3 Temmuz 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

3 Temmuz 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

3 TEMMUZ 1935 CARŞAMBA Diçüuuş!er Kalite gazetesi Geçenlerde toplanmış olan — basın kongresinde ileri sürülen en önemli di- Teklerden biri de kalite meselesiydi, Bir gazetenin kalitesini yükseltmek İçin neler yapılmalıdır ve neler yapıla- bilir? Bu, üzerinde durmaya yerimizin yetmiyeceği —kadar uzun bir bahistir. Fakat bence, lüzumuna bepimizia bir- Tikte inandığımız bu gayeye doğru yü- rümek için en başta yapılması gereken bir iş vardır ki bütün bugünkü şartları içinde, pekli4 ve ko- layca yerine getirebilirler: gazetelerimiz, Dedikodulara yer vermemek Bu dedikoduların — şekli, hazı öyle aşkın bir dereceye varıyor ki, o sayıfa- Tarı okurken yüzümüzün — kızardığını ve başkaları hesabına utandığımızı du- yuyoruz. Birçok çocuk babaları tâantyoruz ki bu yüzden evlerine gazete — götüremi- yorlar, Bu dedikodu buberciliğinin bütün okurlar için olan ahlakiğ zararlarından başka bir de özel hayatiyle uğraştığı insanlara yaptığı zararlar vardır ki bu- muh derecesini düşünürken dehşetle ür Permemek imkânsız oluyor. Bir genc kız çirtkin — bir saldırıma Uğramış olabilir. Böyle bir hadisenin onun rubunda açınış olduğu büyük ya- Tayı göz önüne getiriniz ve bir de, bir- kaç kişi arasında kalıp, öttbaş edilme- si, unutulması lâzımgelen bu hadise- nin gazete sütunlarında — günlerce de- vam eden yazılar ve resimlerle on bin- lerce insana yayılmastındaki daha bü- yük kötülüğ İki gene krz arasındaki bir dsvanın son ay içinde bazı kadar sayıfalar doldurmuş olduğunu hatırlatmak yeter, işününüz. gazotelerimize ne Beş ot okura bir haber yetiştirmek, bidkaç dejenere merak iŞtabını doyur- mak için bir fnsanrn bütün hayatiyle ve ilerisiyle oynamak hakkını kendi- yoruz, ve Bu işi, hiç isi düymadan yapmaya eli- mizde nasıl bulabili bir vicdan e: miz nasıl varıyor? Dedikodu edebiyatını — kendilerine sürüm aracı yapmış olan aynı gazete- Jetin çok defa ferd ve gazete hürriye- tini, bir sosyal gereklik gibi müdafar ettiklerini görüyoruz. Eyi fakat, ferdl hürriyetinden faydalanarak bir şalısın Öözel hüyatiyle uğraşmak, başına gelen bir hadiseyi meydana koyarak onu bü- tün hayatınca İlekelemek doğrudan döğrüya ferd hürriyetine karşı yapıl- mış bir hücum değil midir? İngiltere'deki gazete hürriyetinin faydalarımı ileri sürenler Ooradaki ga- zeteci düzeyinin ne olduğunu —unutu- yorlar sanırım. Gazetecilikte bu düze- ye ve bu kalite ve ahlak detecesine var- madan tam ve sınırsız bir basın hürri- yeti, birçok $aydaları yanmnda daha Düyük zararlar taşımaktan kurtulamır- yacaktır. Yaşar Nabi NAYİR Muğlada bol yağmur Muğla, 2 (A.A) — Dün mer « kezin Ula kamununa iki saat ka- dar bol yağmur yağmıştır. Bu yer eyi lütün yetiştirmekle ün almış - tır. Yağmur ekicilerini çok sevindirmiştir. Dünkü İstanbul gazetelerinin baş- yazıları da B. Şükrü Es- Tı& H mer, yeni kabine. nin