8 Mart 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

8 Mart 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

B ASN ş SAYIFA & , Bibliyograi'ya - ÜLKÜ Halkevleri merkesi tarafından çıka- rılan ÜLKÜ mecmuası son çıkan mart tarihli 25 inci sayısiyle ikinci yılını tantamladı ve üçüncü yılına girdi. Dik çıktığı günderberi, kendine çiz- mi$t olduğu yolda büyük bir intizam ve olgunlukla yürümüş olan ÜLKÜ neşri- yat hayanımızda mühim ve büyük bir yer tutmuştur Bu mecmua geniş halk kütleleri için çıkmamıştı. Amacı, geniş halk kütlele. " yine rehberlik edecek olanların umumi kültür seviyelerini yükseltmek ve bes- lemek için çalışmak ve bu işi başarmak için de en geniş bir fikir hürlüğ eh geniş bir fikir ve sanat tenevvüünü sayı falar içinde mezcettirmekti. İşte ÜLKÜ dalma bu esas düşünceye sadık kaldığı içindir ki en muhtelif düşünce sahala. rında en muhtelif kanaatlere sahı barrirlerin yazılarını neşretmiş ve bu suretle okurlarımı acun kültür cereyan- larından haberdar etmek hedefine hiz- b mu- met etmiştir. ÜLKÜ türk inkılabını yayaıa ve an- Jatma yolunda çalışmayı başlıca göz Ö- hünde tuttuğu işlerden biri saymış ve her sayısında bu mevzu Üzerinde en sa- lâhiyetli kalemlerin birçok yazılarını toplamıştır. Mecmua bilhassa köycülük davasına verdiği ehemmiyet ve bütün sayılarında ayırdığı geniş yerle haklı olatak övü- nebilir. Nüfusunun dörtte üçünden faz- lası köylü olan bir memlekette köy için çalışmak en belli başlı zihinleri işgal edecek mevzu olmak gerektir. İşte ÜL- KÜ mecmualarımız arasında ilk defa o- larak bu mevzuu liyık olduğu ehemmi- yetie ele almış ve vazifesini yapmak için büyük hit gayret göstermiştir. En geniş fikir ve bilgi mevzuları ül- küde yer bulmuştur. Ökonomi, ziraat, maliye, sanat, edebiyat, felsefe, içtima- iyat, fen, coğrafya, tarih v. s. ilimlerin her şubesi üzerinde meraklı ve mühim meseleleri tetkik eden yazılarile okur » KTT ; Jarında umumi kültürün heves ve a kasını uyandırmaya çalışmıştır. Basılma bakımından emniyetle söy. liyebiliriz ki ÜLKÜ şimdiye kadar Tür- kiyede çıkmış mecmuaların en mükem- melidir, Karton ve zarif bir kapak için- de birinci nevi bir kâğıda çok okunak- h harflerle basılan ÜLKÜ yalnız şek - lile bile okurların okumak — iştihasını uyandıracak kadar güzeldir. ÜLKÜ dar bir yazarlar çerçevesi i - çinde kalmamıştır. Önun sayıfalarında €en tanınmış yazarların imzaları yanın- da memleketin dört bucağında, müte - vazi bir şekilde ve sessizce çalışan bir- çok bilgili kafaların yazıları da yer bul- muş ve bu suretle birçok tanınmamış muharrirlerin çalışmak ve yazmak he- vesini teşvik etmiştir. ÜLKÜ okunmalıdı:. ne meslekten o- lursa olsun, her okur, bu mecmuanın sa- yıfalarında kendisini alâkadar edecek, kendisine hilmediği yeni şeyler öğrete- cek birçok yazılar bulacaktır. Buna bir misal vermek için #on nüshasının yazı - larını kısaca buraya kaydetmeyi — kâfi görüyoruz: İsmet İnönü:; “Yeni halkevlerini aç- ma nutku,, , Necib Ali Küçüka: “Hal- kevleri yıldönümü nutku,, , Hilmi Ziya: "Çek tefekkürüne bir