8 Şubat 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

8 Şubat 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

8 ŞUBAT 1925 CUMA Yarı » sıyasal brek ae Gevezelik ile nükte Memuanın adı: BÜLLETİN OFFİCLEL DÜ COMİ- TE “FRANCE » ORIENT. Yazının başlığı : BAY ATATÜRK — HEK& KİTLER — SIGNOR MUSSOLİNİ Imza : BAY ALADİN Sonuncudan başlıyalım. Bu Aladin, Uydurma bir addır. Bir kostümlü balo- ya gelmiş “Biabir gece,, li bir Aladin, Kolunda sihirbaz lâmbası, üzerinde kos- tüm * n mağazalardan birinde te- darik edilmiş cebken, şalvar, Trablus kuşağı — işte size imzada — gizlenen hüviyetin sahte şarklı kalığı, Imzada giz Tenen hüviyet ise, iki parçadan ibarettir. Birisi, Loti malzemesinden yapılmış “garka karşı hayrıhahlık,, ; öteki de, garblının şarklının ilerlemesini münasib görmesi ve buna müsaade buyurması « dir, Bay Aladin firmasının arkasında hangi firenk adı gizlenirse gizlensin, bu adı taşıyanım mahiyeti, budür ve da- ha uzun yıllar bu kalacaktır. Ancak gence nesillere mensub olan gene kafalı firenklerdir ki, türkleri kendileri gibi görüp kendileri gibi tanıdıklarından ken dileri gibi değerlendirmeğe hazırdırlar.. Bunlar için, genc, ileri giden, insanlığın kültürel değerlerini bir memleket ge « nişliğince daha ileri götüren bir Türki - ye vardır. Fakat ötekiler için, lutfen “tolörer,, edilen bir Türkiye'nin Fazla iradeli hareketleri cüretle küstahlık ara sındadır. Ve derhal kendilerinde, mü - dahale etmek ve akıl hocalığı yapmak haklarını görürler. Şimdi geçelim, yazının kendisine: İmza sahibi, nasıl bir “kostümlü ba- lo,, davetlisi ise, yazının kendisi de, “kostümlü balo,, ile “panayır,, arasında bir şeydir. Ciddi hiç bir tarafı yoktur, Sayadları almamıza kızılıyor. Kadınla « ra saylavlık hakkını tanımamıza dudak bükülüyor, Ve — dini kıyafetler üze - rindeki kararımız, hiddetten köpürmüş ağızların kinaye ve küfür tası oluyor. Kafasının içi bir müze kadar muha- fazakâr olan sözde-dost, fırsatı nimet bilerek sözü alman nasyonal - sosyaliz- mi ile italyan faşizmine getiriyor. Al « man hareketi küçük, dar ve kaba göste- riliyor. İtalyan faşizmi ise, ebedi bir varlık olan Vatikan'ı tanıdığı için, ze - kidir, değerlidir, örnektir. Bay Atatürk - Herr Hitler - Signor Mussolini,, başlığı işte bu - karşılaştır - maları yapabilmek için seçilmiştir Meocmuanın kendisine gelinco, * ya « kın şark, şark Avrupası ve şimal Afrika- sında #sryasal ve ökonamik propaganda yapmak,, için çıkıyormuş. Yapılan pro- Pagandanın bir çeşnisini - verdiğimiz için, Fransa'nın bundan ne kadar fayda gördüğünü artık okurlarımız düşünsün. Biz yalnız şunu da ilâve edelim ki, mec- mMuanın yabancı "promoteurs,, leri yani dostları arasında Paris Büyük Elçimizle konsolosumuzun — ve bir. de Gencral Muhtar'ın adı geçiyor. Değilmi ki böy- ledir ve mecmuada çıkan yazı da baş « tan aşağı bir zevzeklikten ibarettir, ya aynı yerde bir izahın çıkması, yahud bizden olanların böyle bir gazeteye bun- dan böyle yakın bulunmamaları gere « kir. Bay Aladin