28 Eylül 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

28 Eylül 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

— SAYIFA 6 S Ankara'da yapıcılık Proflesör Elzesser ile bir konuşma Ankara balıçeli evler yapı koopera- — gifinin çalışması her zaman'sinden de. — wamlı ve kuvvetli bir akıştadır. Koope. — gatif, yalnız Ankara için değil, bütün — türk ili için baüçeli evlerden kurulmuş — bir örnek mahallesi yapmak duygu ve “neşesiyle her fedakârlığa katlanmakta. Modern şehirciliğin bütün leri (Pröcis | modern evciliğin bütün esasları göz ö. münde tutularak yapılacak olan bu ma. — hallenin, iki yüz kadar ayleyi barındır. — dnası düşünülüyor. Bu mikyas üzerinde — etüdler yapılmaktadır. Yarının en güzel şehirlerinden biri — olacak olan Ankaramızda, yarının ör- — mek mahallesini yapmak yani konforlu — we ideal (sağlık, ekonomik, sevimlilik, — kullanışlılık bakımlarından bir mahal. g de kurmak için en son sınırına kadar — galışılacaktır. — Mühallenin ev, bahçe, sökak, mek. teb, gazino, pazar, ağaçlanmış ve ağaç. sız yerlerin iramları (ebadları) üğerin. “de bu Üşte ihtisas yapmış, modern ma. — Balleler yjicuda getirmiş deneçli (tec. tübeli) prolesör ve mimarların etüd ve — eğerlerinden istifade edilecektir. — Bundan sonra ev plânlatı ve tipleri, “ yapıcılık bahisleri üzerinde de en kü. /— gük teferrüata kadar incelenecekti Biz bu umdeleri canlardırmak için ir tesadüf eseri olarak rofesör Elsasseri aramızda bulduk. — Kendisi yukardaki müralcamızı dinle- — di ve ön sözlerini söytedi. Değerli dü. şünçelerinin karşılığı olarak notlarını — âldı. Ankara iklime göre metcorolojik ge. — bebierden dolayı düşünülecek ve tatbik — edilecek önemli noktaları işaret, sıcak — we soğuk hava dalgalarına karşı kulla. mışlı ve rahat ev tiplerinden bahsetti. — Bir uzmanın mahalle ve ev tiplerini — vücuda getirmeden göz önünde tuta- Cakları bir çok bilgiler vardır. Bu bil. Biler arasında iklimin etkeleri (tesirle. — Ti) ve arsanın genel durümunun iace. — lenmesi çok büyük rol oynar. — Bizce de böyle bir eseri yaratmak — için arsanın genel vazıflarını - çizmek lâzımdır. Bunlar da, hava, erazi ondü- “İasyonu, geniş ufuk hal ve istikbaldeki Odurum, teclim ve iş merkezlerine yatın. — İrk, toprağın verimliliği, sülartn der — Hiği şiddetli cereyanlara kapalılık, fiat — giİbi şeylerdir. . Profesör, sıcak ve soğuk iklimlerin — hayat üzerindeki etkilerini tamamen — üincelemiş bit bilgindir..Bu sebeble e. — serinde bilgilerinin çok canlı çizgile- ini görmek kabildir. Kendisi türkün her bramsta olduğu " vanıcılıkta A%ı tek kalınis ulüslar. incelik d'urbanisme moderne) ve dan olduğu anlaşılmıştır. Profesörün bu gün bile türk ulusunun eski eserlerin. den ders almak kabil olduğu hakkında. ki kansata en yakım misal nümune ola- rak yaptığı evdir. Bu evin zemin katında: kömür de. posu, santral, ısıtma tertipleri, çama. şırlık, tüvalet, fazla mutfak takımları. M VN CA Z CARA A K nı ve yiyecekleri saklıyacak — bir oda (virinci kata merdiven) Birinci katta: Yatak odaları, ban yo, havli, hizmetçi odası, salon, kapalı ve açık balkonlar vardır. İkinci katta: (Bundan sonrası yazır dan incelenmesini dilerim.) <. * Bınanın ortasında üstü açık bir hav. Hi görüyoruz, bu havlide hava nisbeten hareketsiz duracak, sıcak mevsimlerde odalara serinlik veretek, yaz ve kış hava cereyanlarına karşı kalmadan te. miz ve açık havadan istifadeyi temin edecektir. Burada, oturulacak, baş — ve vücutla galışılacak, musiki yapılacak — ve dans edilecek, ev işleri görülecek, hava ve güneş banyosu alınacak, kür yapı. lacak, şölen verilecek, çocuklar açık havada oynayacak, fazla güneş görmi. yecek