bakış,, , Behcet Kemal Çağlar: “Ustaların çıraklığı ve tilem taşı,, , H. Reşid Öymen: “Köy i- çin yüksek halk okulları,, “Hüseyin Na- mık! "Türk medeniyet tarihine sid mü- him bir keşif , A. Çorlu: “Musikinin tarih ve edebiyatı,, , Ali Sami Bayar : “Ar kurumumuzda bilginin yeri,, ,Ke- rim Ömer Çağlar: “Ankara köylerinde bir su tetkiki, Dr. Hâmid Osman: "Kuş palazı, difteri,, ,Rahmi Apak: "Türki - yede dağ sporu, Zeki Mesud Alsan: “Ayın politikası,, Rıdvan İhsan : “Fran. sada bir köy tetkiki: Enval, , Hamid Dereli: “Yaban kuğusu (hikâye),, , İs- mail Hilmi Soykut : “Attilânın düğünü,, A, Taragay: “Halkevleri mecmuaları,, , Nusrat Köymen; "Ülkü üçüncü yılına girerken., Demiryollar mecmuası Devlet Demiryolları ve Limanları Umum Müdürlüğü tarafından ayda bir çıkarıları Deminyollar mecmuası 1 mart  I20 inci sayısıyla onuncu yılını bitirmiş ve on bi alına girmiştir. Türkiye cümhu inin kurulmasın- dan biraz sonra basılmaya ve yayılmaya başlayan bu mecmuanınm — on yılı aşan hayatında bayındırlığa, dirliğe, düzen- liğe doğru en hızlı adımlarla koşan Tür- kiyenin yeni kuruluş ve kurtuluş mer- halelerinden çoğunun değerli izleri ve eserleri yer almıştır. Osmanlı imparatorluğu, samanında yabancıların eline bırakılmış olan de- miryollarımız, — kendi öz yurdumuzda yabancı yüreklerden gelen kanları ya- bancı yüreklere aktaran bir sürü dama- ti andırıyordu. Onların kurduğu, işlettiği ve bizim zararımıza üzerinde yüzbinlerce kazan- dığı raylar, güzel yurdun uzanabilen yeni varlığımı sümürmek, yaşama kabi. liyetini emmek için birer sülük halini almıştı. Halbuki güzel türk ülkesinin bütün parçalarını biribirine — bağlama- dıktan, bütün yurddaşların biribirleri- ne karşı yüzyıllardanberi uzayan has- retlerini dindirmedikten sonra tüm ve som bir yurdumuz olduğunu nasıl bir dava gibi ileri sürebilirdik. Cümhuriyet ve ağlarla ürmek,, dileği bu deh doğmuştur. Cüm. türk ülkesinin nasıl mexj ve sezmesi huriyet yıllarını yeniden kuruldu her köşeye, het buc nasıl gayretler gösterdiğini on birinci yaşına Çiren mecmua sayıfalarında vık sık canlandırmış, Bu gayretleri söz ve resim halinde okuyucularına sunmuştur, u, demiryollarını On yıl bir mecmüanın hayatı için mühim bir müddettir. Ve on yılını tam bir intizam, hedefine ve ülküsüne uy - gun ve çok faydalr neşriyatla doldur- muş olan bir mecmua her türlü tebrik ve takdirlere değer kazanmıştır. Demiryollar mecmuasının on birin- ci yılına bastığı bu sayısında “mecnu- anın İl inci yaşma girmesi münasebe- tiyle Bay Hüseyin Kalgay'ın bir yazısı, Bay Sadri Ertem'in tercüme ettiği "Mo- dera Avrupa ekonomni tarihi,, adlı eser- den "Avrupa'da yüz senelik demiryolu "934 ve 935 seneleri demiryo- Ju inşaatı” , Sadrı Ertemin “gene bizim demiryolları,, başlıklı bir yazısı, demir. yollar âleminde muhtelif haberler, Bay Vilâyetimiz genel meclisi üyeliği- ne seçilen kadın üyelerden bayan Nu- riye Okayla görüşerek düşünce ve duy- gularını sordum. Bayan Nuriye Okay sorumlarıma şu cevabları verdi. — Dünkü peçeli, kafes arkasındaki ulusal ve soysal ve