8 Şubat 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

8 Şubat 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

_ON ALTINCI YIL. No: 4862 Yen Gündelik YENİ SEÇİME GİRERKEN Türk ulusunun sıyasal yürü- Yüşünü omuzlarında taşıyan Cüm- huriyet Halk Fırkası, iki gün ön- cetarihe geçecek bir bildiri ile kendi namzedlerini türk ulusuna sundu. Bu bildiri dört yıldanberi rultay çalışışının ulusa açık ı_lın ve çok temiz bir yürekle ve- rilmiş bir hesabıydı. Vaktile yur- du en korkunç bir uçurumun son ı:MR v 'ırdan tutarak çeken çe- lik elin kurduğu fırkanın bu son yıllar içinde yaptığı işlerin en normal kurum içinde bile adamı saşırtacak kadar büyük ve derin olduğunu bir daha söylemek ve hepsini birden sayıp dökmek, bil- mem ki, gerek midir? Yalnız şu- rası bir daha kıvançla söylen- melidir. ki; bütün acunun ge- rek genişliği ve gerekse uzun- luğu bakımından şimdiye kadar benzeri henüz tarihte geçmiyen büyük ökonomi sıkıntısı içinde Vir devletin hiç bir yerden on pa- va ödünç almaksızın bütün işleri- ni, dört yıl önce fırkasının ulusa söz verdiği şeyleri şaşmaz bir program ve sarsılmaz bir inan- la yapması çok yerinde bir an- layış ve başarışın en değerli bir örneğidir. Bugün kalkınan genc ulusların tarihleri ile bizim tarihimiz arasında göze çarpan bir benzemezlik var. Bütün Bal- kanlılar ve savaş sonunda yeni do- ğan uluslar büyük paralı uluşla- rtn az çok el tutması ve yardımla- rile kendilerini kurabilmişlerdir. Halbuki; büyük kurultay adına çalışan türk uluşu bu çok değerli işlerini yüce türk ulusunun her şeyinin üstünde olan büyük asığı- nı daima göz önünde tutarak yap- mış ve dışardan büyük yardımlar görmeden ülküsüne doğru yürü- Müştür. Para ve ökonomi işlerinde devrimci rejimin karakteristik va- sıflarından birisi ve belki de bi- rincisi, bu biçim soraklar karşı- sında pek çok çekingen - ve duy- gulu olmasıdır. Büyük ökonomik sıkıntı içinde bazı ülkeler - eyi şartlar içinde dahi ödünç para al- Makla yurd ökonomisini düzel- teceklerini ummuşlardı. Karşıdan kara bulut gibi gelen darlığın özünü seçen ve anlıyan türk u- kaşu yurdu kendi kendine ye- tecek bir rejim yolu tutulmasının en kestirme ve en doğru yol ola- Caâğmı görmüş — ve sanayileş- Meğe doğru gitmiştir. Sanayileş- me programı daha bitmemiş ol- duğu halde bunun asığları bugün Yurdda bütün gücü ile duyulmak- tadır, Bu yıl ökonomik sıkıntı ge- $en yıldan daha azdır, ve gelecek yıl daha az olacaktır. Dış sıyasamız her gün daha eyi ve daha güvenli bir ölçüde açılmaktadır. İmpara- torluk çağının hiç bir tarihte gör- mediği dirliği düzenliği biz cüm- üriyet yillarında görmekteyiz. T_ürk ulusu imparatorluk çağının hiç bir kurununda uluslar arasında lb'l kadar onurlu bir yer tutmamış- ur. Beşinci kurultayın bu yıl gö- :: çarpan birkaç yeniliği de var- : yurd- R 1 — Azlıklar dediğimiz daşların da, yurdun sıyasal di Ene karıstırılması büyük yenilik- lerden biridir, Azlıklar adına de- Bil, bir yurddaş sanı ile saylav- kk içi ortaya —atan Kâzım özalp Kurultay Başkamı geldi, bugün gidiyor Kurultay Başkanı Kâzım Özalp, dün sabah İstanbul'dan şehrimize dönmüş ve durakta bakanlarımız, şehrmizdeki saylavlar, bakanlık- Kurultay Başkanı General Kâzım Özalp lar ileri gelenleri tarafından kar- Kâzım