22 Haziran 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

22 Haziran 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

SAYIFA Z Dil ve tarih araştırmaları Arab ellerinde Sumer izleri Güney samiğleri Başı bundan önceki sayılarımızdadır. Yemecna çok ilgi uyandırır bir top- — gak bölgesidir. Her ne kadar soysallık merkezlerinden çok uzaklarda değil ise de içine dalmanın güçlüğü bu ülkeyi özgeliklerle dolu bir tansıklar ülkesi olarak tanıttı. Gerçekte de Yemen bir tansıklar elidir ve yakın doğu tarihine tip vermiş olan büyük tarihsel hareket- lerden en önemlisine geçme — merkezi olduğu için ünü artmıştır. “Sam ırkı - mıni batıya çıkış kapısı arab yarımada- sının güney batısında idi. Orada Babül - mündep boğazından Rocher üzerinden Bil ovasına ve güneyde somali kıyıla- yından habeş illerine çıkılırdı. Doğum yı- hndan beş bin yıl önce sam ırkından olan göçmenlerin “sam irkının hangi uluslardan olma olduğunu biz şimdi doğ- fu olarak öğrenmiş oluyoruz. Bunlar — Babil - Sümer çiftçiliğini ve buğ - day, arpa gibi tane çeşidlerini, onlar- dan ekmek ve bira yapmak işlerini Mr- Sıra götürüp tanıttılar. Bu ulus hiye- roğlif yazısını getirdiği gibi yerli ol- miyan egemen taktmını da firavunlar dolayısiyle başa çıkardı.., (E. Huber das trank opler.) Yemen üzerinden Mısır'a, habeş ve doğu Afrikasına bin yıllarca biz asyalı- Jar akını sürüp gittiğini biliriz. Hattâ biraz daha güzeyde Pelusium ile Kızıl deniz arasında Sinaya yarımadası üre- — ginden doğum yılından on doküz yüz yel önce, taprak köprüyü (Süveyş ber - zahını) geçerek Mısıra dağılan İkisus- ların, o kavim baylarınm, tanımmış ha » reketini de Yemen soysallığı İle ilgili sayarlar. Arab yarımadasının en bitek ve 18- lak toprakları Yemen'dedir. Bu top- raklarda ömrü uzun soysallıklar üredi ve yaşadı. Bu soysallıkların kökü sümerde idi. — Ve görünüşe göre bu kök dağ zencir: İerini izliyerek daha yukarılara doğuya ve doğudaki yüksek yaylalara kadar u- zanıyordu. Habeş dağlariyle İran'ın — güneyindeki sıra dağları birleştiren zencir Yemen'den geçiyordu ve Gor- don Childe'in de inandığı gibi o zencir Üzerinde yaşayanların çokluğu brakise- — faller idi — Habeş yaylaları ile orta Asya yay- — daları arasında arı türk soyunun coş- kun hir irmağı akardı. Bu irmak bep — dağ boylarını inerler; bitek bulduğu gökeklerde göllenirdi. Yemen ülkesi de “türk soyunun bolca göllendiği yerler- — den biridir. Sümer ve Babil'in samileş- tiği zamanlarda Yemen, ulusal özgenli- ğini yitirmemiş bulunuyordu. Sümerin doğu kuıeyi yanında bulunan Elam Hewva lehlıkesını bilen üyeler B. Abdil dayı Bolvadin 30, B. Ali Gs- man Bolvadin Hacıyunus oğlu 50, B. Vasfi Kilınç Bolvadin Malmüdürü 25, B. İzzet Pektaş Bolvadin 30, B. İsmail Celli Balvadin S0, B. Abhdil Telli Bol- vadin 20, B. Mehmet