sıyasa| önerlerden u. zak bir hayat yaşıyan türk kadını gene cümhuriyetimizin sayesinde on iki yıl içinde en ileri ulusların bile ulaşama - dığı bir ülküye kavuştu. Acun kadınlar rı, türk kadımının kazandığı bu en yük- sek sıyasal önen karşısında derin bir iş çekişile hayran kaldılar, Biribirini ikovalayan günlerde yük - sök kurultaya saylav olan bayanlardan başka her vilâyette umumti meclislere de birçok bayanlarımız üye oldular, A- cun türk kadınımna verilen önenin ne ka. dar yerinde bulunduğunu, daha dün ve- rilen bir kararı bu gün hakikat olduğu- nu öğrenmiş bulunuyor. Ulusumuzun en yüksek ergenliği de- mek olan bu sonucu gördüğümden ve bunü kendi şahsımda da duyduğumdan çok bahtiyarım, ? Üyeliğin bana verdiği onuru, ulusu- muzun yüksek erginliğiğden aldığım i- çin kevancımın sonsuz olduğu şüphe - sizdir. Üyeliğin bana verdiği ödev ve öne - nimi yasalara göre vilâyetin ve halkın yükselişine yarıyacak bir kılıkta ku - sursuz kullanmağa ve yapmağa çalışa - cağım, Halka ve mahalli idareye aid işleri Reşid'in tercüme ettiği Edward Mead Bazl'ın “Türkiye büyük devletler ve Bağdad demiryollarına dair bir tetkik,,, doktor A, Cemal Yıldız'ın “kan kusma,, ve tedavileri”, “Fladelfiya'da yeni Pen- silvanya istasiyonları,,, mühendis Bay Müeyyed'in “demiryolu üzerine şiddet- Yurd Po Gümüşane umumi meclisinden bir kadın üyemiz diyor ki: ği ' meclisin üyesi olmak itibarile, şüphesli —— stas;_ daha dikkat ve itina ile tetkik etmek | gerektir. Bu hususta ödevimi elimdeti — Bayan Nuriye Okay Memleketin sağlık, soysal ve ökono - mik isteklerinden başka maarif ve imâf sahasında da birçok ihtiyaçları vardır. Fakat bunların hepsini birden bertaraf etmek para aha zi zaman işidir. Ben bu ihtiyaç.ardan y işi olmakta; pılması çok gerekli ve müm”ün olabi « leceklerini te: li soğukların tesiri,,, dor cr Sachsem berg'in “Motlern fabrika toşkilatı ewas- ları,, ve daha L>c teknik yazılar vardır. Bu değerli meemua bütün demiryol- ları mensubları tarafından dikkatle ta- kip edilmiye lâyıktır. eldiği kadar yapmağa çalışıyorutk — Satıık Emiâk Em âk Ve tiytam Bankasından: Ezas No. Mevkii ve Nevi 76 20 Depozito A. 24 Yeğenbey mahallesi Mescit sokağı 244. — 14, 85 No. İt evin 218/448 Hissesi » 25 İnkılâp Mahallesi Hacr Ahdurrah- 60. — man sokağı 16/35 No, lı Evin 1/2 hissesi » 26 "Tabakhane, Boyahane sokağı 4/12 223, — * No. İt Evin 10/18 Hissesi / » 27 Misakımmilli Mahallesi Han ardı $0. — sokağı 26 No. lı evin 1/2 hissesi » 28 İsmetpaşa Mahallesi Uzunyol 2/12 120. — No. lu Evin 3/8 hissesi » 29 Hacıdoğan Mahallesi papas oğlu 3l. — sokağı 2/20 No. lrevin 266/3432 hissesi » 30 Yeğenbey mahallesi, Mescit soka- 106. — ğt 14 No, li evin 304/864 hissesi Yukarda yazılı emlak 28 mart 1935 perşembe günü saat onda, artırma ile ve peşin para ile satılacağından istekli- lerin o gün bankamıza gelmeleri, (517) 1—898 . . . Mus .ki Muallim Mektebi , ee Ze oe y ce V üdür:üğünden; Musiki muallim mektebi için 100-110 ton yerli kokkö- mürü alınacaktır. Beher tonun tahmin bedeli 31 liradır. Şartnameyi görmek