26 Mayıs 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

26 Mayıs 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Gündelik SON SÖZLER F,R. ATAY Bu yazıda geçen kelime karşılıkları: vıç: İstinatgâh — Dölen: Azim — İhtiyar Mareşal, kendi mem- leketi ve bütün ülkeler için, genç ve güzel hakikatler söyliyerek öl- müştür. Bütün okurlarımızın bu son sözleri, dikkatle gözden ge- çirmiş olduklarına şüphe etme- yiz. Mareşala göre barışın en sağ- lam - dayançlarından biri, Aarb korkusu'dur. Yeni bir harb, her- hangi bir ekonomi ve sıyasa ka- zancı uğruna, göze kestirilecek basit bir tehlike olmaktan çıkmış- tır. Acaba bunun sebebi, yalnız yeni harplerin korkunçluğu mu- dur? Bizim fikrimize göre her harb, kendi çağı içinde, bugün- küler kadar yıldırıcı idi. 1914 den beri bütün dünyada değişen şey, yalnız harb tekniği değildir: Kü- çük, büyük bütün uluslarda, er- kinlik ve eşitlik fikirleri, bütün tehlikeler karşısında, hiç bir kuv- vet ölçüsü düşünülmiyerek, koru- nup barmmak lâzım gelen namus düsturları olmuştur. Erkinlik ve eşitlik fikirlerinde, bu ahlâk de- geri kadar, anlayış değeri de es - kisinden ayrılarak genişlemiştir. Bugünkü erkinlik davası, harta tenkleri ve sınırları içinde kapalı değildir. Sıyasa erkinliği ve yurd bütünlüğü, eğer, ekonomi, finans ve kültür erkinliği ve bütünlüğü ile sağlanmazsa, bir memleket sö- mürülmekten kurtulmuş olmaz. Yeni harplerin tehlikesi, son- suzluklarındadır. Kendisinde er- kinlik şuuru aydınlanan ve şeref duygusu kökleşen uluslara, yenil. mek ihtimalini düşündürmek bile imkânsız olmuştur. En büyük sav- ğa hazırlığı da işte yeni zaman in- sanlarının bu kafa, şuur ve ruh hazırlığıdır. Sürekli bir barış ve rahat, es- ki egemonyalar düzeni değil, eşit uluslar arasındaki asığ ve uzlaş- mak dengesi üstüne - kurulabilir. Uluslar için hakikiğ kuvvet ölçüsü, erkinlik savgasındaki ka- rar ve dölenlerinin derecesidir. “Yrudun canlı ve cansız bütün varlıklarını,, erkinlik ve yurd bü- tünlüğü savgasına hasretmiş ol- duklarına hiç kimsede şüphe br- rakmıyanlar, hem kendi güvenle- İlk türk basm kurultayr dün | açıldı. Bir iki gündenberi Anadolu ga- zetelerinin oruntakları şehrimiz - de toplanmıya başlamıştı. Dün sa- bah gelen ekspresde İstanbul adı- na kurultaya girecek gazete sahib- Başbakanımız konuşurken eriyle bağınlı ve bağınsız yazar » ları Ankara'ya getirdi. Kurultayın 114 üyesi ve basın işleriyle uzaktan yakından ilgili birçok dinleyiciler, saat 10,30 dan sonra, Kurultayın içinde top lanacağı yeni İç Bakanlığı kurağı- na geliyorlardı. Saat 11 de salon dolmuştu. Başbakan İsmet İnönü, Parti Genel Sekreteri B. R. Peker ve kadın saylavlarımızdan bazıla- rı ile Dış Bakanlığı Genel Sekrete- ri B. Numan Rifat Menemencioğ - lu ve İlbay B. Tandoğan hazır bu- lunuyorlardı. Delgelere, Basın Genel Direk- törlüğü tarafından hazırlanmış bi- rer rozetle birer dosya dağıtıldı. Bu dosyada genel direktörlük ta- rafından yazdırılmış ve bastırıl - mış “dünya matbuatına bir bıluıın adlı 85 sayıfalık çok güzel bir eserle La Turguie Kemalist'in son sayısı, fransızca Vu d*'_'îı'f_“'n Türkiye hakkında çıkardığı özel sayı, Ankara “Güvenlik A_nıu.. nı resimlerle anlatan ıunl bir br:ı şür, delgelerin isimlerini toplu ola- rak gösteren bir broşür, kültür ko- misyonuna verilen dağıtma işleri üzerine notlar, okuyucular arasın da açılan ankete gelen cevabların