Uşaklıoğlu Bol - vadin 28, B. Ahmet Karamehmetoğlu /— Bolvadin 20, B. Musa Karamehmetoğlu Bolvadin 20, B. Basri Telli Bolvadin 20, B. Hüseyin Türksoy Bolvadin 30, B. E- min Coşo Bozüyük İlçebayı 20, B. Na - fiz Arık Bozüyük C. H. P.Başkamı 24, B. Tahir Giray Bozüyük Jandarma ko - /— mutanı 20, B. Ferdi Kaşdaş Bozüyük As- /— $. Başkanı 20, B. Reşit Baykal Bozüyük T. Ha. K. Başkanı 20, B. Muhlis Öz « — kan Borüyük H. Hekimi 24, B. İbrahim ölıoy Bozüyük Malmüdürü 20, B. Sami Bözüyük Tahsil ispekteri 20, B. A, Hamdi Güven Bozüyük Z. B. Direktö- Tü 24, B. Baha Yegiter Bozüyük Z. B. aedirektörü 24, B. Faik Erem Bozüyük — Z.B. Veznedarı 24, B. Sadık Gürcan Bozüyük Z. B. işyarı 24, B. Kâzım Oral ük Z. B. Eksperi 20, B. Hilmi Ke- ser Bözüyük Z. B. Depo memuru 20, B. — Mustafa Eren Bozüyük Z.B.K. işyarı H.R., TANKUT ülkesinde olduğu gibi Yemen'de de sa- mileşimeğe karşı inadcı bir savga ve ye- nilmez bir dayanık vardı. Yemen bu da- yanığı biraz da Elam'daki ulusal hare- kete borcludur. Çünkü Elam samileş- me hızını karşılamış ve köklü bir başa- rıkla kırmıştı. Thilipp Selk bu hareke - ti şöyle anlatır: “Elam ve Sus her türlü üstünlükle- riyle beraber gene boyunduruktan kur- tulamazdı. Gün olur mezopotamyalı prenslere, gün olur çok sert komşusu Anzan'a uyruk olurdu. Çünkü Sus gü « zeldi ve asırlarca bu hale katlandı. İde ve soysallık yükselince harekete geldi. Bir zaman oldu ki Elam orta çağ- da İtalyeda olduğu gibi duvarlı ve ka- leli kentlerden başka bir şey olmıyan devletçiklerle dolmuştu ve Sus ile çev - resi Ööc ateşi ile kavruluyordu. Kendile rine başlık edenlerin geriliğini çekemi- yorlardı. Doğum yılından, 2200 ve ya- hut 2100 yıl önce büyük bir başbuğ, “Kuturna Honte asırlardanberi özlenen ve beklenen eserini başarmıstı. O eser ki onun için atalar sabırla, karanlık bir inadla fakat pekinlikle — çalışmışlardı. Kuturna Honte; Anza ile Elamm'ı bir - leştirdi ve çevre için gerçekten çetin bir erkle aşağı ve yukarr Mezopotamyaya yü- rüdü, yendi..., (L'homme gul posseda la plante de vie 56) Bu tahriklerde Elam, Anazan ve Kas- siler çölü yararak Yemen'e, Hicaz'a, Filistin ve civarıma egemenler olmuş- lardı. Ve oraların Babil jle birlikte sa- mileşmediğinin sebebi iste bu akındır. Böylece İbrahim Atanım dili ve dini bir kaç yüz yıl daha buralarda egemen kaldı. 'Hind'den, Medya'dan gelerek E- lam'da toplanan kervanlar gene eskiden olduğu gibi Yemen'e gitmeden — önce ikinci büyük konağı Urda yahut - en eski adı türkçe Ku-dingir-Ra (yani Ra tanrının kapısı demek olan) - Babilde veriyorlardı. Ve Sümer her türlü iş güç görene bir yer olduğu için günlük ya- şayış yasaca sebebler dolayısiyle yazı ile saptanırdı. (Vor 5000 yahrens. S, 67) Elamla olduğu gibi Yomende de te- gim ilgisi özgen bir hal almıştı. Kar- şılıklı sözlükler