istiyenler her gün mekteb idaresi mu- hasebesine müracaatla görebilirelr. Açık eksiltmesi 25-3- 935 pazartesi günü saat 14 de mekteb binasında yapılaca- ğından teminat akçesi olan 225 lirayı bir gün evel mekteb- ler muhasebeciliği veznesine yatırılması ilan olunur. (531) Ankara Belediyesi Başkanlığından: , Belediye Su İşleri müdürlüğü için 3 takım Voltman Kom- bine su saati birkaç Vana ve boru parçası 25.2.1935 de a - çık eksiltme ile satın alınacak idi. Talip çıkmadığından 7. 3.1935 den itibaren on gün daha temdidine karar verildi, Bunların tüm tutarr - 816,82 - lira ve yüzde 7,5 teminatı da 61,26 liradır. İstekliler şartnamesini İtfaiye meydanmda Belediye su işleri müdürlüğünde görebilirler. Açık eksilt- me 16.3.1935 cumartesi günü saat on beşte İtlaiye Meyda - ; ::nitılıııheledîye Su İşleri Müdürlüğünde artırma eksiltme le komisyonunca yapılacaktır. (556) 1—906 MURLUĞUNDAN: 1 — Ankara Balgat köyünde kâin ve tapunun cilt S0 ve sıra 31 numarasında kayıtlı mahcuz bir tarla aşağıdaki şartlar dahilinde açık artırmaya çıkarılmıştır : 2 — EBvsaf ve müştemilatı: mezkür tarla şarkan Abdi paşa çift- liği garben tarik, şimalen mustafa zevcesi Emine tarlaları cenuben kısmen müfrez Hüseyimn oğlu Yakup elyevm kömürcü Osman ve sahibi senet ve kısmen de Hacı İbrahim oğlu Behis ve kıss oğlu Muzstafa veresesi Şükrü tarlaları: 111759 metre murabbardır, 5587 Hra 95 kuruş kıymet takdir edilmiştir. 3 — Satış peşin para ile olmak üzere 11-4-1935 tarihine müsadif perşembe günü saat 14-16 ya kadar icrâ dairesi gayri memkul satış memurluğunda yapılacaktır. 4 — Talipler takdir edilmiş olan yukardaki muhammen kıyme - tin yüzde 7,5 ğu nisbetinde pey akçesi veya milli bir bankanın temi- nat mektubu ile kanunen teminat olarak kabul edilen hazine tahvil- leri getireceklerdir. $ — Satış günü artırma bedeli takdir edilen kıymetin yüzde 75- ini bulduktan ve üç defa nida ettirildikten sonra mezkür günün 16 ıncı saatinde en çok artıran talibine ihale olunacaktır. 6 — İşbu tarihteki artırmada teklif edilen bedel muhamimen kıy- metin yüzde 75 ini bulmadığı takdirde 27-4-1935 tarihine müşadif cu- martesi günü saat 14-16 ya ikadar yapılacak ikinci artırmada (Ke- za Muhammen kıymetin yüzde 75 ini bulmak şartile en çok artıran talibine ihale olunacak ve nisbeti bulmadığı takdirde ise 2280 numaralı kanun ahkâmına tevfikan borç beş sene müddetle tecile tâbi tutulacaktır.) 7 — Birinci ve ikinci artırmalarda ihale bedeli ihaleyi müteakip verilmediği takdirde üzetine ihale edilenin talebi üzerine ihale ta - rihinden itibaren kendisine bedeli ihaleyi teslimi vezne eylemesi i- gin yedi gün kadar mehil verilecektir. İşbu müddet zarfında ihale bedeli yatırılmadığı takdirde ihale bozulacak ve bu tarihten evel en yüksek teklifte bulunan talibe teklifi veçhile almağa razı olup öl - madığı sorulduktan sodra teklili veçhile almağa razi ise ihale farkı birinci talipten tahsil edilmek üzere bu talibe ihale edilecektir. Tek- Tifi veçhile almağa razi olmazsa gayri menkul yeniden on beş gün- lük ikinci artırmaya çıkarılatak en çok artıran talibine ihâle edile- cektir. 