1 Ekim 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

1 Ekim 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

SAYIFA 2 —mmerı eee nn a ae ea Kamutay bugün açılıyor (Başı 1. ci sayıfada) nki gündemde göze çarpan ada şunlar vardır: 1 — Düzcenin Nubviran köyünden Mustafa oğlu Emin, ve Akyazı Biyne- Fit köyünden Mustafa oğlu Zekeriya i. Je Sökenin Çeltikçi mahallesinden Yu. suf oğullarından du Cam. baz Süleyman çavuşla Koçarlı kamunu- nun Tekeli köyünden Körali oğulların. dan Ali oğlu Hasan ve Aydının Üz den Ali Süley. Hüseyinın ölüm — cezalarına çarptırılmaları hakieında yonu raporları. 2 — 1831 sayılı kenunun 7 inci mad desiyle 146 sayılı tefsir hükmünün icra ve iflas kanununun 33 üncü maddesi hükmü ile mülga olup olmadığına ve danıştayın “mütegayyip şahıslar,, mal- larının olduğu gibi geri verilmetine karar verip veremiyeceği hakkında hü. kümetin tezkeresi üzerine Finans ve tüze kemisyonlarının hazırladıkları ra. porlar. Hükümetin bu mesele hakkında Ka- mutaya başvurması, metrük mallar ka- nunları gerekince devlete geçen malla- ra istihkak iddia edenlerin hakkı, bun. larım ancak 331 senesindeki kıymetle. riyle ilgili olduğu ve bu malların oldu. ğu gibi geri verilmesine cevaz bulun- madığı halde Tercan ilçesinde Fatma ve Nigâr tarafından bu malların geri verilmesi yolunda uçılan dava üzerine hakyerince dava wahibleri lehinde hü- küm verilmesinden ve yargutay icra ve iflâs dayresinin mahkeme kararını o. naylamış olmasından ileri gelmiştir. Finana ve tezüt komisyonları rapor. larında meseleyi uzun uzadıya incele. mişlerdir. Tüse komisyonu raporunu yöyle bir mütalea ile bağlamıştır: “Kanuna uygun olmayarak — çıkmış bir ilâm hükmünün yerine getirilmesi ©| larından tüze komis, yalnız © işe bağlı kalabilecek bir hal o- hup yanlış bir yola kapı açmak gibi ih- tiroaller düşünmeğe değer mahiyette ol. madığından işin bakyerinde ve yukarı derecede iyi müdafaa edilmesi veya zu. hüle dayanan bir tefsir yoluyla n çıkmasından bir karar almak — veya eldeki kanun ve tefsirlerle mücerred bir hadiseyi İncelemek durumunda Ka - mutayca bir karar vermek doğru olamı- yacağına oybirliğiyle karar verilmiştir.. 3 — Mülga öksür yurdları genel di- rektörlüğü muhasebe direktörü B. Ah - met Lütfi hakkında sağışkur komisyanu raporu. $ — Gümrlük ve inhisarlarbakanlığı vazife ve kurum projesi $ — Posta, Telgraf ve Telefon işyat larının zincirleme kefillik borçları hak: kında kanun projesi 6 — Sücl ceza kanununun bazı mad. delerinin değiştirilmesine dair proje T- sülel hakyeri usulü kanununun bazı mad deleri: değiştirilmesi ve 26 met mad. desine iki fıkra eklenmesi hakkında, 25 kerlik mükellefiyeti bakkındaki kanu - nun bazı maddelerinin değiştirilmesi hakkındaki proje 7 — Ziral satış koopetatifi ve bir -« likleri hakkındaki proje ile çiftçiler hak- kındaki kredi kooperatifleri projesi 8 — Vakıflar genel direktörlüğü ba- rem cedvelinde bazı değişiklikler yapıl ması hakkındaki proje ile finans bakan- hığr örgüt ve ödevleri hakkında projeler vardır. . ÜÇ SUÇLUNUN ÖLÜM CEZALARI Adapazarın beşköprü küyünden Ab- durrahman oğlu Nerzir ve Pazar ilçesi - nin Pazar mahallesinde Naim oğullarır dan Mehmet oğlu Hüseyin ile Tarsu - sun Şamlı mahallesinden Nub oğlu Sü leyman'ın ölüm cezasına çarpılma'ı” hakkındaki hakyeri karar ve dotyaları ni hükümet Kamutaya vermiştir. Memel seçimlerini