26 Ağustos 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4

26 Ağustos 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4

SA YIFA 4 TürkiyeİşBankası bugün oniki yaşına girdi (Başr 1. inci sayrfada) hesiz ki ilgili olduğu fabrikalardır. Beş senelik plânm büyük bir kısmını toplayan ve her biri kendi alanında u- kusal ihtiyacı karşılıyarak — mityonları içeride bırakacak olan fabrikalar için 934 bir “tarnamlama,, yılı ölmuştür. Pa: şabahçedeki cam fabrikamız başlamıştır. Bu kış sobalarımızda türk sömikokunu yakacağız. Bugün ucuz ve bol yidiğimiz seker endüstrisinin kuru. cusu, öteki bankalarımızla birlikte İş bankası olmuştur. Bankanın yönetimindeki kömür ma. denlerinin üretimi, türk kömürünü dün: yanın dört bucağına yaymıştır. 94 —ün, on yıllık kömür üretimimizde bir rekor yılr olduğunu hatırlamalıyız. Pek ya- kında Ergani balarının — banka eliyle yurda milyonlar akıttığını göreceğiz. işlemeye igidaki programa göre 2670 ton ağırlı ionda 12.160.000 şişe yapılacaktır. Y n otomutik şise kısmında benüz yapıma başlanmamıştır. Bir yıllık yapım programı halinde şudur: 340 Ci lik büyük şarap galonu 30.000 Kaoul, zamk, mürekkep sişeleri —— 1400000 'Türlü boyda ilâç şişeleri — 1,200,000 Kolonya ve lüsyon şişeleri — 600,000 Çeşitli boyda kavanozlar — 256000 Kundura boya şişeleri ve diğer boyalar — 100.000 Ki 3.550000 sayıda 378 tonu bul. maktadır. Züccaciye kısmının deneçlerine 10 ağustosta başlanmış ve öteygün, 21 a. Kustosta piyasaya eşya çıkarılmıştır. Bugüne kadar türlü boyda 9232 lamba deposu, BoĞ0 çay bardağı, 201 tuzluk, 100 Camiş Fabrikasında çalışan İşçiler, Bu büyük davalar arasında İş ban. kası kurulduğu gündenberi aksiyoner- lerinc ve para yatıranlara karşı bol t vem vererek ödevini yerine getirmiştir. Geçen yıl tamamı ödenmiş 10 ar Hra - lik hisseselere 880 hesabile B8 kuruş ve beller mülcasin payına da, on lira da - gitilmiştir. Bütün bu işleri biribizine hiç karşıt olmadan ve tam bir oylum içinde başar- mak az kurumlara nasib olan bir başarı. dir, İşlemeye başlaması ile beş yıllık plânın Bir kolu gerçekleştirilmiş olan Paşabahçe cam fabrikası, İş bankasının son yılda en muvaffak bir eseridir. Fab- tika yılda dört bin ile dört bin beş yüz ton mikdarında cam ve şişe yapacak ve bunun (için yılda 50000 gündelik mik- darında işçi çalıştıracaktır. Fabrika bu. Küne kadar tekitler yönetgesi — için 50 santilitrelik 250 bin, 25 santilitrelik 200 bin, 15 santilitreik 218 bin ve piya- Baya da rakı şişesi olarak 38 bin on san- tilitrelik, 139 bin on beş santilitrelik, 7 bin 30 santilitrelik su şişesi ve 15 bin aded de yarım galon 150 santilitrelik şarap olarak 917.000 şişe fabrikanım ota- matik kısmında yapılmıştır. Bir yılda yapılacak şişelere ait aşa. Timon sıkacak, 1038 türlü tabaklar çıka- rılmıştır. Bir yıllık zücaciye programı şudur: Düzime Her türlü kamba şişesi 243000 Lamba depoları 93006 Kalın berdak (sucu, bozacı bira) 31000 Komposto tabağı, yemişlik kulplu bardaklar, siğara tablası 42.000 Çay, limonata — ve türlü bardaklar, 655000 olarak 1.004.000 düzine ve 361 bin adet sürahi kavanor: ve damacana ile 743 ton cam işlenmiş olacaktır. Fab. rikanım malları piyasada umudun Ü- tünde bir beğeni görmektedir. ... İş bankası yeni yılına kendisi için yeni bir iş alanı olan bir yurd ödevile