30 Haziran 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

30 Haziran 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

Yarı - sıy Halk yığınları ve resmiğ sıyasalar İngiltere'de, barış - savaş — konusu üzerinde bir referendum hazırlanıyor. du. Bunu hazırlayan Uluslar Sosyete- sine Yardım Birliğinin İngiltere şuğbe- si idi. Bu şuğbeyi idare eden Lord Cecil, yapılan referendumun sonuçları: ni bildirmiştir. Bü sonuçları okuduktan sonra, şu dillere destan ulus egemenliğinin ne- rede kaldığını sormak doğrü olur. Referendumdaki noktaları bir bir gözden geçirelim: 1. — Büyük Britanya, Uluslar Sos- yetesinde üye kalmalı mıdır? 11.090,387 355883 hayır 2. — Genel bir anlaşma ile, silâhla- rın genel azaltılmasını ister misiniz? 10470489 - evet 862775 hayır 8. — Arsıulusal bir anlaşma ile ka- Ta ve denizdeki süsl uçakçılığın kalk. Mmasını ister misiniz? 9.533.558 evet 1.689.786 —hayır 4. — Silâhların özel kişiler tarafın- dan yapılması yahut satılması menedil- meli midir? 10.417.329 - evet 775.508 — hayır 5. — Saldırana karşı öteki devletle- rin hepsi topluca harekete geçmeli mi- dir? 1) Ekonomik tedbirlerle: 10.027.608 evet 635074 — hayır b) Hattâ silâha başvurarak: 6.784.368 evet 2.351.981 hayır Bu sayılar bize gösteriyorki, Bü- yük Britanya'da, eyi ve uslu adamlar, fenalardan çoktur. Referendum — gösteriyor ki, ingiliz halk yığınları barışçıdır. Fakat ingiliz politikasına bakarsa- nız bu kadar açık ve içten gelen barış- çılık göremezsiniz. Her şeyi bir kena- ra bırakın: Silâh tecimile şunun yahut bunun zengin olmaması için bile, İn- gilterede şimdiye kadar okkalarla lâf söylenmiş fakat hiç bir tedbir alınma. mıştır. Lord Rothermer'in kulakları çınlasın: İngiltere onun gibi konuşmu- yor. evet Büyük önderimiz geçenlerde yaptı. B diyevde, için het yerde halk yığınlarının istediğini yap- mak gerektiğini — söylemişti. İngiliz teferendumu büyük şefin dediklerini belgeliyor. İngiliz halk yığınları bü- tün cephe boyunca barışçıdır. Her yer- de böyle referendumlar yapılsın. Her yerin halkı Atatürk'ün dediklerine im- zasını basacaktır. Halkın istediği bu olunca, resmiğ #sıyasalara ne oluyor? BURHAN BELGE barışı korumak kesini bilen üyeler n Maraş avukat 20, Nihad 25, Arif Tevfik Maraş raş mütcahhid 20, Zülkadir. Süleyman Maraş 20, Nuhce İbrahim Maraş 20, Mütaf oğlu Osman Maraş 20, Karabet Maraş tahtacı 20, Abdlilkadir * Maraş eski saylav 100, Kadir oğlu ziya Maraş 20, Hacı Ahmed Kocabaş Muraş 20, Himi Beşkardeş banka müdüsü Maraş 20, Halid Onaran Maraş Parti re , Süküti Tükel Maraş belediye reisi 20, Şevki Yalavaş Maraş vali 20, Tevfik Zaloğlu Maraş 20, Süreyya Maraş mi - mar 20, Şefik Maraş belediye muha - #ibi 20, Mustafa Lütfi Maraş mahke - me reisi 20, Kâmil Maraş Askerlik Ş. reisi 20, Sami Maraş jandarma komu - tanı 20, Abdurrahman — Arıl Dörtyol ilçebayı 25, Bayan Süreyya Anıl Dört yol 25, Hacı Dede Dörtyol 20, Mustuk Yıldırım Dörtyol 20, Ahmed Dörtyol Bölükbaşı 20, Kasım Akkoyun Dörtyol 20, fsmmail Dörtyol 20, Kemal Onuk Dörtyol 20, İsmail Karamistafalı Dört - yol 20, Süllüoğlu Ali Dörtyol 20, Ab » dullah Tuncay Gerzede mütekaid 25, Fevzi Atila Yalım Gerze eczacı 60, Sa- lih Yılmaz Gerze Üçpınar öğretmeni 20, Mustafa Yılmaz Gerze Çeçe öğret- meni 20, Memduh Gerze Göktepe or. man komiseri 20, İzzet Atalay Gerze öğretmen 20, Avni Tınaztepe Gerze ya- ti mektebi direktörü 20, Hüseyin Esad İyice Gerze öğretmen 20, Memiş Gül Gerze demirci 20, Sakip Sağın Gerze 