11 Aralık 1934 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

11 Aralık 1934 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

11, İLKKÂNUN 1934 SALI Ceonevre, 10 (A.4A.) — Royler Ajansı, Ma- ear - Yugoslav meselesine aid fransız karar sureti metni üzerinde itilaf hasıl olduğunu bildirmektedir. ON BEŞİNCİ YIL. No: 4807 Adımız, andımızdır. Her yerde 5 kuruş Gündelik DOĞRU SÖZ Politikada düşündüğünü açık Söylemek, doğru düşünmek ka - dar güctür. Papanastaşyu, kom- #u Yunanistan'ın küçük politika - cılarından değil, yüksek sıyasa güden şeflerindendir. Tok sözlü - lüğü bundan ileri geliyor.. Balkan andlaşmasının kıla - vuzlarından olan eski Başbakan, ürk - Yunan birliğinin, papas tübbesine tutturulmuş iğreti bir bağ olmadığını, son kurultay ya - Sasmı gerekleştiren kaygılar ara- sında, ne ortodoksluğa, ne Türki- Ye rumluğuna, ne de y'ınxnh'ığ.ı. şı en küçük bir düşüncenin Yer tutmadığını bilecek kadar bizi tanımıştır. Bütün yaptıklarımız Yeni rejimi sağlaştırmak içindir. Türkiye'nin gücünü bir kat daha arttırmak, Türk - Yunan birliğini iki kat daha değerlendirmek de- | Mektir. Birkaç gündür Atina gazete- lerinin dilinden anlamakta zor - luk çekiyorduk. Eğer bu gazete - ler, rum patriğinin ruhani kılığın- da kalıp kalmamasının, İstanbul Polisinin isteğine bırakıldığı gibi Yanlış bir sanıya kapılmışlarsa, Âjansın notu üzerine - sinirlerin Yatışacağını düşünüyorduk. An - tak, böyle bir anlayışsızlıktan da ileri gelse, Elan arkadaşlarımızın Yazılarında aşırı bir ölçüsüzlük bulmuş olduğumuzu saklamak is- lemiyoruz. Bu yazılardan bizim Rörebildiklerimizin çoğu, ağır ol- dukları kadar, çiydirler. İki ulusun kardeşleşme - tari- inde şu geçen sekiz on günlük Sarsıntıyı unutturmak — borcunun, €n başta biz gazetecilere düştüğü ağımdayız. Atina'daki bütün tanıdıklarımızm — Papanastaşyu İle bir düşüncede olduklarına gü- Venimiz vardır. İş Elen arkadaş - larımızın bütün yurddaşlarına bu î"lü düşünüşü benimsetmesinde- . Bizde Kurultayın, hele rejim hnxıımiıın gelen yasalarının ne lar söz götürmez olduğunu söy- eden, yazımızı - bitirmek iste- Meyiz, Türk kurultayının devrim Yasalarına, tek taşr kımıldatılmaz Bir bütün olarak bakılmalıdır. Ku- ultay, rejim yasaları ile, ulusal Yarlığı korumaktan başka - bir Amaç gözetmez. Onlara bir daha 4 - dokundurtmayışı da bundan rüdür. Falih Rıfkı ATAY Bulgar maliyesi İstanbul, 10 (Telefon) — Sofyadan tarihile bildiriliyor: Uluslar cemiyeti Waliye komisyomuna bulgar maliyesinin :*-ıî... memur edilen heyet bulgar ulu- ğ bankasında ilk toplantısını yapmış - 16 Heyet tedkiklerini gelecek hafta so. KASA bitirecek ve maliye komisyonu bu ._’ı'“- raporuna göre ikinci kânunda [.,:"i“ın'ın dış borcları hakkındaki Ti verecektir. Bugün Beşinci sayıfamızda Ankara’da bir sovyet resim sergisi yazısını okuyunuz ÜBi ge gi D S BUS M Başbakanımız Tekirdağda Tekirdağı, 10 (A.A.) — Akşam Başbakan şerefine vali konağın- da 60 kişilik bir konuk ziyafeti verilmiş ve toplantı samimi bir -hava içinde geçmiştir. Başbakan bu sabah yanındaki Baylarla Malkara'ya giderek tet- kiklerine devam etmiştir. Başba- le yemeğini vali konağın- da yedikten sonra Çorlu'ya gide- ktir. Başbakanımız İsmet İnönu Başbakanımız