6 Mayıs 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

6 Mayıs 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

konuğu kalacak ve toplantılarda — bulunacaklardır. SAYIFA 2 .. . Dün geceki konser Kültür Bakanlığı tarafından türk musikisi Üüzerinde araştırmalar yap- mak ve rapör vermek üzere memleketi- mize çağrılmış olup bir baftadan beri Ankarada bulunan büyük alman kom pozitörü Bay Profesör Paul Hinde- mith'in iştirakile dün gece musiki mu- dilim mektebinde bir konser verilmiş- tir. y -— Bay Hindemith önce kısa bir söy- devle bu konserin erkini anlatmış ve çaldıracağı parçaları anlatmıştır. Bun- dan sonra filarmonik orkestramız âr- tistlerinden bir kısmı solo flot ve yay- h sazlar örkestrası için Bah'ım uvertlir siminör'ünü çalmışlardır. Grup bu izeri büyük bir başarıkla çalmış ve hele Ahmed Haydar'ın sola flottaki - güzel çalışı çok - alkışlanmış- tır. Musiki muallim mektebi korosu be- Taber Hayden'in “Gel ey bahar,, ve Re- çitatif'ini söylemişler Bas Nurullah “Şevket aryayı solo söylemiş ve arkasın dan da Mozart'ın “Figaro'nun düğü- nü,, operasından “Parlryan süngüler yükselince,, âryasını çok atlı ve kuv- vetli sesile teganni etmiş ve alkışlar- maştır. a Mekteb korosu B. Hindemith'in ida- zesi altında kompozitörün çocuklara müzik sevgisi vermek için yazmış oldu- gua “mekteb kontantı,, nı ve ondan son- ra B. Halil Bedi'in idaresi altında genc kompozitörümüz Necil Kâzımın izeri olan Dağlar adlı türküyü okumuşlar- dır. Koronun bu iki parçada da göster- diği beraberlik ve olgunluk övülmeğe değer. Profesör Hindemith viyola ile kendi izeri olan bir sonatı büyük bir sanat ve ustalıkla çalmış, sürekli alkışlanmış- tix. En son olarak da —piyanoda Ulvi Cemal ve ferhande ulvi, yaylı sazlar or- kestrasının yardımiyle Bah'ın iki piya- no için konsertosunu çalmışlardır. Kars depremine uğrı- yanlara yardım Karaköse, S (ALA) — — Kars “deprentisine uğrıyanlara yardım için ilimiz içinde ateşli bir çalış- ma devam etmektedir. İlbaylığı ve Kızılay kurumu — tarafından her tarafta kurulan yardım kami- teleri çalışmaya geçmiştir. Top - lanan paralar yakmda Karsa gön- derilecektir. Sovyet artistleri İzmirde Izmir, 5 (A.A) — Burada bu. kunmakta olan sovyet — artistleri dün akşam Halkevi — salonunda ikinci konserlerini — vermişlerdir. Dost ve kardeş ulusun bu yüksek artistleri, her defasında, şiddetle alkışlanmıştır. Zonguldak'ta mithat ÂAkif günü Zonguldak, 5 (A.A.) — Geçen yıl ölen Zonguldak C. H. Partisi ve Halkevi başkanı Mitat Akifin ölümünün yıldönümü bugün hatır- landı. İlbayı ve bütün kurumların gçevrim kurulları ve ulusal kurum- lar mezarına çelenkler koydu. Mi- tat Akifin devrime ve partiye bağ- İığı anıldı. Zonguldakta hazırlık Zonguldak, 5 (A.A.) — 9 ma- yısta C. H. P. nin büyük kurulta- yı dolayısiyle Zonguldakta gün- düz ve gece yapılacak tören pro- gramı hazırlandı. Bu programa göre yakın köylerden 500 köylü T evinin .O gün şehtin her tarafı bezenecektir. İ ç ULUS DUYUKLAR w Arsrulusal parlamentolar konferansı İstanbul, 5 (Telefon) — Ce- nevre'de toplanan arsıulusal par- lamentolar konferansı konseyine delege olarak giden Elaziz sayla- vı B. Fazıl Ahmed ve Tokad say- lavı B. Nazım bu sabahki ekspres- le İstanbula geldiler. Konsey top- lantısında 31 inci konferansın Brükselde temmuz sonunda top- lanması kararlaştırılmıştır. Türk grupu konferansa girecektir. Kültür Bakanlığının bir emri İstanbul, 5 (Telefon) — Kültür Bakanlığında ilk tedrisat ispek- terlerile başöğretmenlerin makam aylıklariyle kıdem zamlarının kal- dırılmadığını ve makam aylıkla- zıla kıdem zamlarının verilmesi. ni kültür direktörlüğüne bildirdi. İstanbulda hava açtı İstanbul, 5 (Telefon) — Beş gündür devam eden yağmur ve ;îklırbugün dindi. Hava a- Mı' l] di ı lıı .