Özalp bugün saat on iki- de, İzmir treniyle, şehrimizden ay- rılacaktır. Kurultay Başkanımızın yanında refikası, hususi kâtibi ve seyahat mıntakasının saylavların- dan bazıları bulunacaktır. Kâzım Özalp'ın İzmir'e gidece- ği ve orada üç gün, Aydın ve De. nizlide birer gece kaldıktan son- ra İsparta'ya ve Ispartadan da Antalya'ya geçeceği, Antalya'da üç dört gün kalarak dönüşte Bur- dur'a uğrıyacağı ve gene İzmir ve Balıkesir üzerinden Ankara'ya döneceği öğrenilmiştir. FA A ) Kâzımi Han B., Mu- e' e öğç se ,se solini ile görüştü Roma, 7 (AA.) — İran Dışarı İşler Bakanı, dün B. Musolini ta- rafından kabul edilerek, kendisiy- le çok samimi surette görüşmüş- tür. Öte yandan, bakan, dün sabah da, Şattülarab sınırr meselesine dair, Irak Dışarı İşler Bakanı Nu- ri Said Paşa ile uzun uzadıyı ko- nus«muştur. ; Öğleden sonra, sınır meselesi- nin Uluslar Derneğinde raportör- lüğünü eden Baron Aloisi'nin ya- nında, müzakerelere devam edil. miştir. bu arkadısların çokluk fırlmııııeı. ve bütün yurdça eyi görünmesi türk devriminin dar ve şoven bir dilek arkasında koşmadığının en canlı bir belgesidir. 2 — Bayanların saylav olma- ları, soysal yaşayışımızda çok ile- yi ve gönenç verici bir adımdır. 3 — Çokluk fırkasının çizdiği program dışında gönüllerinden gelen düşüncelerini açıkça söyli- yebilmek için bu yıl fırkadan ayrı olanlara daha geniş bir alan ve- rilmistir ki: bu da türk rejiminin demokratik yönelmelerini bildiriş bakımından çok değerlidir. * Denizli saylavı N. A. KÜÇÜKA Adımız, andımızdır. i saylavlar bugün sanilere İntihabı Mebusan Teftiş Heyeti Reisliğinden: Sekiz şubat 1935 | günü Ankara Mebusları se- | çileceğinden bütün münte- hibi sanilerin saat dokuzda | Belediyeye gelmelerini dile- ' rim. ç- | | | cuma . anbulda seçim şenlikleri İstanbul, 7 (Telefon) — Say- lav seçimi münasebetiyle şehir bu akşam donandı. Yarın büyük bir merasim ve Halkevi tarafından hazırlanan büyük bir alay yapıla« caktır. Sabahleyin saat sekiz bu« çukta Taksimde Cümhuriyet Abi- desi önünde toplanılacak, şehir namına nutuklar söylendikten ve âbideye çelenkler konduktan son- ra rey sandığı belediye, fırka, üni- versite erkânı ile umumi meclis azalarının, ikinci müntehibler, ti- caret odası teşekkülleri, üniversi. te talebelerinin ve halkın iştirak edeceği bir alayla üniversite kon- ferans salonuna getirilecektir. A. laya altı yüz kadar otomobil işti- rak edecek ve İstanbul Halkevi İstanbul saylavları şerefine akşam saat dörtte Park otelinde bir çay, gece saat 22 de de Perapalas'ta bir balo verilecektir. 8, ŞUBAT 1935 CUMA Belgrad, 7 (A.A.) — B sonteşrin 1931 de seçilmiş olan Skopçina prens Polun bir ira- desile fesholunmuştur. Yeni saylav intiha- batı 5 mayıs 1935 te yapılacak ve meclis Fevkalâde olarak 3 haziranda toplanacaktır. .. Her )'grdîş kuruş seçiliyor Aydın Demiryolları Dün Bayındırlık Bakanlığında yapılan toplantıda yolun satınalınması esasları üzerinde uyuşuldu Öğrendiğimize göre Aydın de- miryolu şebekesinin satınalınma- Bayındırlık Bakanr Bay Ali Çetinkaya s1 üzerinde şirket murahhası Mis- ter Adin ile başlamış olan konuş- malara devam edilmektedir. Dün, Nafıa Bakanlığı makamın. da iki tarafın iştirakiyle yapılan bir toplantıda görüşmeler daha ziyade inkişaf ederek