28 Haziran 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

28 Haziran 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

28 HAZİRAN 1935 CUMA Yurd Postası Zonguldakta türlü çalışmalar, Yol işleri Zonguldak ilbaylığında — beş yıllık programa göze yol çalışmaları ve Bar- tın kazasında köy yollarının açılması- ©a hızlı ve canlı bir surette başlanmış- tır. Uray işleri Yeni uray yapısının bitmesine ça. lışılıyor ve Atatürk caddesinin — yaya kaldırımları beton olarak yeniden yap:- hiyor. Zonguldak en önemli zorağı olan su ihtiyacını bu yıl sağlamak için uray. far bankasıfdan ödünç alınacak 120 bin Hira yalnız bu İşe hasredilmiştir. İlin içinde ve dışında çok değerli yapıcılık kınavı ber yerde göze çarp maktadır. Hava kurumuna yardım Tibaylık ve üçelerde hava tehlikesi- ni bilen üye yazılması yarışı beyecanlı bir surette devam etmektedir. Yalnız Zonguldakta şimdiye kadar yüken ve veritin tutarı 33700 lirayr bulmuştur. Deniz bayramı Kaputaj hakkımızın — sağlanmasını ve ulusal denizciliğimizin — yıldönümü bayramı olan 1 temmuz için çok zen- gin program hazırlanmıştır. Gündüz genel toplantılar kayık yarışları ve ge- ce fener alayları yapılacaktır. Kızılay haftası 22 haziranda başlayan Kızılay haf. tasında da bütün halkımızın - ilgisini içine alan program yapılmıştır. Kızıl- ay menfastine bir de balo verilecektir. Halkevi çalışmaları Halkevi başkanı Zonguldak saylavı Mitat Altok Halkevinde bir kurulla İhapisevine giderek onların dert ve ih- tiyaçlarını incelemiş ve kendilerile ko. nuşmalar yapmışlar ve birçok kitab ar- mağan etmişle Devlet bor: veremediğinden do. dayı hapsolan iki yurddaşın ödemek şartile borçlarını vererek çı- kartmışlardır. Bundan başka hapisane- deki bikes yurddaşlarımızı giydirmek iş bulup için teşebbüse girişilmiş ve birçak ba. yanlarımız bu yardıma sevinçle katıl- mışlardır. Bir hafta içinde 5$0 çiftten fazla don ve gömlek toplanmıştır. Bun. dan başka aktılı bir öğretmen tutula- tak hapisler devamlı bir surette okü- tulacak ve bir de kitapsaray kurulacak. tır. Bu göret hapisteki vatandaşları çok " asnud etmiş ve güzel izler bırakmış- Halkevi tarafında yakanda Kilimli. de çok geniş bir köylü bayramı yapıla- caktır. Spor hareketleri Bütün kulüblerin katılmasile liğ maçları çok canlı ve verimli bir şekil- 'de bitirilmiştir. 23 haziranda bölge spor kongresi yapılacaktır. İlbay Halit Ak- ULUS un romanı 80y, parti, halkevi başkanı Mitat Altı ok ve idman bölge kurulunun yardımlarile spor işleri çok esanlı ve düzenli bir halç girmeye başlamıştır. Kültür işleri İlk ve orta okulların sınaçları bit- miştir. Bu yıl elde edilen randıman ge. vindirici bir derecededir. Kok fabrikası yapısı Geceli gündüzlü çalışmalarla fabrikası yapımı pek çok Bir iki aya kadar kuvvetle umuluyor. kok ilerlemiştir. fasliyete — geçmesi Demiryolu yapısı Zonguldak - Filyos demiryolu ya. posı büyük kınavla ilerlemektedir. Zon- guldakta açılacak tünellerin ve istar- yonon yerleri tesbit ve işe girişilmiş. tir. Hastane İşçi birliği tarafından 100 bin lira harcanarak yapılacak hasta yurdunun keşifleri yapılmış ve eksiltmeye — kon- muştur. İsteklisine verilince derbal işe başlanacaktır. Atatürk heykeli Parti ve Halkevi önündeki bahçeye dikilecek Atatürk heykelinin bu yıl bitirilmesi için canlı ve ilgili bir şekil- de çalışılmaktadır. Akgün Balıkesirde bir resim sergisi açıldı, Balıkesir Halkevinde bu hafta res- sam Sırrı'nın (150) tabloluk bir resim sergisi açılmıştır. Açılma töreninde