'T. Ha. K. muhasibi 20, Rahmi Özerken Gerze öğretmen 20, Mehmed Atay A » dana Durmuş Ali oğlu yatdım 10 lira yıllık yükeni 20, Mahmud Atay Adana Durmuş Ali oğlu yardım 10 lira yıllık yükeni 20, Salih oğlu Mahmud Adana yardım 10 lira yıllık yükeni 20, Hasan oğlu İbrahim Adana yardım 10 lira yıllık yükeni 20, Yusuf oğlu Mehmed Adana 20, Zülfikar Güner Adana 25, Şaban oğlu Bilâl Adana yadım 50 lira yıllık yükeni 20. Yozgat ve Denizlide ha - va kurumuna yardım Yozgat, 29 (A.A.) — İlbay Baran'ın başkanlığında — yapılan toplantıda yüzlerce yurddaş hava tehlikesini bilenler kurumuna üye yazılmışlardır. Yazılmalar sevinç - le sürüyor. Halkevi köycülük şu - besi köy işlerine başlamıştır. Bu gezintileri köylüler içtem bir be - nimseme ve ilgi ile karşılamakta - dırlar, Eti yıkılarını görmek üzere Boğazkaleye bir gezinti hazırlan- mıştır. ... Denizli, 29 (A.A.) Bugün halk- evinde Denizli saylavı Necib Ali Küçüka tarafından hava tehlikesi hakkında bir söylev verilmiş ve halk tarafından çok alkışlanmış - tır. - Bundan sonra Halkevi tiyat- ro kolu “Tırtıllar,, piyesini oyna - mıştır. SAYIFA'3 Ç HABERLER lSTANBUL TEL EFONLARI Buğday fiatları İstanbul, 29 — Bugün İstan - bula yeniden buğday geldi. Narh komisyonunun pazartesi toplana - rak ekmek Fiatını saplaması ihti- mali vardır. Buğday Fiatlarının aynadığı günlerde narht bekliye - rek az ekmek çıkaran Orlalmy’de bir fırın hakkında kanuniğ gerçi- ne başlandı. İstanbul ilk okulları İstanbul, 29 — İstanbul'da 1808 ilk okul vardır. Ve İstanbul'da kültür direktörlüğünde uzun za - mandanberi çalışan kurul, işleri - ni bitirerek raporunu bakanlığa göndermiştir. Bir tecimer hakyerine verildi İstanbul, 29 — Gümrük bağı - şıklığına güvenerek — memlekete soktuğu sud kostikleri, fabrikasın- da kullanmıyarak baskasına sa - ııııı Kerope adında bir tecimer “ihtisas,, hakyerine verilmiştir. Askerlik kampları İstanbul, 29 — Pazartesi günü lise talebeleri 15 gün için askerlik kamplarına çıkıyorlar. Tarifede ucuzluk İstanbul, 29 — Doğu demiryol- ları taş tasın tarifesini yüzde cllı indirdi. Bu indirme — göçm köylerinin yapılmasiyle ılgılıdiı (Yeşilay) bayramı İstanbul, 29 — Yarın Yeşilay- cılar bayram yapacaktır. Bayram proeramlarında Yalova gezinlisi vardır. Londradan gelen kurul İstanbul, 29 — Londra — İs - tanbul kara yolunu incelemek için otomobille yola çıkan gazeteci ve uzman kurulunun üc gazeteci üye- si dün gece yarısından sonra İs - tanbul'a geldiler. Kurulun öteki üyelerinin bu gece gelmeleri ihti- mali vardır. Gümrüklerde yakalanan kaçakçılar Geçen bir hafta içinde muha- faza örgütü biri ölü 29 kacakcı, 728 kilo qumnıl( kaçağiyle, ü üç tü- fek, 22 mermi, 6300 defter sigara kni?ıdv 20 kıcukçı hayvanı ele ge- Dünkü İstanbul gazetelerinin başyazıları 07.etlerı da, Asım Us; Av. KURUN rupa ve acundaki sıyasal durumu gözden geçirerek Stre. zada kurulmuş olan yöneyin sarsıldığı- d, yarıldığını bile söyledikten sonra ingiliz - alman konuşmalarına geçiyor ve diyor ki: “Deniz kuvvetleri üzerindeki anlaş- ma bu sıyasanın ilk başarı eseri olarak gö ür. Daha doğrusu ingiliz . alman anlaşması daha önce Fransa ile Sovyet Rusya arasındaki yapılmış olan andlaş- maya bit karşılık diye gösteriliyor. Avrupanın barış işleri yüzünden İn- giltere, Fransa ve İtalya devletleri ara- sında bir yandan anlaşamamazlık başlar- ken öbür yandan habeş işi de ayrıca İn. giltere ile İtalyanım — arasını açmıştır. Edenin Roma gezisi bu işi bir düzene koyacak