19 Nisan 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

19 Nisan 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

b SAYIFA & Arsıulusal kadın'ar kongresi Istanbulda toplandı (Başı 2 inci sayıfada) lışmaları tehdide maruzdu. Arsrulusal iş bürosu müsavi bir iş için kadınla er- keğe müsavi ücret verilmesine daima taraftar olacaktır. Kadın mesaisi için müsavat kabul etmek demek içtimel adaleti kurmak bu suretle de dünya ba- tışını temin etmek demektiz. İşte bizim adil gayemiz insani gayemiz budur.,, Kongre başkanının teklifi üzerine bu koagreye kabullerini istemiş olan İran yürdsevec — Jinlar cemiyeti, Suri- ye arab kadın;. . birliği, Hind kadın- ları konferansı, Kudüs'te Filistin arab kadınlık birliğinin bu talebleri ittifak. la tasvib edilmiştir. Bundan sonra Bayan Lâtife Bekir Işık kürsüye gelerek salonda hazır bu- lunan türk kadın saylavlarını takdim etmiştir. Ekonomi ve mesuliyet birliği projesi Bayan Bugeliorge Valya ekonomik müşavat hakkındaki karar projesini tak- dim etmiştir. Bu projede evli olsun olmasın ka- dının çalışmasına katiyen gerilik gös- terilmemesi arzusu izhar edilmekte ve erkek gibi aymı işi yapan kadına aynı lücretin verilmesi ve aynı terakki im- kânlarının kabulü talep olunmakta idi, Bu katar kabul edilmiştir. İngiliz mu- rahhaslarından Bayan Neilans — başka bir karar sureti okumuştur. Bu karara göre bilhassa erkek ve kadın için aynı mesuliyet istenilmekte ve şu izahat ve- rilmektedir: Kadın #atılıp alınabilen bir mal gi- bi telakki edilmemelidir. Tenasüli sahada esaret olmamalıdır. Fubşa karşı veya bir sınıf kadınlara karşı alınmış olan hususi tedbirler ilga edilmelidir. Tenasüli hayatta iyi şerait temini Tâzımdır. Eğçr sıhhi bir murakabe lâ. zırmsa bu mürakabe hem erkeğe hem kadına karşı tatbik edilmelidir. Cinsi karışıklığa bir nihayet verilmelidir. Bu karar dahi eller kalkmak suretiyle ka- bul edilmiştir. Bayan Maria Verone'nin söylevi Fransız murahhası Bayan Maria Verone söz alarak evli kadınların tam bir istiklale sahib olmalarını — istiyen karar suretini teklif etmiş ve şunları söylemiştir: '— Hemen bütün ülkelerde kadın kocasının tâbilyetini taşır. Bu suretle ekseriya kendi Gikesinde bile bir ya- bancı gibi telakki ediliyor. Cihan har- Senda ve kendi ülkelerinde temerküz ktarargühlarına hapsedilen kadınlar gö- rülmüştür, Artık bu gibi adaletsizlik- ler istemiyoruz. Kadın vesayete muh- taç bir mahlük olmamalıdır, Kadın için medeni ve hukuki müsavat — istiyoruz. Montevideo'da evli kadına tâbiiyetini muhafaza etmek hâkkını veren kanu- nun 1933 yılında kabul edildiğini gör- mekle sevindik. Kadın ve erkek müsa. vidir ve aynı haklardan istifade etme- lidirler. İnsanlık hukuku hakkında ça- İzganlar bütün beyannamelez insan mah lökunun hukuku — olmalıdır. Aynmı za- manda gerek kadın için gerek — erkek için aynı hürriyeti aynı müsavatt ifa- de etmelidir. Ka kendi kullanabi edebilmelidir. Tâbiiyetini muhafaza dın kendi servet meli ve ona tasarruf mek veya değiştirmek hususunda € gibi aynı hakka sahib