il- bay ve parti başkanı şehrin ileri gelen- leri, işyarlar ve Halkevi üyeleri bulun. muştur. Sergi üç gündenberi halk ta- zalından gezilmektedir. ULUS Cumur Başkanlığı ban - dosunun Kamutay bah - çesindeki bugünkü konser programı 1. kısım 1 - Simon: Marş, Şerifyen 2 - Şopen: Polonez (No. 3) 3.K. Ştrigler- Üvertür, Türk İzmir 4 - Sen-Sans: Sült, Aljeryen (No, 34) 2. kısım $ . Çaykovski: Karpiç italyan 6 . G. Pare: Divertisman Çigan İstanbul ve Ankara radyoları 19.30 - Çocuk saati 1940 - Musiki: Borman: Menuet Borman : Sicilienne Keman- Necdet Remzi Piyano: Ulvi Cemal h. » Ev kadınına öğütler 2010 . Dans musikisi 20.30 - Musiki Cergson: Tro Concertant Piyano: Ulvi Cemal Keman- Necdet Remzi Violonsel: Edip Sezen 20,50 - Haberler ... 1830 Dans musikisi (plâk) 19.30 1940 20.10 20.30 Stüdyo orkestra konseri 21. — Radyo caz ve tango orkestra- ları. Türkçe sözlü eserler. Ça. dırcı. Son haberler - borsalar Bayan Babikyan. Şan, Mayistro Goldenberg idaresin. Haberler Ege caz. Türkçe sözlü eserler Konferans, de koro heyeti. vi Konya sergisi Konya, 27 (A.A.) — Konyada yerli mallar sergisinin dördüncü- sü bugün Atatürk okulunda açıl- dı. Sergi 15 gün devam edecektir Resim sergisin den bir köşe Duğınık dış haberler Yunanistanda geneloy İstanbul, 27 (Telefon) — Atinadan bildiriliyor: Yeni kurul pazartesi günü toplanacak ve hükümete geneloy yap- mak yetkisi verecektir. Yapılan genel. oyun tarihi hükümetin ingili kimseler- le yapacağı görüşmelerde belli olacak tr Stratosfer balonu neler yaptı? Moskova, 27 (A.A.) — Stratosfer balonunun tayfası değerli bilgi toplamı ya yarıyan âletleri kurmak için Özgeçi derecesinde özverilik göstermişlerdir. Balonun kabındaki yersel bir aksa yü- zünden balonun sürati arttığından Veri- go, balonu hafifletmek için komutanın emrile 3500 metre yükseklikten paraşüt- le atlamıştır. İkinci olarak 2500 me'> de paraşütle atiryan Priloutki olmuştur Zille'e gelirce, düşmek — tehlikesine göze alarak balon sepetinin sathına tır- manmak suretiyle 2000 metre yüksek - liğe çıkmış ve gayet ince olan Sletlere bir şey'olmasın diye Üsnomal bir sak-ı ile balonu yere indirebilmiştir. Almanyada ve Polonyada sıcaklar Berlin, 27 (A.A.) — Almanya'da kor- kunç sıcaklar hüküm sürmektedir. Sı - caklık Berlin'de gölgede 34 dereceyi bul- muştur. Sıcaklardan bazı kazalar olduğu bildirilmektedir. ... Varşova, 27 (A.A.) — Bütün Polon yada bunaltıcı sıcaklar vardır. — Sıcak - lık Vargovada 41 ve Gydnia'da 50 dere- ce santığradı bulmuştur. Puck körfezin- de deniz suyu 28 derecedir. Bir çok gü - neş çarpma vakaları bildirilmektedir Almanya - Polonya tecim anlaşması Varşova, 27 (A A.) — Almanya ile tecim konuşmalarını yapacak olan Po " lonya delgeleri bugün Berlin'e gitmiş « lerdir . Polonyanın seçim kanunu Varşova, 27 (AA.) — Parlamento yeni geçim kanımu haklıındaki hükümet bloku projesini hiç değiştirmeksizin üçüncü okunuşunda kabul etmiştir . Polonya torpidoları Kielde Kiel, 27 (A.A.) — İki Polonya tor - pidosu geri için buraya gelmiştir. Fransanın deniz üstünlüğü Londra, 27 (A.A.) — Lordlar kama- rasında bir sorguya cevab veren Lord Londonderri, bir genel andlaşma sonu- cu olarak İngiltere, kendi filosunu o. zaltırsa alman filosunun da azaltılaca- gint söylemiş ve demiştir ki: “— Şimdiki transız deniz kuvvetle- rine ingiliz kuvvetlerinin yüzde S0 nis- betini veren ingiliz . alman andlaşması Fransaya, Almanya üzerine, devamlı bir Üstünlük sağlamaktadır. *AYIFA 5 ————————————- Çocuk Esirgeme