15 Eylül 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

15 Eylül 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON ALTINCI YIL. No: S. 5078 Uçmanlarımız Adımız, andımızdır. el uçaklarımızın hava turu tam bir başarı ile bitti fırtınalı ve bozuk bir havada uçuşlarına hiç ara vermeden yurdu dolaşmışlardır -Türk ulusu havası- nın egemenliğini koruyan yiğit subaylarını her yerde sevgi ve gururla bağrına basmıştır Dün Türkiye turunu başarı ile bMİrlp yerletine dönet uçaklar, uçmanlarımız, yargıç kurulu, Bütün süel uçak kolları dün - sabah turlarını bitirmişlerdir. Üç gün önce şehrimiz uçak alanından kalkan 45 inci bölüğün uçak filo- su da dün sabah saat 8,10 da uçuş yerleri olan İstanbul, İzmir, Antal- ya, Adana, Diyarbekir, Sivas yo - Bay Saffet Arıkan kültür işlerimizi anlattı İstanbul, 14 (Telefon) — Kül- tür Bakanı B. Saffet Arıkan'ın başkanlığında bugün kültür di - rektörlüğünde bir toplantı yapıldı. Taplantıda İstanbul'un kültür işle- ri gözden geçirildi. Toplantıdan Kültür bâkanımız B. Saffot Atrrkamt sonra B. Saffet Arıkan gazetecile- re kültür işleri hakkında şunları söyledi: “— İstanbul'a açıkta kalan ta- lebenin yerleştirilmesi işiyle uğ - raşmak için geldim. Esasları ka - rarlaştırılmış olatı tedbirler alın- dıktan sonra hiç bir talebe açıkta kalmıyacaktır. L'se ve orta mekteblerin imti - Ban talimatnameleri gözden geçi- riliyor. Tecrübelerde uygun gö - rülmiyen kıstmlar düzeltilecektir. ( Sonu 3. üncü sayfada) Ö ——— —— lunu çok iyi bir başariyle bitirereak şehrimiz alanına dönmüştür. Havalarımızda birer kartal gururiyle kanad açan uçmanları - mız yere indikleri zaman büyük süel turun heyecanımı belli etmi - yecek kadar soğuk kanlı görünü - yorlardı, enson yere inen uçaktan filo komutanı indi. Üzerlerine almış oldukları ödevi eksiksiz bi - tirmiş olan kahramanların biribir- leriyle kucaklaşmalarını görmek ve motör sesleriyle tunçlaşan kah- kahalarını işitmek çak zevkli bir şeydi, Zaman ne demek istiyor ? 26 eylül gününün dil bayramı olarak kutlanacağı hakkında Türk Dili Araştırma Kurumunca - veri- len bildiriği, İstanbul'da çıkmak- ta olan Zaman gazetesi de bu ayın on birinci günkü sayısında neşretmisti. Ancak Zaman, bu bil- diriğin altına bir de nat ilâve ede- rek ayta, kapsal, yönerge, konu kelimelerinin ne demek oldukları- ni ve bunları hiç bir yerde bula - madığını bildirmisti. Bu notu, her- kes gibi, biz de okuduk ve bir araştırma yaptık. Bu dört kelime- den ayta'nın karşılığını bütün ga- zetelerde cıkmış olan beşer keli - melik listelerden 39 uncuda, yö - nerge'nin karşılığını sekizincide, kapsal'ınkini “Ulus,, da ve öteki bütün gazetelerle birlikte zaman - da da çıkan listelerin ikincisinde, konu'nunkini ise 32 incide bulduk. Bir zahmete daha katlanarak Za- man'ın kendi nesrettiği öztürkçe karşılıkları da karıştırdık ve bu dört kelimeye bu karışıklşklar lis- tesinin 11, 64 ve 71 numaralı sayı- falarında rastladık. Simdi, Zaman'da bu bildiriğin altına bu notun hangi maksatla konslduğunu ve dil calışmaların- da Zaman'ın yadırcadığı şeyin ne olduğunu öğrenmek isivoruz. Dü- şündüklerini bize açıkça söy - ler mi? İlk soruya cevabı filo komutanı i. zi rıı,yüd»ıçıyııı. turumuz bitti. Ükk uçuşu - muzu İstanbul'a doğru yapmıştk. Yeşilköye geldiğimiz zaman şid- (Sonu 5. inci sayıfada) 15, EYLÖL 1955 PAZAR İtalyan kabinesi süel hazırlıkların de- vamına karar verdi. — Türkiye hava turu büyük