11 Ocak 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

11 Ocak 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ÖON ALTINCI YIL. No: 4585 Gündelik YURD SEVGİSİ Sevgi, adamı kımıldatan, ona hız veren duyguların başında ge- lir. Sevgisiz adam yok gibidir. Ancak sevgiler birçok çeşidlere ayrılır. Adamlığın ilerlemesiyle sevgiler de yükselir, ve büyük ül. külere bağlanır. Ülkü yalnız bir düşünce ve tasarlama işi değildir. Onun varlığında, hız almasında $evginin ve sevgiden doğan kızış- manın büyük bir rolü vardır. Çün- kü gerçekten sevmek inanmak de- mektir. İnanmak ise aksiyonu en yüksek kertesine çıkaran sonsuz »bir güctür. Ulusların bugünkü yaşayışında ve durumunda ulus ve yurd sev- gisi bütün öteki sevgileri kucak- lar, kendinde toplar. Bir yurddaş için ulusunun ve yurdunun dirliği ve düzeni, kendi öz varlığının sım- sıkr bağlı olduğu bir gerçekliktir. Başka sevgiler değişebilir, biri tekinin yerine geçebilir. Fakat u- lus ve yurd sevgisinin boşluğunu öteki sevgilerden hiç biri doldu- tamaz. Gerçek yurddaşlık ancak bu sevginin en yüksek kerteye çık- masiyle bütünleşir. Yalnız sevgi anlamında ilkönce ınlış_ınık gerektir. Sevgi varlığımızı her yönden sarmış ol- malıdır. Sevgi kendi kendine ko- laylıkla meydana gelmez. Onun doğması ve büyümesi de ayrıca bir teknik işidir. Kişi seveceği şe- yi bilmeli, görmeli ve sonra da an- Tamalıdır. Sağlam temellere da- yanmıyan, daha doğrusu kafamıs zı, gönlümüzü sarmıyan sevgi sa- man yalazı gibidir. Bir vakit alda- tır, oyalar, fakat bir gün her ne- dense işkillenerek inanında sarsı- hr, böyle bir sevginin aksiyon gü- cü olamaz. Ve adamı gerektiği va- kit her şeyi gözüne alacak durum- da ileri atamaz. Onun için yurd sevgisi ince bir yetiştirme, öğret- me ve alıştırma işidir. Adamın değeri onun ülkü yük. sekliği ve aksiyon gücü ile ölçü- Tür. Acunda en çok yer tutan, en çok ad bırakan uluslar hep böyle yurddaşların topluluğundan doğ- muş olanlardır. Teknik, zenginlik, konfor, incelik, hiç bir vakit yurd ve ulus sevgisi gevşedikten sonra yaratılışın sert gerekenlerine da- yanamamıştır. Toplu yaşayışın ö- Zü ulus ve yurd sevgisidir. Bu sev- gi uluş yapısının da kenetleyici ve bağlayıcı gücüdür. İç varlığımız, benliğimiz bay- sallığını ancak yurd sevgisinde bilir. Bu sevgiye uzak kalan- tarın ne kafaları ne de gönülleri varylığın derin tatlarını anlİryamaz. YVükselen adam yalnız kendi için Jeğil, başkaları ve hele ulus ve yurdu için yaşıyan adamdır. Ger- çek yurd sevgisi bunu yalnız bil- mek değil, duymak ve öyle yap- maktır. Zeki Mesud ALSAN Ankara Kaç saylav çıkaracak? Ankara Vali ve Belediye Reisliğinden: Vilayet İntihabı Mebusan Teftiş Heyetince tesbit edilen nüfus sayısına göre Ankara | Vilayeti adına 13 mebus se- l çileceği intihabı mebusan kanununun 16 ıncı madde- İ sine tevfikan ilan olunur. Adımız, andımızdır. Bay T. R. Aras Bugün Uluslar Derneği Konseyine başkanlık ederek Alman ve Yugoslav gaze 2leri Dışarıişler Bakanımızı çok övüyorlar. Cenevre, 10 (ALA.) — Uluslar der. neği könseyinin I1 sonkânun devresi B. açılacaktır. İlk toplanlının çarşamba günü yapdamsı muhtemeldir. Konsey Sar meselesi ve hududlara aid Irak — İran ihtilafı dahil olduğu halde otuz ka dar meseleyi tetkik edecektir. Berlin, 10 ÇA.A.) — Alman is- tihbarat