iş başına gelmesiyle ingiliz sıyasa- sının aldığı durumdan — bahsederek di- yor ki "Bir yandan İngiltere için büyük bir tehlike teşkil eden hava küvvetle rinin tekâmüli öte yandan da arsıulu Jerin aldığı son çığır kar Avrupa — işlerine ma taraf- sal münasebi şısında İngiltere: karşı uzaktan seyirci kalması tar olan fikir hayli geri Yeni ingiliz hükümetinin iş başını geçmesiyle dış sryasaya müsbet ve mu ayyen bir istikamet verilmişe benziyor. Bu yeni sıyasa, Avrupa işlerine — karşı yakından ilgi göstermektedir. Ancak ilgi ,eskiden olduğu gibi, kollektif bir teşebbüs iHe değii, İngilterenin — kendi emniyetini ve kendi menfaatlerini ko- rumak için kendi başına hareket etmesi şeklinde anlatılabilir. Acun sıyasasının en büyük ağırlığı olan bir devletin, kollektif çalışmadan ayrılarak kendi başına yürümeye başla- masının diğer devletler dış sıyasası üze- rinde önemli değişiklikler meydana ge- tireceği şüphesizdir. Başyazısında, Fran ZAMAN cczn — ararlusa durumunu ineceleyerek diyor ki: Avrupanın bugünkü sıyasal vaziye- tini ne kadar iyi bakımdan nikbince tet. kik etmek istersek, Fransa in bir çıkarını görmüyoruz. Hattâ o ka- dar çıkarı yoktur ki, İngiltere — bile Fransayı bu saşkın siyasetinde yalnız mak ve kendi başının çate- başına bır. sine bakmakta hiç tereddüt gösterme- ştir. Fransızlar, bugün İngilterenin vefasızlığından dolayı feryad edip du- ruyorlar. İn, siyasette « vefalı bir millet - diye herhalde mü- dafaa etmek bizim hatırımızdan geçmez Fakat Fransanın bugünkü şaşkın ve â- ciz siyaseti —karşısırda, İngilterenin bi angi memleket olsa, başka türlü hareket edemiyeceğini itiraf da hakşi. naslık icabıdır. da, B. Asım Us, KUR U Avrupa memleket - Terindeki iç sryasa durumlarını anlata- rak diyor ki: Almanyada Rayiştay meselesi bütün yetkelerimi Hitlere vererek kendi ken- dine dağılırken Pransa hükümet ile par- lamento arasındaki bu yetke — kavgası ibretle göze çarpan bir hödisedir. Cumhuriyet'te baş yazı yoktur. —— Aydın treninin ilk seferi İzmir, 2 (AA) — Aydın şi- mendifer hattı D.D. yolları yö - netgesine geçmiş ve bugün ilk tren törenle kalkmıştır. karict reyi ——— . ULUS SAYIFA ? ISTANBUL TELEFONLARi Romanyadan göşmen geldi İstanbul, 2 — Bugün Roman - yadan 14 büşilik bir göçmen taki mı geldi. Moda'da yeni bir yat kulübü İstanbul, 2 — Modada yeni bir Yat Kulüb'ü açıldı. Makster işe başladı İstanbul, 2 — Bugün işe başlı- yadaoğımı dün bildirdiğim' ceki a « serler uzmanı B. Makster Sultan- ahmet'deki bizans sarayının temet lerini arayacaktır. Plâjlarda küçük sıhat işyarları İstanbul, 2 — Uray bütün plaj- larda küçük sıhat işyarları bulun- durulması — kararımı — yeritmeğe Başladı. Bu işyarların aylıklarını plâj sahibleri verecektir. Kazanan bir proje İstanbul, 2 — Urayın Büyük - adadaki Yürükali plâiı plânı için açtığı yarışma birinciliğini «spors işaretli proje kazanmıştır. B. Vedad Tör İstanbulda İstanbul, 2 — Basın Genel di. rektörü B. Vedad