8 — Her iki artırmada da gayri menkül talibine ihale edildikte tapüu harcile dellâliye resmi müşteriye ve ihâle tarihine kadar olan müterakim vergi ve resim ise borçluyo aittir. 9 — Borçlu ve alacaklılarla diğer alâkadarların bu gayri menkül üzerindeki haklarını ve hususile faiz ve masrafa dair olan iddinla - runt evrakı müsbitelerile 20 gün içinde dairemize bildirmeleri lâ - zımdır. Aksi takdirde hakları tapu siciliyie sabit olmadıkça satış be- delinin paylaştırılmasından hariç tutulacaklardır. n 10 — Artırmaya iştirak edecekler 1-4-935 tarihinde 935/101 nu- mara ile dairemizdeki yerinde herkese açık bulundurulan şartna - memisi okuyabilirler. i—d0s 4 Ğ ANKARA İCRA DAİRESİ GAYRİ MENKUL SATIŞ ME- Türk Te SiZ Türk telsiz telefon anonim şirketinin esas nizamna- mesine uyarak hissedarların genel heyeti 1935 senesi mar- tın otuzuncu cumartesi günü saat on beşte Ankarada is - tiklâl caddesinde Anadolu Ajansı binasımda yıllık adi top- lantısını yapacaktır . Sayılı hissedarların bugün ve saatte toplantıya gelme- lerini dileriz. GÖRÜŞÜLECEK İŞLER: 1 — 1934 yılı hesapları için idare meclisi ve mürakip - ler tarafından verilen raporların okunması 2 — 1934 yılı bilânçosunun gözden geçirilerek tasdiki ve idare meclisinin ibrası 3 — Müddetleri biten idare meclisi üyelerinin yeniden seçilmesi ve huzur haklarının kesilmesi 4 — 1935 yılı için mürakip seçilmesi ve ücretinin kesik mesi. (554) 1—907 Askeri Fabrikalar UMum Müdürlüğ Satın Alma Komisyonu ilânları 24 KALEM DEMİR, ÇELİK BORU VE TEFERRÜATİ Tahmini bedeli 3400 lira olan yukarda yazılı malzeme 23 mart 1935 tarihinde cumartesi günü saat 15 de Askeri Fabrikalar satın alma komisyonunca açık eksiltme ile sa - tın alınacaktır. Şartname bedelsiz olup komisyondan ve - rilir. Taliplerin 255 lira muvakkat teminat ve 2490 numarali kanunun 2 ve 3. maddelerindeki vesaikle mezkür gün ve saatte komisyona müracaatları (547). 1—910 2830 KİLO SARI SA- BUNLU KÖSELE. Tahmini bedeli 5660 lira olan yukarda miktarı yazılı sarı sabunlu kösele Askeri fabrikalar satınalma komis- yonunca 23 Mart 935 - tari- hinde cumartesi günü saat 15 te kapalı zarfla satın alı- nacaktır. Şartname bedelsiz olarak komisyondan verilir. Taliplerin muvakkat temi- nat olan 424 lira 50 kuruşu havi kapalı zarflarını mez- kür gün saat 14 de kadar komisyona — vermeleri ve kendilerinin de 2490 numa- ralı kanunun 2 ve 3, madde- Terindeki vesaikle aynı gün- de ve muayyen saatte ko- misyona müracaatları. (528) 1—899 imüracartları. (503) KASNAK KAYIŞLARI Tahmini bedeli 85400 li- ra olan yukarda yazılı kas * nak kayışları 12 mart 935 tarihinde salı günü saat on beşde Askeri Fabrikalar Sâ- tınalma komisyonunca pa * zarlıkla — satın alınacaktır. Tediye şartlarında değişik * lik yapılmıştır. — Şartnamt 427 kuruş mukabilinde ko * misyondan verilir. Talible - rin muvakkat teminat olat 5520 lira ve 2490 numaralt kanunun 2 ve 3. maddelerit" de yazılı vesaikle mezküf gin ve saztta komisyonâ Telefon Şirketinden ı.-Efı ) ü İ