27 Haziran 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

27 Haziran 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON ALTINCI YIL. No: 4998 Orta Anadolu;aa ULUS Adımız, andımızdır. ükselen eser fç Bakanımız bir söylevile tarihin büyük tanıdığı iki dost ulusun el birliğini öğdü imer Bankın, işlemeğe başlayan, Kay- serideki büyük dokuma kombinası ATATÜRKün gezisi için Ernuvelin bir yazısı Paris, 26 (A.A.) — Anadolü Afansının özel aytarı bildiriyor: Atatürk'ün Rusya'ya gideceği, Bükreş ve Belgrad'a uğrıyarak dö- neceği haberi üzerine yazdığı bir betkede Ernuvel gazetesi, Cenevre- de boğazlar meselesi konuşulur - ken, görülen dayanışmayı hatırla- tarak diyor kiz « Gezi realiteye dayanan türk - rus dostluğunun yalnız savgal ve teren bir gösteri olacaktır. » Not: Yaptığımız gerçinlemeye göve, Moskova, Tahran ve be. — vi göretler imkinlı ise de içinde bu- lunduğumuz -ulda böyle bir gezi- ye harar verild'ğine dair berkitici bir belge yoktur. vans Bakanlar Kurulu toplandı Bakanlar kurulu dün saat 17 de toplanmış ve toplantı geç vak- te kadar devam etmiştir. B. R. Peker gidiyor İstanbul, 26 (Telefon) — C. H. Partisi Genel Sekreteri B. Re - «eb Peker yarın Loyd Triyestino vapuriyle Avrupa'ya gidiyor. —— Kibrit fiatları ucuzluyor 1 temmuzdan başlıyarak bü - yük kutu kibritler S0, küçük ku - tu kibritler 40 paraya sa! » Dost İran hakkında yanlış haberler Amkara, 26 (A.A.) — Basında, Miısır gazetelerinden almarak İ- ran hakkmda çıkan kötücül haber- “lerin tamamile asılsız olduğu İran büyük elçiliğinden bildirilmiştir. Düzeltme , Dünkü gündeliğimizde, ikin ci dizinin ikinci böleğinde: « açakcılığın bugünkü ilerleyi- şi böyle devam edecek olursa, Avrapa kıtasının her hangi bir uomndan öbür ucuna gidip, | çarpışıp, aynı günde geri çek mek isteyen bile olmıyacaktırı cdmlesindeki sisteyeni - keli - mesi, «iştene olacaktı . Bağış düeyerek düzeltiriz. l İki gün önce Sümer Bank'ın | ve rus mühendis ve teknisyenleri Kayseri'de kurduğu büyük doku ma fabrikasını görmeğe giden İç Bakanı B. Şükrü Kaya'nın ötey ak- şam Ankara'ya döndüğünü yaz - mıştık. Bakanımız, kendisini kar- şılıyanlara duyuşlarını anlatırken Orta Anadoluda yükselen bu bü - yük eserin bir kurtuluş anıtı oldu- ğunu ve türk endüstrileşme hare- ketinin başarısına başlı başına bir misal bulunduğunu söylemiştir. Öğrendiğimize göre Bakan'ın fab- rikayı göreti dolayısile fabrikaca verilen şölen heyecan ve neşe için- de geç vakitlere kadar devam et - miş ve toplantıda bütün türk İlbaylıklarda Değişiklikler ve yeni atanmalar Cumur Başkanlığının onayın - dan geçen ilbaylar arasındaki de- gişiklikler ve yeni atanmalar şun - lardır: Urfa ilbaylığına eski Erzurum ilbayı Necati, Denizli ilbaylığına Çoruh ilbayı Ekrem, Çoruh ilbay- lığına Kars ilbayı Cevdet, Kars il- bay vekilliğine mülkiye ispekter- lerinden Osman Nuri, Muş ilbay- lığına birinci genel ispekterlik asayiş direktörü Niyazi, Ağcçı il - baylığına birinci genel ispekterlik