26 Ağustos 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

26 Ağustos 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON ALTINCI YIL. No: 5058 Adımız, andımızdır 26, AĞUSTOS 1935 PAZARTESİ Bugün, ulusal erkinliğimizin başlan- gıcı olan 26 ağustos taarruzu ile, ekonu- mik erkinliğimizin başlangıcı olan İş ban- kasının kuruluşunun yıldö üdür. Her yerde 5 kuruş Büyük bir günün yıl dönümü: Kurtuluş savaşını sona erdiren büyük saldırım, on üç yıl önce bugün Gündelik 26 AĞUSTOS F.R. ATAY Her 26 ağustos sabahı, 25 ağustos 1922 salı gününü hatırla - yınız. O tarihli İstanbul ve Avru- pa gazetelerinden bir kaçını ma - sanız üstünde —açınız. Şimdiki Türkiye'nin ne kadar güç bir şey olduğunu ancak böyle anlıya- bilirsiniz. 25 ağustos 1922 de kimsenin nanmadığı Dumlupınar, bu Tür- kiye'nin başlangıcı idi. Har- bt bBitirenler, ellerinin ateşi ile, büyük dava'ya sarıldılar. Birinin adı nasıl erkinlik harbı ise, ötekinin adı erginlik davası idi. Harbı kazanmak, yaşayabilmek imkânlarının hepsini değil, başlı- cası da olsa, yalnız birşey elde et mek idi. Türk kurtuluşu davasının bü - yüklüğünü ve hele bütünlüğünü yalnız, Atatürk görüp kavramıştı. Bu asrın kültür ve tekniği son türk köyüna - yarleşinciya- hudar; bir- uçtan öbür uca, bütün mem- bu dava bitemezdi. Türkiye'de geri düşman, gerilik teh- likedir. Hasta bu''day veren tarlamız- da, hasta <üşünen kafamızda, geçmiş olan tarihten yaşamakta olan dilimize kadar, kurtuluş da- vasının içine girmeyen hiç bir şey yoktur. Hayatı, avutucu hayallere kapılmakla değil, yaratıcı hakika ti aramakla geçen Atatürk, jenisi Radar özmalı olan zatferi ile, Başına taç olarak değil, Yeni savaşlar için eline silâh olarak aldı; ve her yeni zaferini, sonun gibi, halk hizmetine verdi. Üstüste birçok kaleler alınmış tır; birçok sancaklar düşürülmüş- tür: Dava kavgası henüz bitmiş değildir. Henüz Atatürk başbuğ - dur, halk onun ordusudur; henüz hepimiz silâh altındayız. Elektrik girmeyen tek köy, teknik görmeyen tek tarla, geri olan tek türk kaldıkça, Devrimin ne zaman biteceğini sormayınız. Biz, arstulusal önemi, önemi kadar büyük olan, Nasıl başarılacağırı yalnız he- sabımıza bizim değil, Belbağladıkları sakat ve yan - lış Fikirler hesabına bütün batı medeniyeti adamlarının heyecan- la bekledikleri bir dava içindeyiz. 26 ağustos başbuğunun emrin- de, 26 ağustos çocuklarının inarı ve şevki ile çalışalım. ulusal —— Asılsız bir haber İzmir, 25 (A.A.) — «Zaman» xazetesinin 25 ağustos 1935 tarih ve 424 No. lu sayısının birinci sa- yıfasında İç İşleri Bakanının de - ğiştiği hakkında İstanbul'dan İz mir'de bulunan Ekonomi Bakanı na bir telgraf geldiği şeklinde ya zılan haber üzerine Anadolu A - jansı Ekonomi bakanından keyfi- yeti gerçinlemiş ve B. Celâl Ba - yar böyle bir telgraf — almadığını ve yazılanın yalan olduğunu söy- lemiştir. İnönü'nda “ milletin talii maküsunu ye « nen ,,, Sakar - ya'da “ bir ha - sım âleminin ba şarı umudları - nı kıran,, başku: mandanlık mu harebe meyda . nında emperya- list — hulyalara öncü olmak bah tarzlığı ile Ana- dolu'ya — çıkan düşman ordula- rını — “vatanın harimi i f Atatürk bütünü bir ulusa şeref verecek — kadar büyük zaferle - rini anarak bu - günlerde bay - çam — yapıyorsa, bu yenilmişleri aşağı gördüğün- den — değildir. Zaferleri- mizi, kutlu ba - şarılarımızı, bi - zimle kahraman ca — harb etmiş ve yıllarca can ve kan vermek - ten çekinmemiş cesur bir düşma - nın ağırlığı ile ölçüyor ve öyle kutluyoruz. 