imzası arkasında gizle - nen adama gelince, böylelerini ikna et- meğe imkân yoktur. Çünkü bunların Joğru düşünmeğe başlıyabilmeleri için lünyaya yeniden gelmelerinden başka iare yoktur, BURHAN BELGE Baymdırlık Bakanlığında yeni tayinler Sular umum müdürü mühendis Abdullah Bayındırlık Bakanlığı üfettişliğine tayin edilerek yerine Başmüfettiş B. Süleyman getirilmiştir. İstanbul bayındırlık fen mektebi müdürü mühendis Cevdet Diyarbekir — bayındırlık r&:ühıdhüüm tayin edilmiş- erdir. Gümrükler Bakanlığı wd_'l Müdür muavini Bay Reşad Mali- ye Bakanlığı takib ve teftiş kale- mi müdürlüğüne tayin edilmiştir. öi li ç ULUS Şark şimendiferlerinde . tenzilatlı. tarife İIstanbul, 7 (Telefon). — Şark şimendiferler idare meclisi Trak- ya * İstanbul arasında - tenzilatlı bir sebze nakliyatı tarifesi kabul etmiştir. Avrupa trenleri İstanbul, 7 (Telefon) — Su taş- maları yüzünden bozulan — İstan- bul - Avrupa tren seferleri cumar- tesi gününden itibaren normal şekline girecektir. Holanda mekteb gemisi İstanbul, 7 (Telefon) — Holan- danın mekteb gemisi olan Herpag Hendrik zırhlısı yarın İstanbul'a gelecek bir hafta kadar kalacak- tır. İran murahhaslariyle afyon konuşmaları tekrar başladı İstanbul, 7 (Telefon) — İran murahhaslarının direktif bekleme- leri yüzünden duran türk - yugos- lav bürosu ile İran arasındaki af- yon anlaşma konuşmaları tekrar başlamış ve bugünkü - toplantıda İran'ın teklifleri tetkik edilmiştir. Ticaret odası memurlarının tekaüdlüğü İstanbul, 7 (Telefon) — İstan- bul ticaret odası memurlarının te- kaüdlüğü için bir nizamname ha- zırlanmağa başlandı. Uluslararası kadınlar birliği başkanı gitti İstanbul, 7 (Telefon) — Ulus- lararası kadınlar birliği başkanı bu akşam Perapalas otelinde ka- dınlar birliği üyeleri ve türk ka- dınları şerefine bir ziyafet verdi ten sonra ekspresle Sofya'ya git- ti. Oradan Londra'ya gidecektir. Yeni kontenjan Yeni tarifenin 378 ve 379.C.D. E. F pozisyonlarına dahil pamuk- lu mensucat için Çekoslovakya'ya 150 bin kiloluk kontenjan veril- miştir. Bu kontenjan gümrükler. deki beyannamelerin tescil tarih- lerine göre sıra alanlara tevzi edi- lecektir. Evkaf müdürleri arasında değişiklikler Çanakkale evkaf müdürü İsmail Hakkı tekaüde sevkedilerek yeri- ne Malatya evkaf müdürü Murad, Malatya müdürlüğüne Giresun memuru Sıdkı tayin edilmişler ve Antalya evkaf müdürü İsmail Hakkı ile Konya evkaf müdürü Tabir de becayiş edilmişlerdir. Tramvay şirketi davasına başlanıyor Bayındırlık Bakanlığı ile tram- vay şirketi arasındaki davaya şu- batın 19 uncu salı günü Devlet Şü- yasında başlıyacaktır. Bay Mihailof şehrimize geldi 'da bulunmakta olan Bay Mihailof hasta olan karısını tedavi ettirmek üzere — şehrimize gelmiştir. Isparta'ra seçime hazırlık Ispata, 7 (ALA.) — Yeni saylav se - çimi dolayısiyle C. H. Fırkası vilâyet idare heyeti toplantısına sık sık devam etmektedir. Bugün seçim hakknda ikinci seç « menlere fırka salonunda fırka - başkanı tarafından saat 14 de bir nutuk söylenc- çektir. C. H. Fırkası Önderi Ah!"'