herkes tenkid ediyor (Başı ! inci saytada) dayresine giderek teçim komiserlerini dövdükleri için büyük karışıklıklar çık- mıştır. İşe polis de karışmıştır. -Birçok yaralı vardır. Yugovşen ilçesindeki Yuguaten köy- lüleri de seçim sandıklarını kırarak pu- #alaları şuraya buraya attıklarından Me- mel toprakları seçim komisyonu bu (J - gede yeniden seçim yapılması hakkın - daki tedbirleri konuşmak Üzere toplar- meştir. Cenevre'den gelen bir. haberde — is: Memel'deki alman çoğunluğu tarı dan delege olarak gönderilmiş bulunan okul enspektörü Meyer'in, Memel statü- sönü koruma işini üzerlerine almış olan devletlere birer telgraf çekerek seçimde yapılan yolsuzlukları anlattığı, bu yüz- den bunün doğru — yapılmadığını — ileri sürdüğünü ve normal ana kamin hü kümlerine uygun yeni bir seçim yapıl - masını istediği bildirlmektedir. Kavnasdaki İngiliz işgüderi #ız elçiliği sekreteri ve Danz: konsolosu, seçime nezâret için Klay - pedaya gitmislerdir. Avrupa gazetelerinin düşünceleri Bütün Avrupa gazetcleri, Memel se- gimleri hakkında uzun yazılar yazmak- tadırlar. Danimarka gazeteleri seçim meka - nizmasındaki bozukluktan bahsetmek. te, kendilerine karşı sıkı tedbirler alım dığı halde almanların çoğunun disipli- ni bormamış olduğunu anlatmaktadır - lar. Nazi partisinin resmi Fölkişer Beobahter gazetesi, Litvanya seçim kanunu hakkında — almanların beslemekte olduğu korkuların — doğru Çıktığını, bu kanun yüzünden — işlerin fena gitmesi dolayısiyle litvanyalıla . Tın sinirlenerek almanlara kötü muame le yapmış olduklarını anlatmakta, rey- lerini kullanmak için 8 . 9 saat bekle . dikleri halde seçimin ertesi güne bı - takılmasından zarar gören seçmenie - rin haklarını kimin ödeyeceğini tor « maktadır. Pazartesi günü ancak 10 saat rsey atılacağına göre bütün Memel hal- kının reylerini - kullanmalarına imkân Kgörmiyen gazete, reylerin taznifi hak - “&ında da bazı düşünceler ileriye tür - mektedir. organı olan Genel olarak başlıca ingili, gaze - teleri, seçim dolayısiyle Almanyadan yana yazılar yazmaktadırlar. Deyli Ekspres gazetesi, Litvanya - nn seçimi bilerek karıştırdığını, son bir gayretle, alenan olan bu şehri tahak kümü altında tutmafa uğraştığını töy. lüyor. Deyli Meyl seçimin bir gün daha uzatılmasının Litvanyaya 60 bin rey kazandırdığını anlatarak, seçimin sonu €u ne olursa olsun, Memel meselesinin olduğu gibi kalacağını — ve bu yürden yeni buhtanlar çıkacağını yazmaktadır. Morning Post gazetesi, sükünetleri - ni muhafaza eden Memel almanlarının 17 yıldanberi anavatandan ayrılmış ol- dukları halde kendi kültürlerini muha. faza ettiklerini, Litvanya dilini ve & . detlerini kabul etmiyen bu adamların, çocuklarını da Litvanya — okullarına göndermek isteğinde olmadıklarını an latıyor. Taymise göret «Alman çoğunluğu - nun, noksan bir idareden dolayı, yeni. den bür şikâyet vesilesi bulması, çok esefe değer bir şeydir.> Deyli Telgraf da seçimden önce çı. kan hadiseleri anlatmaktadır. Öte taraftan, başka alman gazeteleri de seçimin bir gün daha uzatılması yü zünden şüpheli görünmektedirler. Montag Saytung, seçimim sonucu - nun doğrusu olarak meydana çıkması bususunda Litvanyaya güvenilip güve- nilmiyeceğini soruyor. Montag Porst garzetesi ise, güçlükle okuyabilen kimselere verilen 15 daki - kalık müddeti az bulmaktadır. FFALAYA'DA: Halya bankasının bilâncosu Milano, 30 (A.A.) — İtalya banka - sının yeni neşredilen 20 eylül tarihli bi. Yünçosu: — 10 eylül tarihine göre büyük farklar göstermektedir. Altın yedeği 4562 milyon liretten 4334 milyon lirete ve döviz miktarı da 432 milyon liretten 417 milyon litete düşmüştür. Bonolar cüzdanı. 