girmektedir. İstanbul, İzmit, Zongul dak, Gelibolu, Bursa, Çanakkale, Çan. kırı, ve Ankara ilbaylıklarının suni an- trasit ihtiyaçlarını sağamak üzere, bu ilbaylıklar bölgesi içinde suni antrasit fabrikaları kunmak ve işletmek üzere 25 yıl için maden kömür işleri türk ano. nimm sosyetesine brrakığ verilmiştir. İş bankasını, bu başarılı çalısmala. tından dolayı içten ketterır | Almanyada iki dava: Y Almanya'da yahudi ve kat dilerle katolihlere karşı her gü cah, son günlerde olan dikhkate bakımdan anlaşmazlıklar çıkt Ulusal - sosyalist partisinin ta verzdiği bir söylevde yahudi Alman Ekonomi Bakanı bir söylevde, hükümetin isteği lananların disiplinsiz. kimseler B. Rozenbergin söylevi: Rozenberg diyor ki: “— Ulusal sosyalletlik, yendiklerini ce- meğe devam etmek istemedi. Var kuw. vetini devletin yeniden — kurulmasına vermek istedi ve bu arada işsizliği or- tadan kaldırmak, yoksalluk içinde çır. prnanlara yardım etmek, — birleşik bir devlet kürmak, ülke dışındaki şerefi ye- niden kurtarmak gibi işleri başarmak ödevimi üzerime aldı, bir muamele yaptı ve bunu de, zorağlı gördüğü tedbirlerden ile - riye varmadı. - Bütün bu yapılan işler yanlış anlaşıkir mitekim eskiden 14 yal birge bir cebhede harşıt olarak çahış - mış olanların yeniden, ve gizliden gz liye büyüdükçe büyüyen bir ölçüde bir araya toplanmakta oldukları görüldü Bize karşı yapılmakta olan bu kaşkırt- malar hele alman . ingiliz donanma andlaşmasından sonra son aylar içinde, gözümüze batacak bir ölçüyü buldu. Ulusal sosyalistliğin yıkılacağı hak. kındaki bütün kerametler boşa gitti. O gündenberi, Almanyaya karşı dün- yanın açtığı savaş yeniden başladı. Ya- hudilerin boykot hareketleri yeniden çoğaldı: dünya yahudi basını Almanya- ya karşı savurmakta olduğu yalanları . na yeniden kuvvet verdi; oski katolik merkez partisi, bütün dinlerin kilise nüfuzlarını yahudilikle — birleştirerek Almanyaya karşı kullanmağa uğraşıyor ve en sonra, Moskovadaki bolşeviklik sıralarında, yer almak suretiyle alman- Tağın yeniden doğuşuna düşman olan - larla birlikte, yığın halinde elmasa bi. k. kılavuzlük ederek karşımıza dikili- vor. 7 Ulusal sosyalist hareketi üç temel Üzerinde durmaktadır . 1 — Uhusa) sosyahistlik, bütün işle- Tinde ulusa) şerefi en büyük değer di. ye saymaktadır. 2 — Bütün almanların vicdan hür. w' imi tanımaktadır. 3 — Almanyadaki temiz kanı ko - rumak yükümünü üzerine almaştır. Birincikânun cumurluğu, bu üç e. sata karşı büyük günahlar işledi; bu - Bgün bize karşı yeniden açılmış olan sa- vaşı göz Önünde tutarak, © ramanlar, Almanyanın ileride yeniden gözünü aç. maması için, Almamyanın geçmişini na- #21 kirlettiklerini ve meler yaptıklarını artık unutamayız. Barışçı yahudilik, almanların yeni- den silahlanmaları için her plünı, he - men düşmana haber vereceklerini, ka- volik papas Kas, ahlak kaygıları dola - yasiyle, sıyasal dostlariyle birleşerek herhangi bir alman silahlanmasına kar. g* koyacağını İlan etti; “alman katolik- keri bazış birliği,, kurumunun — üyesi papas Ştratman cebheden gelen atker- lerin ellerini sıkmamak lazım geldiği . ni, gene programları icabı söyliyeder. dÜ d b a karşı işte böylece, hep birtikte ça - hetılar.,, Alfred Rozendberg, mütareke yılları içinde, katolik merkez partisinin Al - ğunü yıkmakla asarulmsal - sıyasal bel- şevik dünyasının yeraltı ölemine en he sin darbeyi indirmiş olduğumuzu göğ- sümüz kebarsrak saptamaktayır B hr veketimizle yalnır Almanyayı Si olik düşmanlığının Ti yeni tedbirler alındığını, gösteriler yapıldığını biliyoruz. bir. hadise, nazi partisinin b aşında bulananlar arasında bu değer ığını gösterecek özdedir. ahudi ve katolik düşmanlığı günden güne artmakta olduğunu ve yahu- AĞUSTOS 1935 PAZARTESİ An- #ıyasal terbiye önderliğini yapan B. A. Rozenberg Hayligeoştat lere, Dr. ne katoliklere ve bolşeviklere çat maktadır. Şaht da Königsberg panayırının açılışı dolayısiyle verdiği uygunsırz olarak yahudilerle hat oliklere karşı hareketlerde bu- olduklarını, bu hareketler yüzünd en B. Hitler'in kendisine yük- pençesinden kurtarmadık; bütün Av rTupa kültürünün ifsad edilmesinin ö - nüne geçtik. Şunu da söylemek zerun- dayız ki, bugün devlete ve Hitlerin hareketine karşi açılmış olan savaş ve hangi taraftan gelirse gelsin, bürün bu kuvvetler, şimdiki Moskeva — kongre - sinin, Almanyayı bir bolgevik — şuralar cumurluğuna çevirmek parolasına yar- dım edecektir. Bugün her kim Alman- ya ile uğraşırsa, bu savaşını dünya bol. şevikliği hesabına yapmaktadır. Bu - günden sonra artık, ister katolik mer- kez partisi, İsterse karşıtlar olsun, dilş. manlarımıza bu gözle bakıyoruz ve on- lare karşı böyle bir muamelede bulun - mak zorundayız.,, Röozenberg, vicdan hürriyeti pren . sibinde, hiç bir din ve mezhebe tekit verilemiyeceğini, herkesin dini sayık diğim kaydettikten sonra, “ulusal sos- yalletliğin istediği şey, her almanın tine) mukadderatına kendisinin hüküm sürmesidir. Bunu bütün — hücumlara kargı korumak lezımdır. Ulusal! sorya. Hetliğin ödevi her şeyden önce, bütün ulusun hayat esaslarını tanımak, bu e- sasları sağlamlaştırmak, — kurüp yap - mak ve her zaman ve her devirde onu korumaktır... demiştir Bu tözlerinden sonra kilisenin ta- kındığı tavrı ele slarak demiştir. ki: — Ulutal — sösyalistlik — komünletliği yurddan attı. Yeni devlet, —ne kadır tanrısı almıyan kurumlar varsa, hepsi- ni dağıttı. Parmasonluğu ezerek orta - dan kaldırdı. Buna göre, kilise ve hi - lise partilerinin yapmak istedikleri, ta- kat hiç bir tarafta bir türlü başarama- dıkları şeyleri başardı. Kilise yüz yıldanberi bu durumla uğraştı; ancak onu bir türlü yeneme. di. Yetmiş yıldanberidir. kilise çeven- leri tanrısı olmuyan markelzm ile vava- PYOr; önü yenmek şöyle dursum, o, gün Beçtikçe büyüdü ve en $onra burüln, bütüm uluslar için evrensel bir teblike oldu. -.. Pr. Şahtın söyleri: Almanyanın — ekenomi bakanı ve Rayhşbank direktörü — doktor —Şaht, Königsderg panayırının açılışı dolayı- siyle büyük bir söylev vererek, nas . Yönal - sovyalist partisinin güttüğü w yata hakkında kendisinin prensip bakı. Tından beslediği fikirleri anlatmıştır. Alman radyoları doktor — Şahtın bu söylevini yaymadıkları göbi, alman ree- Miğ ajansı da, propaganda — bakanının emri Üzerine, söylevin metnimi sansür etmiştir. Geçen pazar akşamı çıkan al. man gazeteleri bu söylevin kosa bir & Zetini ikinei Sayıfalarına koymuştardır. Bu sansür karakteristiktir ve dok - tor Şahtın ihtarlarına rağmen, nasye - Za) - sotyalist partisinin yahudi düş - mazlığını gütmeğe devam etmel iste - Binde olduğunu anlatmakta ve partinin Soktor Şahtın