29 Eylül 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

29 Eylül 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ALTINCI YIL. No; 5092 Gündelik VERGİLER Biz, bütün cumuriyet büdcele. rini memleket kaynakları üstüne kurmuşuzdur. Dahası var: Biz, ye- ni Türkiye dediğimiz modern memleketi yalnız büdcemizden yapıyoruz. İmparatorluk aylık vermekten başka bir şey düşünmezdi: Sultan Aziz devrinden 1908 devrimine kadar ödünç almamışsa da, her yıl bir kaç ay maaş da vermemiştir. 1908 den sonra ise, her ay maaş verebilmek için Finans Bakanla - rını Paris, Berlin ve Londra pi- yasalarında ödünç para peşinde koşturmuştur. Cumuriyet haznesinden kimse- nin alacağı yoktur. Hiç kimseden ödünç almayan cumuriyet büdce- sinin, maaş masrafı dışında, mem- lekette neler yapmış olduğunu bi- liyoruz. Bir vakitler Türkiye'de vergi- lerin pek ağır olduğunu söyliyen- lerden ulusal müdafaa masrafla- rrile tarım, ekonomi, endüstri, sağlık, bayındırlık masraflarını nasıl karşılıyacaklarını sorduğu - muzda, ordu için, “ — Bundan sonra harb olacağına inanıyor - musunuz?,,, ötekiler için det * — Avrupa'da kredi bulmanın yoluna bakmalıyız!,, cevablarını alırdık. Bugün, bi Türkiye'de, bu iki sözden birini söyliyecek olanların akıllarından şüphe et - miyecek kimse kalmamıştır. İsmet İnönü'nün, daha geçen- lerde, bütün halkı hava güveni- miz için büdce dışı yardımlara çağırdığını unutmamışızdır. Ya - ni, büdcemizden yapmakta ol - duklarımız bile, vakit geçirmek- sizin, yapmak zorunda olduğu - muz işlerin hepsi bile değildir. Hükü 1et, her gün değişen buhran şa:tlarına ve memleket ih- tiyaçlarına göre, günü gününe, vergileri düzeltmek yolundadır. Bu başka bir mesele, halkı, ağır bir yük altında ezilip gi ae inandıracak yazılarla, onu sömür- meğe çalışmak ayrı bir meseledir. Halka söylenecek hakikat şudur: Cumuriyet hükümeti, halkçı bir partinin hükümetidir. Halk, bu hü- kümetin kendinden istemekte duğu yardımın, istenmek lâzım gelenin en azı olduğunu bilecek, fakat, gene hükümetin, haksız, yolsuz veya bugünkü ihtiyaç ve zorağlara uymayan şartları değiş- tÜrmek için hiç bir girişimden ge ri kalmadığına da inanacaktır. Vergi demagojisinden hakika- ten uzaklaşmak lâzımdır. Halk, yarınki kanun şu veya bu vergiyi nasıl düzeltirse düzeltsin, bugün- kü borcunu son santimine kadar ödeyeceğini unutmamalıdır. Yapılacak olan daha iyi € biyat, şimdiki arsrulusal durumun. ve memleketin tez ihtiyaçlarının hakikati ne olduğunu göstermek, halkın ödemekte oldüğu paranın, kendi şerefi, hayat ve yurd güveni için en hafif sigorta masrafı oldu- ğunu kendine anlatmaktır. F.R. ATAY ——— Tarım Bakanı Ünyeye gitti Ordu, 28 (A.A.) — Tın_m Bakanı ilimizde iki gün önemli in- celemeler yaptıktan sonra yanın - dakilerle birlikte bu sabah kara wolivle Fatsa ve Ünye'ye gitmistir. 