4048 milyondan 4419 milyona ve Lombards'lar da 2303 milyondan 2630 milyona çıkmıştır. Piyasadaki barkmot miktarı ; ise bu ön gün içinde 14234 milyondan 140917 tilyona çıkmratır. Habeşistan 750.000| Hitler - Gömböş gö- asker çıkaracak (Başt 1. ci sayıfada) Adisababa, 30 (A.A.) — Seferber. Wk ilân edilince, bütün kuvvetlerin ar zamanda toplanacağı ğun 750 bin nefer çıkaracağı tahmin e. dilmektedir. Habeş seferberliği Adirababa, 30 (A.A.) — İmparator, genel seferberlik kararnamesini imza. lamıştır. Fakat uluslar tosyetesine bir saygı göstermek için neşrini — geciktir miştir. Seferberlik ve bir italyan gazetesi Roma, 30 (A.A.) — Habeş seferber. liği burada bir tanrruz mahiyetinde gö rülmektedir. Tribüna gazelesi ve imparatorlu- “Her şey Habeşistanın bir taarruru olduğunu ispat etmektedir.., diyor. Yahancılar Habeşistandan ayrılıyor Aden, 30 ÇA.A.) — Çoğu misyoner ve hintli tecimenlet olmak Üüzere bir çok uluslardan sığınaklar Cibuti yolu ile Habeşistandan buraya gelmektedir. İngiliz - fransız konuşmaları Londra, 30 (A A.) — Mancister Cu- vardiyan gazetesinin aytarı Cenevreden yazıyor: Geçen salı günü İngiltere hükümeti tarafından Franse hükümetine yapıl. mış olan bildiriğler dolayısile ingiliz. lerle fransızlar arasında önemli konuş. malar olmaktadır. İngiliz notasında ba zı hâaller ve şartlar altında — Fransanın Akdenizde ne gibi bir harekette bulu- nacağı sorulmaktadır. Fransanın vere. ceği cevabın salı günü toplanacak olan bakanlar kurulu tarafından hazırlanma. 61 ve bu cevabın çarşamba günü topla. nacak ingiliz kabinesine gönderilmesi ihtimali vardır Habeşistana görmen gönderilmiyecek Cenevre, 30 (AA.) — Habeşistana görmenler gönderilmesi meselesini in- celeyen üçler birçok coğrafi ve teknik sebeblerden dölayı menfi bir sonuca varmışlardır. Habeşistan, İtalya Mmarruzunu karşılamağa hazırlanıyor Adisababa, 30 (ALA) — İmpurator dan sonra Habeşistanın en mühim ada. mu Ras Kassa 250 bin kişilik olan ku - zay ordularına kumanda etmektedir. Rac Kassa karargâhı olan Debratalor civa. rında muhtelif yerlere erzak gömdür - mek suretiyle iki üç yıl sürecek bir sa- vaş için hazırlık yapınıştır . Röyter ajansının muhabiri, impara - torun kuzay cephesini istediği gibi ida- Te etmesi için Kassa'ya tam salâhiyet verdiğini bildiriyor. Ogaden cephesiyle Dessiye'nin doğu sundaki cephenin bizzat imparator tara- fından murakabe edilmesi ihtimali var dır. Zira şimdi habeşliler, italyanların Atınara ve italyan somalisinden yapa - takları taarruz ile birlikte Azsab'den de taarruz edeceklerini sanmakta: Haftarın son günleri zarfında Adis- ababa mıntakasına yağan yağmurlar yü- zünden 14 kişi boğulmuştur. Birçok ev- ler ve bir köprü yılılmıştır. Hayvan t Tefatı mühimdir. Asılsız haberler Adizababa, 30 (ALA.) — Hükümet, italyan kıtalarınım harba haşladığını ya- lanlamaktadır. Roma, 30 (ALA.) — İtalyan kıtala- rının habeş sınırına doğru yürüdükleri hakkında haber yalanlanmaktadir. İtalya boyuna asker topluyar Roma 30 (A.A.) — 1907, 1909, 1910 ve 1912 sınıflarının bazı efradını silâh altına çağıran Üç emirname - neşredik