görüş fark- ları biribirine yaklaşmış ve esas- Sovyetler kongresi anayasanın demok- ratlaştırılmasına Maskova, 7 (AA.) — Sovyetler kon- gresi, Sovyetler birliği yasasında deği- şiklik yapılması hakkında teklifte bulu. nan B, Molotof'u hararetle kabul etmiş- tir, Görüşmelere B. Kossior ve Göloded iştirak etmişlerdir. Kongre ittifakla aşa- gıdaki karar suretini kabul etmiştir: Yedinci Sovyetler kongoesi, merke- zi icca komitesinin teklifini tamamen doğru ve faydalı bularak şuna karar ver miştir: Tamamen müsavilik üzerine mües « ses olmryan seçim sisleminin bir müsa- vilik sistemiyle, birden Fazla dereceli se- çimin doğrudan doğruya seçimle ve açık veyin gizli reyle değiştirilmesi suretiyle seçim sisteminin demokratize edilmesi - ne devam olunması, Anayasanın soysal ve ökonomik te - melle 1 Sövyetler Birliği sınıf kuv- vetlerinin şimdiki durum ve münase « betlerine göre tasrih edilmesi - bu du « rum şudür: yeni sosyalist sanayiinin kurulması, kulakların hezimeti, kolkoz sisteminin zaferi, sosyalist mülkiyeti « Muhafazakârların birtaktik yanlışı Londra, 7 (A.A.) — Vavertree'. de yapılan saylav seçiminin neti- cesi şu olmuştur: Cleary 15.611 rey almış, seçil: miştir. Platt 13.771 rey almıştır, Randolf Çörçil 10.575 vey al- mıştır. Morris 4.208 rey almışlır. karar verdi nin Sovyet cemiyetinin temeli halini al- ması ve sare « Anayasanın pronsiblere göre değiş - tirilmiş şeklini tesbit için bir anayasa komisyonu teşkili ve yeni yasanın tasdik ettirilmesi hususlarının icra komitesine tavsiye edilmesi, (Sonu 2 inci sayılada) Anketlerimiz. lar üzerinde hemen mutabakat ha- sıl olmuştur. Teferruat üzerinde çalışılmaktadır Ereğlide yapılacak elektrik santralı Wikaers Metropolitan - şirketi- nin müdürü Mister Richards ve ar- kadaşları evelki gün ve dün hü- kümetimizle temasta bulunarak Ereğli limaniyle kömür havzasın- da yapılması mukarrer büyük elektrik santralinı yapmak için gö- rüşmüşler ve yerinde tetkikatta bulunmak üzere İstanbul'a dön- müslerdir. Mister Richards ile ar- kadaşlarının bir hafta kadar süre- cek olan seyahatlerinden sonra tekrar görüşmek üzere Ankara'ya gelecekleri haber alınmıştır. Birleşik Devletler dışarıişler bakan muavininin söylevi Nevyork, 7 (AA.) — Dışarı işler müsteşarı Bay Filips bankacıların sene- lik ziyafetinde bir nutuk söyliyerek bir. leşik Amerika hükümetlerinin ökonomi ve sıyasal sahalarındaki uluslararası sı « yasamı anlatmştr . Ökonomi sahasında Bay Filips, yal. mez şarkta değil fakat acunun her tara - fında açık kapı siyasasına - taraftardır. Bu açık kapı sıyasası her memleketin diğer bütün ecnebi devlet' re aynı mü- savi ticari muamelede bulunmasından ibarettir. Bay Filipa, birleşik Amerika hükü | (Sonu 2 inci sayıfada) ANKARADA KUNDURACILIK Kunduracılık cümhuriyetten sonra yabanor ham madde kullanmaktan kur. tulup ulusal sanatlarımız azasına gire- yek bütün yurdda on binlerce yurddaşa İş ve ekmek temin eden bir sanat hali- ni almıştır. Türk kunduracılığının bu. Bayanlarımız İskarpln Beğenmekte günkü üstün durumunu, şosondan baş. ka ayakkabrcılığa ait hiç bir şeyin dı- gardan gelmemesi; bütün ihtiyacları karşılıyacak kadar ileri, beğenilen bir sanat şeviyesine erişmiş olmasile anlı- (Sonu $ inci sayıfada) çolk Ütiz davrânırlar