20 Ağustos 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

20 Ağustos 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

20 AĞUSTOS 1935 SALİ ULU K SAYIFA 3 Düşünüşler Bir öğretim sistemi B elçikada yeritilmek üzere hazırlanmış olan Henri de Man plânımnın öğretim sisteminde relorm yapan kısmı hakkında dünkü sayımızda çıkan yazıyı belki görmüşünüzdür. k Öğretim ve eğitim işlerini ras- yonalize etmek için medeni dün- yanın her tarafında yapılan araş- tırmalar ve yenilikler arasında bu reform dikkatimizi ayrıca çekme. ğe lâyik bazı hususiyetlere sahip- tir. Bu yeni sistern, ilk okuldan sonra öğretimi, biribirinden büs- bütün ayrı iki kısma bölüyor: bi. ri pratisiyen ve teknisiyen yetiş- | tiren orta ve yüksek okullar, öte- ki genel kültür veren lise ve üni. versite dereceleri. Ve şuna dikkat ediniz ki bu iki kısmın arasına â- şılmaz bir dıvar çekilmiştir. Bı"r teknisiyen mühendisi elindeki yüksek okul diplomasına rağmen üniversiteye girememektedir, bu- na karşılık da bir lise mezunu teknisiyen mühendisi yetiştiren yüksek okullara giremiyor. Bu öğretim şekli, genel kül. türün genişliğine değil fakat doğ- rudan doğruya dar bit şube üze- rinde uzuğun — derinleşmesine lüzum gösteren endüstri ve en. drüstrileşmiş tarımın ihtiyaçları- na cevap vermektedir. Türkiye ileri endüstri memle- ketlerinden olmadığı için bu sis. temin bizi enterese edemıyccqğ_ı- ni ileri sürenler belki bulunabilir, Fakat şurasını göz önünde tut. malıyız ki Türkiye büyük bir luı-. la endrüstrileşmektedir. Ve ayni hızla tarım usullerini fennileştir- mek yolunu tutmuştur. Teknik — öğretimimizin — bu nisbete uygun bir hızla gelişmek. te olduğunu ise henüz iddia ede- meyiz. Bize lâzım olan usta işçi ve teknisiyen mühendis kadrola- renı en kısa zamanda hazırlıyabil. mek için öğretim usullerimizi ye- ni ihtiyaçlara göre düzenliyerek rasyonelleştirmek ve vakit ka- zanmak çarelerini aramak zarna. nı gelmiştir. Bizde henüz orta endüstri o- kulları yoktur. Ve orta zanaat o- kullarından çıkanlar da kendi şu. belerinde tahsillerini — ilerletmek imkânına sahip değillerdir. y Şimdiki şartlarla, bir su, bir tarım veya elektrik mühendisi yetişebilmek için bir gencin lise- Yi bitirmesi, felsete ve edebiyat- tan çetin bir sınaç geçirmesi ge- rekmektedir. Halbuki bu sistem- de, talebe, asıl kendi branşında bilgisini derinleştirmek için ken- disine lüzumlu saatlerinden bit çoğunu işine hiç de yaramıyacak olan dersler için lıırcımıkııd!t. Ben burada, sadece, bir görüş ileri sürüyorum. Meselenin tefer. füatı ve memleketimizde yeritim imkânları üzerinde düşünmek el- bette ki uzmanlarına düşer. Yaşar NABİ —. Bay Hâmid Kocaeli ilbayı oldu Açık bulunan Kocaeli ilbaylı ğına İstanbul Urayasbaşkanı B. Hamidin atamması cumur başkaı. höı tarafından onaylanmıştır. p ı KĞN LA SA . Vukavdan aşağıya doğru: Kayalı çes *sinin açış töreni — Bolu C. H, | !yönkurulu — Boludan bir görünüş Gerede ilçesi hatkevi bandosu. (Yazısı beşinci sayfada) Dünkü İstanbul gazeteleri Başyazılarında ne diyorlar? $ te B. Yunus Nadi CUMUI'IYCİ başyazısında diyor kiz “Satış İşini gittikçe daha bol olduğu kadar daha kolay yapabilmek için de bir yandan ürünlerimizi her gün dünya- nn isteklerine göre daha islâh edilmiş hallere götürmek. diğer yandan mal satmanın bu zamanda istediği bütün (- cabları yerine getirmek zorundayız. Bu işler modern bilgi, modern çalışma ve dünyanın bütün ilerleyiş kurullarına uyma istiyor... ZAMAN yor kiz *İstanbulun — ehemmiyeti ticariye- si bihakkin takdir edilip de onun se- kiz on senelik bir plân ile mevkti yük- seltilecek olursa, şehir yalınız bugünkü sıcak — mevsimde — vakit — geçirebi- lecek bir sayfiye olmakla kalmaz, de diğimiz gibi, dünyanın iktisaden de birinci şehirleri sırasına