İstanbul yolunda Tekirdağı, 10 (A.A.) — Başba- kan öğle yemeğini vali konağın- da yedikten sonra yanında bulu- nanlarla birlikte Çorlu'ya gitmiş- tir. İsmet İnönü gelişinde olduğu gibi yola çıkarken de özlü bir su- rette uğurlanmıştır. Başbakan Çorlu yolu ile İstan- bul'a dönecektir. Dış Bakanımız Atinaya uğrıyacak Atina, 10 (AA) — Gazetelerin öğ- rendiklerine göre Bay Tevfik Rüşdü A. ras Cenevre'dön Ankara'ya dönerken A- tinaya uğrayacaktır. Türkiya Dışişleri Bakanınım bu ziyaretinin başlıca amacı uluslar derneğinin işleri ve şimdi Cenev. rede toplanmakta olan Balkan anlaşma- sı dişişleri bakanlarının — konuşmaları hakkında yunan hükümetine bilge ver mektir. . Valilerde değişiklik , Antalya valiliğine Kütahya va- lisi Bay Saib, Kütahya valiliğine h l lisi Bay Hazim, Kırşehir valiliğine Mersin valisi Bay Mit- h_ıl, Cıre.mn valiliğine Ankara vilayet idare heyeti azasından Bay Yahya Sezai, İçel valiliğine Ankara vilayet idare heyeti aza- sından Bay Hakkı Haydar, Kas- tamonu valiliğine vekilliğinde bu- lunan mülkiye müfettişi Bay Fa- zıl, Kocaeli valiliğine vekilliğin- de bulunan mülkiye müfettişi Bay Hasan Faik, Çankırı valiliğine ve- killiğinde bulunan mülkiye müfet- Bay Derviş Hüsnü tayin edil. m'îşlerd'ır. Emlak ve Eytam Bankasında değişiklikler Emlak ve Eytam Bankası merkez şu- besi teşkilatı U. Md. teşkila! le birleş- tirilerek Ankara merkez müdürü Bay İzzet umumi kâtibliğe geçirilmiş ve yeni teşkil edilen muamelat müdürlüğüne İz. mir şubesi ikinci müdürü Bay Şerif Ce- mal, İstanbul vilayetine ikinci müdürlük *a müdürü Bay Sedad, Bursa müdürlü. Güne İstanbul ikinci müdürü Bay Ezher getirilmişlerdir. Uluslararası kadın- lar derneğinin ATATÜRKE teşekkürü Türkiye Retsicümhuru ANKARA Mahrecit Portsca - (Avusturalya'nın Viktor a arazisinde bir şehir) Uluslararası kadınlar derne; kadınlara vey hakkı verilm den dolayı saygılı teşekkürlerini sunar, gelecek nisanda İstanbul'. da yapılacak kurultaya uğur ve | iyi başarmalar diler. Büyük Ulus Kurultayında 934 yılı genel denkleşmesine giren bütçelerle çeşid işler konuşuldu Büyük Ulus Kurultayı dün Esat (Bursa) nın başkanlığında topla- narak 1934 yılı genel denkleşme- | sine giren daire bütçelerinin çeşid fasıllarından 3 milyon 622 bin 792 Tiranım indirilerek bunun 3.997.817 lirasının gene aynı yıl bütçesi fasıllarına eklenmesi, 125 bin 155 lirasının yeniden açılan fasıllara inalmaz tahsisat olarak konulması yolundaki kanunu ©- naylamıştır. Ankara'da yapılan vilayetler evine hazinece ödenecek 334 bin Hiralık alacağına karşılık müteah- hilde ödeyönzği yıllar Müçelarin konacak tahsisattan ödenmek ü- zere bono verilmesine, gene vila- yetlar evinin döşenmesi için 1935- 36 yıllarında ödenmek üzere 200 bin liraya kadar teahhüde - giriş- meye ve buna karşı bono çıkart- mak hususunda Maliye Bakanma izin veren kanun onaylandıktan sonra, askeri ve mülki tekaüd ka- nununun muvakkat beşinci mad- desinin ve askeri mülki tekaüd ka- nununa göre on lira ve daha az yetim maaşı alanların 942 - sayılı kanundan istifade edip etmiyecek- lerinin tefsirlerine ait mazbata ü- ezrinde görüşülmüş ve onaylan- mıştır. Hukuk usulü muhakemeleri ka- Dununun bazı maddelerinin değiş- tirilmesi hakkındaki