5 Nisan 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

5 Nisan 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

SAYIPA £ Büyre ea — İtalyadan Türkî;';aye gönderilecek mallar 3 Nisan tarihli Beyoğlu gazetesinde okunduğuna göre italyan hükümeti ta - rafından 2 nisan tarihinde meriyete ko- malan bir kararname mucibince — tutarı türk - italyan kliring esası Üzerinden Ödenmek üzere Türkiyeye — gönderilen mallar gönderilmeden önce “dış ülkeler- Te mübadele enstitürü” nden izin alına - caktır. İsparta'da baymdırlık İsparta, 4 (ALA.) — Şehir — meellel belediye büdcesini tetkik etmek — Üzere toplantılarına devam ediyor. Belediye gobrin güzelleştirilmesi için böyük bir Henla çalışmaletadır. Geçen yıl yapılan beton yolun kenar- larına ve parka ağaclar dikilmektedir. Park içine de iki beton havuz yapılmak. tadır. Havuzların yapı işi ilerlemekte ve parkın diğer eksikleri günden güne ta » maunlanmaktadır. Tokad vilayet büdcesi Tokad, 4 (A.A.) — Vilüâyet genel meclisi büdce işini bitirdi. 935 yılı özel denkleşme büdcesi 560811 lira olarak enaylanmıştır. Büdcede 151.912 liva ba- yındırlığa, 33.931 lira ekine, 73.526 H « ra da sıhhate ayrılmıştır. Kültür büdce- sinde yedi büyük okul yapılması, ekin büdcesinde büyük bir inekhane yapıl » maşi için para ayrılmıştır. İstanbul kadınlar toplantısma Muğla'dan gönderilenler Muğla, 4 (AA.) — Tstanbulda açı- lacak Uluslararası kadınlar kongresi- T. K. sergisine halkevinden Muğla kadım- Bğmın çeşid alanlarda çalışmalarını gös- terir çeşidli pozlar ve belgeler yollan - / miştir. Halkevinin topladığı bu du « yuklara göre, Muğla ve köylerinde tü - Hün işçisi olarak çalışan on bir tütün fabrikasında, halıcılıkta, kerestecilikte ve ticarette çalışan 1400 kadın vardır. -ç İçeriişler bakanımız geliyor Istanbul, 4 (Telefon) — Trakyada yerleştirilecek —muhacirler hakkındak! tetkiklerini bitirmiş olan İçeri işler ba- kanı Bay Şükrü Kaya bu akşamki tren? Te Ankaraya hareket etti. Durakta vali ve belediye başkanı, emniyet müdürü ve daha birçok zevat tarafından uğur - Jandı. Yalova'da yapılacak büyük otel İstanbul, 4 (Telefon) — Akay ida - vesi tarafırdan Yalovada yapılması ka - rarlaştırılan aeri konforu havi büyük etel 1 — 2 gün sonra eksiltmeye kona - cakbır. Akay idaresi rağbetin çoğalma » B1 Üzerine Yalovaya ehemmiyet ver - mekte ve yaz günlerinde sık sık tenzilât- h vapur gezintileri tertibini düşünmek- todir. Tenzilatlı deniz seferleri başladı Tetanbul, 4 (Telefon) — Akay ve Şirketi Hayriye idareleri tarafından ter- tib edilen yazlık tenzilâtlı seferlere bu- günden itibaren başlanmıştır. Bu sefer- ker her hafta peşembe ve cuma günleri yapılacak ve biletler cumartesi günü öğleye kadar muteber olacaktır , Burdur sıhhat müdürlüğü Burdur sıhhat müdürü B. Esad görülen lüzum üzerine bakanlık emrine almarak yerine Adana merkez hükümet tabibi doktor şükrü tayin edilmiş, Kütahya sıh- hat müdürü B. Muhiddinin de is- tifası kabul edilmiştir. ULUS Türkiye - İspanya ticaret uzlaşması İstanbul, 4 (Tolefon) — İspanya ile Aramızda yeni bir tcaret uzlaşması ya- pılacaktır. Yeni