Nedim Tör bu- gün İstanbula geldi. Akşam Park otelinde Basın Genel direktörlüğü oruntağı tarafından şerefine bir çay verildi. Çayda İstanbuldaki yerli ve yabancı bütün gazeteciler bu - lunmuştur. Marmaris ormanları yanıyor Muğla, 2 (AA) — Marma risin Akçataş yerindeki özel or- manda çıkan yangın üç gün sür- müş ve söndürülmüştür. Zırarın önemli olduğu sanılıyor. Bugün #ene Marmarisin Geliholı L deki ormanlarda yangın çıkmış ve söndürülmesi için tedbir alm- mıştır. Rüs ee Bildiriğ Türk dili araşlırma kurumu Genel Sekreterliğinden : İstanbul, 2 (ALA) — Di Araştırma Kurumu Ge nel Sekreterliği bürosu ile kı- lavuz komisyonu ve Genel Mer - kez kurulunun büyük kısmı İs tanbula tasınmış ve Ulu Önde mi-in yüksek kayralariyle Dolma bahce saravında - verleşerek ca lışmalarına baslamıstır. Terim bölüklerine gönderilen karşılık listeleri ile derleme ve sentaks anketi fişleri eskisi gibi Ankara merkezine rönderilecek tir. Bunlar dışındaki yazıların Dolmabahçe sarayında Türk Dili Araştırma Kurumu Genel Sekre - terliğine gönderilmesini dileriz. » Bükreş elçimiz Romanya kralının öğle yemeğinde Bükreş, 2 (A.A) — Anadolu Ajansının özel aytarı bildiriyor: Türkiye elçisi B. Hamdul! " Suphi Tanrıöver ve Bayanı ile Sovyetler elçisi buğün Romanya kıralı tarafından öğle yemeğine çağırılmışlardır. İç Bakanlığında atanmalar Edremid ilçebaylığına Artvin ilçebayı Ömer Bedreddin, Artvin ilçebaylığına İstanbul güvenlik asdirektörü Hüsnü, Kula ilçebay- lığına da vekilliğinde bulunan B. Cemal atanmışlardır. Bayındırlık atanmaları Urfa Bayındırlık baş mühen - disi B. Muhtar Seyhan bayındır- lık baş mühendisliğine, Konya ba yındırlık baş mühendisi B. Ali Ko- caeli bayındırlık baş mühendisli- ğine atanmışlardır . « Türk Mısır'a gönderilecek propaganda yayını Mısır hükümeti karşılıklı ol - mak şartiyle turizm propagan - dası hâkkındaki yayının gümrük resmi alınmaksızın sokulacağını hükümetimize bildirmiştir. Güm- rük ve Tekitler ve Finans Bakan- lıkları bu meseleyi incelemekte - dirler, Orman Çiftliğinin Ankaraya yeni bir hizmeti Meydana getirdiği geniş ve göl- geli bahçeleriyle Ankara halkının dinlenme ve eğlenme yeri ihtiyacını, güzel havuzları ve pisini ile su ve yüzme yeri ihtiyacını karşılamış ve bundan başka da şehirdeki ma- ğazalariyle en temiz, en sıhhiğ ve lezzetli yiyeceklerini çok ucuz fi- atlarla satarak bu sahalarda vur gunculuğun önünü almıs alan Or Çittlik tokantasının dış görünüşü man Çiftliği, Keçiörendeki güzel gazino ve lokantadan sonra şehri- mize yepyeni bit hizmette daha bulundu. Çiftliğin Bankalar caddesinde eski “ Şen Ankara,, nın yerini ki- ralıyarak burada yeni açmış oldu- gu lokanta çok ucuz bir fiatla en güç beğenirleri bile hoşnud ede - cek bir üstünlüktedir. Şimdiye kadar batı ülkelerinin birinci sınıf modern ve temiz lo - kantalarına — benzer lokantalara memleketimizde de — rastgelmek imkânı vardı. Ancak bu gibi yer - ler, çok yüksek olan fiatlariyle