güvenlik direktörü Burhan, Van ilbaylığına Burdur ilbayı Saib Burdur ilbaylığına Sinob ilbayı Abdülhak, Sinob ilbaylığına Ça - nakkale ilbayı Süreyya, Çanakka- le ilbaylığına Urfa ilbayı Nizam- eddin, Mardin ilbaylığına İstan - bul güvenlik direktörü Fehmi, Es- kişehir ilbaylığına Mardin ilbayı Talât, Çorum ilbaylığına İçel il - bayı Hakkı Haydar, İçel ilbaylığı- na mülkiye ispekteri ve İstanbul (Sonu 2 inci sayıfada) bulunmuşlardır. İç Bakanımız ta - rihin büyük tanıdığı iki dost ulu- sun elele vermesinin bu güzel ve yüksek eserini değerledikten son- ra iki ulusun dostluğuna dayanak olan fikirler hüküm sürmekte de- vam ettikçe bu gibi eserlerin de her iki tarafta ilerliyeceğini söy - lemiş ve insan tarihinin bu en bü- yük hareketine baş olanları kutla- mak gerektiğini ilâve etmiştir. Fabrika üç gündenberi dene - me işletmelerine başlamıştır. De - neme işletmeleri her grupta başa- riyle devam etmektedir. 27, HAZIRAN 1935 PERŞEMEE Moskova, 26 (A.A:) — İkinci Sov- yet Stratasfer balonu bu sabah saal 5. de havaya sinde yere inmiştir. yükselmiş ve 8 de Tula yöre- Her yerde 5 kurut Cimma Sultanlığı Hadisesi İtalya Protesto Etti Habeşistan bu protestoya verdiği cevabta italyan saknılarının yersiz olduğunu bildiriyor Roma, 26 (A.A.) — Sultan E- bucafer'in ölmesi üzerine Cimma sultanlığına bu kez Habeşistan ta- rafından el konması hakkında, İtalya, habeş hükümetine her tür lü saknr kayıtlarını bildiren bir nota göndermiştir. İtalya'ya göre, sultanın ölümi- le sultanlığın durumunda bir de - ğişiklik olmamıştır. Bildirilen saknı kayıtları ise, 1891, 1894, ve 1925, 1926 tarihli uzlaşmalarla italyan etgerlik böl- gesi içerisinde bulunduğu tanın - mış olan bu yerlerde kendi hak ve asığlarını korumak üzere İtalya - nn ilerde alacağı duruma - ilişik - tir. Verimli bir bölge olan Cimma sultanlığı egemenliğini korumuş Sultan Ebucafer bundan iki ay önce ölmüştür. Kendisinin ağulan- mış olduğu yayılmıştı. İtalyan notasına Habe- şistan'ın cevabı Adisababa, 26 (A.A.) — Ha « beş hükümeti, dün, İtalya'nın Cimma sultanlığı hakkındaki no- tasına cevab vermiştir. Bu cevab - ta, italyan saknı kayıtlarının yer- siz ve esassız olduğu, Cimma sul- tanlığının ötedenberi habeş impa- ratorluğunun içinde bulunduğu ve buradaki italyan hak ve asığları - nın ancak İtalya - Habeşistan and- laşması hükümlerine bağlı oldu - ğu sövlenmektedir. —O ı ve Habeşlerin katma plânlarına | Kronik. daima karşı koymuş biricik islâm devletidir. Cimma devleti, habeş imparatorunun korumasını, ancak dinastisini korumak şartiyle kabul etmişti. Bugüne kadar onun top raklarına ne bir habeş işyar, ne de bir habeş ordusu girememiştir. İtalyan - İngiliz görüşmeleri B. Musolini bütün önergeleri reddetti Habeş meselesi barış yo lu ile kotarılamıyacak, Roma, 26 (A.A.) — Eden - Mu- solini konuşmalarının sonunda B. Musolini'nin İngiltere'nin araya girmesini kesin olarak reddettiği sanılmaktadır. Bay Eden tarafından izah edi- len ingiliz tezi şudur: İngiltere hükümeti, ancak İtal- ya ile kendisi arasında imza edil - miş olan 1935 paktını değiştir - mekte özgürdür. Fransa tarafın- dan imza edilmiş olun 1906 and - laşmasiyle, uluslar sosyetesi tüzü- ğünde değişiklik yapılması İngil- tere'nin elinde değildir. B. Eden İtalya'nın, Eritre ve Somalı sömürgelerini Habeşistan- dan geçen bir demiryolu ile birleş- tirebilmesi hakkında bir önerge yapmıştır. Bu yapılırsa İngiltere bu zarara karşılık, Habeşistana Kırmızıdenizde bir çıkat verecek- tir. Habeşistan statüsünün kökün- den değiştirilmesini istiyen B. Mu- solini bu önergeleri reddetmiştir. Meselenin arsrulusal sonucu - nun İtalya'nın uluslar sosyetesin - den çıkması ve Lehistan ile Ma - caristan'ı kendisi ile beraber sü - rüklemesi ihtimali olduğu sanılı yor. B, Eden Romadan ayrılıyor Roma, 26 (A.A,) — Bugün 12 de buradan hareket edecek - olan Bay Eden Paris'te duracak ve fransız hükümetine Roma konuş . malarını izah edecektir. Bay Eden, hareketinden önce Bay Suviç'le son bir konuşma ya- pacaktır. (Sonu 2 inci sayıfada) Gömü ATAY Hocalarla, hacılarla, el açarak diz çökerek, dağ başında yağmın yakarısına çıkanlar olduğunu işiti yoruz. Orada, tuzlu alın teri ili acı göz yaşından başka ne bulu : nur? Büyük gömü dağların ara - sındaki yarıklarda, çatlak topra : ğın altında, ormanlardadır. Ana : dolunun susuzluğunu ancak kaz | ma, beton ve teknik giderebilir. Bütün insanların göz yaşı bir kuyu doldurup bir tarla sulaya « maz, Kaçıp giden bulutları he- nüz tutup sağamıyorsak, kazma | mızın demiri sert, betonumuz kuv- vetli, #t ayağımızın altında, ya - hud dağlarımızın eteğindedir. IEklim satın alamayız. Anadolu tabiatın az verdiğini teknikle ta mamlıyacaktır. Teknik, nehirleri çeviren, yeraltı salarından — göller kuran, dağlar arasında deniz bi - riktiren, çölü ormanlaştıran, yara- tıcı teknik, bin hergül kuvvetinde teknik! ı..ı.ıı.ı'_.! döz bir. gün, yalhiz onun gücü ile, kuşlar avlı koyunlar gibi ııı(aı:ığı':.bi vOR Tarihin bile yollarını çeviren kurak, yalnız, yirminci asır insan- lığının tekniği ile yenilebilir; Ha- et hoca yakarısı, buluta yalvar - mak, havaya üfürmekle değil! Okurlarımıza “Yabancı gazetelerde okudukla. TEmız,, a ayırdığımız dördüncü sa- yıfamızda bundan sonra hergün, ar- srülusal önemi olan bir meseleyi e- Te alarak, bünün hakkında dünya gazetelerinin yazdıklarını türkçe ye çevirip okurlarımıza süngcağız Dün, alman . ingiliz deniz an. laşmâsının yankılarile, buna göre alman donanmasının — alacağı — dü- | rumdan bahsetmiştik. Okurlarımız | bugün ayni sayıfada, başlıca Avru-, |. pa gazetelerinin, B. Eden'in Paris ' | göreti hakkında yazdıklarını bula- caklardır. Yazınki sayımızda, gene — dör düncü sayıfada B. Yevtiçin çekil mesine ve Yugoslavya —durumuna | öbür günkü sayımızda da arsınlusül | yazarlar kongresine yer ayıracağır Arsrulusa) meseleler hakkında etraflı bir fikir edinmek imkânın: | verecek olan bu şekilden okurları: mrzın hoşnut kalascaklarını uraarız