- geliyor İstanbul, 5 (Telefon) — Deniz yolları direktörü B. Sadettin de- niz işletmesinin genel kurulunda bulunmak üzere yarın Ankara'ya gidecektir. Stenografi kursu Ekonomi Bakanlığında beş ay önce açılan ğrafi kurslarının sınaçı Çimtihanı) dün saat 16 da Ankara ticaret lisesinde müsteşar B. Faik Kurdoğlu, sanayi genel direktörü B. Ricai, Türkolis baş- kan vekili Mecdet, bakanlık zat işleri direktörü B. Fevzi ve okul direktörü B. Şevket Süreyya ile mümeyyiz olarak bulunari Kâa- mutay stenoğraflarından B. Vecih Işığın ve Bay Necmi Ener'in ön- lerinde yapıldı. S 45 işyar ve daktilo gir- miştir. Öğretmen B. Nurinin iki dakikada okuduğu 200 hecelik bir parça, sınaça girenler tarafından 7-15 dakikada şifre edildi. Ülkemizde stenoğrafi ihtiya- cını duyarak yakından alâka gös- teren Bay Faik Kurdoğlu, elde e- dilen başarıkdan ötürü öğretmen ve okulalıyı kutlamış ve stenoğra- finin faydalarını kısa bir söylevle anlatmıştır. İlyerde bu okulalıların sürat sınaçları yapılacaktır. Kendileri- HAR! Adliye harç tarifesi kanununun 7 inci maddesi mucibince davala- rın açılışında ilam harcının dört- te biri nisbetinde peşin olarak â- lman harcın — davanın sonunda ilam harcına mahsub edilerek faz- Tasımımn ilgililere geri verilmesi 1â- zımgeldiğini Finans bakanlığı lâ- zımgelenlere tebliğ etmiştir. DEVLET MAHALLESİNDE YENİ BİR KURAC Bakanlıklar mahallesinde ya- pılacak inhisarlar genel direktör- Tüğü binası için mezkür mahalle- de halen mevcud Cumur Başkan- lığı orkestrası binası bugünlerde yıktırılmak üzere münakasaya çı- karılacaktır. Yeni binanm inşası- na derhal başlanacak ve bina kışa kadar ikmal edilmiş olacaktır. Adanada futbol maçları Adana, 5 (A.A.) — Şehrimiz kulüblerinin 'T. T. kurumu asığı « na yaptıkları futbol maçları dün bitmiş ve Adana İdman- Yurdu kurumünun koyduğu kupayı ka « zanmıştir. Kalabalık bir halk ö - nünde yenen takıma verilmistir. #« Kızılayın yeni yardımları Kızılay genel — merkezi Kars çevresindeki depremden zarar gö- ren yurddaşların yiyecekleri için iki bin lira göndermişti. Genel merkez, yurddaşların evlerini yapabilmeleri için de bu kez 20 bin lira daha göndermiştir. Ayın üçünde Erzurumdan yo- la çıkarılan bir sağlık kolu cu - Mmartesi sabahı felaket yerine ge- lerek işe başlamıştır. Her iktimale karşı iki doktor- larla donatılacak, konferanslar ve- rilecektir, Ayrıca parti il merke- zinde de gece bir balo verilecek- tir, Yüksek mekteblere giden işyarlarm durumu Yüksek Ekonomi — ve Tecim mektebine giden işyarların da de- vamma imkân — vermek için her ders yılr içinde 105 gün izin ve - rilmesi, Başbakanlıkça bir genel. ge ile Bakanlıklara bildirilmiştir. Ziraat Bankası evelce hukuka giden işyarlarına izin vermekte idi. Bu genelge üzerine Yüksek Ekonomi ve Tecim mektebine gi- den işyarların