uzlaşmanın ihracat ta- cirlerimize bütün kolaytıkları temin ede- bilmesi için Türkofis tarafından ihracat tacirlerimizin dilekleri sorulmuş ve ce - vabları alımnmıştır. Şarab ve likörlerimiz dışarıda beğeniliyor Istanbul, 4 (Telefon) — İnhisar İda resi şimdiye kadar Danimarka'ya külli yetli mikdarda şarab, likör ihrac etmiş tir. Türk şarabları ve bilhassa vermut - lar Danimarkada çok beyenilmiştir. Ye- niden Danimarlaya şarab ve likör gön - dorilecektir. Konya'da çiçek balosu Konya, 4 (A-A.) — Çocuk Esirge - me Kurumu adına olmak Gzere Ördue - vinde bir çiçek balosu verilecektir. Bununla uğraşmak üzere seçilen ko- mite bunun eksiksiz ve verimli olması için hazırlık yapmaktadır. Karahisar'da fırtına Karahisar, 4 ÇA.A.) — Dün gece sa- at yediden dokuza kadar devam eden yağmurla karışık şiddetli bir fırtınadan birçek evlerin camları kırılmıştır. Fırtı- na şehre bir saat uzaklıkta daha şiddet. H olmuş, ağacları kökünden sökmüştür. Deniz ticaret müdürünün tetkikleri Istanbul, 4 (Telefan) — Deniz tica- ret müdürü Bay Necdet Toros ekapre- siyle Adana'ya gitti. Bay Necdet Akde - niz limanlarında bir tetkik seyahati yap- parak şehrimize dönccektir. DUYUKLAR Sınai müesseseler mamü: lâtının istihlâk vergileri Sınai müesseseler mamulatının vergiye matrah olan satış kıyme- tine bu mamulât için ödenen is- tihlak resminin de ithal edilmesi lâzımgeldiği Maliye Bakanlığı ta- rafından valiliklere bildirilmiştir. Mersin vilayet büdcesi Mersin, 4 (AA.) — Vilâyet genel meclisi çalışmalarını bitirmiştir. Meclis vilâyet büdcesini 520 bin lira olarak ka- bul etmiştir, Bunun 218 bin lirası Kül - türe ve 117 bin lirası yollara, 66 bin li- rası sıhhat İşlerine, 16 bin lirası zlaat ve baytarlık işlerine ve 60 bin lirası mu- haseba ve genel meclise harcanacaktır. Bundan başka - vilayet merkozinde yaptırılacak modern bir mekteb binası için 28 bin lira, Mersin hastanesine ilâ- ve edilecek pavyon için onbin lira, vi » Tâyet konağı inşası için de 20- bin lira tahsisat konulmuştur. Antalya vilayet büdcesi Antalya, 4 ÇA.A.) — 40 gündür top- lanma durumunda olan — vilâyet genel meclisi bugün daimi encümen seçimini yaparak dağılmıştır. Onanan vilâyet büdeesi SILE7Tİ liradır. Bolu belediye meclisi Bolu belediyesi meclisi nisan toplan- tıtma bügün başladı. Büdce encümene verildi. Konya genel meclisi çalışmaları Konya, 4 (A.A.) — Vilâyet genel meclisi çalışmalarına devam etmektedir. Meclis son toplantısında vilâyet ve ka - zalara bağlı bazı köylerin yakın bulunan kazalara bağlanmasını kararlaştırmış'ır. 5 NİSAN 19354 İzmirde yeni bir ! İzmir, 4 (AA.) — 5 efes harabesinde bulu! bazı eserlere aid bir mü: vi açılacaktır. Banun için temin edilmiştir. 