22 Nisan 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

22 Nisan 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

SAYIFA Z davrandık. Spor — kurumlarımız böyle suçlar işliyen sporcularımı- za çok hafif cezalar verdi ve bu cezaların çoğu süresinden (müd- detinden) önce bağışlandı. Bu şe- kilde bir spor anlayışının memle- ket için pek zararlı olduğunda ve bu düşünüşün vakit kaybedilme- den denişmesi için her çareye baş vurmak gereğinde artık şüphe et- memeliyiz. Spor bir terbiye işidir, bunun dışında yaşama hakkı yoktur. Yen- meyi istiyen sporcu yenilmeyi de, ancak çok çalışmak için bir hız alma vasıtası saymalıdır. Haksız- hk, apaçık meydanda olsa bile, bir sporcu hakkını almak için yumruğunu kullanmaz. Bu yaşa- ma törenine (adabı muaşeret) uy- mıyan bir yabaniliktir. Dayak yemiş olarak memleke- tine gönderdiğimiz bir yabancı sporcunun ülkemiz için ne kötü bir propagandacı olacağını düşü- nerek ulsularına karşı işledikleri suçtan dolayı dayak atanlar üzü- Tüyorlar mı, bilmeyiz.. Bildiğimiz bir şey varsa, bu çirkin hâdisenin örtbas edilmemesi ve suçluların, ortaya çıkarılarak örnek olacak şekilde cezalandırılmaları lüzu- mudur. Hoş görürlük çoğumn, su- çun tekrarlanmasına yol açar ve biz artık topraklarımızda böyle şeyler görmek istemiyoruz. HNDKT KAKCALATAN EKTATAKIA ASA KAKIKINKI aI Otuzuncu kılavuz- da aylık aboneleri- miz doluyor, Gazete gönderilebilmesi i- çin şimdiden yeni- lenmesi. Kütle — Yığım, kütle iç Dışişler Bakanımız İstanbul'da bekleniyor İstanbal, 21 (Telefon) — Diş - İşler Bakanımız B. Tevfik Rüştü Aras'ın gel- mesi bekleniyor. Sağlık Bakanlığının bir buyruğu * İstanbul, 21 (Telefon) — Sıhhat Ba: kanlığından verilen bir buyrukla okula- larda yapılan difteri aşısına son veril. miştir. Bundan sonra çocuklar okulaya yazılırken sağlık raporiyle birlikte biz de difteri aşısı raporu götüreceklerdir. Bay Murad geliyor İstanbul, 21 (Telefon) — Şehrimiz: de bulunan Uluslar Sosyetesi mesai bü. rosu şefi B. Murad bu hafta Ankara'ya Yürükâli plâjı Istanbul, 21 (Telelon) — Belediye Büyükada'da Yürük Ali plâjımı satın a mağa karar vermiştir. Plâjin sahibleri- ne satınalma işi bildirilmiştir. Burası a- daları güzelleştirme kurumu tarafındaa plâj yapılacaktır. — Çimento fiatları Istanbul, 21 (Telefon) — Çimento fiatlarının indirilmesi hakkındaki Ekona- mi bakanlığının bildiriği bugün vilayete bildirildi. B. Fuad Köprülü döndü Istanbul, 21 (Telefon) — Paris'te türk diline ve türk kültürüne aid araş- tırmalar kurumunun tertib ettiği konfe- ranslardan birini veren B. Fuad Köprü. lü Parirten şehrimize gelmiştir. Liyahti — Yanılmaz İPUYUKLAR Turizm Komisyonu| Kadınlar Birliğinin sey e. ee öbürgün toplanıyor Türkofis'in teşebbüsiyle kurulan ba- katilıkla turizm komisyonu ilk toplantı sını çarşamba günü Ekonomi Bakanlı- gında yapacaktır. Töplantıyı Ekonemü Bakanı adıma Asbakan Faik Kurdoğlu açacaktır. Komisyona