yapılıyordu. Çünkü Sümerde samiğ dil gittikçe üstünlük kazanıyordu. Fakat gene her yerde can. ir terimleri ve diri kelimeleri yaşayan eski sümerce sökülüp atılamadığı için yapılan sözlüklerde (sümerti kelimele- Te sami anlamlar — veriliyordu.,, (L. (Wolkey vor S00 jahren.) (Sonu var) 20, B. Kâzım Boözüyük baytar 20, B. Reşat Borzüyük nüfus işyarr 20, B. Ta - hir Badur Bozüyük Polis komiseri 20, B. Ralf Karvan Bozüytük polis işyarı 20, B. Ahmet Tuç Bozlylk polis işyatı 20, B. Ahmet Erkuvanç Bozüyük Evlenme işyarı 20, B. Ahmet Kesim Bozüylk şar- baytık Muhas, 20, B. Hamdi Köseoğlu Bozüyük ayar işyarı 20, B. Abdurrah « man Ertem Bozüyük Orman komiseri 20, B. Nail Arat Bozliyük Orman muamelât M. 20, B. Refik Kapıdağ Bozüyük or - man komiseri 20, B. Niyazi Tunca Borzü- yük tahrirat sekreteri 20 lira yıllık yü - ken altına girmişlerdir. ANKARA RADYOSU Bugünkü program: 19.30 . Musiki: Haendel: Marsch Sehubert: Menwet . Keman- Necdet Remzi Piyano: Ulvi Cemal 19.50 » Matbuat raporu 20.20 - Musiki: Wiextemps: Andante Espessla Raff: Sonate Keman- Necdet Remzi Piyano: Ulvi Cemal 2040 . Haberler LA İN Bi DIŞHABERLER halyan - habeş anlaşmazlığı Habeşistanın hazırlıkları Roma, 21 (A.A.) — Enformasyon gazeteşinin bildirdiğine göre, Habeş im- paratoru, eldeki andlaşmalar gereğin - den olarak, İtalya'nın etgerliği altında bulunan Jenina sultanlığını kendi top - raklarına katmaya karar vermiştir. Habeşistan, Harar ilinde asker yığ- mağa devam etmektedir . Curnale Ditalyanın bir yazısı Roma, 21 (A.A.) — İtalyan - Haboş ilgileri hakkındaki belgeleri ortaya çı - karmaya devam eden Curnale ditalya ga- zetesi, habeş bükümetinin, yapılan and. Taşmalara aldırmıyarak, İtalya'nın eko- nomik asığlarını ve bu alanda yaptığı girişimleri ayak altına aldığını yazmak tadır. Doğu Afrikasındaki ital- yan askerinin durumu Londra, 21 (A.A.) — Morning post garetesi, Eritreden gelen italyan sena- sının üyelerinden Kattellani ile görüş- müştür. Kastellaninin verdiği diyeve göre, ingiliz gazeteleri tarafından yayı- lan haberlerin tersine olarak, italyan iş- Çi ve askerlerinin sağlık durumları çok eyidir. Somalide yeni bir liman yapılıyor Roma, 21 (A-A.) — Şimdi Somalıde yeni bir liman yapılmakta ve Logaden ile Kuzey Somalı'yı biribirine bağlamak ve Mogadişu limamındaki darlığa çare olmak üzere Bender -Kasım limanı ge - nişletilmektedir. Aynt zamanda yeni Hi- manı iç ülkeye bağlıydcak ve yağ—ur mevtiminde bile kullanılabilecek — yeni bir yol yapılmaktadır. İtalya ve uluslar sosyetesi Roma, 21 (A.A.) — Yarı resmiğ çe- venler, ulutlar sosyetesinin Habeçista- na nötrü görmen gönderilmesi suretin- deki önergesini kabul etmiyeceğine kanığ bulunmaktadırlar. Eğer kabul e- dilirse İtalyanın uluslar sosyetesine karşı tebkisi çok çetin olacaktır, FRANSA'DA Laval - Eden