bürosu bildiriyor: Türki- ye Dışarı İşler Bakanı B. Tevfik Rüştü Aras'ın Sar plebisiti mese- lesinin halli esnasında Uluslar Derneği konseyine başkanlık et- mek üzere Cenevre'ye seyahati hakkında tefsiratta bulunan ga- zeteler, çetin mesuliyet itibariyle zengin olan bu vazifenin ifası ve hattâ beklenmiyen bazı zorlukla- rın halli için Uluslar Derneğinin Türkiye Dışarı İşler Bakanından daha layık ve ehil bir sıyasa ada- mı bulamıyacağına — Almanya'da herkesin emin olabileceğini yazı- yorlar. Gazeteler diyorlar ki: Ulaslar Derneğinin aradığı şe- kilde hakkın bizim tarafımızda ol- duğunu bilen biz almanlar B. Rüş- tü Aras'tan dahaiyi barış müda. fül istemeyiz. . Yugoslav gazeteleri ve Dışarı İşler Bakanımız Belgradı 10 (AA.) — Türkiye Dı - şarı İşler Bakanı B. Tevfik Rüştü Aras- Bugün Uluslar Derneği konseyine baş- kanlık edecek olan Daşsir İşler Baka- ninüz Bay Tevlik Rüştü Azas n Belgrad'a varması dolayısiyle gazete. ler uzun makaleler neşretmişlerdir. Bu arada saylav Dimitriyeviç diyor ki: *— Bay Tevfik Rüştr Aras, Türki . (Sonu 2 inci sayıfada) Uluslar Derneği konseyinin Bundan önceki toplantısında: Fotoğrafın sağında ——— — RO!I]ZI aıılaşmaları Paris, 10 (A.A.) — Drışarı işler ba « kanlığı Roma anlaşmaları hakkında bir izahname neşretmiştir. Bu izahnameye göre, Afrika musele- si iki ulus arasında askıda bulunan işle. ri kati surette halledecek bir tarzda gö « rüşülmüş ve orta Avrupa meselesinde de Fransa ile İtalya her devlet için öte. ki devletlerin istiklâl ve toprak tamam- lığına rixyet mecburiyetinin teyidi her. kesin bağlı bulunduğu ve Avrupa'nın bu kısmında güven duygularımın inkişafıma yarıyan bir kural olduğu hususunda mu tabık kalmışlardır. Nihayet Bay Musolini ve Bay Laval in, uluslararası derneği andlaşmasında yazılı usullerin gelecekte çıkabilecek bü tün meselelerin hallini temine kâfi oldu Bunu tanıdıkları zikrdilmektedir. İtalya Fransadan mali yardım istememiş Roma, 10 (A.A.) — Gazeteler fran. *ız - İtalyan anlaşmaları bakkında tef - (Sotu 2 inci sayıfada) Tevfik Rüştü Aras ve arkasında Bay Cemal Hüsnü görünmektedir. Bay Laval Paris elçi- mizle görüştü Paris, 10 (A.A.) — Dışarı İşler Ba . kanı Bay Laval Türkiye Büyük Elçisi Bay Suad'ı bugün kabul ederek kendi. siyle uzun müddet görüşmüştür. Küçük anlaşma dışarıiş - ler bakanları toplanıyor. Belgrad, 10 (A.A.) — Kücük anlaş. ma devletlerinin üç dış bakanı yarın toplanacaklardır. Bu toplantımın Liubli. yana istasyonunda ve Bay Yevtiç'in va, gönunda yapılması çok muühtemeldir, 11, SONKÂNUN 1935 CUMA İki milyon liralık Sıvas - Ersurum demir, yolları Yüzde yedi tahvilleri çıkarılmıştır. bi yüksek bir faiz getiren bu S0 şa tahviller en kârlı ve en emin bir gelirdir. Fırsatı kaçırmayınız. Balkan ökonomi konseyi Toplantısını bitiren konsey bir bildiri çıkardı Atina, 10 ÇA.A.) — Balkan anlaş . ması devletlerinin islişmri ökonemik kon seyi kapanış toplantısını dün sahah yap maş ve toplantıdan sonra aşağıdaki bil - diriyi neşretmiştir: Balkkan anlaşması daimi konseyinin Ankarada 2. 11, 934 de verdiği kararla. ra uygun olarak, balkan anlaşması öko. momik konseyi Atina'da yunan dışarı iş- ler bakanı Bay Maksimos'un başkan gında toplanmıştır. Çalışma 3. 1. tarihin de başlamış ve 9. 1. 935 tarihinde bit . miştir. Bu ilk toplanma amacı, daimi koönseyin 10. 