30 Eylül 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

30 Eylül 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

« ON ALTINCI YIL. No: 5093 Gündelik BALKAN OYUNLARI 6 imcı Balkan oyunları dün İstanbul'da bitmiştir. Herkesin birleştiği hükümlerden biri, türk atletizm federasyonunun oyunları iyi organize ve idare etmiş olma- sıdır. İstad sapa yerde idi; İstan- bul karışık ve bozuk yollu bozuk bir şehirdir. Bütün kötü şartlara rağmen, atletizm — federasyonu teknik ve organizasyon bakımın - dan, modern bir cihaz olarak işle- r erkesin birleştiği ikinci hü - küm, atletizme karşı halkın gös - terdiği beklenmiyen ilgi coşkun luğudur. Atletizm her yerde fut - boldan daha az seyirci bulur. Eğer istad daha elverişli ve yeri daha merkeziğ olsaydı, Gıncı Balkan oyunları İstanbul'da daha iyi sah- neleşecek, heyecan ve gösteriş da- ha yüksek olacaktı. Atletizm vücudu güzelleştirdi- ği kadar ruhu asilleştirir. Türki- ye'de atletizm merakının kökleş - mesinden, son asırlarda, sıhatine bakmıyan, karnı şişen, omuzları düşen türk neşlinin kalkınması için ne kadar faydalanacağımızı söylemek lüzumsuzdur. Spor, bir iki nesillik müddet içinde, zayıf, düşük ve hastalıklı fransız genci- nin manzarasını değiştirmiştir. Istibdat hareket düşma- nı idi. Biz 1908 de kımıldanmağa başladık. Sporun bazı kısımların- da oldukça da ilerledik. Eğer ilk gündenberi metod ve organizas - yonda isabet etmiş olaydık, bu - günkü yerimiz Balkan üçüncülük veya dördüncülük olmazdı. * 6 ıncı Balkan oyunları bittiği şu sırada, bir nokta üstünde ısrar edelim: Atletizmi büyük yığına mal etmeliyiz. Sporu, ondan kulüp have 1nı ve bir çeşit meslek kokusunu | aldırarak, memleket ölçüsünde genişletmeliyiz. Şunu itiraf edelim ki altıncı Balkan oyunlarındaki türk — neticeleri. memleket ölçüsü bakımından kü- çükse de, bu iş için çalışan bir kaç kulübün dar çerçevesi bakı - mından Fena değildir. Türkiye'nin dışında spor, ta - biat gibi, şoseler ve demiryolları boyunca manzara olarak görünür. İstad görünmiyen ufuk yoktur. Her yerde, bütün gençlikleri vü- cud güzelliği ve kuvvet ihtirası kaplamıştır. Arsıulusal müsabakalara böy- le geniş, ve bir halk organizasyo nu olarak düzenlenmiş olan kay- naktan unsur yetiştirerek iştirak etmekle, yıllarca her hangi bir ko su rekoru için yalnız bir. kulüp gencinin bacaklarına güvenerek mucize beklemek arasında derin bir fark vardır. Sporun memlekette ne kadar yer tutmuş olduğunu anlamak için bir sokak başında durup, ak- şama kadar gelip geçenlerin man- zarasını seyrediniz ve onun nec ka- dar yer tutması lâzım geleceğini de bu manzaranın değişme zaru- retlerine göre hesab ediniz. aye ae Cumuriyet bayramı hazırlıkları Cumuriyetin on ikinci yıldönü- mü bayramı kutlama programını kazırlamak üzere C. H. P. İlyön - " rul başkanı, ordu ve uray delege- leriyle Halkevi delegesi, Kültür direktörü ve diğer ilgili bakanlık- lar oruntaklarından katınç kurul dün ilbay B. Tandogan'ın Başkan- İığında ilk toplantısını yapmış ve bazırlıklara başlamıştır. Adımız, andımızdır. 30, EYLÜL 1935 PAZARTESİ Habeşistan seferberlik ilân etti. — İngl- liz dış bakanı, Fransanın sorusuna cevab o larak, harb başlarsa İngilterenin zecri ted- bir alacağını yazıyor, — Tarım bakanımız Samsuna vardı. — Karadenizdle sert bir fır- tına vardır. Her yerde 5 kuruş —H Habeşistanda seferberlik finkara Uray otobüsleri işe başlıyor İtalya yeniden on bin asker gönderdi- Ha - beşistanda yağmurla » devam ediyor-Harp gelecek hafta ortasında başlıyacakmış Cenevre, 29 (A.A.) — Habeş imparatoru Uluslar Sosyetesine gönderdiği bir telgrafta, genel se ferberliği ilân ettiğini resmen bil- dirmektedir. Oo Londra, 29 (A.A.) — Adis - ababa'dan bildirildiğine göre, ha- beş imparatoru genel seferberliği ilân etmiştir. (Sonu 2. ci sayıfada) t Yukârda solda; Habeş uçmanları, sağda : Habeş imparatoru ava giderken, A - şağıda solda: Habeş telsizcileri, sağda: Düzgiün habeş askerleri. B.T.R, Aras geliyor Cenevre, 29 (A.A.) — Anado- lu ajansının özel aytarı bildiriyor: B. T. R. Aras bir haftalık aralık - tan istifade ederek hükümetle te- mas etmek ve Büyük Şefin ve Başbakanın emir ve talimatları..: almak üzere bugün Ankara'ya git- miştir. İtalyan - habeş meselesi. * konuşmak üzere toplanacak kon - seyde bulunmak üzere yakında tekrar buraya gelecektir. Balkan oyunları İstanbul, 29 (A.A.) — Bugün altıncı Balkan oyunlarının üçün - cü ve son gününe rastlayan müsa- bakalar, Kadıköyündeki Fener - bahçe stadında, büyük bir kalaba- lık önünde yapıldı. Stadyom, müsabaka saatine kadar tamamen dolmuş ve saat 15 de dış kapıları kapanmıştı. Bu kapıların önünde mahşer gibi ka. (Sonu 5. incl sayrfada) Kırk araba hazır Altı hat üzerinde çalışacak olan otobüsler nerelerden geçeceklerdir? Yarım; An- - kara urayı olo- büslerinin ilk ça lışma günüdür. Eski otobüs sos. yetesinin orta « dan çekilmesile sayısı her gün biraz daha ar - tan, ve her ek.- siklikleriyle be- raber gene bizle ri bugüne kadar taşıyan — “kaptı kaçtı,, lar yarın sabah, Ankara'- nım tarihine ka- rışmış - olacak lardır. Kaptı kaçt; lardan bir çoğu Çıbık, Bâlâ, Kı- zılcahamam bey pazarı gibi ya : kın ilçelerle An kara — Konya otobüs servisini yapmaya başlamışlardır. — İçle - rinden bir çoğu da doğu illerine gitmeğe hazırlanmaktadır, Otobüsler garajda Uray, bir yıl önce kendine ka- nunla verilen şehir içi taşın hak - kını gereği gibi kullanmak için Selânik panayırında pavyonumuz Balkanlara giden arkadaşımızdan Arsıulusal Selânik panayırın- da en fazla gezilen ve en çok alâ- ka uyandıran pavyonlar arasında türk pavyonunun başta ve belki de en başta yer tuttuğunu kendi gözlerimle gördüm. Bunda, dost ve kardeş bir memlekete karşı duyulan sevgi ve yakınlık hisle- rinden başka, Selânikte - sayıları pek kabarık olan Türkiye göç. merlerinin eski vatanlarına ve o- b 4 l nun yeni iletleme ve yükselmesi- ne karşı duydukları merak ve il- ginin de, her halde, pek büyük bir rolü vardır. İşte bu sebeble, bu panayırdaki pavyonumuzu göste- (Sonu 2. ci sayıfada) Arsıulusal Selanik sergisinde: Yukarda soldat Pavyondan bir köşe — Ortada: Basılan broşürün kabı — Sağda: Tüğk pavyonunun kapısı, Aşağıda solda: Toprtak ürünlerimizin örnekleri — Sağda: Kütalıyada yapıları porslen eşya ve halılar Otobüsler Taşhan ve Yenişehirde dolaşırken esaslı hazırlıklar yapmış ve Rus - yadan getirttiği otobüslerin sayı ve şeklini, ihtiyacı karşılıyacak Bgi- bi düzenledikten sonra, taşın işi - ni eline almıştır. Yakın zama-> kadar terkedilmiş ve bakımsız bir (Sonu 3. cü sayıfada) İstatistik ve nüfus sayımı Necib Ali KÜÇÜKA Denizli saylavı Cumuriyet devri yurdda istatis- tik kurumunu yaydı. Devlet işleri- nin içine dalmak ve herhangi bir devlet meselesi etrafında doğru bir sonuca varmak için mutlaka istatistiğe lüzum vardır. Bir (ko. nuyu) elemek ve onun hakkında bir karar vermek için önce bir ta- kum bilgilerin ortada bulunması gereklidir. İşte bu bilgiler istatis- tik bilgileridir. Bunun için alman. lar istatistik hakkındaki fikri da- ha ziyade uzatarak ve genişlete- rek demişlerdir. ki: (İstatistik devletin ta kendisidir.) Bununla devlet yönetimi için istatistiğin (Sonu 3. üncü sayıfada) MAAAAAAAAARAAAAAA, Yeni Romanımız VVARAZ, Levis ve İren j ÜNE KADAR Yirminci asrın - en bü- yük yazarı sayılan Anatol Frans'ın En ünlü romanı î ; : î ; aZ ŞUlus'ta çıkınayu &, SARARARAARAAA A