kanunda iki yönden birinin vekili olduğunu söyliyen kimsenin tasdikli vekâ- letname mecburiyetine aid mad- de üzerinde söz alan saylavlar ile- ri n bu maddenin iyilik ve kötülüğünde söz söylemişler ve sonucta madde değiştirme için ve- rilen takrirler üzerine encümene geri verilmiştir. Bundan sonra kanunun geri ka- lan maddelerinin konuşması gele- cek toplantıya bırakılması onay- lanarak toplantıya son verilmiş- tir. Ş İstanbul plânı Istanbul, 10 (Telefon) — İstanbul plânı için belediyeye gönderilen proje - keri tedkik eden jüri bugün toplandı jü- riden bazı zevat projeler hakkındaki dü. şüncelerini söylediler. Jüri on gün son- va bir daha toplanacak ve projenin ihti- saslara göre tedkik ve muayesesini ya. pacaktır. SEEMEZETERR T TUT SAT Türk inkılâbı dersleri Bugünkü dersi Ankara Hukuk Fakültesinde saat 17,30 da Bay Mahmud Esad Bozkurt verecek- tir. Uluslar kurumunda Yugoslavya - Macar istan meselesi or- taya bir kural işi çıkardı Cenevre, 10 (A.A.) — Bugün artık elde edilmek istenilen dilek, ne arlık ne eksik Avrupa'nın ba- şının dinc ve kaygusuz olmasını sağlamlamak olduğundan M. Pi- yer Laval, Yugoslavya'yı memnun M. Laval decek ve ancak öteki türelere dokunur tarafı olmıyacak ve Ma- caristan'da da içinde olmak üze- re bütün törelerce onaylanacak bir formül bulmak için durmak- sızın çalışmıştır. M. Laval öğleden önce, nistan murahhası ile ve öğleden sonra da M. Aloi e ve M. Eden ile görüşmüştür. M. Laval M. Yev- tiç arasında dün yapılmış olan görüşme sırasında Yugoslav Dış İşler Bakanı, Fransız Dış İşler Ba- kanına Yugoslavya ile dostlarının yapacakları fedakârlıkların en sön sınırlarmın ne olduğunu bil- dirmiştir. Cumartesi günü Ulus- lar Derneği konseyinin yapmış ol- duğu toplantı, işin dostçasına dü- zeltilmesini pek az umduran bir vaziyet yaratmıştır. Bundan, Cenevre'deki bu işle ilişiği olan mahfellerde ve küçük anlaşma ile Balkan anlaşması el- lerinin merkezlerinde derin bir hayal inkisarı uyandırmıştır. Or- taya atılmış olan mesele bir usul meselesi olduğundan daha ziyade karışıktır. Uluslar Derneği and- laşmasının on birinci maddesine göre bir uzlaşma usulü kullanıla- caktır. Bu usule göre ise Macaristan ve Yugoslavya ile konseyin öteki ü- yeleri arasında beraberlik bulun- mak gerektir. M. Laval'in tekliflerine göre uzlaşma yolunda Cenevre, 10 (AA) — Uluslararası mahfillerde söylenildiğine göre Yugos. lavya M. Laval'in konsey toplantısın - daki sözlerinden mülhem bir karara yana- şabilecektir Bu karar bazı macar makam- larının Marsilya suikasdından mesul ol- duğunu kaydedecek, Yugoslaryayı res- mi tahkikatı tekrar ele almaya çağıra. cak ve sığınmak hakkının değiştirilmesi için uluslararası bir mukavelenin en kı- sa bir zamanda tedkikini tesbit eyliyo - cektir. Ancak bu proje italyan ve ma. cay murahhaslarının muhalefeti ile kar- şılaşmaktadır. Dünkü gün yugoslav ve macarların her ikisinin de işine gelen bir hal sureti bulunmaksızın geçmi Sabahleyin M. Politis ve M. Yevtiç örüşen M. La- val öğleden sonra M. Aloizi, Eden ve Benes'le uzun 'uzadıya görüşmüş ve ge- rek Yugoslavyayı gerek konseyde an - laşma lüzumunu hararetle müdafaa et- miştir. M. Laval, uluslar cemiyoti adalete davet olunduğu bir işi görmez