olmalıdır.,, Bayan Maria Verone'nun yukarda- ki beyanatını ihtiva eden karar ittifak- la kabul edildiği gibi Amerika murah- hası Mile Josephin Schain tarafından “kadınların barış için mesaisi,, lehinde ileri sürülen karar sureti de kabul - t. Bu son kararda şöyle denil- mektedir; “Kadınların sıyasal hayata girmesi Tâzımdır., Hükümetler muharebe veya barış hakkında kârar — vermektedirler, Muharebe yerine umumi bir hakemlik usulü, şiddet yerine de muslihane bir hareket kaim olmalıdır.., Celseye saat 13 de nihayet vecilmiş. tir. —— .. Roma konferansında neler konuşulacak? Londra, 18 (AMA) — bildirildiğine göre, uluslar sosyetes'nin kararından sanra, Almanyanın — Roma konferanıma girmesi iktimali yoktur. Salahiyetli mahfiller Rama konfe ransının, ilgili devletler arasında bir saldırmama andlaşmasının imzalanma - vt ve Avusturya, Bulgaristanr ve Maca- ristana sücl haklar veren bir tavsiye - nin bu devletler tarafından uluslar s05- yetesine verilmesi umuyorlar. Öte yandan Deyli Telegraf gazete- #i Cenevre bildirmeni, şu haberi ver - mektedir; Konseyin kararindan yarım ssat ön- ce, bu kararın, Danimarka delegesi ö - nergesi yolunda alınması için çok ça Tışılmış idi. Telefonla bu delege ile ko nuşan alman dışarı işler bakanlığı, ka- rarın menfi bir şekilde alındığı takdir. de, B. Hitlerin öbür devletlerle hiç bir arsıulusal kosuşmalara girmekten geri duracağını bildirmekte idi. Cenevreden ile sonuçlanmasını Ankara Belediyesinde; ç l— hiıiye meydanında Haymana oteli önünde (200)) M2 yer açık artırma ile kiraya verilecektir. 2 — İhale 6-5-935 pazartesi günü saat on beşte belediye muhasebesinde artırma ve eksiltme komisyonunda yapıla- caktır. 3— mesini görmek istiyenler her gün muhase- beye gelmelidirler, 4 — Muvakkat teminat (18) liradır. » 5$ — Muhammen senelik kira bedeli (240: liradır. Ankara Levazım Amirliği Satın - Alma Komisyonu ilânları Miktarı Cinsi metre Demir boru 350 34 m/m kutrunda Maa somun civata3/8 — 800 adet Kırıkkale askeri sanat mektebleri için yukarda yazılı iki kalem malzeme 8 - mayıs - 935 çarşamba günü 14: 17 ye kadar pazarlıkla satın alımacaktır. İsteklilerin muham - men fiatı olan “234” liraya mukabil 17 lir: 5 kuruş ilk te- minatın Kırıkkale askeri Fb. muhaseheciliğine yatırarak alım günü mekteb satın alma komisyonuna müracaatları. (858) 1—1501 ZAYİ ASKERİ TERHİS kkür TEZKERESİ Teşel Nümune hastahanesinde yatar- ken teşhis ve tedavimde gördü- ğüm dikkat ve itinadan dolayı dahiliye doktoru Bay Ekrem ve doktor Bayan Ferhan ve tatım hususunda da hemşire Bayan Fı’ıııyıye teşekkür ederim. Yurd gazetesinden Münür İmalâtı Harbiye Fişek fabri- kasından almış olduğum askeri terhis tezkeremi zayi ettim. Ye- nisini alacağımdan — eskisinin hııkmu yoktur. Ankara Askeri Fişek !:ıhfL kasında Hüsnü oğlu Suphi 1—1516 l Bıılgar kabinesi çekildi (Başr 1 inci sayıfada) Es<ki başbakanlar ve ar- kadaşlarının sürülme kararı 18 (AA) ki resmi bildiriğ çıkarı Sofya, Bugün aşa, ştar : Tgesi üzeri- ne aşağıdaki iki grup Burgaz ya da Karadenizde Sentanastazi sürülmüştür. 