görüşmesi Parit, 21 (AA.) — B. Laval, B. E- den ile yapmış olduğu görüşmenin so- nunda şöyle demiştir: B. Eden, bana hükümetinin İngilte - re ve Almanya arasında niçin bir deniz anlaşması yapıldığını anlatmıştır. Ben do kendisine hükümetirnin bu meselede ileri sörmüş olduğu sakmıcaları bildir - dim. Fransız parlamentosun - da bir hâdise Paris, 21 (A.LA) — Parlamentonun dünkü toplantısında iyi giyinmiş bir genç kız, dinleyicilere ayrılan yetden saylavlar tarafına atlamış ve başkan Bulson tarafından dinlenmesini iste - miştir, Odacılar genç ktzi drşarı çıkarmış- lar ve kurul kestörü tarafından dinle « nen kız bu İşi doğum azlığı hakkında okuduğu bir betkenin — etkisi altında yaptığını söylemiştir. Ceza kanununda bu suç için hiç bir madde yoktur, Aslında parlamentoda böyle bir hâdise iki defa görülmüştür. Genç kız için tüzel gerçin yapılmıya - caktırı. / HAYTEUAETNUENATETOMUSDCUNULUA D1 YUCAAGUNURAAMAK Y YAA D YrNT TaK 1Y İsveç kıralı ile Atatürk arasında İsveç Kralı Beşinci Gusta- v'ın doğumunun yıl dönümün- den ötürü Atatürk ile Kral a- rasında karşılıklı çekilmiş tel- graflardır: Sa Majeste Beşinci Gustav, İsveç Kralı Stokholm Doğumunuzun yıldönümü dolayısile Majestenize en yü- rekten gelen kutlamalarımı su- nar ve şahsiğ bahtiyarlığını- zın, memleketinizin genliği hakkındaki dileklerimin kabu- lünü rica ederim. Kamâl Atatürk » Son Ekselans Cumur Baş- kanı Ankara Doğumumun yıl dönümü dolayısle barıa bildirmiş oldu- ğunuz dostça dileklere karşı ıçıem teşekkürlerimin kabulü- nü rica ederim. ııııııııınnımıııımwumııı-uı:ııııııMnmıwanmmmnwmınml!ılı POLONYA'DA: Alman - ingiliz deniz anlaşması ve Polonya Vorşova, Zi (A.A) — İngiliz - al - man deniz anlaşması hakkında bir yazı yazan Polska Zbrojna gazetesi, bu an- Taşmanın İngilterenin sıyasasını güden bir anlaşma olduğunu söylüyor ve di- yor ki: « Öyle anlaşılıyor ki, fransız - sov- yet anlaşması bu son deniz anlaşması - nn sebebi olmuştur. Çünkü, B. Muso- Hninin dediği gibi, fransız - sovyet an- laşması Avrupa dengelmesind bazı de- Kişiklikler yapmıştır. Bellidir ki, ingi- liz . alman deniz anlaşmasının müsbet bir sonuca varması ihtimali çoktu. Çün- kü İngiltere İle anlaşmak İstiyen Al » manya bazı özveriye hazır bulunuyor - dü. » Gazeta Polska da, — bu anlaşmanın Almanya için büyük bir sıyasal başarım olduğunu yazıyar. Her gun beş kelime Ulus baştanbaşa kılavuz kelimeleri ile çıkıyot. Türki- yede çıkan gazete ve dergile- re her gün verilen 5 er keli- melik listeleri de yazıyoruz. Bu listeyi basan gazete ar tık bu kolimelerin osmanlı- calarım kullanımyacaktır. OTUZ SEKİZİNCİ LİSTE I, — Mesmuat — Duyuk Örnek: Sofya aytarımızın duyuklarına göre... 2. — Havadis — Bilget Haber —« Haber (T. Kö.) 3. — Hasılatı safiye — Özürüt Hasılatı gayri safiye — Ham- Örnek: Bu kazancı özürüt den mi hesapladınız? 