4 Ankara radi Ankara radyosunun bu rTamı şudür: 19.30 Dans müsikisi 19.80 Çocuk kgaati 20 — Musiki: Krcisler Polichinelle " Gaprice » La Gitanâ Keman: Necdet Refi Piyano: Ulvi Cemal Ev kadınına öğütler Musiki: Hayd Trio Necdet Remzi: Krîll’î Ülvi Cemal: Piyano Edip Sezen: Viyolonsü | 20.50 Haberler. İstanbul radyosü | İstanbul radyosunun bu al Tamı şudür: 4 12,30 Plâk neşriyatı Â 18 Dans musikisi plâk 19,20 Çöcük saatı: Mesut Gt 19,50 Haberler 5 20 — Öperet parçaları: Paptf) 20,4$ Kitar Havayen Siret daşları Son haberler Bayan Birsen - Radyo © Tango orkestraları , HEL 21,30 Hukuk Fakültesi Tılfll', miyei Genel Kâtibliğinden! Crküyeli ( desine göre) yıllık toptantısı 5-4 cuma günü saat 14 te yapılacakti” Konuşma sırası: A — İş ve yoklama raporlarının okunması B — İş derneğinin yasa tadil € — İş yoklama ve sayırıt dernekleri azalarının seçilmesi Bütün üye arkadaşların o kültede bulunmalarını dileriz. Vfsad etmek (aifak sokmak anlamınağ, — Araboz « mak — (Er.) Mettre la discordance Müfsid (münafık anlamına) 1 — Arabozan — (Pr.) pterturbateur, stditicux 2 — Bozutcu Örnek; O, müfsid bir adamdır —- O, bozutcu bir sdamdır. Müfsid (munafık anlamına) — Arabozan — (Fr.) Corrupteur Örnek: Yine bir müfsitlik ederek onu bana kar. ge kışkırtti — Yüne bir arabozanlık edetek onu bans karşı kışkerter. Füşetmek (ilşa etmek) — Dile vermek, açığa vur - mak, açmak — (Fr.) Divnlgucr Örnek: Sırrını faşetti — Sızrını dile verdi (açığa vurdu) — İl » divulgud son secret Mşazt «« Gizaçı — (Fr.) Divulgation, tevelation Örnek: İngiliz Hariciye Nazırı, Paris müzake. #eleri hakkında bazı ifşaatta bulunmuştur — İn- Biliz dış Dakanı, Paris söyleşmeleri hakkımda bir takım gizaçılarda bulunmuştur. Fatih (Bak: cihangir) — Alpay Örnelk: Tarih büyük fatihlerin adlarını hütmet- Ve andâe — Tazih büyük alpayların adlarını say- Bi ile snar, Fethetmek — Açmak, almak — (Fr.) Conguğrir Örnek: İstanbaf'u Mehmed TT. aldr (fethetti) Fatiha — Başlangıç Örnek: İşin daha fatihasında iken büyük müş. küller kendini gösterdi — İşin daha başlangı - ernda iken büyük güçlükler kendini gösterdi. Fazâ — Uza Örnek: Fazayı nâmahdud içine serpilmiş olan yıldiz kümeleri — Ucsuz bucsuz uza içine ser - pilmiş olan yıldız kümeleri, Mazihat (Bak: denaet) — Alçaklık Örnek: Bu harekete fazahatten başka bir ad bulamıyorum »« Bu harekete alçaklıktan başk * Bir 4d bulamryorum. Fazilet — Erdem Örnek; Farilet insan yüksekliğinin alâmetidir « Erdem insan yüceliğinin beldeğidir. — Şazla — Artık, çok, ileri 4 Örnek: ! — Bu kılavuzu yüzbinden fazla bas . tırmalı — Bu kılavuzu yüzbinden çok (Çartık) Bastırmalı. 2 — Fazla gidiyorsun — gidiyorsun.) Çok oluyorsun Çileri Focr «« Tan Örnek: Feczin ilk ışıkları ufka yayılırken « Tanın ilk ışıklarr ufka yayılırken. Feda etmek — Vermek, uğruna vermek Örnek: Vatan için canımızı feda ederiz * Yurd dçin camımızı veririz. Yurd uğrunda üç çocuğu nu verdi (feda erti) Fedakâr — Özveren Fedakârlık & Özveri Örnek: Yaptığınız fedakârlığı hiç unutmam — Yaptığımız özveriyi hiç unutmam. Fehmetmek (idrâk etmek) «« Anlamak Mefhüm — Öklem Örnek: Her mefhumun kendine göre wx ma « nası vardır —Her öklemin kendine göze bir an . lamr vardır. Fek — Ayırma, açma, koparma Örnek: Fekki mühür — Mührü koparma, Fekketmek — Ayırmak, açmak İnfkük etmek — Ayrılmak Örnek:; Bu sırada Ankaradan infikâk etmek be- nim için pek güçtür — Bu sırada Ankaradan ay. tilmek benim için pek güçtür. Folâh & Onum Örnek: Vatan borcunu ödemiyenlere