düşüncelerinden danışma suretiyle arığlanmak üzere İstanbul be. lediyesinden ve Turing kulübden birer delege de çağrılmıştır. Komisyon üyesi on beş kişiye varmaktadır. Komisyonun görüşeceği işler arasın- da turizmin gelişmesini temin edecek sorumlar vardır. Türkofis dış ülkel * için bazırladığı turizm kurumlanma pro- jesini de komisyona verecek komisyon turizme aid bütün sorumları görüşecek tir. Türkofis kemisyon için etraflıca tet- kiklerden sonra birer rvapor hazırlamış. ter, Raporda turizmin tarihçesi, türlü ba- dasmna aid özlü istatistikler ve haberler verilmekte, turizmin genel kriz içindeki durum ve buna karşı turistik ülkelerin aldıkları tedbirler ve turizmin yeni yö- netten ülkemizin geniş bir surette arığ. Tanması düşünülecektir. Rapor, ülkemizin turizm — durumunu etraflı bir şekilde anlatmakta ve ulus<l bir turizm politikasısın gerekini göste- rerek bu yolda alınacek bütün ekanom k tedbirlerin bütün devlet kurumları, be- lediyeler, ve ilgili olanların elbirliğiyle çalışacakları ana programın - çizgilerini verecektir. Komisyon - toplantısını devletin tu- rizm — işlerine ilk ve köklü bir ilgisini göstermek bakımından — başlıbaşına bir değer ve anlamı - taşımaktadır. - Bu iti- barla alınacak kararlardan turizm için asığlı kararlar beklenmektedir. — - Lâtife — Şaka . .. ... * dünkü mitingi İstanbul, 21 (AA.) — Türk kadın. lar birliği tarafından, on ikinci arsıulu sal kadın birlikleri kongresinin şehrimiz. de toplanması dolayısile tertib edilen miting, büyük bir kalabalığın iştirak! le Tepebaşı şehir tiyatrosunda yapılmış tır. Mitingin saat 17.30 da yapılacağı ilan edilmiş olmasına rağmen saat 16.34 da tiyatro yaptar ağzına kadar — dolmuş bulunuyordu. Kalabalık arasında kadın saylavlarımız, arstulusal kongreye işti. vak eden salkurlar türk, ve yabancı mah- fillere mensub bayanlar göze çarpıyor. du. Saat on yedi buçukta türk kadınlar birliği başkanı Lâtife Bekir, kadının ge- nel hakları konusu etrafında sözler söy- leneceğini bildirdi ve ilk sözü arası * — sal kurumların onursal genel kâtibi ve uluslar sösyetesinde çocukları koruma kurulu üyesi Bayan Gour aldı. Hatibin konusu “kadının bir yurddaş sıfatile ödev ve hakları,, idi. Bayan Gour, kadının sosyete içindeki ödev ve duru- munu tahlil etti ve çak alkışlandı. Lâtife Bekir, "bu toplnatıda sö e lemek için sekiz günlük yoldan gelen bir konuk,, diye ingiliz saylavlarından ve tanmımış feministlerden Ledi Astor'u takdim etti. Ledi Astor, uzun alkışlarla İa kesilen söylevinde, kadının bugünkü sösyete telakkisindiki yerini anlattı ve Atatürk'ün, kadının hayattaki yerini takdir edişinden — büyük bir hayranlık duyduğunu söyledi. Üçüncü hatib Antalya saylavı Bayan Türkân Başbuğ'du, Bayan Türkân ko- nukları selamlacıktan sonra, türk kadı- mınin bugünkü durumunu daha eyi kav: ramak için dünle bugün arasında bir mukayese yapmak lüzumundan bahset. ti. Ekonomi, ahlak, bedüyat, sıyasa