ı-k'ı:iı ulusa neşrettiği beyanname teksir edi » Hava durumu Ziraat Vekâleti meteoroloji ens- titüsünden alınan malümata gö- re, son 24 saat içinde hava Kara- deniz kıyılarında tamamiyle bu- lutlu, diğer yerlerde umumiyetle bulutlu geçmiştir. Yer yer yağmur ve kar aşı olmuştur. Yağış en çok 18 milimetre olarak Siird'de ölçülmüştür. Hava suhuneti Trak- ya, Ege ve Orta Anadolu'da, Ka- radeniz kıyılarında yükselmiştir. Kıble ve doğu Anadolu, Karade- niz kıyılarında düne nazaran bü- yük bir değişiklik yoktur. Bu ge- ce en düşük suhunetler sıfırın al- tında Kars'ta 25, Erzurumda 18, Sıvas'ta 13, Kastamonu ve Çorum- da 12, Kırşehir'de 8, Ankara'da 5 derecedir. En yüksek suhunet de 17 dere- ce olarak Adana'da kaydedilmiş- tir. Bugün Ankara'da öğleyin su- hunet sıfırın üstünde 6 dereceye kadar yükselmiştir. Ankara radyosu Dün akşam çalınan macar — havaları güzel dinlendi; Ulvi Cemal, Necdet Rem zi kendilerinden beklediğimiz ve bekle- mekte haklı olduğumuz gibi muvaflak oldular ve bize iyi dakikalar geçirtti - ler.. Son yedi günün matbuat — raporu uzun sürdüğü için Ankara Palas orkes- trasını dinliyemedik. Fakat, geçen yedi gün içinde acunda geçen türlü meselele- ri, türlü akisleriyle anlatan matbuat ra- porundan faydalanmış olduğumuz da muhakkaktır. Roma ve Londra konuşmaları, Pil - sudski — Göring mülükatı, Sovyetlerde türk dostluğuna değer veren parlak te . zahürlerin türk matbuatındaki akisleri, nihayet beşinci kurultay seçimi etrafın. da okunanlar, yedi gününü tek gazete okumadan geçirmişlere bile, lüzumlu olan bilgileri verecek kadar iyi ve toplu bir halde tertib edilmişti. Bu akşamki radyo programı şudur: Saat 19,380 Danş musikisi 1940 Çocuk saati 20 Musiki: Son 300 senede kemant Örnekli konuşma: Tartini ve çağı Keman: Necdet Remri Piyano: Ulvi Cemal 20,20 Ev kadınına öğütler 20,30 Musiki: Sarasate Dans Espagnole Keman: Necdet Remzi Piyano: Ulvi Cemal Viyolonsel: Edib Sezen 20,50 Haberler, İSTANBUL RADYOSU Istanbul radyosunun bu - akşamki programı şudur: Suat 12,30 - Plâk meşriyatı, 18 Otel Tokatliyandan transmis « yon, çay saatı Telsiz caz. Çocuk saatı: masallar Haberler Bayan Tektaş şan: Piyano ile Havayan Kitar, Siret ve arka- daşları. San haberler Radyo orkestrası, Radyo caz ve tango orkestrası Bir mütekaidin teşkkürü 34 senelik bir gümrük memuru sıfa. tiyle geçenlerde tekaüdlüğümü istida et. miştim, Lâzımgelen kanuni muamclenin 18 gün gibi kısa bir müddet içinde biti. rilmesinden ve işimi takib ederken gör- düğüm büyük kolaylıklardan dolayı aid olduğu makamlara teşekkürümü ve bü- yük hükümetime karşı sonsuz - bağlılı « #amı bildirmek hususunda sayın gaze * tenizin tavassutunu dilerim, Bandırma Gümrük Mubhasebe Mehmet Tevfik 19,20 19,50 20 20,30 21,15 21,30 22 On iki ada ve on ik: adalılar İstanbul, 7 (Telefon) — Atina- dan bildiriliyor: 12 adalıların |. talya'yı protesto eden muhurala. rı buradaki Türkiye, İngiltere, Fransa, Almanya, Sovyet Ruaya, Japonya, Yugoslavya, ve Birleşik