şanılırken bu umud da boşa çıkmıştır. Mıstem can damarı Nilin Ha: beşistan taraflarındaki ayakları ve kay- nakları bir gün italyanların kontrolu altına girerken bu durum, İngiltere i- çin daha tehlikeli bir şekil alacaktır. İngilterenin son zamanlardaki sinirlili. ği bundandır.,, Kurun, bundan sonra Yugoslav bul. ranına geçerek İç sıyasasını şimdi bile tam durulmuş sayılmryacağını, bunun için zihinlerdeki kayguların kalkımadı- ğını söylüyor. TAN tecim — işlerinden — bahsede . rık Romanya — ile tecim andlaş « ması görüşmelerinin sürüklenip gitti- ğini yazıyor. Ve bu dost ülke ile ko. nuşmaların bitmemesi sebeblerini ince- Tiyor ve diyor ki; da, Mecdi S. Say- man; — Romanya *“Romenlerle burada devam edip du- ran görüşmelerin bu derece uzamasını, güttüğümlüz ve değiştiremiyeceğimiz tecim politikamız esaslarını Romenlerin anlamadıklarına kanıt sayabiliriz. Esş- ki bir söz vardır: döstluk kantarla, alış vetiş miskalle. İyi dostluğun temeli iyi hesab olmakla beraber, bu memlekete artık gümrük kapılarımızı — kapatmak zamanı gelmiş görünüyor. Ekonomi ba- kanlığı bunu yapmakta daha da geci- kirse tecimerlerimizin ulusal şuuru bu. nu yapacaktır., te, YunusNa- Cumhuriyet 4; çe ve dışarı ile alış verişte matlık fiyatı,, adir başyazısında, Ege bölgesinde bu yılki üzüm bolluğunun fiatı durduğunu ve bunun zarar getirmesi ihtimallerini incelediktet sonra ucuz mal satmanın iyiliklerini ve güçlüklerini sayıyor ve diyor ki: “Her memleket satmak — zorundadır ve satm almak zorundadır. Zaten hiç bir tedbir alınmasa alımla satım kendi kendine bir denklik yapar ve bizim kuv- vetle inatımıza göre, dünyanın ekonoö- mik buhranı bu yolla belki daha kısa bir yöntemde çözelenirdi. Yanlış fikirleri bir tarafa koyarak şurasını unütmaya- İzmitin kurtuluş günü İzmit, 29 (A.A.) — Dün İzmit- in kurtuluşunun yıldönümü oldu- ğgundan şehrimizde — Cumuriyet meydanında şenlikler ve gece fe - ner alayı yapılmıştır. Muğlada bir kamun Ha - va kurumuna bin iki yüz lira verdi Muğla, 29 (A.A.) — Dün Ula- ya adındaki kamun merkezine gi- den'bir salkur halka hava tehlike- sini anlatmış ve o akşam halk bir gün içinde 1200 lira gibi önemli bir para bağışlamışlardır. Bir çok- ları yoksulluğuna göre çalışıp ka- zanıp uçağa yardım edeceklerini söylemişler ve hava tehlikesini bi- len üyeler yazılmışlardır. Kayseriye bir tarihçi , profesör geldi Kayseri, 29 (A.A.) — Şikago üniversitesi profesörlerinden Dr. Gelb bugün şehrimize gelmiştir. Çivi yazılarını okumak işinde uzu- gula tanınmış olan profesör, Kül. ta Anadolu'da bir araştırmaya çık- mıştır. Kayseri müzesini gören Profesör, Hitit ulusunun acun için- de çok değerli bir yeri olduğunu söylemektedir. Smopta deniz şenlikleri - ne hazırlık Sinob,29 (A.A.) — Temmuzda yapılacak deniz şenlikleri progra- mı hazırlanmıştır. Şenliklere lima- nımızda bulunan her çeşit gemi gi- recek ve gündüz limanda sandal yarışları ve gece fener alayları ya- pılacaktır. Yunan takas anlaşması Türkiye ile Yunanistan arasın- daki takas anlaşması, hükümeti - miz tarafından bozulmuştur. Yeni anlaşma yapılıncıya kadar eski anlaşma kullanılacaktır. Fransız - türk kliringi Türkiye ile Fransa arasındaki kliring anlaşmasının 7 ağustosta başlıyarak hükümsüz olacağına karar verildiği ilgililere bildiril - miştir. Kost gitti Fransız uçmanı Kost burada ba- zi değetlerde bulunduktan sonra dün akşam İstanbul'a danr. hm ki, dışarıya satmak için dışardan Batın almak zorunda olacağız, ve ne gibi endüstriler