıya başlıyacaktır. Bu pullardan 1, 2 ve 5 kuruşluklarının üstünde Yedikule zindanlarının rosmi ve ceza evleri yapı pulu yazısı, 10, 20 ve S0 kuruşluk pulla. rın üstünde de temyiz sarayının resmi ve “temyiz sarayı yapı pulu,, yazısı bulu « nacaktır. Bu pullar Hilâkahmer, Tayya- re ve hukuk pulları gibi muayyen nispet ler dahilinde istida ve evraka yapıştırı - lacaktır. Alman ürünlerine boykotaj konferansı Londra, 27 (A.A.) — Alman ürünle- rino boykotaj evrensel konferansı açıl. mıştır. Konferansa nmerikalı M. Samuel İntermeyer başkanlık etmektedir Avrupa, Amerika ve cenup Afrikasın dan 50 kadar devlet konferansa gürmiş - tir. (Ulus: Bu 50 Gdevlet hangileridir acaba?) Başkanın açma söylevinden sonra tredünyonlar başkanı Valter Sitrine, tre dünyanların savaştan sonra alman pro - letaryasıma noden dolayı yardım etmiş ol duklarını ve şimdi neden dolayı boyko- taja taraftar bulunduklarmı anlatmıştır. Konferans iki komite kurmak üzere gizli çalışacaktır. Bu komitelerin biri boykotajın genişletilmesini öteki de ka- d kurumları ile birlik çalışma yollarımı araştıracaktır. ——an e M. Benesin bir kararı Cenevre, 27 (A.A.) — Uluslar kuru- mu konseyi Reisi M. Benes, Cenevre'- den'ayrılmadan önce kurum genel kâti - bi M. Avenol'e konseyin önümüzdeki toplantısının rüznamesine Yuğoslavya': mın muhturasının konuşulması girerse, bu meselenin konuşulması sırasında konse- ye başkanlık etmiyeceğini bildirmiştir. Sevgili Başbakanımıza Büyük Atatürk'ün yönelmiş göynü Dedi, sana bugün: İsmet İnönü O çetin savaştı ilk muştulayan Yaslı yurdumuza bu ünlü günü. Ne mutlu sen gibi bir türk oğluna, Büyük önder seni aldı koluna. Bunun değerini anladın özden, Özenle kendini verdin yoluna. İzinden yürüdün, hiç ayrılmadın, Önüne dikildi dağlar, yılmadın. Ancak sayğıyla seni yarınlar, Alnın gibi yüksek kalacak adın. Sen durmadan yaptın, o, yap buyurdu; Demirden yollarla kuşattın yurdu. Açtığın sayısız iş ocakları Ülkede yoni bir Türkiye kurdu. Öz yürekten seni kutluyor Onm Diyor baştan başa bu yurdu donat. Yaşa sayısız yıl sağlıkla, sana Yeni başarışlar versin yeni at. Konya mebusu NAİM ONAT 3a Türk ozanına Dinletilmez bu ulusa eski, kırık bağlama Dünler için ulu ozan çocuk gibi ağlama! yıkıntılar ortasında dökme artık göz yaşı Kendin ülkü kuramazsan kurulana taş taşı Öz dilinin dilekleri dönüyorsa kanında Karşındaki tepeleri çabuk devir, dümdüz et Işık veren, ateş saçan bir ün varsa ca- ada Yarın denen geceleri sen aydınlat, gün ü düz etl Yaz isteriz, dökme bize kışlarını, güzümü Geçmişleri bırak güldür geleceğin yü- zünül Çıkıyoruz ülkü atlı yüce, çetin amaca, Ektiğimiz ekin için başka toprak arıktır. Yalçın deyip kaçınmadık, tırmandık şu yamaca, Bizim şimdi giydiğimiz demirden bir çarıktır! Sığlık sanma gönlümüzü, o bir koca en- gindir. Kıyıları yemyeşildir, içi dışı zengindir. Çağıldıyan sularımız koşma yapar, söz düzer; Dolup taşar, gene dolar ak mermerden kurnalar. Nece güzel türk kızına uzaklardan göz süzer Yurdumuzun göllerinde gezen telli tur. nalar! Bilmezmisin üzerinde nece bin kuş bes. lenir Yuvaların atasıdır bizde ulu çınarlar; Kaynar kaynar can evinden gönlümüze 508 verir Serin serin yaylalarda akan soğuk pe narlar. Bizim birer sevgimizdir kuşumuzla kur- dumuz Baştan başa şen olacak yoksul kalmış yurdumuz. Yadellerde gidip çekme yabancınım zilini Söyle bize bu dağların, bu süların dilini Ben de yanmış, yaralanmış, bereli bir öksüzüm. Demin dedim, yine derim, işte sana son sözümt Bu ulusa dinletilmez eski, kırık bağlama küfler tutmuş dünler için ulu ozan ağ- lama! Yıkıntılar ortasında dökme artık göz yaşı Kendin ülkü kuramazsan kurulana taş taşıf Yaz isteriz,dökme bize kışlarını, güzürü Geçmişleri bırak güldür. geleceğin yü- zünü! FAZIL AHMET Wler yerde 5 kuruş