ve ulus. lararası cinayetlere karşı tedbir almaz ve cezalar Lertib etmezse bundan çıkacak çok vahim neticeleri göstermiştir. Franmsız, italyan ve ingiliz mümessil- leri, her tarafın kabul edeceği bir hal su- reti bulunmadan Yugoslavya işi hakkın. daki konuşmaların devam etmemesi hu- susunda anlaşmışlardır. Ancak bugün ö teki devletler ve bilhassa macar muhtı. rasına karşılık vermek istiyen M. Titü- lesko tarafından da kabal edilmesi la - zımdır, Öt taraftan M. Laval konuşmaların en kısa bir zaman içinde eyi bir tarzda sonuclandırılması gerekliğine arkadaşla. rını inandırmıştır, tâ ki işin gecikmesin- den mütcessir olabilecekler kendi hakla- rınt kendileri yerine getirmeye kalkış . masınlar. Böyle çok nazik bir durum karşısında Avrupanın sükünetini büyük bir abayla göz önünde bulundurmak ge- rektir. Çünkü herhangi bir tâbiye hata- (Sonu 2 inci sayıfada) Adliyede yeni tayinler Değişen, yeniden tayin edilen, terfi eden hâkim, müddelumumi! ve müstantiklerimizin isimlerini yazıyoruz 90 lira maaşlı Konya ağırceza reisli. gine tahvilen İstanbul ağır ceza reisi Aziz, 90 lira maaşlı İstanbul ağır ceza riyasetine naklen İzmir ağır ceza başka- nt Suad; 90 lira maaşli İzmir ağır ceza başkanlığına terfian baş müddelumumi. Hik baş muavini Süreyya, 70 lira maaşlı Diyarbekir ihtisas hâkimliğine 70 lira maaş ve mütebakisi tahsisat olmak üze- ve 300 lira ile terfian Manisa müddeiu . mumisi Sadık, 70 Hira maaşlı Diyarbekir reisliğine terfian Eskişehir reisi Osman Ramiz, 70 lira maaşlı Balıkesir ihtisas hâkimliğine 70 lira maaş mütebakisi tah- sisat olmak üzere 300 lira ile Kayserl reisi Mesud, 70 lira maaşlı baş müddei. umumi baş muavinliğine baş müddein - mumi muavinlerinden Bedreddin, 70 li. ra maaşlı Bursa ağır ceza başkanlığına talebile adliyo müfettişi Osman Sabri, 55 lira maaşlı Yozgad başkanlığına mu- vafakatile Malatya ağır ceza başkanı İb- rahim Etem, 55 lira maaşlı Malatya ağır ceza başkanlığına terfian Konya başkanı İbrahim Etem, 55 lira — maaşlı Afyon başkanlığına Sinob ihtisas hâkimi Yah « ya Sezai, 58 lira maaşlı Balıkesir baş. kanlığına terfian Usküdar müddeiumu « misi Haydar Naki, 55 lira maaşlı Kütah. ya üyeliğine sıhhi halinden ötürü Alan- ya üyesi Emin, 55 lira maaşlı Alanya üyeliğine terfian İstanbal üyesinden Sa. lim, 58 lira maaşlı Artvin başkanlığına İstanbul müstantık üyesinden Salih, 55 lira maaşlı Eskişehir başkanlığına ter - fian Afyon ağır ceza başkanı İbrahim Etem, 55 lira maaşlı Bolu başkanlığına muvafakatile İstanbul üyesinden Nus . ret, 55 lira maaşlı Kayseri başkanlığına Bolu başkanı Said, 55 lira maaşlı Bursa müddeiumumiliğine Samsun müddeiu - mumisi Cemil, 55 lira maaşlı İstanbul ikinci ceza başkanlığına Balıkesir ihti « sas bâkimi Kemal, — 55 lira maaşlı baş müddeiumumilik birinci sınıf muavinli. ğine üçüncü sımıf muavinlerinden Mus- umumisi İbrahim Etem, 55 lira maaşlı Istanbul müstantık üyeliğine terfian Ay- dm müddeiumumisi Münif, 55 Hira ma- aşlı İstanbul üyeliğine sehhi vaziyetin . den ötürü Van ağır ceza başkanı Hay- reddin, 58 lira maaştı Van başkanlığına terfian Kars ihtisar maaşlı Kastamonu üyeliğine tahviline ka. rar verilen Giresun, müddejumumisi Fehim Ziya, (Sonu 3. üncü sayıfada)