da İstanbul şubesi- ne tayin ederek — öğleye kadar mektebe devamlarını temin etmiş- tir. Sümer Bank da bu hususta ve aynı şekilde — harekete karar - Bulgaristanla olan bir andlaşma uzatılıyor Bulgaristanla aramızdaki uz- laşma, yargıç tüzel andlaşmasının 3 birinci kânun 1934 - tarihinden başlıyarak beş yil için uzatılması- na dair olan protokol, komisyon- lardan geçerek Kamutay - ruzna- mesinc alınmıştır. Buğday yolsuzluğu etrafında İstanbul, 15 (Telefon) — Vi- layet çevrim kurulu İstanbul Zi- raat Bankasınca yapılan buğday alım ve satımı yolsuzluğuna aid tahkikat fezlekesini gözden geçir- di ve bu işi salâhiyeti dışmda gö- rerek fezlekeyi Danıştaya gön- dermeğe karar verdi. Bilindiği gi- bi bu işten dolayı eski direktör İhsan'la diğer beş işyara ispekter- lerce işten el çektirilmiş bulun- maktadır. Danıştay işi aydınla- tacaktır. Adana belediye büdeesi Adana, 5 (A.A.) — Belediye meclisine verilen 1935 şar büdçesi gideri ve gelir kısmı yapılmış, dü- şünülen borçtan başka 438.022 li - radır. Adanada havalar * Adana, 5 (A.A.) — Havalar bir- denbire ısındı Dün sıcaklık 37 de- receye fırlamıştır. Şehir halkı bağ ve yaylalara göç etmeye başla - mıştır. Adanada ekim işleri Adana, 5 (A.A.) — Sürekli yağ- murlardan ekilmesi geciken pa - muk tohumları birkaç güne kadar tamamen bitmiş olacaktır. Buğ - day ve arpalar da iyi bir durum - da olduğundan on güne kadar biç- mc işi başlıyacaktır. Atatürk Heykeli Adana, 5 (A.A.) — Atatürk heykelinin yerine konulması dün bitirilmiştir. Başka eksiklerin de bitirilmesine gece gündüz çalışıl- maktadır. « Adanada yol yapımı Adana, 5 (A.A.) — Vilâyeti - mizde yol faaliyetlerine başlan - mıştır. Adana - Misis yolundaki bozuklukların düzeltilmesi üsten- ciye verilmiştir. Adana Tecim Odasının raporu Adana, 5 (A.A.) — Bu ay için- de Ankarada toplanacak tecim o - daları kongresinde okunmak üze- re ilimizi ilgilendiren bir Tapor hazırlarımış ve ekonomi bakanlı - ğına gönderilmiştir. Adanma kültür çalışmaları Adana, 5 (A.A.) — Adananın ulusal savaştaki kağrımanlıkları - na filme almak üzere harb akade - misi filim merkezi grupundan üç kişilik bir kurul şehrimize gelmiş- tir. Üç aya yakın bir zamandanbe- ri hazırlıklariyle uğraşılan Mete piyesi önümüzdeki 9 mayıs per - şembe günü oynanacaktır. Halkevi temsil kolu bu piyese çok özen vermiş ve tükel olarak hazırlanmıştır. Ispartada kurultaya hazırlık Isparta, 5 (A.A.) - 9 mayısta top lanacak olan C. H. Partisi büyük kurultayında Atatürk tarafından verilecek söylevin halkevi salo - nunda radyo ile dinlenmesi için tedbirler alınmıştır. O gün - için parti ocakları, parti ve halkevi ku- rağları donatılacaktır. Gündüz söylevler, konferanslar, gece de müsamere verilecektir. O günün herkesin ilgisini çekecek bir su - rette geçmesi için şimdiden çalı - şılmaktadır. Meriç - Evros idrolik koyaçı Yunanistanla aramızda Meriç- Evros ırmağının her iki kıyısında yapılacak idrolik koyaçın düzeltil- mesine ilgili anlaşmanın onaylan- ması hakkında - dış bakanlığınca - hazırlanan kanun layihası Kamu- taya verilmiş, komisyonlardan ge- çerek ruznameye alınmıstır. n ) 6 MAY!S 1935 PAZANTESİ | AYAY HLer KYN Olimpiyakos - Güneş maçı Olimpiyakos oyunu 1-2 kazandi İstanbul, 5 (A.A.) — Şehrimizde bi lunan Yunanistan şampiyonu Ol