geçer. Şimdi- ye kadar ihmal ettiğimiz bu noktayı bundan sonra hükümetçe de, — milletçe de bütün ehemmiyetiyle nazarı dikka- te alsak az zaman içinde elde edeceği miz fevkalâde neticelerden kendimizin de hayretler içinde —kalacağımız mir hakkaletır.. da B. Asım Üs di. KURUN ;eri: “Okullardaki çocukların bir kısmı imtihanlarda — sınıflarını - geçiyor, bir kısmı gecmiyor. Bunun sobebi geçmi- yenlerin anlayış — kıtlığından değildir. Bir kısım çocuklar kendi - kendilerine not tuttukları ve kitaplarından - çalış- tıkları balde öbür kısmı yalnız hocala- rını dinlemekle kalmaktadır. Yahud dinler gibi görünmektedir. Eğer hoca- lar emeklerinin yarısını derse, yarısını da çocukları — calıştırmağa, da, Zaman imzalı buşyazıda denili- # İ çocukların İÇ HABERLER İSTANBUL TELE,; LARI : Bir italyan okul gemisi İstanbulda İstanbul, 19 — Bugün İstanbu- la bir italyan okul gemisi geldi, Gemi amiral Ratladi'nin kuman - dasındadır. İçinde 14 tane de iran- : talebe vardır. Gemi bir hafta kadar İstanbul'da kalacaktır. Eski eserler uzmanları İstanbul, 19 — Konya ve AFf . yonkarahısar şehirlerinde araştır malar yapmak üzere eski eserler uzmanı iki ingiliz kadın İstanbu- la geldi. Prevantoryom'da incelemeler İstanbul, 19 — Kültür Bakau- lığının sıhat ispekteri Küçük Ça... hıca'daki prevantoryomda incele - meler yapmaktadır. Prevantoryo- mun kadrosu ve enstalasyonu ge - nişletilecek, talebeye yardım im - kânları da araştırılacaktır. Lise ve orta okullara kayıd başiıyor İstanbul, 19 — İstanbul'da ya- rın lise ve orta okullara kayd işi başlıyor. Başvurmalar 31 ağusto- sa kadar devam edecektir. Tevfik Fikret töreni İstanbul, 19 — Şair Fikret için tören, bugün Eyüp'le mezarı ba şında ve her yılki programa göre * yapıldı. Bulgaristandan kaçan dokuz türk İstanbul, 19 — Bulgaristan' - dan kaçan 9 türk daha - sınırları - mıza sığınmışlardır. Kazalara sebeb olan çocuklar İstanbul, 19 — İstanbul ilbay- lığı, taşıt araçlarına asılan, taş a- tan ve bu yüzden kazalara sebeh olan çocukların ana ve babalarını soravlı tutacağımnı ilân etti. Arkadaşımı öldürdü İstanbul, 19 — Bu sabah Eyüp- te bir cinayet oldu. Tütün kaçakçı- 51 Tahsin arkadaşı Hayri'yi bıçak- la yaralayıp öldürdü. Cinayete sa beb, sıgara satılacak yerin iki ka- arasında baylasılamaması - dır. Tahsin yaklanmıştır. Akay'ın yapacağı Kadı- köy iskelesi Akay idaresinin köprü üzeria. deki eski Haydarpaşa Kadıköy iskelesini kaldırarak yapacağı ye- ni iskelenin yapısını fabrika ve havuzlar idaresi üzerine almıştı. Bakanlar kurulu bu yapı için di- şardan gelecek gereçden gümr.. < alınmasını kararlaştırmıştır. Kuş yemi ve hashaş tohumu satacağız Nevyorkda bir tecimevi hükü: metimize baş vurarak kuş yemi ve haşhaş tohumu çıkat - tecimerle rinin kendilerile iş yapmalarını bu ürünlerin Amerikada para et- tiğini yazmıştır. Ekonomi bakan- lığı bu iş üzerinde çalışan tecimer- lere Amerikan firmasının yazdık- larını bildirmiştir. —— — ders saatleri dişinda - çalışıp şalışma: dıklerini kontrol etmeğe vermiş — olsa- lar bugünkünden çok iyi sonuçlar alı- nebilir.. Nazilli kombinası- nın temel atma töreni Ulusal endüstrimizde yeni bir adım sayılacak kadar önemli olan Nazilli bez fabrikasının temel at. ma töreni İzmir panayırından bir gün sonra Başbakan İsmet İnönü tarafından yapılacaktır. Törende Ekonomi Bakanı B.Celal Bayar da bulunacaktır. Sümer Bank di - rektörü B. Nurullah Sümer hazır lıklar için İzmir'e gitmiştir. Fabrika ve havuzlar di- rektörlüğünün getir- teceği mallar Fabrika ve havuzlar direktör- lüğünün yaptıracağı onarmaların yeni deniz yapısına yarıyacak su- rette faydalı bir hale getirilmele- ri icin bu fabrikaların yapacakla. rı deniz yapılarında kullanılmak üzere kizumlu olan demir saç ve her türlü demir ve çeliğin, tutarı 