Amerika hükümetleri elçilerine verilmiştir. Elçilerden bu muhtı- rayı hükümetlerine bildirmeleri rica edilmiştir. Muhtırada İtalya- nın 12 adayı işgali altına alması tarihçesi yapılmıştır. Yunan borçları Istanbul, 7 (Telefon) — Atina- dan - bildiriliyor: Yunanistanın boreları için Londra'da yapılmak- ta olan görüşmenin ingiliz alacak- hların yüzde elli nisbetinde ısrar etmeleri üzerine kesildiği haber veriliyor. Geç vakit bu kesilme- nin muvakkat olduğuna ve yunan heyeti reisine bir talimat gönde- rildiğine dair haberler de vardır. Ordu okullularının Mar - mara felâket görmüşle - rine yardımları Ordu, 7 (ALA.) — Şebrimiz hilâliah. mer cemiyetinin öncülüğü ile Marmara adası felâket görmüşleri için yardım pas rası toplanmaktadır. İlk — okullarımızın hilâliahmer dernek kolları da bu işte bü- tün istek ve güclerile çalışmaktadırlar, Zonguldakta ikinci seçmenlere ziyafet . Zonguldak, 7 (AA.) — Cuma günü saylav seçimi yapılacak akşamı fırka ta- rafından ikinci seçmenler şereline 200 kişilik bir ziyafet verilecektir. Zoönguldak okullarının hayırseverliği Zonguldak, 7 (AA.) — Marmara adasında zelzele felâketine uğrıyanlar yardım olmak üzere orta okullar arala - rında elli lira toplamışlardır. Zonguldakta (Mete) oynanıyor Zonguldak, 7 ÇAA.) — Zonguldak halkevi tarafından bu akşam için — bir köylü gecesi tertib olunmuştur. Prog :» vam mucibince konferans verilecek, hal- kevi güzel sanatlar komitesi musikisi ve temsil komitesi tarafından ilk defa B. Yaşar Nabi'nin “Mete,, piyesi temsil edi lecektir. Hilâliahmer Cemiyeli umumi merkezinden: Erdek ve havalisi felâketzedelerine yardım olarak aşağıda adları yazılı olanlar tarafından verilen ianeleri — yazıyoruz; Felâkete uğrıyan yaurddaşların acıları- nt dindirmek için bu yardımları yapan şelkatli ve duygulu zatlara Hi!' Yahmer Cemiyeti çok teşekkür eder, Kuruş 15 Mimar Kemalettin ilk mektebi Genclik Hilâliahmerinden Bayan Reyhan Zirant Bankası memurları Dr Bay Kerim Örmer Etlik ilk mektebi muallimleri ve Genclik Hilâliahmer azaları Tahtakalede tabelacı Ray Emin Ankara Sıtma mücadelesi Dok tor ve memurları Ankara Kız Lisesi muallimleri ve Genclik Hilâliahmer azaları Divanı Muhasebat erkân ve memurları Devlet Demiryolları Muhase. be memurları Ankara Ticaret Lisesi talebesi Ankara Erkek Lisesi z Musiki Muallim Mektebi : Harita Umum Müdürlüğü za- bitanı Ankara İnönü ilkmektebi ta - lebesi 470 1725 1760 1643 “bir tarihçesidir. Bir kroniktir.,, Yazılığ “itibarile yepyeni bir tarzda olan bu r0- DU YUKLAARİ KADRO Çıktığı gündenberi eiddi bir fikle — ve kültür mecmuasına has intizam ve ağıe Daşlılıktan Hiç ayrılmamış - olan Kadro sön çıkan — 35-36 müşterek sayt. — sile Üçüncü yılını bitirirken neşriyatı — Na da şirmdilik son verdiğini bildirmek. — le okurlarını mütcessir etmiştir. Memleketimizde bilhassa ökonomik sahadaki neşciyat ihtiyacını — sistemli yazılarla doldurmaza çalışan Kadto'. nun bıraktığı boşluk hissedilecektir. Son çıkan sayıda öz türkçe ile olan başyazı “Ulusal ökonomya