Kuru - munun çocuk bakıcı kolu Çocuk Esirgeme Kurumunun Ankaradaki “Çocuk bakıcı okulu,, na talebe yazılmasına başlanmış- tır, Çocuk bakıcı okulu, yatılıdır ve parasızdır. Öğretimi iki yıldır, dersler hem teorik hem de pratik- tir. Okulu basarıyla bitirerek dip- loma alanlar hasta yurtlarında hasta bakıcı, ayleler yanında ço- cuk bakıcı ve çocuk esirgeme ku- rumlarına tanırlar. Okula yazılma ve alınma şartları şunlardır: 1 — 18 yaşından aşağı olma- mak, 2 —İlk okuldan diploma al- mıiş olmak, orta okulu ve liseyi bi- tirenler üsterilir. 3 — Üzgidimli ve sağlıklı ol- mak. Okula yazılmak istiyenler (Ankarada Çocuk Esirgeme Ku- rumlarına atanırlar. Okula yazıl- ma ve alınma şartları şunlardır: Yazılma için gerekli olan bel- geler: Okul diploması, özbelek, uzgı- dimli kâğıdı, sağlık ve aşı rapor- ları, üç fotoğraf. Yazma işi bir ay sürer ve temmuz ayı sonunda ka- panır. VArsxulusal radyo birli - ğginin kurultayı Varşova, 27 (ALA.) — Arsıulusal radyo birliğinin yıllık kurultayı 18 ha « zirandanberi süren çalışmasını bitirmiş- tir. Kongrede 22 memleket delgeleri bu. lunmuştur. Kongre, raüyoya gösterilmekte olan ilgiyi büyük bir hoşnudlukla not etmiş- tir. Haziran başında dünya radyo abo « nelerinin sayısı 200 milyonu aşmış bu « lunuyordu. Kongre, 1936 da arsıulusal bir rad- yo konferansının toplanmasına da ka « rar vermiştir. Bu konferans bir. dünya radyo federasyonunun kurulmasını ha « zırlıyacaktır. Birlik başkal dan çekilen Ami « ral Sir Carpendalcin yerine İsviçre rad- yosu yönetimeni B. Rambert seçilmiştir. Danzigde ekonomik tedbirler Danziğ, 27 (A.A) — Volkstag, sena tarafından önergenmiş olan ekoncmik todbirleri 26 oya karşı 43 oyla kabul et miştir. Görüşü sırasında ayrışıklar, sena - nın finansal yönetgesini var kuvvetiyle tenkid etmişlerdir. Danzigin lehli balkının oruntakları, döviz tecimi işinin Lehistan ile, özgür Danzig şehri arasındaki uzlaşmaya kar şet Toarak düzenlenmiş — ve bu suretle dehli halka ağır özveriler yüklemiş ol- masını protesto etmişlerdir. Volkstag, ayrışıkların bozma diler » gelerini reddettikten sonra yeni top « lantısını 15 ağurtosa bırakmıştır. . . * San Michelenin kitabı Türkçeye çeviren: Nasuhi BAYDAR Vazan:ı Aksel MUNT Yıkıntılar içinde veya sokaklarda, sapa- sağlara, toplanan çocukların sayısı beni pek sevindirmiştir; çünkü tanrı büyüklerden çok onlara acımıştı, Su bentleri de yıkıldığın- dan, bütün şehrin her yanındak kokmuş bin- î:r:e ölünün bulaştırdığı kuyulardan başka ir tarafta su yoktu. Ekmek, et, makarna, sebze ve - kendilerini güvenlikde görerek, deniz kıyısında, biribirlerine sarılıp bekle- şen bin kadar insanı da beraber alıp götü- ren büyük bir dalga yüzünden - bütün san- dallar batmış veya parçalanmış — olduğun- dan balık da yoktu. Bu insanlardan yüzler. cesini bir başka dalga getirip tekrar kıyıya atmış ve ölüleri orada, kumlar üzerinde ve güneş altında bozulup kokmuştu. O vakte kadar görmemiş olduğum büyüklükte bir köpek balığını da dalga, onlarla beraber, di- ri diri oraya atmıştı. Ondan bir parça da be- nim hisseme çıkarrlacağını umarak, aç göz- âî:c. parçalanışmı seyrediyordum. Köpek ığı etinin pek tatlı olduğunu hemen her- kisten işitmiştim. Kırmızı yün çoraplı, ka- Tefrika; 109| lm fotinli ve bir cerrah nişteri ile kesilmiş — gibi dümdüz kopmuş bir kadın bacağı kar- anından çıktı, Kuvvetle sanırım ki, o gün- lerde, köpek balıklarından başkaları da in- san etini tatmışlardır ama bu işin üzerinde pek durmayalım, Şurada