Könügebergde söylediği Cinsten acıklı hakikatlerle balkım kö . Münih ve Berlinde tanlr badineler çıl- mıştı. Propaganda bakanı bu sefer an. tâk söylevdeki başlıca parçaları çikar- mmistir eser Başarılamazsa bunda onları soru li tutacağım söylemektedir. Ekanomi bakaniyle nasyonal - soe- yalist partisi arasındaki anlaşmazlık uzak veya yakın bir atide, Almanyanın durumu iüzerinde çok önemli sıyasal ve ekonemik yankılar yapmaktan geri duramaz. e.. Doktor Şahi, bu söylevinde en faz- la, halka yahadi düşmanlığı — ve dine karşı savaş açmayı tavsiye — edenlere Bert bir şekilde hücum etmiş ve bu gi- bi kimselerin, Almanyanın başaracağı işlerin gerektirdiği ekonomik ve finan sal gayret hakkında hiç bir fikir sahi. bi olmadıklarını söyliyerek — demiş. tir ki: “ — Son günlerde, alman ekönemisi nin düzenini bozmarnak — gerektiğini söylemiştim. Bana gu cevap — verildi: “Bir tedbirin ekonamik — düzeni bozup bozmadığını sormak, liberal bir kav < ramndır.., Ulusumuzun yeniden silahlanması» nın, bütün ekoncenik ve finansal kuv . vetlerimizi merkezleştirmeyi gerektir . diğini de söyledim. O zaman da bana şu cevabı verdiler: “Kollarını havaya kakdtırıp da kendi kendilerine — “bütün bunların parasını kim verecek?,, diye soranlar, modası geçmiş kimselerdir. Alman vatandaşlarım, bize düşen e- ger ödevden hafiflikle bahsetmek yal. naz saçma değil, korkunç surette tehli. kelidir., Doktor Şaht bundan sonra, ulusun kuvvetlerini merkezleştirerek Rayhsın yeniden silahlanması gibi çok — büyük bir işe sarılmak imkânını veren B. Hit leri övmüş ve krssca yunları — söyle. miştir ; “— Alman ulusu, gelecekteki maddi ve kültürel büyük eserini gerçekleştir. mek için ulusal onuru ile hürriyetini yeniden ele geçirmiştir. Bu tarihiğ e- ver bütün #ıyasamızı ve bele, ekono . mik ve finansal sryasamızı hükmü al. imda tutmaktadır. Finansal ve ekenc- mik sıyatayı bulandıran, karıştıran her. kes, bir halk düşmanıdır. Süel ödev ve silahlı olmak döleni karşısında, ekono. miye hizmet etmek dölen ve ödevi var- dir. — Esef ohunüt bi bir çok yurdaşla . rımız buna inanmıyorlar. Yüzde 10 nis. betini bulan ayrışıklar ve sabotörler var ki. Fürer geçenlerde bunlara yap- tıklarının ne olduğunu söyledi. Pakat bundan — başka, haklarmda: “ANahım, beni dostlarımdan muhafara eti denilebilecek kimseler de var, Ge. ce kahramanı olan bu kimseler, dük kânların camekânlarını türlü renklere boyuyorlar, bir yahudi — mağazasından alış veriş eden her almanın bir vatan hayını olduğunu söyliyen afişler yapış tırıyorlar. — Bunlar, bütün eski fran. masonların, sır olduğunu söyliyen kim- selerdir. S2 ile uğraşan papasla - rTa karşı haklbı olarak açılan — savaşta, dinle varz kürsüsünü birbirlerinden a. yıre edemiyenler, gene bu adamlardır. Bu adamların varmak — iştedikleri hedefler çok iyidir. Pakat — bütün b meseleler, yalnız devletin nezareti al. tında kotarılabilir. münferid ve düzen- siz hareketlerle değil; çünkü bu gibi bareketler ekonomiyi ağır suretle ka . rıştırır ve bunlar bir çok defalar, dev. Jet orunları tarafından olduğu kadar parti orunları tarafından de yasak edil- Hitlerin yardımıcısının, — (ekonomi bakanını bir tarafa brrakalım) — Rayliş iç bakanmının ve propaganda bakanının göylediklerine göre, — eldeki kanunlar yahudi mağazalarının ekonomik çalış.