felâh yok- tur —— Yurd bözcunu ödemiyenlere onum yoktur Felâket — Felâket Folç — İnme, salkı Felce uğramak — İnmeye uğramak Meflâç — İnmeli Felek — Gök, çığırı Fem * Ağız Fen (tatbiki ilim yerinde) * Fen (T. Kö.) Fer —For Örnek: Gözümde fer kalmadı, Ferağ — Geçirim Örnek: Bu evin size ferağı için vergisini öde - meniz lâzımdır — Bu evin size geçirimi için vergisini ödemelisiniz. Forağ etmek — Üstüne geçirmek, üstüne çevirmek Feragat — Özgeçi Örnek: Milli işlerde feragat göstermek İâzım . dir — Ulusal işlerde özgeçi göstermelidir. Feragat etmek — Bırakmak, çekilmek, vazgeçmek, elçekmek Örnek: | — Gelin, bu işten feragât edin — Ge- Tin, bu işi bBırakın «« Golin bu işten vazgeçin — Gelin bu işten elçekin. 2 — Kırallıktan feragat etti - Kırallıktan çe- kildi. Feragat sahibi — Özgeçen Örnek: Bu genç gerçekten ferapat sahibi bir adammış »« Bu genç gerçekten özgeçen bir adammış. Menfaatperest — Asığcıl Örnek: Menfaatperest olanlardan, vatana hayır gelmez * Asığcıl olanlardan yurda bhayır gel mez, Forah — Ferah Feraset — Yalgörü Örnek: Büyük siyasi işlere girişenlere en lâ - zım olan şey, ferasettir - Büyük sıyasal işlere girişenlere en gerekli olan şey, yalgörüdür, Ferasetli » Yalgörür Örnek: Ferasetli adam, en gizli ve karanlık şey- deti de önceden görür & — Yalgörür gizli ve karanlık şeyleri de önceden görür, adam, en Ferd — Ferd (T. Kö.) — (Fr.) Individu Ferli » Ferdiğ — (Fr.) Individue! Ferdiyet — Ferdiyet — (Fr.) Individualit& Ferdi aferide - Hiç kimse Feri — Dal, ayrıntı " Öznek: ! — Bu meselenin dört fer'i vardır « Bu sorumun dört dalı vardır. 2 — İşin aslına bakalım, feri'leri bir yana dur » sun — İşim aslına bakalım, ayrıntıları bir vana dursun. Füru, teferrüat — Ayrıntılar Füru (arda terimi) — İnenler Usul (arda terimi) —& Ağanlar Ferid — Tek, eşsiz » fermâ — - buyuran, süren, emreden Örnek; Hükümfermâ « Hüküm süren Forman *Bak: emirname) «« Buyurultu Fermanferma — Hükmeden « fersâ — - bitiren, bırakmıyan Örnek: Taketfersâ mGüç bitiren Tahammülfereğ — Dayanık brrakmıyaf Fersude — Eski, yırtık, yıpranmış Ferşetmek — Yaymak, döşemek Mefruş — Döşeli Mefruşat — Döşeme Tefriş etmek —— Döşemek Feryad — Haykırı Örnek: Gecenin karanlığı içinde bir f8?) yuldu — Gecenin karanlığı içinde bif duyuldu, Feryad etmek — Haykırmak, bağırmak, ç&& | Örnek: Neye feryad ediyorsunuz — Nt rıyorsunuz (Neye bağırıp çığ:ıryaıxun“' Ferzend — Oğul Fesh — Bozma, dağıtma (Parizmentolar ttf Örnek; 1 — Aramızdaki mukaveleyi İ lim — Aaramızdaki sözleşmeyi bozalımı | 2 — Fransız kabinesinin parlamento) üzerine « Fransız kabinesinin parlam ğitması üzerine, ÖNERGELER Kılavuz sözleti üzerine, (ULUS) ta çıktığından başlamak V bir ay içinde, isteyenler yeni bir Öf ge ileri sürebilirler. Bunlar T. D.T. C nel Kâtibliğine şu şekil altınde görl lecektir: Osmanlıca . . , , . .. kelimesine B vuzda , , » » » » karşılığını uygun Ü |but: yeter) görmüyorum. | Sebebi: (kısaca) ... .. ... kE .Öm.rgem şudür: . « ere » rf; ————M—MMLMM—TL———:; (1) Burada bir önetge gösterilmiyen yı | Üzerine bir şey yupılıı—ııy.u—ıh_ı[._' her ltst”