burada başları boş dolaşan yüzlerce köpekle kedi, tabii, insan- lar tarafından yakalanılıp yenilinceye ka- dar hep bununla geçiniyordu. Ben bile, is- pirtolu lâmbamın üzerinde bir kedi kızart- mıştım. İyi ki bahçelerde çalımacak pek çok portakal, limon ve mandalina vardı. Şarep boldu; binlerce şarap mahzeni ile mağaza- sının talanına daha birinci gün başlanmıştı ve hemen herkes, akşama doğru biraz sar- hoştu, ben de beraber.. İnsanı ezip bitiren aç- lık duygusuna karşı bu bulunmaz bir şeydi ve pek az kimseler içmezlerse uyumak yi- gitliğini gösterebilirlerdi. Hemen her gece sarsıntılar oluyor ve bu sarsıntıların arka- sı sıra da yıkılan evlerin gürültüsü ve in- sanların bağırtısı işitiliyordu. Ben, her ge- ce yer değiştirmek pahasına olsa bile, doğ- rusu kendi hesabıma, iyi uyudum. İçinde, bir fare gibi, diri diri hapsolmanın hiç ek- silmeyen korkusuna karşı gelebildikten sonra uyunacak en iyi yerler mağaralardı. Daha iyisi bir portakal bahçesinde, ağaç al- tında uyumaktı ama iki gün, bardaktan bo- şanırcasına yağan yağmur, geceleri çok ge- rinletmiş olduğundan, benim gibi bütün mâ- h bir yol torbasından ibaret olan bir adam için buna, yazık ki, imkân yoktu. Arkamda- ki İskoçya pelerinimi kaybetmiş olmamı, anun benden daha çıplaklarını örtmekte ol- mak düşüncesile unutmağa çalışıyordu - Bununla beraber, imkân olsaydı bile, sırtım- daki yırtık rubaları daha iyilerile değiştir- meğe kalkışmazdım. Yalnız çok yiğit bir a- dam bütün bu gecelik gömleği ile dolaşan insanlar arasında daha iyi bir ruba ile geze- bilirdi. Dirilerle ölülerin soyulduğu, öteki- ne berikine saldırıldığı, asker gelmeden ve ör.fî yönetim ilân olunmadan insan bile öl- du.rüldüğü inanılmıyacak bir şey değildir. Böyle anlatılmaz şartlar içinde bulunup da bu gibi hâdiselere sahne olmıyacak bir memleket var mıdır, bilmem. Bütün bu olup bitenler yetişmiyormuş gibi, kışla yıkılıp içindeki sekiz yüz askerden yalnız on dört tanesi kurtulurken ilk sarsıntı hapisevinin kapısını açıyor ve içindeki dört yüz haydu- du, sapa sağlam, şehrin içine koyuüveriyor- d_u._lpe çekilmeğe lâyik olan bu dört yüz ki- şinin bütün silâh mağazalarını soyduktan sonra zengin şehrin geri kalan nesi varsa e- le geçirmeğe kalkışmış olmalarında şaşıla. cak ne vardır! Bunlar, iki gece bekçisini öl- dürdükten sonra Banko di Napolinin kasa- sını bile kırdılar, Bununla beraber, korku dört yanı öyle sarmıştı ki bu haydutlardan çoğu, ellerine geçmiş olan tek fırsattan fay: dalanmayı düşünmiyerek, ölüm hükmünü - giymis olan şehirde kalmaktansa teslim o- lup lir a bir geminin sintinasına tıkılma: ğı daha uoğru bulmuşlardı. Bana gelince: kimseden bir kötülük görmedim, tamtersi, herkes bana karşı pek iyi davrandı ve ken- dilerindenmişim gibi elinden gelen yardı- mı geri koymadı. Bir gece, büyük bir konağın yıkıları ö- nünden geçerken, iyi giyinmiş bir adamın, yer altındaki ahırlarında kapanıp kalmış i- ki atla bir eşek yavrusuna ekmek kırıntıları ve havuçalr attığı gözlerime ilişti. Ben hay- vanların başlarınt bir dıvar aralığından an- cak görebiliyordum. Adam bana, bulabıldi- ği şeyleri alıp günde iki kere buraya uğra- yarak onlara verdiğini söyledi. Açlıktan ve susuzluktan ölmek üzere olan bu mutsuz hayvanların hali öyle acıklı idi ki bir rövel. veri ve onları öldürecek kadâr katı yüreği olsaydı bu işi yapmağı onları butada ve bu halde bırakmaktan daha insanca bir ha- reket sayacaktı. Ne rövelveri vardı, ne de yüreği o kadar katı idi. 'Sonu var?