yakos ikinci maçını bugün Taksim Gf dında Güneş'le yaptı. Son gelea Viyif nanın Libertas takımı ile güzel bir © yundan sonra 2 — 2 berabere kalan neşlililerin Yunanistan - şampiyo! karşı alacağı sonuç merak - ediliyorde | Bunum için, havanın güzel olmasındafi asığlanan meraklılar pazar olduğu de stadyomu doldurmuş buunuyordu. — Saat tam 16.50 de yunanlı konuklt? rımız sahâya çıktılar. Şiddetli ve İ gelen bir alkış arasında halkı selamli' dılar. Biraz sonra güneşliler gözükt der ve aynı alkışla karşılandılar. j 'Tören kısa sürdü, Saat tam 17 Ö | oyuna başlanmış bulunuyordu. Yundek hılar Fenerbahçeye karşı oyniyan ” rolarile idiler. Güneşlilerin — takımı son Libertas maçındaki şekli gösterk | yordu. Yargıç- Şazi Terca, İ İlk akını yunanlılar yaptılar. RÜf gâra karşı oynamak yükümünde 9 Olimpiyakosun bu akımı çabuk kesildi ve sağdan gelişen bir Güneş akını ta kadar uzandı. İlk anlar, Güneşin bif kısı altında geçiyor. Needetle — Rasib | yunanlıların kalesini durmadan ıııl'__ yor. Yunanlıların ilk akını altıncı dakk kada oldu. Orta yardımcısının verdiği | uzun bir pası yakalıyan sol açık kısa bif sürüşten sonta topu ortaladı. sağiç sıkf bir şütle topu Güneş'in kalesine gölr derdi, Fakat kaleci eyi bir blokajla t0 | pu kesti, Onuncu dakikadan sonra Günq'_J duruma âdam akıllı hâkim olduğunu görüyoruz. Rebii ve Salâhaddin, iki W raftan yıldırım gibi inişler yapıyorları Rasih ve Necdet, çok güzel ortalanan tehlikeli durumlar yaratarak dolaştırı yorlar, 19 uncu dakika: Necdet bir şütü get n€ Zalenin üst direğine çarptı ve gerl geldi. Arkadan koşan Rasih, küçük bif | vuruşla topu Olempiyakosun ağlarınâ taktı. Devre 0-1 Güneş'in faikiyeti altın- da bitti. | İkinci devre başladığı zaman yunanı hılar rüzgârı arkalarına almışlardı ve güneşin ilk akınını keser kesmez bemti hücuma geçtiler. 12 inci dakikada; yunanlıların bir hücumuna şahid oluyoruz. Sol açık gü« zel indirdiği topu küçük bir şandelle soliçe geçirdi, soliç lüzumundan fazla Bıkı bir şüt atmak hevesi yüzünden kıs | sa mesafeye rağmen topu havalandırdık S E Golpsst'a çarpan topla beraber müs hakkak bir gol fırsatı kaybetti. Muka« bil akınlar karşısında iki tarafın da yor* güunluğu görülüyordu. Bilhassa Güneş mavavin hattı birinci devredeki faal ros | Jünü tamamen kaybetmiş bir halde gö | rünüyordu, Güneşin müdafii Üstüste tas zelenen Olempiyakos akınlarını kargıs Jıyabilmek için çok çabalıyor. Olempi- yakoslular, vaziyete hâkim oldular. 27 inci dakikada bir firikik vuruşu ile fırlayan solaçık gene acelesi yüzünden gol fırsatını kaçıtdı. Güneşin münferid akınları istisna edilirse oyun daima Olempiyakosun har kimiyeti altında cereyan ediyor. 38 ins | €i dakikada: ceza sahası içinde topu e« Tiyle kesen güneşli müdafiin bareketi« ni hakem penaltı ile cezalandırdı, Yur nanlılar güzel bir plase ile bu fırsatı gö le çevirdiler. 2 dakika sonra kale civas rında tehlikeli bareketler yapan aynı güneşli müdafiin sebebiyet verdiği bir fir'kik güzel bir kafa vuruşu İle tamam” lanarak ikinci defa güneş kalesine gi- riyor ve 3 dakika eve! galib vaziyette | oynayan takım üç dakika sonra mağlüb | yaziyete düşüyor. $ Oyun bütün gayretlere — Tağmen bu. netice ile bitti. Mizafirlerinciz bu ma- | çın ikinci devresinde cidden güzel - oyun oynadılar. 4