çiçekler yetişecek, idman aletle. ri duracak dinlenilecek, aylenin günün bir çok saatlerini açık havada yaşaması kabil olacak evin iç havasını arzuya gö- re değiştirmek imkânı bulunacaktır. Yazı, fazla sıcak olan memleketler ıçın bu biçim havlilerin kıymetini he- pimiz takdir ederiz. Modern evlerin en yüksek vasıfla. tından biri de açık havada çok kalmak çözümünü halletmiş olmalarıdır Son ramanlarda açık havadâ yaşa. mak sevdası kalplerde yer tutmakta ve yaşamaktadıı Günlir madern evleri, taş, tuğla, be- çe Pa T KUŞ ” ton (demirli, blok), perslenmiş mukav. va, müka, tahta, son müsabakalarda dış dıvarları cam olarak yapılmaktadır. Şu halde profesörün bize örnek o. larak gösterdiği ve üzerinde çok ça. Tıştığı bu eserde görülen ince işlemeyi gok yerinde buluruz. Her sene Avrupada yapılan müsa- bakalar, açılan sergiler, ayle yuvasına verilen önemin en ciddi şahididir. Bu iş uğranda akıtılan paralar, bağlanan emekler boşuna değildir. Profesör, bu noktalar üzerinde dur. muşur, düşünmüştür; eserini ona göre vücuda getirmiştir. Modern ayle evle. rinde teferrüat ister istemez çoğalmak. tadır. İç işleri bakımından ev kadını- nn meşgalesi günden güne artmakta. dır. Bu yükü hafifletmek için, elektrik, hava gazı, akarsu, telefon, bir merkez. den isıtma tesisatı ile ister istemez ev. leri bezenlemek lüzumu ortaya çıkmak- tadır. Ev kadını yardımcıya muhtaç. tır. Bü yüsden yardımcıya insan ve yardımcı makinelerin de ev içerisinde konacakları yerleri düşünmek gerekli. &i İle kargılaşmaktayız.- Profesörün v. BİS L YAK GN TeT D seri bu bakımdan da çok ince işlermi « tir. (Gelecek yazıyı okuyunuz, plialar görünüz,) Ekonomik çözgülerin açılması kabil o. Tursa biz daha ileri giderek evlerin yazın taze, temiz hava ile serinletilme. sini, kışın sıcak bava ile sertılmasımı i6. 28 EYLUL 1953 CUMARTESİ — tiyecağiz. Eminiz ki, en son tertibleri görz önünde tutan profesör Elsasser de bizim ile bir fikirdedir. Bir ayle, haya- tında ev yaptırmak fırsatını normal o. larak ancak bir defa bulabilir. Ortala. ma (vasati) âmrün günden güne kısal. dığı bir devirde birçok defalar diyemi- yeceğim. Bir neslin ömrü (aşağı yukarı) bir evde doğar ve batar. Şu halde ev de. yince mutlak modern vasıtalariyle teç. hiz edilmesi şarttır. Modern vasıtalarım hayatı uzatın ı ve saadetle geçirmek bakımları"ı zumunu kimse inkâr edemez, Profesörün eseri bu — görüşlere ve düşüncelere de müspet —bir cevap ver- mektedir. Madam ki ayle yurdun te. mel taşıdır. Madam ki yurdu şenlen. dirmek için, sağlam ruh ve vücud ye. tiştirmek İlâzımdır: şu halde neslin Gmrünü uzaltan modern ayle yuvaları- nın çok değeri vardır. E. F. Çobanoğlu TÜRK HAVA KURUMU Büyük piyangosu Şimdiye — kadar binlerce kişiyi zengin etmiştir. 19 uncu tertib © ıncı keşide 11/1 inci teşrin 935 tedir, Büyük ikramiye 200.000 lira Ayrıca, 30.000, 20.000, 15400 12.000, 10.000 liralık ikrameiyeier. le beheri (50.000) tiralık iki müt 4 fat vardır. Kaptıkaçlı sahiplerine: Ankara Şarbaylığından: 1 teşrinievel 1935 den itibaren şehir içinde işlemeleri yasak edilecek olan kaplıkaçtılar ve otobüs tarifesine işli. yen otomobiller sahiblerinin o gün pi lâkalarını şarbaylığa teslim etmeleri ve kaptı kaçtı sahiblerinden — arabalarını şehir dışında işletmek istiyenlerin ay. rıca şarbaylığa müracaatları Kiralık apartıman Yenişehirde Karanlil sokağınd. goslavya sefareti karşısında bütün kon. foru havi beşer odalık Üç kattan ibaret apartımanın ber üç katı da toptan veya ayrı ayrı kiraya verilecektir. Aynı a. manda büro yapılmaklığı do elverişli- dir. İsteklilerin acele Ziraât Bantavın. da Umum Müdürlük Kâtibi Bay Co da Luşvurmaları, Vis 1—4335