25.000 lirayı — geçmemek şartiyle 935 finans vılı icin 2-133 sayılı kararnamenin genel hükümleri icinde “tesviki sanavi,, kanununa göre yapılan ilk-maddeler listesi - ne geçirilmesi bakanlar kurulun- a ca onaylanmıştır. İzmir panayırı hazırlıkları İzmir, 19 (A.A.) — Dokuz uy- lâl arsıulusal panayırının - açılına günü yaklaşmakta olduğundan ,p1- nayır alanında çalışanlar gittikçe artmaktadır. En çok tekitler yö - netgesiyle, bakanlar ve hele sov yet pavyonları göze çarpmaktadır. Panayır için gelenlerin sayısı gün den güne çoğalmaktadır. Şimdi - den otellerin birçoğu dolmuştur. Samsunlular İzmir panayırına gidiyorlar Yerinden Türkofise yazıldı - #ına göre Samsun tecimerlerin - den birçoğu Aarsmulusal panayırı görmek üzere bir arada İzmire gideceklerdir. İstanbul öğretmenleri İzmirde İzmir, 19 (ALA.) — İstanbul öğretmenlerinden otuz kadın — ve otuz erkek olmak üzere altmış öğ- retmen incelemeler yapmak iç . şehrimize gelmişler, istasyonda İz- mir öğretmenleri tarafından karşı- lanmışlardır. Havr onursal konsolosu Açık bulunan Türkiye'nin Havr onursal konsolosluğuna -B. Moris Mişel Montiye'nin atanması bakanlar kurulunca onaylanmıştır. Öğretmenlerin kıdem zamları Orta öğretim öğretmenlerin - den kıdem zammı göreceklerin lis- tesi hazırlanmış ve onaylanmak ü- zere bakanlığa sunulmuştur. İlk öğretim öğretmenlerinden kıdem zammı görecekler icin bu yılda lis te hazırlanmıyarak ayrı ayrı bildi rilecektir. (İslam meskükâtı) için uzman 4 Kültür Bakanlığı “islâm meş kükâtı,, ayırma için Avrupa'dan bir uzman getirmeği düşünmek - tedir. Avrupaya bozuk pamuk gönderen bir tecimer daha yakalandı Mersinde bir tecimer tarafım- dan Avrupaya gönderilmekte olan pamuklardan az bir kısmının bo- zuk olduğu görülmüş ve memle- ketten çıkmasına izin verilmemiş- tir. Geçenlerde Almanyaya böyle bozuk mal gönderildiğinden hak yerine verilen bir firmanın ulusal ürünlerimizin Avrupadaki degeri- ni düşürmek yolundaki kötü £ > ketinden sonra ekontmi bakanlı ğının emriyle çikat işlerini kontrol eden dayreler işi daha sıkı tutma- ğa başlamışlardır. Özel yönetgeler büdce- leri onaylandı Kanuna göre iç bakanlığında kurulan özel yönetgeler inceleme kurulu 16 ilin büdcesi üzerindeki çalışmasını bitirmiş ve bu büdce - ler bakanlar kurulunca da onay - lamıştır. Bu iller şunlardır: Afyon, Amasya, Antalya, Bilecik, Bur - dur, Çankırı, İçel, İstanbul, Ma latya, Mardin, Muğla, Samsun, Seyhan , İspirto satışından aynı- lan uray paraları Urayların payı olarak — ispirto ve ispirtolu içkiler gelirinden — ; lar bankasında biriken 86 bin Tira iç bakanlığınca hazırlanan cetvel üzerinden illere gönderilmeye ban lanmıştır. Tütün eksperler tüzüğü yenileniyor Tütün eksperleri tüzügü değiş- tirilmektedir. Bunun için istanbul- da tekitler genel direktörlüğünde bir komisyon çalışmaktadır. Bu komisyona Türkofisten raportör B. Mümtaz gönderilmiştir. Tekitler yönetgesi “anason alryor İzmir, 19 (ALA.) — Çeşme do layındaki anasonların satın alm , masına tekitler yönetgesince de - kiloya yaklaşmıştır. te de bu mikdarda =uYılundırelohniı tamamı ler idaresince —salın İrmmaş olacaktır - Bir orman yangmı söndürüldü Çankırı, 19 (A A.) — Çankırı, Kastamonu, Tosya arasında Ulgaz dağının Hişhiş adlı yerinde ç. 1 yangın sön: . On beş kilometrelik bir alan baştan başa yanmıştır. Maraş'ta bulunan eski eserler Maraş, 19 (A.A.) — Bir evde yapılan araştırma sonucunda Hi- titlere ait üç heykel bulunmuştur. Bu hevkellerin setler kıyısında hü kümetin olan bir toprakta taş çı karılırken bulunduğu anlaşılmış - tır. 4 Aşırılmış bulunan dördüncü b_'f heykel de bulunarak yerine ge- tirilmistir. Kültür Bakanlığınca Antep'te eski eserler a yaptırılması Büke Kazı sonucunda değerli bir çok eserler bulunu:ıxğı umulmaktadı