5 Şubat 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

5 Şubat 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

5, ŞUBAT 1935 SALI Münih, 4 (A.A.) — Verimli çalışması ile alman tayyareciliğine cevrensel şerefli bir mevki kazundırmış olan alman - tayyare ve motör fabrikatörü profesör Yunkers 76 ya- - ON ALTINCI YIL. No: 4859 Adımız, andımızdır. şında dün ölmüştür. Her yerde 5 kuruş Önderimiz Kamâl Atatürk'ün Ulus'a seçim beyannamesi Sevgili yurddaşlarıri; Büyük Millet Meclisinin yehi saylav seçimine girerken, geçen dört yılm işlerini gözden gecir- mek faydalı olacaktır, Bu suretle çetin yıllarda bana ve önderi bu- lunduğum C. H. Fırkasına destek olan ve doğru yolu gösteren gü- veninizin yerinde olduğu kolay- lıkla anlaşılmış olacaktır. 1930 ve 1931 yıllarından beri acun, hiç ayırd tanımıyan — genel PİY sıkmtı içindedir. Her yerde Ürünlerin fiyatları düşmüş olduğu halde alıcılar azalmış, ticaret mu- vazeneleri bozulmuş, iş hacımları daralmış, en sağlam paralar sarsı- larak düşmüş veya düşürülmeğe Mecbur kılınmıştır. Bizim yurdu- Muz bu saremilılara bilhassa ma- ruz bulanuyordu. Çünkü, ticaret ve tediye muvazenesi ötedenberi açık bulunduğu halde ziraat mad- delerinin fiyat düşkünlüğü ve yur- duün geniş ölçüde sınai mâmülâta olan ihtiyacı, alışveriş açığını da- ha ziyade artıracaktı. Bu zorluk- lar ve ihtimaller yüzünden, ülke- da genel sıkmtı, mali olarak da | afır tesirler yapacağından, devle- tim hazinesi gittikçe daha fazla gdarlığa ma saz bulunuyardu. "« cetin şartlar, her alanda, yen: küfumlar yapmıya mecbur olan yurdumuzda açılmayı ve iler. lemeği durduracak mahiyette idi. Bütün bu çetin şartlara şu gayet mühim noktayı da katmak gerek- tir: Geçen dört yıl içinde; uluslar. arası durumu yeni ve derin bir buhrana girmiş ve uluslar arasın- da kuşku ve güvensizlik şiddetle kendisini hissettirmiştir. Geçen dört yıl içinde, ben ve fırkam, ulusun başlıca bu mesele- lerini halletmek vazifesinde idik. Bugün yüksek katınıza açık alınla çıkıyoruz. En nazik ulus davala- rını, en isabetli tedbirlerle en doğ- ru yollarda takib ettiğimiz ve her alanda müsbet neticeler aldığımız kanığındayız. Ökonomide, ticaret muvaze- nesini temin edecek ve ulusun sa- tın alma kabiliyetini koruyacak tedbirler bulundu. Bu güzeyde iş ve değişme hacımlarının daralma- s1, nişbetle birçok ülkelerden ön- €e durdurulmuştur. Yurd için yo- ni kazanc yolları bulmıya verilen U_İlunmîy:c. hızla eyi ve hayırlı te- sirini hissettirmeğe başladı. Ge- niş ölçüde sanayileşme hareketi, devletçe ve ulusça alınan yeni du- rumun en belli vasfıdır. Bugün zirai ve sınal ürünleri- mizin fiatlarmda düşkünlük dur- Mmuş, hattâ genel olarak yükselme başlamıştır. Zirai ve smaf ürünle- rimizin miktarları dahi, çok ülke- lerde azalmıya ve mahküm olduğu halde, bizde, bir irtma göstermektedir. Yetiştirici- yi meyus etmiyecek kanaatli bir fiat ile ürün artımı yeni ökonomi düzenimizin sağlam temellerin- den ve mutlu ayırdımlarından bi- *i olmak yolundadır. Ökoönomik tedbirlerin doğru- | uğu ve sağlamlığı ulusun genel Yaşayışında ve her şeyden önce J_P'İetin maliyesinde müsbet tesi- rini derhal gösterdi. Şiddetli ve Sert tasarruf tedbirlerile muvaze- nesi temin olunan devlet bütcesi 1931 den sora her yıl muvazene içinde artmıya başlamıştır. Birçok vergiler ıslâh edilmiş, hattâ indirilmiş olduğu - halde, tahsilâtta ve bütçe yekünunda artma kabiliyeti görülmesi, sağ- lam bir mali bünyenin ve ökono- mik ahvalin her yıl daha ziyade eyileşmesinin en müsbet - belgesi- dir. Uluslararası güvensizlik ve kuşku devrinde, biz, büyük türk ulusunun yüce menfaatlerine en uygun tedbirleri büyük hassasiyet ile takib ettik. Barışı seven ve onu her türlü taarruz niyetlerinden uzak bir surette kurumlandırmak istiyen temiz bir zihniyetle insel tertiblerin meydana gelmesine ça- Bugün, barışı ve uluslar arasında