ve İstanbula gelen rori turistleri İstanbul, 21 (Tefefan) — Sena ve parlamentosu üyelerindi? şilik bir kafile aileleriyle birlükte? vapurla İstanbul'a geldi'er. Te Yıldız ve Dolmabahçe sarayları ler. Buradan Misir ve Kudüs'e lerdir. Turing Kulübün yıl toplantısı İstanbul, 21 (Telefon) — Turing ve otomobil kulübü yellii gresini bugün yaptı ve yeni çevi rulunu seçti. Sümer Bankın bir kâ İstanbul, 21 (Telefon) —? Bank Hereke ve Feshane fabrilâ çevrüm işlerini birleştirmeğe miştir. Bu birleştirme yüzül maddelerin satın alınmasından yet fiatlarında mühim artırıma el » lecektir. İnhisarlar genel müdi İstanbul, 21 (Telefon) — ViŞ gözlerini tedavi ettiren inbisarl müdürü bugün İstanbul'a geldi. bukuk bakımından dünle bugün # daki büyük farkları anlattı. Bundan sonra Remen salkuru W vı Prenses Kantakuzen, Franaa başkanı Bayan Brunşuvdyg söz #f Miting saat 8.30 n kadar devam dağıldılar. 488 Istanbul, 21 (Telefon) — feminizm kurultayı üyeleri susi bir vapurla Bağaziçinde bir # yaptılar. Beylerbeyi sarayını Oruda güzel bir büfe hazırlanın Tegeler öğleden sonra Tepebaşı tiyatrosunda bir miting yaparak ler verdiler, Kütübhane — Kitabsaray — (Fr.) Bibliothögue Örnek: Beyazid kütübhanej umumisi — Beyezit genel kitabsarayı Kütübhane — Kitablık (Ev eşyası) Örnek: Evdeki kütübhanemde Bulunan — Ev- deki kitablığımda buluman. Kütübhane — Kitabev — (Fr.) Librairie Örnek: Yöoni basılan Du eseri her kütübhanede bulabilirsiniz — Yeni basılan bu esezi het kitab. evinde bulabilirsiniz. Kütübhane (evde ayrılan kırm) tap salonu Hastahane — Hastayurdu Eczahane —- Emget Lâ — 1 — Sız (Sonek), 2 — dış (önek) Lâalettayin — Gelişi güzel, kim olursa, ne olursa Örnek: Löaletrayin bir yere koyumuz — Gelişi £üzel bit yere koyunuz, * , Lâalettayin birini gönderiniz — Kim olursa bi. rini gönderiniz. Löakal — En az, en azdan, hiç olmazsa Örnek: Lâakal üç kişi olmalı ki bu işi yapabile- yim > Enaz üç kişi olmalı ki bu işi bileyim, Lücerem (Bak: Şübhesiz) — Besbhelli Lümekân — Orunsuz, yersiz. Dışahlâksal Örnek; Lâaklüki bir bareket — Dışahlâksal bir bareker. Lâdini — Dışdinsel Lüyemut — Kalız, ölmez Örnek: Lüyemut dir eser — Kalız (ölmez ) bir » €ser, Lâyüfna — Yokolmaz Örnek: Muhabbet Iâyüfna bir hazinedir — Sev- &i yokolmaz bir haznedir. Lâüyenkatı & Ara vermeksizin, aralıksız, ardı ara - # kesilmeden, bidüziye, boyunca, aramsız Lâyetecezza — Bölünmez Lâyuad — Sayılmaz, sayısız — Öznek; Bir cümle içinde Lâyuad hatası var — - Bit cümle içinde sayısız yanlışı var. Kitap odası, ki- yapa- Örnek: Kendini lâyuhti eddetmekten daha bü- yük hata olamaz — Kendini yanılmaz saymaktan daha büyük yanılma olmaz, Lâyutak — Çekilmez, dayanılmaz Lâyüsel — Sorgusuz, sorulmaz Örnek: Hiç kimse löyüsel olduğumi ileri süre- mez — Hiç kimse sorulmaz (sorgusuz) olduğu- Tar jileri süremer. Lâbis Lâf Lâf (Yakutça) Lâfz — Lâfız (T. Kö.) Lâgar — Cılız Lâğv — Kaldırma, kaldırılma