an cak zengin ve geliri yerinde yurd: daşların faydasına yarıyor ve or- ta hallilerte işyarlarin faydalan - masına elverişli olamıyordu. Çiftlik lokantası birinci sınıf lokantaların gerek — temizliğini, gerek servis tükelliğini, gerek ye- meklerin en öyi maddelerle ve en usta aşçılara hazırlatılmış olma - sını kendinde toplamıştır. Bura- ya daha girer girmez, insan, en iyi Avrupa lokantalarından birin- de bulunduğu hissini alıyor. Bütün bu iyi taraflarına karşı I tabldot fiatmın ikinci derecede lokantalara bile önürdeşlik ede - cek kadar ucuz olması yüzünden - dir ki, lokanta açıldığı gündenbe- ri, büyük bir kalabalıkla dolup bo- şalmaktadır. Böyle bir lokanta Ankaranın en lüzumlu ihtiyaçlarından biriy- di. Orman Çiftliğini yönetenler bu girişimle halkımızın sevgi ve minnetine hak kazanmıslardır. ü İzmirde kızılay haftası verimli geçti İzmir, 1 (A.A.) — Kızılay haf- tası dün sona ermiştir. Hafta için- de şehrin türlü yerlerinde beş kol- dan çalışan üye yazım kolları türk ve yabancı bir çok üye yazmış her- kes bu yüksek sevgenlik kurumu- muza büyük bir istekle yardımlda bulunmuştur. Karşıyaka, Buca ve Burnova'da da üye yazımı iyi so- nuçlar vermiştir. Dün akşam haftanım sonu do- layısile Kızılay gençlik dernekleri üyeleri dün Cumuriyet alanında toplanmışlar büyük bir gösteriş yaparak söylevler vermişlerdir. Dün al Kızılay adına Kor- donda deniz sporları yurdundaki gazinoda büyük bir garden parti verilmiş geç vakte kadar eğlenil - miştir. On bin liralık bir yardım İzmir pamuk dokuma sosye - tesi, Türk Hava Kurumuna on bin liralık yardımda bulunmuş ve kurum başkanlığı tarafından sos- yeteye bir teşekkür mektubu göm- derilmiştir. Boluda hava kurumuna yardım Bolu, 2 (ALA) — Cumuriyet Halk Partisi ilbaşkanı CGeredeye giderek orada hava tehlikesi ve uçak ihtiyacı hakkında bir konfe- rans vererek böyle bir tehlike karşısında memleketin savgası için halka düşen ödevler hakkım- da bir konferans vermiştir. Top - lantıda bulunanların hemen hep- si hava tehlikesini bilen üye ya « zılmıştır. İlçelerde üye yazmak için ko- miteler seçilmiştir. Boluda üye kaydı devam etmektedir. Şimdi - ye kadar yapılan yükenler 1500 Hrayı bulmuştur. Tokad'ın hasta yurdu açıldı Tokat, 2 (A.A) — Yıllardan- beri özlemini çel miz yeni has ta evinin açılma töreni sağlık ve sosyal yönetgeri B. Hüsameddi - nin bir söyleviyle açılmıstır. Resmiğ ve özel kurumlarla bü- vük bir halk yığını törende hazır bulunmuştur. Cumuriyet Halk Partisi baş kanı ve orta okul asdirektörü bu söylevde memleket adına karşı lık vermisler; cumurluğun bu e serine karsı halkın sükran duy gularını bildirmislerdir. Törender sonra hasta: serzilmiş ve sar baylık kurağında B Hüsameddin onuruna 200 kişilik bir şölen ve rilmiştir. Marinetti gitti İstanbul, .2 (A.A) — Fütürier İtalyan şairi Marinetti, bu sabah — 8,30 da Büvükdereden wcak!ı * [ reket etmistir. Lokantama rçi ilk günden doyte kalabatık ormaktâurr. İÇ HABFRLER