4. — İzlırar — Sıkınç Örnek: Nasıl bir sıkınç sizi böyle hareket etmeğe sevk - etti, 5. — Hulâsa — Özet Örnek: quı—ıı dünkü söylevinin iyi bir özetini is - terim. Not: Gazetemize gönderilecek yazılarda bu kelimelerin osmanlı ;:l-ın kullanılmamasımı rica ede ORMAN ÇiFLiĞİ ANKARA BİRASI Keçiören Gazinosu, çevresine yaraşan güzelliği aldı. Orman Çifliği Fabrikasının Ankara hirasını SOVYETLER BİRLİĞİ'NDE: B. Voroşilof, sovyet genç: liğinin uçman yetişmesi- ni sevinçle karşılıyor Moskova, 21 (A.A.) — Bay Voroşb lof, günlük işlerini bırakmaksızın uçak güdemini öğrenen komünist gençliği oruntaklarını kabul ederek bunların pi « lot olmalarından ve işçi yurd savgası - nın pekiştirilmesi işinin nasıl bir arada yürütülebileceğini göztermiş bulunmala- rından dolayı sevinç ve kıvanemı bildire miştir. Bay Voroşilof komünist gençlik ör » gütlerinin dördüncü yılı dolayısiyle, se. kiz şefe değerli armağanlar ve bu örgüte lere de uçaklar, plânörler ve uçak gereçe leri vermiştir. İNGİLTERE'DE: Alman savaşçıları İngilterede Londra, 21 (A.A) — Britiş Lejyon bizliği tarafından çağırılan alman c& ki savaşçılarından ilk salkur Duvra gelmiştir. Alman delegeleri, birliğin Brighton şuğbesinin toplantısında bu « Jenmak için bu şehre hareket etmiş « lerdir. İngiltere yeniden kuvvet göndermiyor Londra, 21 (ALA) — Sü bakanlığı finans sekreteri B. Duglas Howkins a « vam kamarasında, İngilterenin kuzey Çindeki kuvvetlerini çoğaltmak niye « tinde olmadığını söylemiştir. İSVİÇRE'DE: Haftalık iş saatı ve gündelikler Cenevre, 21 (A.A.) — Arsıulusal 8 konferansı, iş saatlerinin azaltılmas hakkında genel pakt için yapılan proje yi 33 oya kargr 81 oyla kabul etmiştir. Konferans bundan başka 27 ye kar « 75 oyla yeni bir karar kabul etmiştim Bu karar, aylık ve gündeliklerin düzekh tilmesi işinin imkânı olduğu kadar pab ron ve işçi birlikleri arasında yapılma» gını, işçilerin yaşayış düzeyinin korum masını ve kırk saatlik iş haftasının kın Tulması bakrmından alıman - tedbirlerla zaman zaman rapor halinde arsrulusal iş bürosuna bildirilmesini hükümetler » den istemektedir. YUGOSLAVYA'DA: Maçek Belgrada gidiyor Belgrad, 21 (A.A.) — Kabine buti« ranı, normal olarak sürmektedir. Birle. şik ayrış Bakanı B. Maçek Belgrad'a gel mek üzere Zağreb'ten ayrılmıştır. Öğle den sonra buraya gelecektir. Kondisi « nin kırallık naibliği kurulu tarafındam kabul edileceği sanılmaktadır. .— BİRLESİK DEVLETLER'DE : Çinliler yardım istiyor Vaşington, 21 (A.A.) — Dış bakane lığı, Kantondaki Sunyatsen üniversitece si rektöründen kuzey Çindeki Japon sab dırımına karşı yardım istiyen bir tele Hraf almıştır. Rektör, bu telgrafın birer kopyaste nın dokur devlet andlaşmasını imza ©« den devletlere gönderilmesini istemişe tir. Keçiörende lezzetleiçebilirsiniz.