29, EYLÜL 1935 PAZAR Kamultay | birinci teşrinde kış devresl toplantılarına başlıyacaktır. — Dün topla- nan italyan kabinesi bir bildiriğ çıkardı. — Uluslar sosyetesi asamblesi toplartısını gerl bıraktı. — B. Gömböş uçakla Berlin'e gitti. Adımız, andımızdır. Her yerde 5 kuruş Kamutay İtalyan kabinesi bir bildiriğ çıkardı, salı günü toplamıyor İlk toplantılarında çıka- cak kanunlar nelerdir? Kamutay 1 birinci teşrin salı günü kış devresi toplantılarına baş lryacaktır. Başbaknın ve bakan - ların yurd içindeki etüd gezileri - nin sonuçları olarak; Kamutaya sevkedilecek bir çok önemli ka - Kammutay başkanı B. Abdülhalik Remdla> nunlardan önce; geçen devrede bi rinci görüşmeleri yapılan veya ko- misyonlardan çıkamıyarak bu devreye kalan kanun projeleri gö rüşülecektir. Kamutay genel - sekreterliği, komisyonların çalışmasını göste - ren iki rapor hazırlamıştır. Bu ra- porlarda 1 mayıs 935 den 14 hazi- ran 935 e kadar Kamutay komis yonlardan geçen projeler, önerge ler, tezkereler ayrı ayrı gösteril - mekte ve geçirdikleri evreler izah edilmektedir. İlk toplantılarda görüşülecek olan kanun projeleri arasında şun- lar vardır; Posta, Telgraf ,Telefon işyar larının zincirleme kefillik borç (Sonu 3, üncü sayıfada) İzmitte bulunan eski eserler İzmit, 28 (A.A.) — Kâğıt fab rikasının altında ve yakınında ya pılan kazılarda doğu Roma impa: ratorluğuna aid olduğu sanılan türlü eski eserler çıkmıştır. Bun lar, testi, çanak, küp, dil, ya zılı ve yazısız ulaklı büyüklü mer- mer sütun başlıkları, işlemeli taş lar ve külçe halinde madeniğ par çalardır. — . .. Bay Gömböşün Al - manya yolculuğunun hedefi Berlin, 28 (A.A.) — Hav:» aytarından; Sıyasal çevenler, B. Gömböş'ün Almanya gezisinden bir alman - macar uzlaşması çı kıp çıkmıyacağını soruşturmakta- dırlar. Bir yandan, B. Gömböş, B. Gö- ring ile birlikte, doğu Prusya sında avlana dursun, onunla be raber gelmiş olan ikiyüksek ma - car işyarı, başbakanın pazardan sonra B. Hitler ile yapacağı görüş: melerin zeminini hazırlamak üzere Berlin'e gitmişler ve orada sıya - sal çevenlerle temasa göçmişler- dir. (Sonu 5. inci sayıfada) u- İtalya :ınl:ışmazlığı genişletebilecek her şeyden sakınacak - B. Makdonald, İngiltere Stresayı yaşatmıya çalışmaktadır, diyor Cenevre, 28 (ALA.) — On üç- ler komitesi bu sabah — toplanmış ve perşembe günü tekrar toplan- mak üzere dağılmıştır. Habeşistana gözcüler gönder mek meselesine bakacak olan üç- ler pazartesi günü komiteye bir ra- por vereceklerdir. ÖOn üçler komitesinin raporunda neler var? Londra, 28 (A.A.) — Haber alındığına göre, 13 ler komitesi - nin raporu, italyan - habeş anlaş- mazlığının bir tarihçesini, konsey komitesinin bu anlaşmazlık hak - kındaki görüşlerinin bir özetini ve bundan başka içinde zecri ted- birlerin mevzuu bahsedilmiyeceği tavsiyeleri ihtiva edecektir. İskenderiyede toplanan ingiliz donanması Kahire, 28 (A.A.) — İngiliz Sayım gününün büyüklüğü İsmail Habib Musolini demişti ki: — Eğer Fransa'nın nüfusu Al- manyadan yirmi milyon az olma- saytlı cihan harbı olmazdı. Boş sözler çoktur, hakikatlara gebe olan sözler az; bu