26 ağustosun ve ötekilerin yıl dönümlerini yarının çocuklarına karşı borçlandığımız ödevi yerine getirmek ve büyük zaferin yaratı- cısına ve onun silâh arkadaşları na, ulusumuza karşı duyduğumuz başladı ı ve bağlılığı tekrarıamak için anıyoruz. saygı 26 Ağustosla taraflar : Türk azminin kurtuluş yotun- da yaptığı büyük taarruza başlan giç olan 26 ağustos gününü iki ta rafın genel durumunu gözönüne getirerek hatırlamak gerekiyor. (Sant 5. inci sayıfada) Fransız gazetelerinin İngiltereye bir sorusu ALMANYA İTALYAYA HAK VERİYOR İtalya asker yığmakta devam ediyor - Adisaba- bada hava hücumuna karşı hazırlık Adisababa, 25 (ALA.) — İm paratorun yapmış olduğu bir bildi- riğ, bir hava hücumu takdirinde ormanlarda barınmasını halka tavsiye etmektedir. Otuz beş hindli ayle pazartesi günü buradan hareket etmek üze- ve pasaportlarını vize ettirmisler - dir. 5.000 asker daha Roma, 25 (A.A.) — Bütün tel siz postaları, 5.000 asker ile B. Musolini'nin iki oğlunu ve dama - dını Afrika'ya götüren Saturnia gemisinin hareketini haber ver mektedirler. İngilterenin hedefi ve Fransa Paris, 25 (A.A.) — Basın, bu- gün az düşünce yürütmektedir. Bazı gazeteler italyan - habeş an- laşmazlığı hakkındaki görüşme - ler hususunda Fransa'nın alma - sını istedikleri durumu izaha ça - lışmaktadırlar. Maten diyor ki: “ Rügün İngiltere'nin — bütür gayreti Fransa'yı, ortaya çıkacak arsıulusal karışıklıklar ne ©' olsun, kendi işlerine karıştırmağa inh'sar etmektedir. Gazete, buna karşı şu itirazları ileri sürmekte - dir: “ Fransa, İngiltere'nin zoriyle bir tarihte, bir takım inançlar yap- mıştır. Fransa, İngiltere derece- sinde bayrılık ve dostluk borçları altındadır. Düşüncesizce yapıla - çak bir hareket büyük etkiler uyandırabilir. Fransa, fena sonuç: lar doğurabilecek karaçları orta- dan kaldırmak için elinden geleni yapacaktır. Fransa'ya onun te - (Sonu 2. inci sayıfada) SEOR e rrEİ Sporcularımızın memleket içinde ve dışında yaptıkları yarışmalar hakkında son haborler (2) inci sayıfamız- dadır. AAA B ei Türkiye İş Bankası BUGÜN ON İKİ YAŞINA GiRDI Bugün 26 ağustos, ayni zamanda Türkiye İş Bankasımın, yıldönümü. dür. Türkiye İş Bankası hem 26 ağustosunu, hem 26 ağustosu yapntış olanın eseridir. Afyon yılrnın 25 ağustosunda bütün dünya sanıyordu ki türk ordusun. da taarrüuz kabiliyeti yoktur. JI ağustosa kadar geçen 6 gün bu kanaati kb. künden yıktı. İş Bankasının temeli atılirken gene bütün dünya sanıyordu ki türk zekâsı banka mekanizması gibi modern kurumları işletmeğe elve. semez. Kapitali ve bütün iş unşuru türk olan banka, türklüğün finmas, eko. momi ve tecim kabiliyeti hakkındaki menfi kanaati de gene kökünden yık- mıştır İş bankasının, kurulduğu gündenberi, ulusal kredi işlerinden başka, endüstri ve tecim işlerinde Türkiyenin ekonomik gelişimine ettiği yardı. mın ne kadat büyük oldağu) 1924 tarihine kadâr geri dönülüp e günkü Türkiye durumu göz önüne alınmakla ölçülebilir. İş Bankası Atatürk'ün ve cümuriyet hükümetinin kendisinden istediği ve beklediği hizmetleri yerine getirmiş olmakla öğünebilir ve her yıl dö: Rümünü bir öncesinden dahâ haklı bir gurur ile kutlayabilir. Geçirdiği her yılda türk ekonomisine yeni bir eser veren banka, bu yıl da cam işini başarmıştır. Önümüzdeki kış için sömi - kok'u hazırlıyor. İpekten cama kadar, hangi işe elini dokundurdu ise, onu halkın fayda. sına ilerleten bankanın gelecekte yapacağı hizmetler, geçmişte yaptıklas tından daha az olmuyacaktır. Bugün onbir çalışma — yılını bitirip on ikinci sine giren Tür - kiye İş Bankas. bu güzel günü, şubelerinin bu - lunduğu — bütün şehirlerimizde kutlamaktadır. Ulusun ben - Kiğine dayana - rak gelişen ban- kanın on bir yıl içinde nasıl büyü- düğünü şu rakamlar pek güzel izah etmektedir: 1924 yılında bir milyon lira olan kapital 1934 de beş milyona yük selmiştir. 1925 de yalnız 227 bin 985 lira olan yedek — akçeler, İş Bankasının ulusal artırrma büyük 934 de 2.690.000 liraya çıkmıştır. Bankanın ulusun ne kadar güveni ni kazandığını anlatmak için ar- tırım (tasarruf) hesaplarının 924 yılında 12.554 lira 11 kuruştan on yıl sonra 15.096.072 lira 56 ku- | | ... Iş Bankası Genel Direktörü B. Muammer Eriş ruşa, yani 1200 kere Fazlasına çıktığını düşünmek yeter. 1933 de bankaya yatırılan pa- ralar 49.006.224 lira 68 kuruş iken 1934 — sonunda 51.894.199 lira B2 kuruşa - çık « mış ve böylelik- yekünu yardtmı olan buluşu; kumbaralar, le ulusun güveni ve sevgisi İş ban- kasının kasasına 2.887.000 lira da- ha getirmiştir. İş Bankasının eko- nomik kalkınmamızda üzerine al. diğren önemli bir iş de şüp- (Sonu 4 üncü savıfada) İŞ Bankası tarafından Yurulan — ve işe başlayan İstanbulda Camiş fabtikası