1 — Eski başbakan Aleksandr Çan- kof, eski saylav Nikoal Kiamilef, ihti - yat kaymakamı porkof, — Eski başbakan Kimön Georgi- yet, özel kalem direktörü Vasil Kara - kolakof ve eski polis direktörü Vladi - mir Naçef. Birinci grup sıyasal partilerin da - ğitilması hakkındaki — 12 haziran 1934 tarihli kanunu saymadığından ve Çan- kofun yalrıız hükümetin değil aynı za- manda rejimin de bir düşmanı olmasın dan ve ikinci grup da Belgradda çıkan Pravda gazetesine başbakana karşı di- yevde bulunduğundan dolayı sürülmüş lerdir. n - adasına General Zlatef ne diyor? Sofya, 18 (A.A) — Bulgar ajansı bildiriyor: Gazetelete yüpteğr bildiriğ - de başbakan general Zlatcf cski baş - bakan Georgiyel ile B. Çankofun tev - killerini şu suretle anlatmıştır : « — B. Georgiyef ve dostları, çe - kilmesinden bugüne kadar açık sik sik toplanmakta ve hükümct aleyhine törlü türlü şayialar ortaya at- makta idiler, Eski başbakan B, Çan - kofa gelince bu, yalnız partisini da - Bıtmamakla kalmamış — aynı zamanda rejim aleyhine bir çok ithamlarla dolu bir bildiriğ çıkarmış ve ordunun mün- kasıran kıralın etrafında toplanmış bir halde olmadığı intibamı vermeğe çalış- mıştır. Halbuki bu, tamamen hakikate uygunsuzdur. Üç bakan, bu hapis kararına itirax ile çekildiklerinden — bildiriğine gadık kalan general Zlatef kamusaldüşünün hükümet hakkındaki düşüncesini ser - bestçe göstermesine İmkân vermek için kabinenin müşterek istifasını vermiştir. Ülkenin her tarafında tam bir sü - kün hüküm sürmektedir. Kabinenin çe- kilmesi anasal kanuna uygun ve no « mal şekilde cereyan etmiştir. Kabine, yeni kabinenin kurulmasına kadar cari işleri görecektir. Ş gizli veya ilan Ankara vilâyetinin Keskin ka- sasına bağlı Hüseyinbey obası köyünde şimalen Hüseyinbey o - bası camlinden Kilevli köyü ca « miine hattı müstakim, şarkan Ki- levli köyü camiinden kaletepe « ye hattı müstakim, cenuben Ka - letepeden Dağdeliki - Eldirek te- pesine hattı müstakim, garben Dağdelikli . Eldirek tepesinden Hüseyinbeyobası camiine hattı müstakim ile çevrilmiş sahipli ve sahipsiz $60,5 hektar arazide bittaharri meydana çıkarılan mo- Hipten madeninin yüz hisse itiba- riyle 76 hissesi Fatma Belkis, Pakize, Zeynep ve Nafi Salim ve yirmi dört hissesi de Hafız Mu - rat Fikri uhdelerine 60 sene müd- detle ihalesi icra kılımacağından maadin nizamnamesinin — 36, 37 inci maddeleri mucibince bu bap- ta bir güna itirazı olanların 36, 37 ci maddeler mucibince tarihin- den itibaren iki ay içinde iktısad vekâletine veya Ankara valiliği- ne istida ile müracaat eylemeleri ilâa olunur. 