miştir. Halya, İnsgiltereye hiç Dir teklif yupmumış Londra, 30 (ALA.) — İtalyan büyük elçiliğinden bildirildiğine göre, B. Gran- di bu akşam diş bakanlığına yaptığı zi- yarettk Hie biz teklifte büluhmamış, sa- .. B RüZa rüşmeleri iki saat . .. sürdü (Başı 1. ci sayıfada) B. Gömböş, bu akşam, yahut yarın Almanyadan ayrılacaktır. Öteki taraf. tan, Hitlerin doğu Prusyasına ansızın hareketi sıyasal muhitler arasında ger- çek bir hayret uyandırmıştır, çünkü B. Hitler, ilk defa olarak Köniğsberge bareket ediyordu. Litvanyaya karşı bir gösteriş ola - rak tefsir edilen bu hâareket, B. Hitle. rin Memel seçimine çok büyük bir ö nem vermekte olduğunu göstermekte - dir. «Memeldeki alman kardeşler» € son bir çağrı yapmak Üzere B. Hitlerin bir söylev vermesi beklenmekte B. Gömböş'ün diyevi Berlin, 30 (A.A.) — B. Gömböş, ha. vas ajansının mümessiline : “— Seyahatim hakkında anlatılan şeyler temamen gevezelikten ibarettir.,, demiştir. B. Gömböş'ün yakınlarından bir zat, hiç bör anlaşma yapılmadığını ve ziya- retin tamamen bir mezaket eseri oldu- ğunu söyledikten sonra, Sovyetlere kar- gı bir cephe hazırlanması hakkında de- miştir ki: “— Hiç bir kimse ile hiç bir kimse. ye karşı ittifak yapmaklığımız için hiç hir sebeb yoktur. Sovyetler birliği . Romanya - Çekoslovakya arasında ak- tedilmiş veya aktedilecek süel anlaş. malar mevcud durumda bizim için e. saslı hiç bir değişiklik teşkil etmez. Biz yalnız İtalya ve Avusturya ile o. lan istisari anlaşmrlarla bağlıyız.., B. Gömbüöş şerefine şölen Berlin, 30 (A.A,) — Baron fon Neu- rath, macar dış işkri bakanı B. Göm- böşe saat 13 de bir şölen vermiş ve bun. da B. Gömböş ile yanmımdakiler ve macar işgüderi, almanlardan B. Göcing, B. Şaht ve Madamı bulunmuşlardır. B. Hitler doğu Prusyasındaki manevralarda bulundu — Berlin, 30 (A.A) — Alman haberal. ma bürosu, B. Hitlerin doğu Prusya gezisini yazarken orada orduyu gözden geçirdiğini ve manevralarda bulundu- ğunu haber veriyor. dece genel durum hakkında görüşmede bulunmuştur. ... Londra, 80 (AA.) — İtalya'nın İn- giltere ile bir anlaşma müzakeresine ha zıt olduğuna dair 28 tarihli italyan biül- diriği üzerine İngiltere hükümeti ital - yan kabinesinden doğrudan doğruya hiç bir tebligat almamıştır. Fakat eğer böy- le bir teklif yapılsa dahi Tagiltere'nin noktai nazarı bunun İtalya ile uluslar sosyetesi arasındaki mesele bir teklif Bgibi tela'rki edileceği merkezindedir. İIngiliz işçi partisi ve habeş mesclesi Londra, 30 (A.A.) — Bugün işçi partisinin Brighton'da yapmmış. olduğu senelik konferansın açılması törenine başkanlık eden B. Robinson, söylevin. de uluslar sosyetesi tarafından İtalya. ya harğı berkiteler tatbik edilmesi lü. sumunu (l sürmüş ve demiştir ki: “— Parti, savaşı hiç bir -vakit iste- mez. İstediği şey yalnız barışın korun- masıdır. Uluslar sosyetesi — tarafından tatbik edilecek berkitelerin savaş doğu. tacağına inananlardan değilir. Gereç verilmesinin kesilmesi ve bu işin cid. diğ olarak tatbik edilmesi savaşı baş. Tamış bile olsa çabucak sona erdirir. Bu- nunla beraber İtalya (insanlık kamoyü- nu tanımamakta ısrar edecek olür, u. İuslar sosyetesine meydan okur ve bu sosyetenin tatbik edeceği berkitelere de kargı gelecek olursa 0 zaman uluslar sosyetesinin yapacağı tek bir İş vardır, © da kuvvete başvurmaktır ki buna da ancak B. Musolininin son derece ileri bir