söz azların da azı olsa gerek. Bu yirmi mil- yonu karşılamak için Fransa dünyayı yanına topladı. Fransız- lar yirmi milyon fazla olmadıkları için dünya harbında insanlık yir- mi milyon kurban veriyor. Bügün Almanya yirmi milyon fazladır. Diğer almanlarla beraber Avrupayı tek coğrafya üstünde yetmiş beş milyonluk bir cermen yığını kaplıyor. Yenenin korkusu ve yenilenin korkutuşu bundan, Kültürü denk gibi görünen ulus- lardan her birinin ne kadar oldu- gunu söyle, o ulusun ne olduğunu söyliyeyim. l Eski emperyalizm yalnız zen- gin olmak içindi ve yalnız kuvve- tin hakkı ile- yapılırdı. Şimdiki emperyalizm, nüfusu toprağına sıgnu_vanlgrm toprağı nüfusundan geniş olanlara göz koyuşudur. Sonu Sinci sayıfada İngiliz donanmasını kuvvetlendirmek ıiçin Yaşlia” 28 (A.A)) — Diyül Ekspres, ingiliz ordu, donanma ve hava kuvvetlerinin yeniden cihaz- landırılmasını sağlamak için 150 200 milyon sterlin liralık bir ö - dünç alınacağını haber veriyor. Bu gazete, bu ödünçten gaye, daha büyük bir donanma yapmak olmadığını söylüyor ve: * Bu ödüne alınacak olursu. bu işe »yaramıyan gemileri ve bu cümleden olarak, fazla eskimiş bulunan 12 parça zırhlıyı yenile- meğe yaratılacaktır.,, diyor. B. Tahsin Uzer Ücüncü Genel Enspektör B. 'Tahsin Üzer Erzincana gelerek iki gün kalıp incelemeler yaptık- tan sonra dün Erzurum'a hareket elmişlir. diretnotları Rinovn ve Hud İsken- deriye önünde demirlemişlerdir. Liman etrafına büyük menzil- Hi üü lrki ü yür ae ! İtalya kabinesi bir bildiriğ çıkardı Roma, 28 (A.A,) — İtalyan kabinesi bu sabah toplanmış ve B. Musolini uzun uzadıya izahlarda bulunarak uluslar sösyetesini kendisini bekliyen soravlarla karşı karşıya bırak- mıştır. l Resmiğ bildiriğde deniyor | | | ki: “İtalya'nın ingiliz asığla - rırnda ne bugün nede ilerisi için hiç bir gözü yoktur. İtal- ya, Habeş - İtalya anlaşmaz- lığını genişletebilecek her şey- den de sakınmaktadır.,, Bildiriğde italyan ulusu - nun bir blak halinde faşist devrimi ülküleri yanında top- lanmakta olduğu ve bunu ta - rihte görülmedik bir sivil se - ferherlikle göstereceği ilâve edilmektedir. li toplar konulmuş, donanma ve uçakların katımiyle manevralar yapılmştır. İskenderiye limanı bir demir ağla kapatılmış, yalnız ge- milerin girip çıkmaları için dar bir geçit bırakılmıştır. Rıhtıma büyük miktarda harb gereçi çıka- rılmıştır. 5 günde 170 uçak gel - mistir. “Jurumu anlatan B. Mak Donala Mısır sübakanı 18 bin kişilik Mısır ordusu mevcudunun daha artırılmadığını söylemiştir. Batı sınırında durum normal - dir. İtalyanlar sınır. boyunca üç sıra dikenli tel koymuşlardır. (Sonu 2. ©İ sayıfada) Yoldan: İki Arsıulusal Pa nayır Balkanlara giden arkadaşımızdan; İzmir'den sonra, bir ay arayla, Selânik arsıulusal panayırını ge- ziyorum, İki dost ulusun aynı ça- lışma alanında gösterdikleri var- lığı ve canlılığı kiyaslama imkâ- nını bana verdiği için bu ziyaret- ten çok memnuünum. Bu panayır Selânik'te şimdiye (Sonu 2. ci sayıfada)