1—962 Ârsa aranıyor Kocatepe veya civarında ve- ya Yenişehirde — satılık arsa a- ranıyor. Telefon: 3656 (Başı 1 1ncı sayıfada) söylev vermiştir. Başbakan, kon- feranstan önceki teahhüdlerden başka hiç bir teahhüd yükü altın- da: bulunmadığını, ve 16/3 taribli alman bildiriğine kadar elde edi- len ilerlemelerin muhafaza edil. miş olduğunu temin etmiştir. Stresa konferansı sonuclarının bir özet (hulâsa) ini yapan Mak- donald demiştir Bu sonuc- ların en dirizgen (itminanbahş) i ve önemlisi Büyük Britanya, Fran- sa ve İtalyanın, aralarındaki, da- yanışma (tesanüd) ve birliği, ve daha önce yapmış oldukları diyev. lerin (beyanat) hiç birinden geri dönmediklerini, ve giriştikleri işe devam edeceklerini ilan etmiş ol- malarıdır. Üç devletin birliği hiç kimseye karşı olmadığı için, gele- ceğe taze bir umudla bakabiliriz. Lokarno andlaşmasının bize yük- teahhüdleri pekiştirdik ve bağlı kalacağız..,, Doğu ve merkez Avrupasının güvenliği hakkında Avam kama- rasında gündüz söylemiş oldukla- rını özeten (hulâsa eden) Makdo- nald, 2/3 tarihli ingiliz - fransız diyevini hatırlatmış ve durumun tam böyle düzelmekte olduğu bir sırada 16/3 tarihli alman bildiri- ğinin ortaya çıkmış olduğunu ila- ve etmiştir. Almanyanın süel kuv- vetinin artmakta olduğunu ilan e- den bu bildiriğ, büyük bir sarsıntı uyandırmıştır. Bu hâdiselerin, İn- giltere ve b Avrupa'da yeni ve hemen hemen altüst edici bir etki (tesir) si olmuştur. Bir and. Taşma hükümlerinin çiğnenişi, her vakit, kargaşalığa sebeb olacak o- lan bir şeydir. Almanyanın hare- keti arsıulusal karşılıklı güveni kökünden sarsmıştır: Çünkü bu hareket, Almanyanın da kabul et- miş olduğu, ve, harbsonrasının en büyük ve en umud verici söyleş- melerinin hazırlığı sırasında ol- muştur. Makdonald sözüne şöyle devam “— Barış düzenini — barımak (muhafaza etmek) isteyen herkes bilir ki, bütün ülküler için olduğu gibi, barış ülküsü için de özveri (fedakârlık) lere, belki ağır özve- rilere hazır olmak gerektir.,, Başbakan, barış davasında a- kımsarlığından (nikbinlik) hiç bir ANKARA İCRA DAİREBI İFLAS MEMURLUĞUNDAN : Ankarada evkaf apartımanında mukim bulunduğu bir sıra ticaret mahkemesi ilâmile iflasına ka- rar verilen ve halen hududu mi!. K haricinde Halep'te bulundu. ğu anlaşılan mütcahhit — Sal'h Fansa hakkındaki masanın An- köra Ticaret mahkemesi ilâmile kapanmasına karar verildiği ilan olunur. i—15s08 ANKARA 3ÜNCÜ SULH HUKUK HAKİMLİĞİNDEN « Uskübün İpek kasabasından ç- lup Ankara Akköprüde balkıkal Şükrü 5-4.935 tarihinde nümune hâstahanesinde vefat eylemiş ve mahkemece terekesine vazi yed edilmiş olduğundan kefalet ha- sebile alacaklı olanlar da dahil olduğu halde bilcümle alacaklı ve borçluların ve mirasçılarının vesaiki resmiyelerile beraber bir ay zarfında 3 üncü sulh hukuk mahkemesine müracaatları ve a | lacaklarını vaktile kayıt ettirme- yenlerin mirasçıya ne şahsen ve Be de terekeye izafeten takip ede- miyecekleri ve ibraz edece'rleri vesaik için makbuz istyetilmele- ri lüzumu ilan olunur. — 1- 1507 Uluslar Sosyetesinîn kararmdan sonra şey kaybetmemiştir. Son söz ııi' rak demiştir ki: feransının ruhu korunur, kar: yerine getirilirse, ve amaçların uzaklaşılmazsa, bu konferans bt lutların dağılıp güneşin görünme* | sine yardım edecektir.,, Kararın Almanya'da yankıları. Berlin, 18 (A.A) — İngiltere ve | talya elçileri Lokarno andlaşmasınıt hüknünü yürütme yolundaki birge bi diriği alman hükümetine vermişlerdir. — Berlin, 18 (A.A) — Havas bildir * | meninden: Uluslar sosyetesi konseyi * nin fransız — ingiliz — italyan kara * rını kabul ettikleri haberi üzerine, ak * şama kadar alman hükümeti resmen bif | harekete geçmemiştir. Alman gazeteleri, dünya kamusal düşünü üzerinde iz bırakmak amaciylt yazılar yazmaktadırlar. Bununla bera « ber alman sıyasa çeven — (mahfil) İeri Cenevre kararına pek fazla şaşmadılar: Arsrulusal hâdiscleri dikkatle takib eden almanlar, Avrupa sıyasasında Hit- lerle danişmanları tarafından ortaya ke nulmuş olan yeni — metodların — olasık (muhtemel) sonuçları üzerinde ihtiyet> lt davramıyorlar. Hitleri kararlarında hiç yanılıvat sayanlar, alman gazetelerinin sert yir zılarının dışarda büyük yankılar uyam dıracağını umuyorlardı. Bu yüzden ber günkü umunsama (inkisarı hayal) e-i derin olmuştur. Berlinde « Cenevrenin kaşkırtması » — denilen şeyi, Almanyanın masıl bir ha — | reketle karşılıyacağı sorulmaktadır. j Dün öğleden sonra Berlinde çok 44 şırtıcı rivayetler dolaşmakta idi: Bunlardan birine göre —Almanya, — Versay andlaşmasını toptan bozmayı t sarlamakta imiş. Başka rivayetlere gö * ve de Almanya, Paris, Londra ve Ro * madaki elçilerini geri çağıracak Ren kıyılarının yadsüelleştirilmesi egemenliğini bozucu şeyleri kabul et- miyeceğini bildirecekmiş. — Biraz daha — doğru gibi görünen rivayetlere göre dâ Almanya gürültülü, ancak daha tehli < — kesiz bazı hareketlere baş vuracaktır Söylendiğine göre Hitler, bütün iç sı « yasası üzerinde bir geneloy yapılmasır — nr emredecekti. Bu akşam bütün ulus — önünde, Conevre kararını dünyaya kar- Ş protesto etmek üzere radyoda konu * şacaktı. Şimdiye kadar bunlardan hiş biri olmadı. Bununla beraber bütün ba rivayetler, Almanyada ne kadar büyük — ye yarar. Dünkü gazeteler Cenevre hü- kümenlerine lanetler savurmakla kaldı. — Yarmresmi çevanlerde — İngiltereye karşı acı sözler kullanılmakta ve Fraz- sa ile Sovyetler Birliğine karşı şiddetli hücumlar yapılmakta, bununla berabor, büsbütün menfiğ görünmekten çek'nil- mektedir, En çok esef edilen şey, saa Cenevre kararının, Almanyanın uluslar sosyetesine dönmesine ve Avrupa sıya- sal durümunuün düzelmesine karşı, aşı- ması güç bir engel olmasıdır. Almanya İngiltere ve İtalya'yı protestc etti Berlin 18, (ALA) — Royter ajansı bildiriyor: Alman hükümeti dün akşam ingiliz elçisine Büyük Britanyanın Stres sa ve Cenevredeki gidişi hakkında #i fabi bir protesto notası vermiştir. Al « man hüükümeti İtalya elçisine de buna benzer bir protestoda bulunmuştur. Almanyanın bir sorgusu Berlin, 18 (A.A) — İngiliz ve itat- — yan elçileri Lokarno andlaşması hükün lerini Almanya hükümeti nezdinde hir defa daha pekiştirilmesi üzetine al « man hükümeti, İngiltere ve falyanın ale — man saldırması gibi bir fransız saldır- ması halirde de bu hükümlerle kendi- lerini bağlı görüp görmediklerini sor « müuştur. Konsey toplantısı bitti Cenevre, 18 (ALA) — Konseyin üs momal toplantısı dün saat 18 de ka * panmıştır. Fransanın 4300 iraklı göç * menin Suryede yerleştirlmesine izin | “vermesi memnuniyetle karşılanmıştır. S