hareketi sebeb olur. İtalyan . habes bulranı, uluslar sos. yetesinin çin-- japon anlaşmazlığı sıs rasımda göstermiş olduğu zayıflıktan doğmuştur. K aLaa TEŞRİN 1930 SALI DİIŞ HABERLER İngiliz notası her yerde iyi karşılandı (Başt 1. ci sayıfada) Pöti Pariziyen, fransız resmiğ mu « hitlerinin bu cevabı hoş görmekte ol « duklarını kaydettikten sonra, şöyle ya- ziyor : #Kamoy bakımından, cevabın, Sir Samucl Harun söylevindeki — terimleri hatırlatmakta olması ne iyi, ne de fe. na bir şaşkınlığa sebeb olacak gibi de. gildir.» Övr, diyor ki: « On beş yıldanberidir. suallerimize karşılık ingiliz hükümeti, üzüntülü 16 imcr maddenin aşağı, yukarı, yalıız Lokarno ile Ren sınırlarını ilgilemekte, olduğunu söylüyordu. Bugün, Tagilte- ve bu aymnı maddeyi her zaman ve her yerde tatbike hazır bulunduğunu haber veriyor. Fransa — sovyet andlaşması hakkında görüşülüyorken, — saldırıma uğrıyacak olan rus sınırlarını — hiç bir zaman müdafaaya mecbur olmasını İs. temiyen İr zilterenin o gün bugündür nc kadar ileri gitmiş olduğu kolayca ölçülebilir.» Gene Övr gazetesi, İngiltere kendi. liğinden sebep olduğu halde bir saldır- ima uğrıyacak olursa, Fransanın dürü « mnu © vakit ne olacağına dair sorulan sual üzerine Lonmdra ile Paris arasın « da görüşmeler olduğunu yazıyor, B. Pertinaks, Eko dö Paride şunları yazmaktadır : « Londra ile Paris acasında ikinci bir görüşme oluyor. Bunun en iyisi harptan önce olduğu gibi, kurmaylar arasındaki konuşmalara dönmektir. Biz, İngilterenin bayrılığından şüp- he etmiyoruz. Ö, verdiği sözleri tutar, Ancak, bu sözlerin en birbirine uymı « yacak tutumları haklı gösterecek dere. cede mübhem ve dolambaclı olmama. Tarı gerektir.» Pöti Pariziyen'den: « Fransa kamoyunun bir kısmı, alt, nacak cezri tedbirlerin iç yüzü hakkın da biraz mübhemlik bulunmasına acın. makla beraber, ingiliz notası Avrupa » da bazan sarsıntıya uğrayan — güvenlik garantisi duygularını — sağlıyacak ve barışı bozmak isteğini duyacak ulusları da düşündürecek gibi görünüyor. Bu nota, uluslar sosyetesi andlaşma- sına temel olan prensiplerin — ve her şeyden fazla barışı sağlamak — içinde fransız — ingiliz elbirliğinin hâlâ da. yanmakta olduğunu gösteten, su gö « türmez bir kanıttır. Ingiliz cevabı Cenevrede de beğenildi Cenevre, 30 (ALAY — Royter ajansı aytarı bildiriyor: « İngilterenin Fransaya verdiği ce. vap, uluslar sosyetesi çevenlerinde bü. yük bir hoşnutluk uyandırmıştır. İn « giliz cevabına büyük bir sıyasal önem weren bu çevenler, küçük ulusları da ba tevapla özel bir şekilde ilgili saymak, tadırlar, Gerekirse, — Fransanın Akdenizde mühtemel bir hareketi hakkında İngil. tere ile Fransa arasında ayrıca diplo - matik yol ile görüşüldüğü sanılmakta. dır. DAĞINIK HABERLER: B. Bek alman devlet adamlariyla görüşmemiş Berlin, 30 (A.A.) — Berlindeki leh çevenleri B. Bek'in alman devlet adam. ları ile hiç konuşmadığını söylüyorlar, B. Bek Varşovaya döndü Varoşva, 30 ÇA.A.) — Dış işleri ba- kanı B. Bek, bu sabah Cenevreden bura- ya gelmiştir. Prens Dögal şerefine şölen Paris, 30 (AA.) — B. Jorj - Klark, yarın Prens dö Gal'in şerefine bir öğle yemeği verecek ve bunda B. Laval ile B. Etiyo ve B, Pietri bulunacaktır, Dev geminin yeni bir büşarısı Londra, 30 (A.A.) — Normandi va- purunun, atlas denizini en kısa g'ııınıh aşmak rekorunu bu defa da 6 saatlik bir farkla kırdığı söylenmektedir. —