5. 935 tari . hinde Bükreş'te yapacağı toplantıya arz- edilecek olan raporun hazırlanması için dört memleket arasındaki ökonomik yak laşına meselesi hakkında tam ve tefer . yuatlı bir görüş teatisi idi. Ökonomik koönsey, komisyonlarının — çalışmalarına dayanarak, altı karar suretini - taşıyan bir son protokol tesbit etmiştir. Bu ka . var süretleri şunlardır: 1 — Ticaret sıyasası, 2 — Muhabere ve münakalte 3 — Balkan bankası, 4 — Turizm, 5 — Ökonomik kurumların ış bora. berli 6 — İç yasası. Son protokol tasdik edilmek üxere balkan arlaşması memlaketlerinin dışa- vt işler bakanlarıma verilocektir. Ökonomik konseyi, bu toplantı dev. vesi zarfında görüşmelerin en dostça ve tam iş beraberliği ruhundan mülhem ol duğunu memnuniyetle müşahede ede . bilmiştir. devresinin Anketlerimiz Her yerde 5 kuruş arsıntıların Vaı)llğl zarar büyüklür Erdek civarında 364 - ev tama- men, 922 ev kismen — yıkılmış, beş kişi ölmüştür. Adalardu sağ lam ev kalmamıştır Yurd içinde soa günlerde olan yer sarsıntıları hakkıımda Dahiliye Vekilli . iina gelen en doğru haberlere göre; san. sıntı, Balıkesir merkezinde bu ayın döre dürcü günü başlıyarak sekizinci günü . ne kadar, Kapıdağ yarım adasında ayın dördünden besinci gününe Erdek ve ci- varında 2 inci gününden 8 inci sabaha- bına kadar muhtelif fasılalarla ve çoğu şiddetli olarak devam etmiştir. Bu sar. (Sonu 2 inci sayrfada) Bı(ı/ke:i—- Vîlçğ çesttı .." AcıhIı sarsıntının olduğu yerleri gösteren kroki . Ankara her yıl Suluhana 1,5 milyon liradan fazla para veriyor , , balk tın elinden geçen sebze yor? — Bu yazıda bir. toptancını pasıl değerleni- gelinciye kadar rüşleri okuyac aksmız. Ank buçuk milyon lirayr aşan bir para ve- rir.a İnsan sayısı 80 bine yaklaşan An- ra sebxze ve meyvaya yılda bir karanın bu sayıya göre ulussl ürünle re hiç de çok sayıl- verdiği p maz. Bir yurda meyva ve sebze için aşağı yukarı 19 Jira veriyor demektir. Bu sebze ve meyva Ankaraya nere- lerden gelir? kimler getirir? gelinciye kadar kaç sınıl mütevassıuın bol, temiz evimize elinden geçer? halka ucuz, meyva ve sebze yedirmek için neler yapmalıdır? İşte bir gürü sorgu ki karşılıkların- da ankaralıların yaşayış seviyesi, sağ- lık derecesi, zenginliği ve refahı sak- İrdır.. Ankara'nın yediği sebre ve mey- miktarı bize öğretti ki; dünyanın va en eyi cins sebze ve meyvalarını yetiş: olan bis tiren bir memleketin xahibi det; en a7 sebze ve meyva yiyen bit milletiz... Bunu yerinde çok ucuz olaa t yükselişini de teşkilat eksilı ginde aramalıyız. Geçen yıl Bursada linle kilosu 40 para iken biz At karada 15 kuruştan aşağı şeftali yeme- Miştik. Suluhan: Ankara'nın meyvahoşu Sınuhan, yeni hâlin arka taraâltna düşer; çok eski bir handır. Burası An- karanın meyvahoşu gibidir. Yidiğimiz bütün sebze ve meyvalar - toptancılara nu $ inci sayrfada) Bu mülâkat esnasında Roma anlaşmala. vi ve Marsilya suikastındaki mesuliyet. ler hakkında macar hükümetince yapı « lan tahkikatın neticeleri görüşülecektir. Çekosloyakya ve Romanya dışarı işler bakanları yollarına devam ederek Cenev | ve'ye gidecekler, Bay Yevtiç ise içeri sı | yasa işlerinden dolayı memleketinden ayrılamıyacağından Belgrad'a dönecek. kir, Ankaramızın dört Bucağına dağrlamr sebze ve meyvarar Sulu kanda böyle tartınır