rini sağlamış, hem de aruıul.uııl barışa yeni bir güvenç vermiş ©- lurlar. Harb tehlikesi, ulusların ken- di savgalarına inanışları ve inan- dırışları nisbetinde azalacaktır. Adımız, andımızdır —— Paris 25(A:.4.) çıkarılmaması için yeni t 26, MAYIS 1985 PAZAR Fransa bankası a rler İskonto fiatı 27 tarihinden başlıyarak dedörde çıkarılacaktır. dün açıldı Toplantıyı İç Bakanı Bay Şükrü Kaya bir söyleviyle açmış, Ba- sın Genel Direktörü basın işlerini anlatm ış; Başbakanımız da bu toplantıyı hava tehlikesini tekrar ha tırlatan bir söylevile bezemiştir listesi, Basın İşlerinin bir memle . ketin sosyal hayatındaki önem ve ödevini gösterir Prof. Dr. Mazhar Osman, Fahrettin Kerim, Hıfzır - rahman Raşid ve Dr. İzzettin Şa - - Iç işler Bakanı söylevini verirken dan'ın ve bir başka pedagog'un ya- zıları, kurultay programı ve Tür « kiyede çıkan gazete ve mecmua - lar hakkında bir istatistik vardır. Kurultay saat 11 de İç Bakanı- , - Basın Genel Direktörü Konuşurken mız tarafından açıldı. Bay Şükrü Kaya'nın Basın işlerinin yüksek öneminden ve türk basınının de ğerlendirilmesi gerekliğinden bab seden söylevinden sonra Basın Ge- nel Direktörü gene aynı konu üze rinde diyevde bulundu. (Bu iki diyev iç sayıfaları mızdadır) Bundan sonrâ Başbakan İsmet İnönü kürsüye geldi. Ve yurdun hava tehlikesi karşısında bulun duğunu ve bu durüm üzerinde u - lusu aydınlatmak ve onu türk uçak çılığınm kuvvetlendirilmesi — için '! ! yardıma çağırmak, uçakçılığı hal- ka sevdirmek işinin basma düşen büyük ödevini anlattı. Başbaka - nın bu program harici içtem söy - levi, sevimli ve gülümser yüzü sü - Gazetecller C.H.P. de B. rekli ve candan gelen alkışlarla Bay Şükrü Kaya, Kurultay as - başkan ve sekreterleri için aday gösteren dilergeleri okuyarak oya koydu ve oy çokluğiyle BB. Hak kı Tarık Us, Nöcib Ali Küçüka ve Ahmed İhsan Tokgöz, sekreterlik- lere de BB, Faik Reşid ve Kenan R. Peker'le birlikte seçildiler. Bundan sonra Kurultaya sunu- Tan dilekler okundu, ve Atatürk « (Somu 3 üncü sayıfada) 3 Türk Hava Kurumu Kurultayında Türk hava kurumu altıncı ku - rultayı ikinci toplantısını dün saat 14 de hava kurumu genel merke- zinde Erzincan saylavı Saffet Arı- kan'ın başkanlığında yapmış, he- sap komisyonu raporu ile tüzükte yapılacak değişiklikleri onayladık tan, yeni merkez genel kurulu üye- lerini seçtikten ve Atatürk'e ku - rultayın sevgi, bağlılık ve saygı duygularının bildirilmesini alkış- larla kabul ettikten sonra dağıl mıştır. Atatürk'e çekilen - telgraf şudur: “Türk hava kurumu altıncı ku rultayı bugün çalışmasını bitirir ken ulusal işlerimizde enerji ve kuvvet kaynağımız olan Yüce Ön dere saygı, bağlılık ve öz yürektez sevgilerinin sunulmasını karar »! tna aldı. Bu şeref ödevini özel say- | gılarımla birlikte yaparken son suz bir kıvanç duyuyorum.,, Kurultay Başkan Abdülhalik Rendc Tüzükte yapılan değişiklik - lerin başlıcaları şunlardır: Türk hava kurumunun iki çe « şit üyesi vardır. a — Hava tehlikesini bilen üye b — Yardımcı üye. Hava tehlikesini bilen üye türk (Sonu 8. ıncı sayıfada) Her gün beş kelime Ulus baştanbaşa kılavuz kelimeleri ile çıkıyot. Tütki- yede çıkan gazete ve dergile- re her gün verilen 5 er keli- melik listeleri de yazıyoruz. Bu listeyi basan gazete ar- tık bu kelimelerin osmanlı- calarını kullanmıyacaktır. ON BİRİNCİ LİSTE 1 — Müzakere — Görüşme, gö- (Sonu 2 inci savıfada)