Lâğvetmek — Kaldırmak Örnek; Bu işi çoktan lâğvettiler — tan kaldırdılar. Lâhik — 1 — Şimdilik (Sabık karşılığı) 2 — U- laşık Örnek: Trabeon valii Iâhiki — Trabzomun şim. diki ilbayı Lâhika — Ek Lâhikai mütckaddime — Lâhikaj mü:cehhire — Sonek Lâhik olmak — Ulanmak, yetmek Lâhime — Etçil Lâha > Ağız (Müzik terimi), lahin Lâhd — Koytak, lahit Lemha — Kıpma, lahza — * Lâkayd — Aldırışsız, kıyıtsız Örnek: Lâkayd bir adam — Aldıtışsız bir adam LARS — Ac k, yalnız, fakat Örnek: Dediğinize peki, lâkin - benim söy- lediklerimi de yabana atmamalısınız — Dediği- nize peki, ancak (yalnız) benim söylediklerimi de yabana atmamalısınız, Lâl Ç(Epkem) — Ebşem Lâl — Al Lâmüsz Lâne — Yuva Giyen, giymis Bu işi çok- Dakunam Kötülere lânet olsun — Kötülere ilenç Örnek! Hiç Tâtife kakdırmaz — Hiç şaka kaldır- mMmaz, Lâubali Lâyık — Yaraşık, yaraşır, değimli, layık (T. Kö.) Saygısız, senlibenli Liyakat (Bak: Ehliyet) — Yararlık, değim. Örenk: Çok liyakat gösterdi. Leb — Dudak Lebaleb — Ağızağıza, silme Örneki Bardak, lebaleb dolu — Bardak, ağız - ağıza dolu. gösterdi & Çok yararlık Ledettahkik — Gerçinlendikte Leffetmek — Dürmek, sarmak Leh — Yana n Örnek: Ben onun lehindeyim — Ben ondan ya- nayım. Lehdar —— Yanat Örnek:; Onun bir tek lehdarı yoktu -« Onun bir tek yanatı yaktu. Lehinde söylemek — İyiliğine söylemek Lehte almak — Yana olmak Lehçe — Diyelek, Ichçe (T. Kö.) Lehib — Alev Lem — Alçak Lem'a — Şevle, parıltı Lemean etmek — Parıldamak Örnek: Nasiyesinde zekâ lemedn etmektedir * Ainında zekâ perıldamaktadır. Lemsetmek — Dokunmak, ellemek Lenk — Aksak, topal Lerze, Lerziş — Titreme, titreyiş Levazım — Gereç, yaral Örnek: Levazznir eksik bir ordu. Levend — Boysan, levent Örnek: Levend bir delikanit — Boysan bir de- likanlı. Levha — 1- Yazı, 2- Yaprak, 3- Tabelâ Levmetmek — Kınamak natamanı bir ordu * Gereçi Örnek: Öldükten sonra düşmanlarr omu — İlev. metmediler — Öldükten sopra düşmanları onu kınamadılar, Leyli «« Yatılı Leyyin & Yumuşak Lezzet — Tad Örnek: dan bitel. Lider — Önder Örnek: Atatürk, Türk milletinin siyasi İ . Lezzetimi almadan bitti «« Tadıat ? tümai bütün işlerinde Hideridiz — Atatörke ' B| ulusunun sıyasal ve sosyal bütün işle deridir. - Lifafe — Sargı Liste — Çizelge Örnek: Son çıkan Jistede İsmi yoktur — kan çizelgede adr yoktur. Liva — Bayrak, sancak — Tuğay Liva kumandanı — Tuğkomutan Liva kumandanı (mirliva) * Tuğgeneral Liva kumandanı (miralây) — Tuğbay Lihye — Sakal Lisan (zebas) — Dil, lisan (T, Kö.) Lugaz — Bilmece, lugaz Lütf — Kayra Lütf — Kayrı Örnek: Onun çok Tüötfunu gördü — O kayrasını gördü, Lütetmek — Kayramak Lüub — Oyun, eğlence Lüb — Öz, lüp (T. Kö.) — (Fr.) Pulpe Liva (Süel terim) Örnek: Lübbü dimaği — Beyin özü — Pi röbdrale Lücce — Engin deniz Lüknet — Kekeleme Lüzucet — Yapışıklık, yapışkanlık Lüzcucetli > Yapışkan, ağdalı Örnek: Lüzucetli bir madde — Yapışkı di) bir madde, “Lüzum — Lüzum (T. Kö.;