eyi geçinmeyi amac tu- tan ülkelerde, birleşik sıyasamız ve karşılıklı türlü andlaşmaları- mız vardır. Bir yönden de ulusal korunma vasıtalarına özel bir de- ğer verdik. Bugün, türk ulusu iki köklü vasıf ile uluslararası müna- sebetlerde kendini göstermekte. Müntöhibi sanilere İntihabı Mebusan Teftiş Heyeti Reisliğinden : |. Sekiz şubat 1935 - cuma günü Ankara Mebusları se- çileceğinden bütün — münte- hibi sanilerin sant dokuzda Belediyeye gelmelerini dile- | dir. Bunlardan biri ulusumuzun kendini müdafaa için sarsılmaz bir azim sahibi olarak hürmet edilmeğe lâyık bir kudrette olma- sı; diğeri, ulusumuzun dostlukla- rına ve ittifaklarına, ahval ne o- hursa olsun, değişmez bir sada.- katle riayetkâr olacağına inanıl- masıdır. - Türk vatanı, ulusun bu yüksek vasıfları güvencine daya- narak ilerlemektedir. Sevgili yurddaşlarım, Türk vatanını mütemadiyen yükselten ve ilerleten ana sıyasa- da devam etmek kararındayız. Eğer yüce itimadınızı üzerimden ve önderi bulunduğum Cümhuri- yet Halk Fırkasından esirgemez- seniz, gelecek dört yıl içinde or- taya koyacağımız eserlerin de ge- çenlerden daha çok ve daha ve- rimli olacağına kati ve samimi inanımız vardır. Okonomide, ma- liyede, nafıada, kültürde ve millit müdafaa ile iç ve dış sıyasada doğruluğu denenmiş gidiş yol- larında azim ile yürüyeceğiz. Ökonomide sanayileşme progra- mımızi tahakkuk ettirmek, ürün- lerimizin nefasetlerini ve stan- dardlarını tanzim ve muhafaza etmek, her türlü deniz ökonomisi- ni genişletmek, her türlü maden ökonomisini büyültmek, küçük kredi müesseselerini vücude ge- tirmek kararındayız. Sanayileşme devrinde ihtikâr suretinde bir fiyat pahalılığına ma- hal vermemek için ciddi kontrol tedbirleri genişlettirilecek ve pek- leştirilecektir. Maliyede vergi ıslâhatına de- vam olunacaktır. Bu ıslâhat, yürd- daşm mali yükümlerini, yersiz sı- kıntılara ön vermiyecek surettö, düzeninde ödemesini temine ma- tuftur. Tedrici ve iktısadi geliş- meye uygun bir terakki ile devle- tin hazinesini çok kudretli bir ha. le getirmek esaslı bir umdemizdir, Nafıa programımızı durma- dan takib edeceğiz. Asırlardan beri ihmal edilmiş olan vatan ba- yındırlığını şimdiye kadar büyük zorlukları yenerek nasıl takib ede- bildikse, bundan sora, daha ziya. de dikkat ve sebat ile takib ede- ceğiz. 1935 senesi nihayetine ka- dar demiryolları Diyarbekir'e var. mış, kömür hayzasına ve Antal. ya'ya doğru uzanmış olacaktır. Erzurum hatları faaliyetle ilerli. yor ve ilerliyecektir. Sağlık ve soysal yardım faa. liyetimiz önümüzdeki yıllarda da- 'ha ziyade genişliyecektir. Büyük türk ulusunun kadın ve erkek seçmenleri; Bir yurdun en değerli varlığı, yurddaşlar arasında ulusal birlik, eyi geçinme ve çalışkanlık duygu ve kabiliyetlerinin olgunluğudur. Ulus varlığını ve yurd erginliğini korumak için bütün yurddaşların canını ve her şeyini derhal ortaya koymıya karar vermiş olmak, bir ulusun en yenilmez silâhı ve ko- ruma vasıtasıdır. Bu sebeble, türk ulusunun idaresinde ve koruma- sında ulusal birlik, ulusal duygu, ulusal kültür, en yüksekte göz diktiğimiz ideyeldir. ç Yüksek ve inkılâbçı bir kül- tür seviyesine varmak - için, önü: müzdeki yıllarda daha çok emek vereceğiz. Müsbet bilimlerin te- mellerine dayanan, güzel sanatla» rı seven, fikir terbiyesinde olduğu kadar beden terbiyesinde kabili« yeti artmış ve yükselmiş olan ere demli, kudretli bir nesil yetiştire ı:ek, ana sıyasamızın açık dileğile ar. Yüce türk ulusundan itimad isterim. Yeniden deruhte edeceği- miz ağır vazifeleri yüz akı ile ba- şarmak ve ulusumuza müsbet he- sablarını verebilmek samimi kay- gımızdır. Bu onurlu ve ağır vazi« feli yolda, birlikte çalışabilece- ğim arkadaşlarımı yüce seçimini- ze sunuyorum. Seçim kararımızdan sora da muvaffakıyetimizin güvenci ve vasıtası, ancak yurddaşlarımın aramsız yardımları ve ilhamları olacaktır. Kamâl ATATÜRK