bir başarile bitti. — Kayseri kom- binası yarın açılıyor. — Sovyet konukla- rımız geliyor. KAYS Her yerde 5 kurus ——————— ERİ KOMBİNAS Açılışta bulunacak olan sovyetli dostları . mız İstanbulda sevgi ile karşılandılar, bugün buraya geliyorlar Ankara kurulu İstanbuldan gelecek olanlarla birlikte bu akşam saat 24 de Kayseriye hareket edecek İstanbul, 14 (A.A.) — Kayse- ri büyük kombinasının açılış töre- ninde bulunacak olan, ve ağır en- düstri askomiseri B. Piatakof'un başkanlığında Türkiye ile endüs- triyel ilgilere bakan Türkstroy yö- netgesi genel direktörü B. Zool - tariof, ağır endüstri komiserliği elektrik işleri direktörü B. An - dreev, Türkstrov genel direktör yardımcısı B. Ziglin ve koömiser yardımcısının özel sekreteri B. Moskaliof'tan katınç bulunan Sov- yet kurulu bugün saat 14,40 da Çi- çerin vapuru ile şehrimize gelmiş- tir. Denizin sertliğinden dolayı ye- di saat kadar geciken vapur Gala- ta rıhtımına yanaşmıştır. Sayın konuklar, Büyükdere- de Türkofis direktörü B. Celal, Galata rıhtımında ilbay ve şarbay B. Muhiddin Üstündağ, il we şar baylık yardımcıları, güvenlik di - rektörü ve dış işleri bakanlığı ta- rafından konukların yanında bu- lanmağa memur edilen B. Ferruh tarafından karşılanmıştır. Sövyet ve Türk bayraklariyle dounnııı olan rıhtımda şovyet ku- Yuluna polis müfrezeleri tarafm - dan selâm töreni yapılmıştır. Sayiın konuklar Parapalas'a götürülmüslerdir. Sovyet kurulu akşama doğru ilbaylık kurağına gelerek B. Muhiddin Üstündağ'a bir göret yapmıştır. Sovyet kurulu bu sabah 9.15 de şehrimize geleceklerdir. Durakta Bugün Ankaraya gelecek olan Svryet ağır endüstri kömiseri B. Piyatakof konukları Ekonomi Bakanı B. Ce lal Bayar, ilbay ve şarbay B. Tan- doğan, Sümer Bank genel - direk- Sonu Sinci sayıfada ) Bulgaristanda rejimi devirmek için Sofya, 14 (A.A.) — Polis di - r*ektörlüğü t Bir zaman- danberi bulgar polisinin elinde bir Makedonya komünist örgütünün var olduğuna ve bu örgütün gizli gizli çalıştığına dair bir takım bel. (Sonu 2, fnci sayıfada) İtalya, Habeşistan : ve Uluslar Sosyetw ltalvan kabinesi uluslar sosyetesinden çıkmaya ve savaşa hazırlanıyor Roma, 14 (A.-A.) — Kabine nin yaptığı toplantı sonunda ya - pılan bildiriğde deniliyor ki: « Bakanlar, İtalya'nın, uluslar sosyetesi uyuı olarak kalmağa devam etmesini imkânsız bırak - ması ihtimali olan şartları gözden geçirmişlerdir. Bakanlar, italyan - habeş me- selesinin, İtalya'nın yaptığı geniş özverilerden ve gayretlerden son- ra, uyuşma yoluyla — kotarılması kabil olmadığını açıkça ve tekrar (€ Sonu Z2incl sayıfada ) Akdenize gelen ingiliz filosu Bir italyan dergı'qi verecegımız cevap çok ağır olacaktir diyor ,, Roma, 14 (A-A.) — “Azione Coloniale,, dergisi, yazdığı bir ya- zıda, “kendi denızıııııı,_ diye tav- sif ettiği Akdeniz'e yeni bir ingiliz hazh gemsi geldikçe, tarafımız - dan da böyle bir tedbir alınmama- sına imkân yoktur, dedikten son- ra şunları ilâve ediyor: * İngiltere, anayurd filosunu ( Sonv Tinci savılada ) İngitiz donanması — Malta edası önünde Uftmsur sosyetesindem çıkmak imkânları tr araştırah İtalya bakanlar kurulu başkanı B. Musolini BOĞAZLAR Cenevre, T4( A.A.) — A- samblenin öğleden sonraki toplantısında B. Tevfik Rüş- tü Aras, şimdiki anlaşmala- rın belitliği durumda deği- şiklikler husule geldiği tak- dirde Türkiyenin, kendisini boğazlar rejiminde, önemli değişkeler yapmak zorunda göreceğini söylemiştir.