kurarsak kuralım, bu arsıulusal alış verişin memleketimize gelecek hisstesi kendi yönünde yürü- mekte sürüp gidecektir. Bizim — dışarı- dan önümüzdeki bütün uzun yıllarda sa- tın alacaklarımız vardıt ve daima ole- caktır. Klverir ki, bu satın almaları kar. şılamak üzere satacak mallarımız — ol- sun.,, ZAMAN da "linııl imzalı ve “köylüyü kur- tarmak için,, adlı başyazıda Türkiyenin temel taşı köylünün eski rejimlerdeki yokstl ve sefi! durumu uzunca incelen- dikten sonta bu hali anlamak için uzak: lara gitmeğe Tüzum olmadığı, bununla beraber hükllmetin köylüyü yükseltmek ve canlandırmak döleninin ciddiğ ve kavvetli olduğunun şüphe götürmediği yazıldıktan sonra deniliyor ki: “Bizim fikrimizce iç bakanlığı yal- mız bir program hazırlamakla ve bu programın, devletin tesmiğ — vesaitiyle tatbikine çalışmakla iktifa etmemeleri. Finans Bakanımız gitti Finans Bakanı B. Fuad Ağral izin alarak İstanbul'a hareket et miştir. Ekonomi Bakanlığı vekili t Elmnomı Bakanı B. Celâl Ba - yar'ın Rusya'ya hareketinden som ra Bakanlık işlerini vekil olarak Tarım Bakanı B. Muhlis Erkmen görecektir. B. Faik Kurdoğlu gitti Ekonomi Bakanlığı yönetgeri B. Faik Kurdoğlu dün akşam Pa- ris'e gitmek üezre İstanbul'a ha - reket etmiş ve durakta Bakanlılı ileri gelenleri ile dostları tarafın dan uğurlanmıştır. B. Faik Kurdoğlu birkaç gün önce İstanbul'a gitmiş olup orada Tecim Odasında incelemeler yap- makta olan Türkofis asbaşkanı ve Ofis fransız masası şefi ile birlik- te hafta içinde İstanbul'dan Pari- se gidecektir. Basın genel direktörü Basın Genel Direktörü B. Ve dad Nedim Tör, ingiliz ri ile görüşmek üzere bugün İstan- bul'a gidecektir. Zarada Atatürk günü Zara, 20 (A.A.) — Atatürk gü- nü olan 28 haziran, ilçemizde can- dan ve büyük bir törenle kutlandı. İlçebay Nami Ünal güzel bir söy- lev verdi. Askerle köylü ve halkın geçiş alayı çok alkışlandı. Atatür. ke saygı telgrafı çekildi. Geceki ayle toplantısı parlak oldu. Bisikletçiler İstanbula vardılar İstnbul, 29 (A.A.) — 3303 ki- lometrelik batı Anadolusu gezisini çıkan bisikletçiler bugün İstan- bula gelmişlerdir. 28 haizran tarihinde İzmitte yapılan yarışta Orhan birinci, Fet- hi ikinci, Şevket üçüncü gelmiş lerdir. Bu yarışa ankaralılardan yıl— mız Talat girmiş, fakat 20 nci ki- lometrede lâstiği patlamıştır.. 30 haziranda İstanbulda yapı- lacak yarışa belediye izin verme- diğinden yarış yapılamıyacaktır. Ankara bisikletçileri pazartesi gü- nü Yalova yolu ile Bursaya gide- ceklerdir. dir. Programla beraber ayni zamanda büyük $ir de propaganda teşkilâtı yap- mahr ve Anadolu köyü ve köylüsü me. selesini bütün milletin her an Üşüne- ceği esaslı bir ülkü haline getirmekte- dir. Vaktile galiba B. Ferid iç batanı iken, bir “köylü efendimiz,, tabiri icad etmişti. Şurasını itiraf etmeliyiz ki, manası çok kuvvetli olan ve başlı başı- mna bir program addedilmesi iktiza eden bu tabir, hiç bir vakit bir süz olmaktan yukarı çıkmamıştır. Fakat iç bakanlığı bu defa yeniden fasliyete geçerken, bu “köylü efendimiz,, tabiri bilhassa şehit. Hlerin efendisine, cumuriyetin bir öne desi gibi telâkki etmesi esbabına teşeb- büs ederek, köy siyasetinde muvaffak — ölmak için cok kuvvetli bir adım atıl, mış olur. Hakikaten bir “köyü ve köp lüyü yükseltme,, seferberliği zamanı gelmiştir. Bu seferherlikte manen ve maddeten yorulmadan, bıkmadan ve he- le yese düsmeden calıkmak, vetan? vazi. felerimizin en mübimlerinden biri ol- duğuna iman etmeliyir.,, CAAY