kurumlu — ökonomyadır.,, başlığını - taşıyor. Ökee — nomik çalışmalarda teşkilat ve plânin oynadığı birinci saftaki rolü tebarüz ettiren bu yazıdan sonra Kadro imzalı yazıda tück inkılâbının bitmiş ve kalıp laşmış bir hareket olmadığını, devamlı bir yürüyüş ve oluş halinde bulunduğu anlatldıktan sonra Kadro'nun türk in« kılabının prensipleri uğrunda çalışmak için doğmuş ve neşriyatında bu kay- naktan kuvvet almış olduğu gösteril. mektedir. Bay Şevket Süreyya, (Soysal mik liyetçiliğin zaferi) adlı yazısında de- mokrasiyi başka memleketlerde tatbik edilen şekillerile ve birer — kalıplaşmış formül halinde memlekete sokmak is. — tiyenlerden şikâyet ederek türk soysal — milliyetçiliğinin esaslarını ve ana yas — saya ilavcten şeflertin nutuklarile to. şekkül etmiş ideolojisini anlatıyor ve — şimdiye kadar ökonomik sahada başa- — tılmiş işlerle yapılması lazım gelen hamleleri Izah ettikten sonra “Her şey inkılâb namına! her şey İnkılâb İçin, sözlerile yazısını bitiriyor. - Bay Dr. Vedad Tör: “Sanayi p't. nından sonra zirsat plünı,, yazısile çok Here şeyden Önce bir ziraat memleketi olan ve nüfusunun kehir hir ekveriyeti çifte çi olan Türkiyede ziraate verilmesi la. zım gelen ehemmiyet Aşikârdir. Bu sahada ileri sürülecek bütün fikirler, teklif edilecek bütün plânlar dalma — ve alaka — ile karşılanmıya değer. — , Vedad Tör ziraatimizin bugünkü başı. bosluktan kurtarılarak teşkilatlanması: Ni İstiyor ve diyor ki: “Plânlı . sanayi, plânlı ziraat ister,, Bay Yakub Kadri bize sovyet ede. biyatının umumj bir şemasını çizmek. ten ziyade sovyetlerdeki sanat temayil. — Yünü anlatıyor ve birkaç mühim sovyet edibinden bahsediyor. j Bay Burhan Belge 1934 yılı sıyasal faaliyetinin kısa bir tahlilt bilançosu- nu yaptıktan sonra bu yılın karakteris» tik vakalarını çiziyor. y Bay İsmail Husrev “Türkiye induse — tirisinde ilk sermaye birikmesi,, hak- kındaki etüdünde sanayi sahalarımızda devrim yılları içinde belirmiye ve be- liztilmeğe başlıyan sermaye miktarları. mt mukayeseli bir yekilde gözden geçi- Tiyor. " Bay M. Şevki “İleri teknik ve ile- Fİ sanayl #macımiz, yazısile ulusa en kestirme yoldan ve en kısa zamandan âleri teknikli sanayli, ziraati, ökonumi- — yi vermek en büyük amacımız olduğu- nu izah ediyor Gene Burhan Belge Kadro'nun ba sayısında ”1935 in romanı,, adında bir romanın ilk kısmını neşrediyor. Mus harrir birkaç satırlık mukaddemesinde diyor ki:“Bu romanın yazılıp bitirilmesi — şu içine girdiğimiz yeni 1935 yılı süre — düğü kadar sücecektir. Roman zaten, ,' 1935 in birar fantesist ve çok sübjektif — mühim bir davaya temas ediyor. manın ilk gördüğümüz kısmı bizde an- O cak 1936 başında çıkacak olan tamamını okumak için büyük bir rak uyandırıyor. Üç yıl muüntazaman çıkmış kadronun son sayısı işte bu yazı ile tiyor. Onu şimdiye kadar takib iş olanlar elbetteki bu olgun sayıyı da ö kuyacak ve beğeneceklerdir. K _'. AYIN TARİHİ Matbuat umum müdürlüğünce ayda bir çıkacıdan ve bir aylık dünya lerindn ve meşriyatının bir h